آتش‌افروزی‌ها و تشنج‌آفرینی‌های خطرناک حکومت اسلامی ایران در خلیح فارس!: بهرام رحمانی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

حکومت‌های سرمایه‌داری منطقه بحران خاورمیانه با حامیان بین‌المللی‌شان هم‌چون حکومت اسلامی ایران، حکومت ترکیه، حکومت عربستان، حکومت اسرائیل و…، در راستای رقابت‌های شدید اقتصادی، سیاسی، نظامی و ملی و مذهبی خود و منافع طبقاتی‌شان، همواره به‌تروریسم دولتی و غیردولتی، تهدید و سرکوب، جنگ و خونریزی روی آورده و خاورمیانه را به یک انبار باروت و سلاح‌های خطرناک و مخرب ساخت آمریکا، اروپا، روسیه، چین و…، تبدیل کرده‌اند.
از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، کلیه جریانات راست، فاشیستی و جنگ‌طلب جان تازه‌ای گرفته‌اند و همواره زیست و زندگی و آینده میلیون‌ها انسان را به خطر انداخته‌اند.
اکنون به‌ویژه در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی جنگ‌های خونینی در سوریه، عراق، افغانستان، یمن و…، در جریان است. اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران، ترکیه و پاکستان به‌شدت بحرانی است. در چنین وضعیتی کسی نمی‌داند که آمریکا فردا کجا را موشک‌باران و بمباران هوایی خواهد کرد؟ اردوغان در دو جبهه داخلی و خارجی در حال راه‌انداختن رعب و وحشت و جنگ است؟ حکومت اسلامی ایران، با امارات درگیر می‌شود؟ اسرائیل سوریه را بمباران می‌کند؟ عربستان و متحدانش یمن را به خاک و خون می‌کشند؟ فلسطین، هم‌چنان در اشغال حکومت اسرائیل قرار دارد؟ پاکستان، کشور بسیار مناسبی برای فعالیت‌های تروریست‌های اسلامی است؟ لیبی توسط قبایل و گروه‌های مختلف ملی و مذهبی تقسیم شده است. وضعیت بسیاری از کشورهای قاره سیاه آفریقا، بحرانی است.
در غرب نیز تروریسم داعش و غیره و تحرک جدید سازمان‌ها و احزاب فاشیستی و خارجی‌ستیز بسیار نگران‌کننده است.
در یک کلام، این‌طور به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌داری جهانی، تاکنون نه تنها از جنگ و کشورگشایی خسته نشده، بلکه اشتهای جدیدی نیز در سازمان‌دهی جنگ و کشتار پیدا کرده است. حکومت‌های این سیستم، در حالی که هر سال میلیاردها دلار به بودجه نظامی خود می‌افزایند اما در مقابل، اکثریت ساکنان کره زمین را در معرض نگرانی دایمی و قحطی و گرسنگی و بیکاری و گرانی قرار داده‌اند و استثمار نیروی کار را شدت بحشیده‌اند.
***
با این مقدمه، بحث خود را به ترحیکات نظامی و تروریستی حکومت اسلامی ایران در منطقه مترمرکز می‌کنیم.
رسانه‌های اماراتی با پخش تصاویری اعلام کردند، میان یک قایق تندرو نظامی ایرانی و یک کشتی اماراتی در خلیج‌فارس تعقیب و گریز رخ داده است. پایگاه خبری اماراتی «گلف نیوز» این خبر را منتشر کرده است.
گلف نیوز امارات نوشته است؛ افسر گارد ساحلی اماراتی که برای ارتش این کشور کار می‌کند، به‌دلیل دفاع از کشورش در برابر قایق ایرانی که قصد داشته وارد آب‌های امارات شود، کشته شده است.
عبدالله محمد الحمدی
وزارت دفاع امارات، نام افسر کشته‌شده توسط نیروهای ایرانی را «عبدالله محمد الحمدی» نام برد که معاون نیروهای گارد ساحلی امارات در فجیره بوده است.
وزارت دفاع امارات، هم‌چنین ادعا کرد که قایق تندرو ایرانی قصد داشته از طرف بندر فجیره وارد آب‌های امارات شود که مورد حمله گارد ساحلی امارات قرار گرفته است.
وب‌گاه خبری «امارات الیوم» نیز به نقل از بیانیه «فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات»‌ خبر کشته‌شدن یک نظامی این کشور را تایید کرده است.
در بیانیه فرماندهی نیروهای مسلح امارات، آمده است که نیروهای مسلح اعلام می‌کند که «عبدالله محمد الحمادی هنگام انجام ماموریت در کشور به شهادت رسیده است و ما با تمام قوا از کشورمان دفاع خواهیم کرد.» گفتنی است گارد ساحلی امارات به حالت آماده‌باش کامل در آمده است.
رییس پلیس دبی «ضاحی خلفان»، برای جنگ با ایران اعلام آمادگی کرده است: «اگر بخواهیم تر و خشک را با هم می‌سوزانیم! / ارتش ما خیلی قوی است.»
این مقام اماراتی، هم‌چنین گفته که: «ما باید از همه مغازه‌داران ایرانی بخواهیم که کشور را ترک کنند و نباید مجوز تجاری آن‌ها را تمدید کنیم. مردم ما باید به‌جای ایرانی‌ها این مغازه‌ها را باز کنند». خلفان گفته باید فروش محصولات ایرانی در تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس ممنوع شود تا با «رفتار بی‌پروایانه» ایران مقابله شود.

یک مقام مسئول در نیروهای مسلح حکومت اسلامی ایران، در گفتگو با خبرگزاری «فارس»، در پاسخ به اظهارات رییس پلیس امارات گفت: «اگر آتشی از سوی بدخواهان شعله‌ور شود قبل از هر چیزی کشور امارات دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.»
گفتنی است که رییس پلیس امارات چندی پیش علیه سردار قاسم سلیمانی نوشته بود: «ای قهرمانان بغداد، صیادان سلیمانی باشید و او را به روی زمین بیندازید.»

این سخنان او، با واکنش تند نیروهای مسلح حکومت اسلامی مواجه شد به‌گونه‌ای که روابط عمومی نیروهای مسلح حکومت اسلامی ایران، اعلام کرد: «ضاحی خلفان و کشورش بسیار کوچک‌تر از آن‌ست که در معادلات نظامی ما دیده شود.»

پیش‌تر یک کشتی اماراتی در آب‌ها یمن با اصابت موشکی منهدم شده بود. پایگاه «فاکس نیوز»، به‌نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نوشته بود: «موشک‌هایی که نیروهای انصارالله یمن با آن‌ها کشتی اماراتی را منهدم کردند ساخت ایران بوده است.»
در همین حال وزارت دفاع آمریکا تایید کرده که کشتی جنگی امارات متعلق به یک شرکت آمریکایی بوده است. همچ‌نین نیروی دریایی آمریکا در واکنش به انهدام کشتی اماراتی، اعلام کرد: «انهدام کشتی اماراتی نمایش قدرت نیروهای انصارلله و حامیان ایرانی آن‌هاست که موجب افزایش نگرانی ما شده است به‌همین علت  نیروی دریایی آمریکا ۳ کشتی جنگی خود را به زودی به سمت تنگه «باب المندب» اعزام خواهد کرد.»
هم منابع خبری و هم یک منبع نظامی یمنی، اعلام کردند که در حمله نیروهای این کشور به یک کشتی جنگی امارات در سواحل المخا در غرب یمن، ۲۲ نظامی امارات کشته شدند.
کمشکش امارت و حکومت اسلامی روز‌بروز تیره‌تر می‌گردد. پیش‌تر نیز بهرام قاسمی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه حکومت اسلامی ایران، با انتقاد از سخنان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی گفت که امارات مشوق عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و گسترش جنگ افروزی در منطقه بوده است.
قاسمی، روز یک‌شنبه چهارم مهر ۱۳۹۵ – ۲۵ سپتامبر۲۰۱۶، گفته بود: «تلاش وزیر خارجه امارات برای فرافکنی و متهم ساختن دیگران به بی‌ثبات کردن اوضاع منطقه در حالی صورت می‌گیرد که ابوظبی در سال‌های اخیر نقش سنتی محافظه‌کارانه خود را به نفع بازیگران تندرو و جنگ افروز منطقه کنار گذاشته و به جای کمک به کاهش تنش‌ها، مشوق عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و گسترش جنگ افروزی بوده است.»
عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات در سخن‌رانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرده بود.
وزیر خارجه امارات متحده عربی، روز شنبه ۲۴ سپتامبر گذشته در سخن‌رانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که ایران پس از امضای برجام حتی «یک لحظه از تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه دست بر نداشته است.»
وزیر خارجه امارات، در بخش اصلی سخنان خود با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی گفته بود ایران «با سیاست‌های کشورگشایانه» خود، دائما از «احترام به حق استقلال دیگران سر باز می‌زند» و با «دخالت در امور سایر کشورها مسئول بخش مهمی از بی‌ثباتی‌ها در منطقه است.»
او هم‌چنین حکومت اسلامی ایران را به دخالت بی‌ملاحظه در امور دیگران و لفاظی‌های پرخاشگرانه در کنار «حمایت از تروریسم» متهم کرده بود.
اما به ادعای قاسمی، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که «آن‌چه منطقه را در لبه پرتگاه مصائب و فجایع جبران‌ناپذیر قرار می‌دهد، سیاست‌های حمایتی از تروریسم تکفیری بوده است.»
***
یک ناو آمریکایی روز دوشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۱۷، یک رویارویی تازه با یک شناور سریع سپاه پاسداران ایران در آب‌های خلیج  داشت.
دو مقام آمریکایی به شبکه فاکس نیوز گفتند شناور سپاه به فاصله ۳۰۰ متری رزمناو موشک‌انداز «ماهان» نزدیک شد در حالی‌که سلاح‌های آن آماده شلیک بودند.
این مقامات گفتند رزمناو ماهان برای جلوگیری از درگیری مسیر خود را تغییر داد، سوت‌های خطر را به صدا درآورد، و هم‌زمان با پرتاب منور، سلاح‌های خود را آماده شلیک کرد.
این گزارش می‌گوید شناور سپاه از فاصله ۳۰۰ متری جلوتر نیامد و هیچ تیراندازی هشدار دهنده گزارش نشده است. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که ناو آمریکایی، اقدام به شلیک تیر هشدار کرد.
یک مقام آمریکایی در توصیف اقدام ایرانی‌ها گفت: «حرکت سریع به جلو در حالی که سلاح‌ها آماده شلیک هستند یک رفتار کاملا تحریک‌آمیز است.»
در ماه ژانویه رزمناو ماهان به سوی ۴ شناور ایرانی تیراندازی هشدار دهنده کرد. در آن رویداد ماهان سعی کرد تا با پیام رادیویی جلوی حرکت شناورها را بگیرد، اما آن‌ها هیچ واکنشی نشان ندادند و رزمناو ماهان مجبور به شلیک ۳ رگبار مسلسل‌ کالیبر ۵۰ شد.
بر اساس گزارش ارتش آمریکا، ایران در سال ۲۰۱۶ دست‌کم ۳۵ بار به شکل «غیرحرفه‌ای» برای ناوهای آمریکایی ایجاد مزاحمت کرده است و این اقدام، ۵۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.
شبکه خبری «سی.ان.ان» نیز با انتشار گزارشی مدعی شده که ناو آمریکایی قصد برقراری تماس با قایق ایرانی را داشت اما از سوی افسران سپاه پاسخی نشنیده است. این شبکه خبری می‌نویسد: «شلیک آتش هوایی توسط ناو صورت گرفته اما نیروی ایرانی توجهی نکرده است و ناو آمریکایی مجبور به تغییر مسیر شده است. شلیک هشدار دهنده‌ای روی نداده است.»
سی.ان.ان می‌نویسد این نخستین باری نیست که رویارویی میان نیروهای نظامی دریایی ایرانی و امریکایی روی می‌دهد و پیش‌تر در ماه ژانویه تیراندازی هشدار آمیز توسط ناو یو اس اس ماهان صورت گرفته بود.

پیش‌تر نیز مقامات پنتاگون گفته بودند یکی از قایق‌های سپاه تا ۹۰ متری این کشتی جنگی نزدیک شد. این مقامات، به‌خبرگزاری رویترز گفته بودند قایق ایرانی مستقیما به سوی کشتی جنگی ۵۳ متری «یو.اس.اس.فایربولت» حرکت و این کشتی آمریکایی را وادار به تغییر مسیر کرد.
آن‌ها افزودند: کشتی نظامی آمریکا در خلیج فارس سه بار سعی کرد که با قایق ایرانی تماس رادیویی برقرار کند ولی پاسخی دریافت نکرد.
مقام‌های یاد شده، مانور قایق ایرانی را «غیرایمن و غیرحرفه‌ای» توصیف کردند.
در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از جف دیویس، سخن‌گوی پنتاگون، خبر داد که هفت قایق تندرو سپاه پاسداران به کشتی جنگی آمریکایی نزدیک شده و برای آن ایجاد مزاحمت کردند.
این گزارش می‌افزاید که سه قایق‌ ایرانی در اطراف این کشتی چرخیده و از پانصد متری آن را دنبال می‌کردند ولی یکی از آن‌ها مستقیم به سوی کشتی فایربولت رفت و مقابل آن ایستاد.
دیویس، گفته است کشتی جنگی آمریکایی برای برخورد نکردن با این قایق سپاه تغییر مسیر داد و هم‌زمان خدمه آن سعی کردند تا از طریق بی‌سیم رادیویی با طرف ایرانی تماس بگیرند.
او گفته که این یکی دیگر از برخوردهای غیرایمن و غیرحرفه‌ای است که ما با نیروی دریایی سپاه داشته‌ایم.
این سومین حادثه جدی در زمینه رویارویی قایق‌های تندرو ایرانی با ناوشکن‌ها و گشتی‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس ظرف دو هفته گذشته بود.
چهار قایق تندرو سپاه پاسداران روز دوم شهریور ماه سال گذشته، به ناوشکن «یو.اس‌.اس نیتز» نزدیک شده و اقدام به رهگیری آن در نزدیکی تنگه هرمز کردند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا این اقدام را «غیرحرفه‌ای» و «ناامن» توصیف کرده بود.
یک روز بعد، مجددا قایق‌های سپاه پاسداران به دو کشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی نزدیک شدند که با شلیک اخطار روبه‌رو شدند.
رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا، تحرکات اخیر قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران در قبال ناوهای این کشور در خلیج فارس را «تحریک‌آمیز» خواند و آن را مایه نگرانی دانست.
ژنرال جوزف وتل، رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز ۹ شهریور به خبرنگاران گفت: «اقدامات تحریک‌آمیز قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران بسیار مایه نگرانی است. امیدواریم که نیروهای دریایی ایران رفتاری حرفه‌ای‌تر را پیشه سازند.» او افزوده بود ایرانی‌ها خطر اشتباه محاسباتی را افزایش داده‌اند که می‌تواند نتایج وخیمی داشته باشد.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، یک شناور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۱۷ – ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ نیز به ناوشکن «یو‌اس‌اس ماهان» آمریکا در آب‌های خلیج فارس نزدیک شده و تا هزار متری این ناوشکن رسیده است.
ایان مک‌کاناهی، سخن‌گوی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین می‌گوید، ناوشکن آمریکایی برای پرهیز از رویارویی به سوی شناور سپاه منور شلیک کرده است.
پیش‌تر گزارشی از فاکس‌نیوز با استناد به اظهارات مقام‌های دولت ‌آمریکا به این مسئله اشاره کرده بود. در آن گزارش قید شده بود که ناوشکن آمریکایی برای جلوگیری از برخورد مسیر خود را تغییر داد، آژیرهای خطر خود را به صدا در آورد و سلاح‌های خود را در حالت شلیک قرار داد.
فاکس ‌نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی نزدیک شدن پرسرعت کشتی ‌سپاه با وجود هشدارهای واضح را «رفتاری تحریک‌آمیز» خوانده بود.
هم‌چنین خبرگزاری رویترز به نقل از نیروی دریایی آمریکا گزارش داده که یک ناوشکن آمریکا روز یک‌شنبه ۸ ژانویه ۲۰۱۷ – ۱۹ دی‌ ۱۲۹۵،سه بار به سمت شناورهای ایران در تنگه هرمز تیر اخطار شلیک کرده است.
مقامات وزارت دفاع آمریکا به این خبرگزاری گفته‌اند که این چهار شناور که متعلق به سپاه پاسداران بوده‌اند با سرعتی بالا به سمت ناوشکن آمریکایی حرکت کرده و به آن نزدیک شده‌اند.
طبق گفته‌های این مقام‌های آمریکایی که نام‌شان فاش نشده، ناوشکن «یو‌اس‌اس ماهان» (USS Mahan)تلاش کرده تا با شناورهای ایرانی ارتباط رادیویی برقرار کند اما این شناورها درخواست ناوشکن آمریکایی برای کاهش سرعت را بی‌پاسخ گذاشته‌اند و در عوض شروع به سئوال پرسیدن از یواس‌اس ماهان کرده‌اند.
در پی ایجاد این وضعیت ناوشکن آمریکایی شروع به شلیک تیر اخطار کرده است. به نوشته رویترز یک هلیکوپتر نیروی دریایی آمریکا پیش از شلیک اخطار، یک شناور دودزا در محل پرتاب کرده است.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که شناورهای سپاه تا ۸۰۰ متری ناوشکن آمریکایی نزدیک شده‌اند. این ناوشکن در حال اسکورت دو کشتی نظامی آمریکایی بوده است.
در ماه اوت سال گذشته نیز حادثه‌ای مشابه رخ داده بود. براساس گزارش‌ها در آن زمان یکی از قایق‌های گشتی سپاه پاسداران به دو کشتی نیروی دریایی آمریکا و یک کشتی کویتی در آب‌های خلیج فارس نزدیک شده بود.  پس از بی‌توجهی قایق‌های تندروی ایرانی به درخواست ناو آمریکایی برای ترک منطقه، این ناو سه بار به نشانه هشدار شلیک کرده بود.
رویدادهایی از این دست تا کنون چندین بار میان نیروی دریایی آمریکا و قایق‌های گشتی متعلق به ایران رخ داده‌اند. برخی از این رویدادها در گذشته حتی تا مرز ایجاد تنش‌های تهدیدآمیز پیش رفته‌اند.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب آمریکا پیش‌تر در جریان کارزارهای انتخاباتی خود هشدار داده بود قایق‌های ایرانی که برای نیروی دریایی آمریکا در آب‌های خلیج فارس مزاحمت ایجاد می‌کنند، «به ضرب گلوله از آب بیرون انداخته خواهند شد.»
***
هم‌چنین اخیرا وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به عربستان بر پیوندهای استراتژیک آمریکا با این کشور تاکید ورزید. او از سیاست‌های اوباما در خاورمیانه به‌طور تلویحی انتقاد کرد و گفت: «همه شرارت‌ها در منطقه زیر سر حکومت ایران است.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس از دیدار بین جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، و ملک سلمان، پادشاه عربستان، گزارش داده است. بر اساس این گزارش آمریکا به دنبال یافتن راهی برای حمایت و پشتیبانی بیش‌تر نظامی از مبارزه عربستان سعودی علیه نفوذ حکومت اسلامی در یمن و دیگر کشورهای منطقه است.
بر اساس این خبر، آمریکا معتقد است که وادار کردن طرفین درگیر در جنگ داخلی یمن به انجام مذاکره با یکدیگر، بدون استفاده از فشار نظامی ممکن نیست. از این‌رو آمریکا تصمیم دارد حمایت و پشتیبانی نظامی خود را از عربستان سعودی و متحدانش افزایش دهد.
وزیر دفاع آمریکا در دیدار خود با ملک سلمان، از نقش مخرب حکومت اسلامی ایران در یمن و منطقه به‌شدت انتقاد کرد. او عنوان کرد که حکومت اسلامی ایران جنگ افزار در اختیار شورشیان حوثی می‌گذارد و این نیروها از این جنگ‌افزارها علیه عربستان و نیروهای متحدش استفاده می‌کنند.
ماتیس گفت: «هر جا را نگاه کنید، اگر شرارتی در منطقه دیدید، حتما زیر سر حکومت ایران است.»
***
اخیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد، به درخواست ایالات متحده آمریکا، به‌طور اضطراری با برگزاری نشستی بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته،  مسئله «آزمایش» موشک بالستیک توسط  توسط حکومت ایران» را در خصوص پاراگراف سوم از ضمیمه «ب» قطعنامه شماره ۲۲۳۱ – که در آن از حکومت ایران خواسته شده تا  به مدت هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شامل فناوری سکوهای پرتاب آن‌ها طراحی شده باشد اجتناب کند- مورد بحث و بررسی قرار داد.
هم‌زمان در گنگره طرح تحریم‌های تازه علیه ایران را تصویب کرد و هم‌چنان در حال تنظیم و ارائه طرح‌هایی است که طی آن اعمال تحریم‌های جدیدی علیه سپاه پاسداران حکومت اسلامی، شرکت هوایی ماهان ایر و برخی افراد ایرانی پیش‌بینی شده است.
مشاور امنیت ملی آمریکا مایکل فلین نیز گفته «ما از امروز رسما به ایران اخطار می‌دهیم» حرف‌هایی که بوی جنگ می‌دهد. این اظهارات را می‌توان ناشی از سابقه فعالیت‌های تروریستی حکومت اسلامی در منطقه و صدور پان اسلامیسم، کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به تروریست‌های اسلامی خاورمیانه و آفریقا و بوسنی و… دخالت مستقیم و غیرمستقیم در امور داخلی کشورهای دیگر، به‌نام «دین» اسلام است.
اینک پس از روی کار آمدن ترامپ و آزمایش موشکی اخیر حکومت اسلامی و اقدامات تحریک آمیز در خلیج فارس و…، آمریکای پس از اوباما لحن خود در برابر ایران را تندتر کرده و مشاور امنیت ملی ترامپ مسئولیت رفتار «بدخواهانه» ایران را متوجه دولت اوباما کرده و می‌گوید رفتار ایران در خاورمیانه «بی‌ثبات‌کننده» است. این اظهارات در پی، حمله‌ حوثی‌های مورد حمایت حکومت اسلامی ایران در یمن به یک کشتی عربستان سعودی و سپس به کشتی اماراتی شدت یافته است.
سپاه پاسداران موشک بالیستیک میان‌برد خود را در مرکز استقرار واحدهای موشکی سپاه در سیلوهای نصب شده در قسمتی از تپه ماهورهای سمنان، پرتاب کرده است.
واکنش دیپلماتیک بی‌درنگ آمریکا و درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت، و پس از آن صدور بیانیه مایکل فلین و موضع‌گیری ژنرال جیمز متیس، هشدار قاطعی در برابر جنگ روانی سپاه پاسداران به‌شمار می‌رود.
خبرنگاران حاضر در نشست خبری شب ۱ فوریه، از چند مقام ارشد کابینه ترامپ که پس از خواندن بیانیه در نشست خبری حضور داشتند پرسیدند، معنی این اخطار چیست؟ مقامات کابینه تراپ از «طیف وسیعی از گزینه‌ها» بدون نام بردن آن‌ها صحبت کردند و وقتی پرسیده شد «آیا شامل گزینه نظامی هم می‌شود»، این مقامات گزینه نظامی را رد نکردند.
مقاله‌ای به امضای هیئت تحریره روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» بیانیه مایکل فلین را یک «تهدید آشکار» می‌خواند اما در ادامه می‌گوید هیچ راهی نیست که بشود گفت که آیا این «بلوف سیاسی» است یا یک تهدید جدی. «اما حتی اگر بلوف باشد آیا ممکن است که نتیجه معکوس بدهد و راه را برای جنگ هموار کند؟»
سخن‌گوی «فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا» که تمامی برنامه‌های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه را هدایت می‌کند هم به «گاردین» گفت که بیانیه را دیده است اما «دستوری نیامده که از لحاظ عملیاتی چیزی در منطقه تغییر کند.» این سخن‌گو گفته است که به نظرش همه چیز هنوز در حد سیاست‌گذاری است.
از مشاورانی که مایکل فلین برای خود انتخاب کرده، مایکل لدین، تحلیل‌گر ارشد «بنیاد دفاع از دمکراسی» است. لدین و فلین باهم کتاب «میدان مبارزه» را در سال ۲۰۱۶ نوشته‌اند که موضوع امنیت ملی آمریکا را به «خطر ایران» در منطقه خاورمیانه پیوند می‌زند. کتاب با استفاده از مجموعه‌ای از داده‌های امنیتی، عملیاتی و سیاسی، ثابت می‌کند که در جنگ با اسلام افراطی، ایران باید شکست بخورد.
آن‌چه که دونالد ترامپ در شب یک فوریه در حساب توئیتر خود در مورد ایران نوشت، پیش از این در سال ۲۰۱۶ در کتاب لدین و فلین نظریه‌پردازی شده بود: «هر کس که به تحول رخدادها در خاورمیانه توجه کرده باشد، امروز متوجه قضاوت غم‌انگیز بارک اوباما در تصمیمش هست؛ زمانی که تصمیم سرنوشت‌ساز را گرفت و نیروهای ما را در سال ۲۰۱۱ از عراق بیرون کشید. این تصمیم منجر به ظهور گروه «دولت اسلامی»‌(داعش) شد. هم‌چنین موجب افزایش درگیری ایران در جنگ‌های نیابتی خطرناک در سرتاسر منطقه شد؛ از جمله تصاحب عراق توسط ایران به‌عنوان نایب (ص ۶۱، کتاب «میدان مبارزه»).
***
حکومت اسلامی ایران، به‌لحاظ اقتصادی، علاوه بر غارت اموال عمومی جامعه، زیرساخت های اقتصادی جامعه ایران را از صنایع مادر گرفته تا کارگاه ها، از سیستم آموزش گرفته تا بهداشت و درمان، از خدمات عمومی گرفته تا اشتغال و تولید با بحران‌ها عدیده‌ای دست به گریبان ساخته و گرانی و تورم و بیکاری و به تبع آن، آسیب‌های اجتماعی نفس‌گیر شده‌اند. اکنون به اقرار مقامات حکومت اسلامی از خامنه‌ای تا وزیر کار و غیره اقرار می‌کنند که اکثریت مردم ایران، به‌سختی زندگی خود را تامین می‌کنند و فقر در جامعه نهادینه شده است.
با این وجود، حکومت اسلامی هر ساله میلیاردها دلار به خرید و تولید اسلحه و جنگ و خونریزی در کشورهای منطقه و تروریسم اختصاص می‌دهد. و گروه‌های مافیایی حکومت مانند آقازاده‌ها، ارگان‌های امنیتی و انتظامی و در راس همه سپاه پاسداران از سرکوب و ترور گرفته تا قاچاق کالا و اسلحه و مواد مخدر فعالند و…
و به‌لحاظ سیاسی نیز اهرم‌ها و ابزارهای مهم حکومت اسلامی؛ سانسور و اختناق، تهدید و زندان، شلاق و قصاص، شکنجه و اعدام است.
این حکومت در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای نیز به فرقه‌گرایی مذهبی، آموزش و تسلیح تروریست‌های طرفدار خود و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر است. این حکومت با ماهیت و سابقه‌ای که در راس قدرت دارد هرگز از جنگ داخلی و منطقه‌ای دست بردار نیست.
از همین الان باید جنگ‌طلبی‌های حکومت اسلامی و رقبایش را جدی گرفت و بر علیه آن روشنگری کرد. در صورتی که جنگی رخ دهد، تر و خشک با هم خواهند سوخت. بی‌تردید جنگ، تروریسم دولتی و غیردولتی بدبختی، ویرانی، فلاکت و فجایع انسانی به بار می‌آورد. تجربه جنگ ایران و عراق که با تحریکات خمینی – صدام و در رقابت پان‌عربیسم و پان‌اسلامیسم جرقه‌اش زده شد اما در کوتاه‌مدت شعله‌های جنگ ۸ ساله را زبانه کشید و ایران و عراق را حدود یک قرن به‌عقب راند و بیش از یک میلیون انسان از دو مردم ایران و عراق در آتش این جنگ خانمانسوز سوختند. میلیون‌ها شهروند نیز از خانه و کاشانه‌شان آواره شدند و نهایتا خمینی در حال ضعف و زبونی شکست در جنگ، قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل پذیرفت. اما او انتقام شکست خود در جنگ را از زندانیان سیاسی گرفت. او، فرمان قتل‌عام حدود پنج هزار زندانی سیاسی را صادر کرد. و اکنون دو نفر از جانیانی که از سوی خمینی ماموریت این کشتار و جنایت تاریخی علیه بشریت بر عهده داشتند یکی، پورمحمدی‌ست که در ۴ سال گذشته وزیر دادگستری دولت روحانی بود که اعدام فردی و جمعی هزاران نفر را در این چهار سال صادر کرده است؛ و دومی، رئیسی که اکنون کاندید ریاست جمهوری شده است. حکومتی که در این سی و نه سال گذشته، مهم‌ترین هنرش سازمان‌دهی اختناق و سانسور، شکنجه و اعدام، جنگ و ترور بوده است به‌طور کلی هیچ‌گونه حقانیتی ندارد تا چه برسد به نمایش انتخابات ریاست جمهوری آن!
به‌این ترتیب، حضور فعال نظامی حکومت اسلامی در منطقه استراتژیک خاورمیانه‌(کانون رقابت‌های قدرت‌های جهانی)، نقش مخرب و ویرانگر در سرنوشت مردم ایران و منطقه دارد و یکی از طرفین عامل بازتولید خشونت، ترور، تشنج، جنگ و درگیری‌های فرفقه‌ای ملی و مذهبی است.
اکنون ما در دورانی به‌سر می‌بریم که سیاست‌های همه حکومت‌های سرمایه‌داری جهانی، صرفا به منافع طبقاتی و بقای حاکمیت خود فکر می‌کنند و در این راه از جمله آمادگی جنگ‌های کوچک و بزرگ را دارند. از این‌رو، دولت و حاکمیت یکی از ابزارهای مهم حکومت‌های سرمایه‌داری در تحمیل اهداف و سیاست‌های وحشیانه خود به بشریت است از این‌رو، باید عمیقا مسئله «دولت‌-‌ملت» را زیر سئوال برد و آلترناتیو خودمدیریتی شورایی و دموکراسی مستقیم را در مقابل جوامع بشری قرار داد. این جهت‌گیری سیاسی در راستای تحقق اهداف آزادی‌خواهانه، برابری‌طلبانه و عدالت‌جویانه در جامعه ایران است. مبارزه‌ای که در صورت موفقیت می‌تواند به معنای واقعی بشریت را از بحران‌ها و جنگ‌ها و استثمار سرمایه‌داری رها سازد و نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت آزادی، برابری، صلح، امنیت و دمکراسی و رفاه عمومی در ایران و منطقه ایفاء کند.
جمعه بیست و هشتم آوریل ۲۰۱۷
منیع: یادداشت هفته دیدگاه

bahram.rehmani@gmail.com

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

یک پاسخ

  1. در این رابطه ایران و عربستان وارد جنگی تمام عیار شده اند. عربستان گفته که جنگ را وارد ایران خواهد کرد و نماینده حکومت اسلامی که ایران را در اشغال دارد در سازمان ملل گفته که نگاه کنید عربستان تروریست پرور است و چه. اما و البته تمامی مصیبت جهان و از هزار و چهارصد سال پیش از عربستان شروع شد و برای ما ملت با شکست قادسیه آتشفشانی از خون و آتش و گردن زدن و تجاوز را با خود آورد و مردم صددرصد نامسلمان را با زور تیغ بران مسلمان کردند. و سندرم اسلام این است که مردم شکست خورده قتل عام شده و مورد تجاوز قرار گرفته از بی کسی به دامان همان قاتلان و گردن زنان و متجاوزینش پناهنده می شود و چنین شد که ایران و افغانستان و پاکستان و مصر از بی کسی به دامان همانها که مورد تاخت و تاز و قتل و تجاوزش قرار داده بدند پناهنده شد و دین دشمن را گردن نهاد و در دامانش ضجه زد و گریست تا همین امروز و حسینیه ها و تکایا نمونه های آن است و دوازده ماه در سال عزاداری و چادر و نکبت و همه از همین هاست. و آما از چهل سال پیش بدین سو و با انقلاب ربوده شده و اسلامی شده ایران بدین سو تمامی تحریکات و ترور ها و جنگ افروزی ها همه و همه از سوی ملایان ایران بوده است. آنها یا خودشان به صورت مستقیم و سرراست ترور کرده اند و شاید آهرینش تا امروز کریمیان باشد شاید هم همین امروز صبح باز هم کسی را کشته باشند و هنوز من ندانم٬ یا با تحریکات سنی ها و سلفی ها و حنبلی ها و… و به رقابت کشاندن آنها در چشم و همچشمی ترور و جنگ افروزی و سنی گستری بر علیه شیعه گستری آخوندان ایران کار را این چنین مخوف کرده اند و ایران و منطقه و جهان را اینچنین ناامن کرده اند. و البته مردم ایران در خواب خرگوشی هستند و منتظر بیدار شدن با ترکیدن بمبها در جلو در خانه اشان و گر نه در حیاط خانه اشان. ممنونم از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.