کارشناسان سازمان ملل: ارعاب روزنامه‌نگاران در آستانه انتخابات مجلس را متوقف کنید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

ahmad

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد می گویند که در حالی‌که کشور برای انتخابات مجلس در اوایل سال میلادی آماده می‌شود، مقامات در ایران باید دستگیری، محاکمه و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی را متوقف کند و فضای امنی برای آزادی بیان ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: “افزایش ارعاب روزنامه‌نگاران مانع توانایی آنان برای فعالیت آزاد در کشورمی‌شود.” وی متذکر شد که ظرف روزهای اخیر، مقامات اطلاعاتی و امنیتی کشور چندین روزنامه‌نگار را در آنچه به نظر می‌رسد موج جدیدی از سرکوب آزادی بیان و رسانه‌ها باشد، دستگیر کرده‌اند.

آقای شهید گفت که بازداشت پنج روزنامه نگار شامل آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و عیسی سحرخیز توسط اعضاء لباس شخصی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران که در تاریخ ۲ نوامبر روی داد نگران کننده بود.

طبق گزارش‌ها تلویزیون و رسانه‌های دولتی ایران، این روزنامه نگاران به اتهام مشارکت در یک شبکه نفوذ، تلاش برای تاثیر گذاشتن بر افکار عمومی و تضعیف جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از دولت‌های غربی بازداشت شده‌اند. بیش از ۱۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای دیگر نیز طبق گزارش‌ها برای بازجویی توسط مقامات احضار شده‌اند.

ایران یکی از بالاترین آمار روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعیِ بازداشت شده در جهان را داراست. براساس آمار، از آوریل ۲۰۱۵ تا کنون حداقل ۴۵ نفر به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود در زندان به سر می‌برند.

آقای شهید گفت: “دولت ایران نباید صداهای منتقد یا مخالف را تحت لوای نگرانی‌های مبهم و بی‌اساس خاموش کند.” او تاکید کرد که به عنوان یک دولت عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، ایران تعهدات بین المللی دارد تا حق دسترسی به مطبوعات آزاد و دسترسی به اطلاعات را مجاز و محافظت کند.

دیوید کی، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حق آزادی عقیده و بیان گفت: “برای تضمین فرآیندهای سیاسی باز، آزاد و عادلانه، آزادی بیان یک نیاز مرکزی است. در نهایت، اگر کارکنان رسانه‌ها و فعالان برای انجام نقش حیاتی خود هیچ ایمنی نداشته باشند، فرآیندهای دموکراتیک ناپایدار خواهند بود.”

آقای کی گفت که به طور خاص، زمان افزایش بازداشت‌ها و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران، در حالی که کشور برای انتخابات مجلس در فوریه سال ۲۰۱۶ آماده می‌شود، نگران کننده است.

آقای کی گفت: “اگر رسانه‌ها و جامعه مدنی به تناوب تحت تاثیر دستگیری‌ها و پیگرد قضایی قرار بگیرد، مشارکت عمومی در هر فرآیند انتخاباتی عملا غیر ممکن است. متاسفانه این یک نگرانی جدید نیست؛ نگرانی‌های مشابه توسط کارشناسان سازمان ملل متحد در خصوص دستگیری روزنامه نگاران درست قبل از انتخابات سال ۲۰۱۳ نیز ابراز شده بود.”

وی افزود مقامات ایران باید این روند را معکوس کنند و بلافاصله از تخصیص “فضای بزرگ‌تری برای تبادل عقیده تا زمان اجرای انتخابات” کسب اطمینان کنند.

کارشناسان حقوق بشر از دولت ایران خواستند تا همه روزنامه نگاران، شامل جیسون رضاییان، که به دلیل انجام مسالمت‌آمیز حقوق اساسی خود به صورت خودسرانه و غیرقانونی دستگیر شده‌اند را آزاد کنند.

خبرگزاری هرانا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.