گزارشی از شب همبستگی برای کمک به زلزله‌زدگان ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش اختصاصی رنگین کمان

جمعه شب، ۲۱ دسامبر، شب همبستگی برای کمک به زلزله‌زدگان ایران در سالن شهرداری پاریس پانزدهم برگزار شد.

در این نشست که با حضور ایرانیان مقیم فرانسه برگزار شد، هنرمندانی چون «هلن نامور آزاد، فرشته نصر، مصطفی عمیدی‌فر، سیروس ملکوتی، جاوید و احمد یحیی‌زاده، کاظم شهریاری و رضا افشار نادری» به هنرنمایی پرداختند.

سرتاسر سالن ۳۰۰ نفری شهرداری پاریس ۱۵ مملو از جمعیت بود و ایرانیان از قشرهای مختلف سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی در فرانسه در این نشست شرکت کردند.

فیلم ارسالی از یکی از مخاطبان رنگین‌کمان:

این نشست به همت فرهنگ قاسمی، مدیر بنیاد آزادی اندیشه و بیان (رنگین‌کمان) و مدیر مدرسه عالی COGEFI و انجمن سدا در پاریس برگزار شد و دهها ایرانی داوطلب با همراهی و همیاری خود تلاش کردند تا با جمع‌آوری کمک‌های نقدی، به یاری زلزله‌زدگان استان کرمانشاه بشتابند.

در ابتدای برنامه، مهتاب قربانی، نویسنده و شاعر مقیم پاریس به شرح چگونگی شکل‌گیری این برنامه پرداخت و سخنان او توسط کاظم شهریاری، شاعر و نمایشنامه‌نویس به زبان فرانسه ترجمه شد. (آقای شهریاری تا پایان برنامه در صحنه حضور داشت و سخنانی که به فارسی گفته می‌شد را برای مهمانان فرانسوی‌زبان ترجمه می‌کرد.) سپس خانم قربانی از فرهنگ قاسمی به عنوان برگزار کننده اصلی و بانی این برنامه دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید.

آقای قاسمی در سخنان خود با تاکید بر اقدام یکپارچه و انسانی برای کمک به زلزله‌زدگان ایران گفت: قبل از هر چیز باید بگویم دلواپس نتیجه کار امشب هستم، در عین حال اقرار می‌کنم که مملو از شور و خوشبینی ام.
او ادامه داد: سپاس از اینکه در این شب همبستگی با قربانیان زلزله، در کنار ما هستید. در وضعیت کنونی جهان، همبستگی با کودکان، سالخوردگان و زنان و مردان بی گناه که خطر واقعی تهدیدشان می کند و نیازمند کمک اند ضرورتی بی چون و چرا است.

به گفته مدیر بنیاد آزادی اندیشه و بیان «باور به همبستگی انسان‌ها در واقع اعتقاد به آزادی، به برادری، به عدالت و به حقیقت است.»

او ادامه داد: «همبستگی با قربانیان بیعدالتی ها تعهدی عمیقاً اندیشمندانه است. همبستگی با نیازمندان خروش تواضعی است که در طبیعت هر کس وجود دارد. اما همبستگی حقیقی به مفهوم همبستگی با این « یا» آن نیست، از نظر من همبستگی واقعی، همبستگی با این « و» آن است. در نتیجه، همبستگی عبارت از کم کردن و تقسیم کردن نمی باشد بلکه عبارت از افزودن و تکثیر است.»

قاسمی در پایان گفت: در یک اقدام همبسته ی یکپارچه و انسانی « یا » ها وجود ندارند، فقط و فقط « و » ها که به وسعت انسانیت هستند، با اختلاف ها و گوناگونی هایشان وجود دارند.

در ادامه، سیما مرشاک، رئیس انجمن سدا در سخنانی ضمن سپاس از مشارکت مردم در این برنامه، بر اهمیت کمک به زلزله‌زدگان در این مقطع در ایران تاکید کرد.

مصطفی عمیدی‌فر، هنرمند نخست این برنامه بود که با تک‌نوازی سازهای کوبه‌ای، توجه حضار را به خود جلب کرد و اجرای هنرمندانه او با استقبال حضار روبرو شد.

سپس مهتاب قربانی، مجری برنامه از منوچهر نامور آزاد دعوت کرد تا با بازکردن پاکتی، دختر خود، هلن نامور آزاد را به روی صحنه فرا بخواند.

سپس خانم نامور آزاد با گیتار برقی یک اجرا به زبان انگلیسی داشت و در دومین اجرای خود، آهنگ زیبای «سلطان قلب‌ها» را اجرا کرد که در این بخش حضار در سالن، با خانم نامور آزاد همراهی کردند.

در زیر فیلمی از این اجرا را مشاهده می‌کنید:

در بخش بعدی برنامه، برادران جاوید و احمد یحیی زاده با نی و دف به اجرای زیبای دو شعر پرداختند که این بخش نیز با استقبال حضار روبرو شد.

سیروس ملکوتی، هنرمند ایرانی ساکن پاریس نیز از دیگر هنرمندانی بود که در این نشست قطعه‌ای را اجرا کرد. او پیش از اجرا، گفت که در میان تصاویر منتشر شده از زلزله‌زدگان کرمانشاه، تصویری از یک دختر بچه‌ای که در میان آوارها گیتار خود را حمل می‌کند او را تحت تاثیر قرارداده و به همین دلیل این قطعه را به این دختر بچه تقدیم می‌کند.

بخش بعدی این مراسم با رقص فرشته نصر، رقصنده ایرانی ساکن فرانسه همراه بود. او با پخش آهنگ «چرا رفتی» اثر همایون شجریان به هنرنمایی پرداخت.

در ادامه رضا افشار نادری با همراهی موسیقیایی مصطفی عمیدی‌فر چند شعر و متن زیبا را به زبان فرانسه اجرا کرد.

در پایان نیز مهتاب قربانی، مجری مراسم از فرهنگ قاسمی، سیما مرشاک و شورا مکارمی (نماینده حسن مکارمی) که به عنوان تیم سه نفره اخلاقی،‌ مسئولیت نظارت بر روند جمع‌آوری کمک‌ها را بر عهده داشتند، به صحنه آمدند و درباره جمع‌آوری کمک‌ها و نحوه ارسال و هزینه کردن کمک‌ها در ایران برای حضار توضیح دادند.

در پایان مراسم نیز ایرانیان با صرف شام و نوشیدنی، کمک‌های خود را به زلزله‌زدگان اهدا کردند و هیئت سه نفره نظارت نیز به طور دقیق و با ارائه رسید به اهدا کنندگان، کمک‌های مردمی را در صندوق‌هایی که پیشتر برای این منظور تهیه شده بود، جمع‌آوری کردند.

هزینه کامل این برنامه توسط فرهنگ قاسمی، مدیر بنیاد آزادی اندیشه و بیان (رنگین‌کمان) پرداخت شد و با تصمیم آقای قاسمی، هیچ‌یک از کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان جهت هزینه این برنامه خرج نشد و کلیه کمک‌های مردمی به ایران ارسال خواهد شد و گزارش عمومی آن منتشر خواهد شد.

گزارشی از شب همبستگی برای کمک به زلزله‌زدگان ایران

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.