احتمال نقض برجام از سوی ترامپ و هزینه جدی آن

احتمال نقض برجام از سوی ترامپ و هزینه جدی آن

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

احتمال نقض برجام از سوی ترامپ و هزینه جدی آن

رییس جمهور آمریکا مدعی شد فکر نمی‌کند تهران به روح توافق هسته‌ای پایبند باشد.

دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) ادعا کرد فکر نمی کند ایران به روح برجام پایبند باشد. ترامپ اعلام کرد وی به تصمیم گیری در خصوص افغانستان، بسیار نزدیک شده است. وی افزود ما قصد داریم بودجه دفاعی‌مان از جمله در ارتباط با برنامه های ضدموشکی را میلیون‌ها دلار افزایش دهیم.

رییس جمهور آمریکا مدعی پایبند نبودن ایران به روح برجام شد!

ادعای اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر نقض برجام توسط ایران، فارغ از اینکه چنین اظهاراتی اساسا صحت ندارد، را می توان نوعی مقدمه چینی زودهنگام برای نقض رسمی برجام از سوی کاخ سفید دانست.

حنیف غفاری: ادعای اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی بر نقض برجام توسط جمهوری اسلامی ایران از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. فارغ از اینکه چنین اظهاراتی اساسا صحت ندارد، آن را می توان نوعی مقدمه چینی زودهنگام برای نقض رسمی برجام از سوی کاخ سفید دانست.

منابع خبری اعلام کرده اند که ترامپ در گزارش سه ماهه بعدی خود در خصوص بر جام، رسما عدم پایبندی کشورمان به توافق هسته ای را اعلام خواهد کرد . برخی منابع خبری نیز اعلام کرده اند که متعاقب این گزارش، ایالات متحده آمریکا رسما از برجام خارج خواهد شد.

واقعیت امر این است که رویکرد دولت ترامپ در قبال توافق هسته ای، از قبل نیز قابل پیش بینی بود. ترامپ و معاون وی مایک پنس در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا صراحتا از توافق هسته ای با ایران به عنوان بدترین توافق تاریخ نام برده و خواستار لغو این توافق شده بودند.

حتی ترامپ یکبار در سخنرانی انتخاباتی خود به اعضای لابی آیپک وعده داد که توافق هسته ای را در نخستین روز از حضورش در کاخ سفید پاره کند. با این حال پس از پیروزی ترامپ در رقابت های انتخاباتی و راهیابی وی به کاخ سفید، وی دریافت که خروج از توافق هسته ای آسان نیست و مقدماتی لازم دارد! یکی از این مقدمات، القای عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام بوده است. با این حال ترامپ در تحقق این هدف خود موفق نبود.

گزارشهای رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا دال بر پایبندی ایران نسبت به برجام، قدرت مانور ترامپ در قبال توافق هسته ای و لغو آن را به شدت محدود ساخته است. با این حال به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود برای خروج از برجام را اتخاذ کرده است.

کنار گذاشتن رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا از کمیته بررسی برجام نشان می دهد که ترامپ برای خروج از توافق هسته ای بسیار تعجیل دارد. وی حتی هشدارهای وزیر امور خارجه خود را نیز در این خصوص نادیده انگاشته است.

حتی وضع تحریمهای غیر هسته ای با مشارکت کنگره آمریکا علیه ایران نیز ترامپ را در این خصوص اقناع نکرده است. اخیرا منابع رسانه ای در آمریکا اعلام کردند که ترامپ در صدد مذاکرات دوباره بر سر برجام است. اصلی ترین هدف ترامپ از برگزاری دوباره مذاکرات هسته ای، اعمال فشار بر ایران برای بازرسی از پایگاههای نظامی کشورمان است.

این در حالیست که اساسا مذاکره دوباره بر سر برجام و از آن مهم تر، بازرسی از اماکن نظامی کشورمان خط قرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. در چنین شرایطی ترامپ با تصمیم خود مبنی بر خروج از توافق هسته ای، در مقابل جامعه جهانی قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که مشاوران باراک اوباما به ترامپ در خصوص خروج از توافق هسته ای هشدار داده اند. این در حالیست که مقامات دولت قبلی آمریکا نیز عملا چندین بار برجام را به صورت علنی نقض کرده و با وضع تحریمهای جدید علیه ایران و ممانعت از عادی سازی روابط بانکی و تجاری با ایران، در مسیر خلاف توافق هسته ای گام برداشتند.

در هر حال، دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید از اکنون خود را برای خروج رسمی دولت آمریکا ازتوافق هسته ای  آماده کند.

 

معاون حقوقی وزیر خارجه گفت: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و عدم پایبندی به آن هزینه دارد.

ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد…

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در بنیاد صلح ساساکاوا در ژاپن گفت: پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت بروز چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.

معاون وزیر امور خارجه در حضور بیش از ۳۰۰ نفر از کارشناسان و محققین ژاپنی درباره تحولات خاورمیانه و نقش ایران سخنرانی کرد.

عراقچی به موضوع برجام پرداخت و ابعاد آن را در سطح بین المللی و منطقه‌ای برشمرد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با تشریح نتایج برجام در دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم ها، به ویژه پیشرفت اقتصادی ایران در یک سال و نیمی که از اجرای برجام می‌گذرد، تاکید کرد: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین الملل برخوردار است و نه تنها توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بلکه توسط مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین الملل مورد حمایت قرار دارد.

وی بهانه جویی‌های آمریکا و اعمال بسته تحریمی به خاطر برنامه‌های موشکی ایران را امری غیرقابل پذیرش دانست و گفت: برنامه موشکی ایران که محصول توانمندی‌های مردم ایران است، صرفا دفاعی است و جنبه بازدارنده دارد.

عراقچی با اشاره به سوابق روابط ایران و ژاپن گفت: این روابط همواره دوستانه و در جهت منافع دو کشور همراه با درک و احترام متقابل بوده است.

معاون حقوقی وزیر خارجه گفت: در دوران بعد از تحریم ها، همکاری‌های اقتصادی ایران و ژاپن روند رو به رشدی را آغاز کرده است و انتظار می‌رود در آینده با سرعت بیشتری ارتقا و توسعه یابد و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دو کشور در مسیر همکاری‌های سازنده و موثر بیشتری قرار گیرد.

عراقچی همچنین به تبیین اوضاع منطقه خاورمیانه و چالش‌های آن پرداخت.

وی فقر و نابرابری اقتصادی، رژیم‌های غیردموکراتیک و سرکوبگر، افراط گرایی و تروریسم و به ویژه بحران مزمن فلسطین و سرکوبگری‌های رژیم صهیونیستی را از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها برشمرد.

معاون حقوقی وزیر خارجه با اشاره به حضور بازیگران مختلف و متنوع در منطقه، تاکید کرد: نقش ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند و تاثیرگذار در خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست. ایران یکی از باثبات‌ترین و امن‌ترین کشور‌های منطقه است و بر خلاف بسیاری کشور‌های دیگر، منشا قدرت و توان آن تنها مردم ایران هستند.

وی به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و مشارکت ۷۳ درصدی افراد واجد شرایط به عنوان یکی از مظاهر قدرت ایران اشاره کرد و آن را موردی منحصر به فرد در بین کشور‌های منطقه دانست.

عراقچی افزود: تروریسم تکفیری اکنون بزرگترین چالش منطقه است و خطرات آن نه فقط خاورمیانه بلکه کل جهان را تهدید می‌کند. مقابله با این تهدید به اجماع جهانی و همکاری همه کشور‌ها نیاز دارد.

وی که برای یک دیدار دوجانبه در توکیو به سر می‌برد در مدت اقامت خود در ژاپن، دیدار‌های متعددی با مقامات سیاسی و اقتصادی ژاپن و نیز شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ این کشور انجام داد. در این دیدار‌ها راه‌های گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و ژاپن به ویژه همکاری‌های اقتصادی در شرایط جدید ناشی از برجام و رفع تحریم‌ها مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.

احتمال نقض برجام از سوی ترامپ و هزینه جدی آن

Negotiations leading to the Joint Comprehensive Plan of Action

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.