نگرانی ها برای اعدام احمدرضا جلالی، زندانی سیاسی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

«ویدا مهران‌نیا»، همسر آقای جلالی، سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ از تماس تلفنی این زندانی سیاسی و انتقال او به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام خبر داده بود. یک هفته بعد از انتقال آقای جلالی به سلول انفرادی زندان اوین، خبری مبنی بر احتمال انتقال او به زندان «رجایی شهر» کرج برای اجرای حکم اعدام هم منتشر شد.

سی‌وچهار روز از انتقال «احمدرضا جلالی» به سلول انفرادی زندان اوین می‌گذرد و هیچ خبر مستقیمی از این پزشک محکوم به اعدام در دست نیست. او نه حق ملاقات دارد و نه اجازه برقراری تماس تلفنی تا بتواند از سلامت خود خبر دهد. خانواده و نزدیکان او هر لحظه از این مدت را در نگرانی احتمال اجرای حکم اعدام او گذرانده‌اند.

ویدا مهران نیا، در گفتگو با «ایران وایر» ضمن تأکید بر ادامه بی‌خبری از شرایط نگهداری همسر خود در بند ٢٠٩ زندان اوین، می‌گوید: «درست از آخرین تماسی که احمدرضا با من گرفت و از انتقال خود به سلول انفرادی خبر داد، دیگر هیچ ملاقات و یا تماس تلفنی میان او خانواده و حتی وکیل برقرار نشده است. ما در این مدت به شدت نگران اجرای حکم او بوده‌ایم. وکیل احمدرضا در این مدت تلاش زیادی برای برقراری تماس و ملاقات با او کرده که مسئولان به هیچ کدام از این درخواست‌ها پاسخ مثبت ندادند.»

یک هفته بعد از انتقال آقای جلالی به سلول انفرادی زندان اوین، خبری مبنی بر احتمال انتقال او به زندان «رجایی شهر» کرج برای اجرای حکم اعدام هم منتشر شد. این انتقال صورت نگرفت و این زندانی سیاسی هم چنان در زندان اوین به سر می‌برد.

«ویدا مهران‌نیا»، همسر احمدرضا جلالی در این مورد می‌گوید: «هر چند یک هفته بعد از انتقال آقای جلالی به سلول انفرادی، مقامات زندان اوین از تصمیم خود برای انتقال او به زندان رجایی شهر برای اجرای حکم خبر داده بودند، اما به فاصله کمی مجدداً اعلام کردند فعلاً از مقامات بالا دستور آمده که این انتقال انجام نشود. از آن زمان به بعد هم هیچ‌گونه اطلاعی از وضعیت همسرم نداریم. نه تنها من و پدر و مادر احمدرضا، که فرزندان خردسال ما هم در این شرایط به شدت نگران حال پدر خود هستند و واقعاً نمی‌دانیم مقامات چه تصمیمی در مورد سرنوشت او دارند. من حتی گاهی اوقات بابت اجرای بدون اطلاع حکم اعدام همسرم نگران می‌شوم.»

احمدرضا جلالی تابعیت کشور سوئد را دارد و در روزهای گذشته هم این دولت وعده پیگیری دیپلماتیک پرونده این زندانی سیاسی با مقامات جمهوری اسلامی را مطرح کرده است.

ویدا مهران‌نیا با ابراز بی‌اطلاعی از آخرین نتایج تلاش دیپلماتیک دولت سوئد برای لغو حکم اعدام آقای جلالی، تأکید می‌کند این دولت علی رغم بارها درخواست او، از هر گونه اطلاع‌رسانی در این مورد خودداری می‌کند.

خانم مهران‌نیا که در طول مدت بازداشت همسر خود بارها بر بی‌گناهی آقای جلالی تأکید کرده، با تکرار این موضوع می‌گوید خود مقامات جمهوری اسلامی هم به خوبی از بی‌گناهی آقای جلالی اطلاع دارند.

 

امیدواری به پیگیری دیپلماتیک دولت سوئد

از یکی دیگر از نزدیکان این زندانی ایرانی که ساکن ایران است، در مورد پیگیری انجام شده برای اطلاع یافتن از آخرین وضعیت احمدرضا جلالی پرسیدیم: «تنها خبری که ما در این مورد داریم این است که شعبه اول دایره اجرای احکام زندان اوین اعلام کرده که دستور نگهداری احمدرضا در سلول انفرادی باز هم تمدید شده است. این دستور هر هفته تمدید شده و اصلاً معلوم نیست که قرار است تا چه زمانی ادامه پیدا کند.»

این منبع نزدیک به احمدرضا جلالی با اشاره به قطعی شدن حکم اعدام او در دیوان‌عالی کشور می‌گوید: «با توجه به این موضوع و گفته مسئولان زندان اوین مبنی بر انتقال این زندانی به سلول انفرادی، همین که تا امروز از اجرای حکم او خبری نشده، می‌تواند امیدوارکننده باشد. مسئولان زندان تنها اعلام می‌کنند، تنها یک روز پیش از اجرای حکم، از خانواده و وکیل احمدرضا برای انجام ملاقات آخر دعوت می‌شود و تا پیش از آن منتظر هیچ خبر دیگری نباشید. با توجه به طی شدن در تمام مراحل قانونی و رد درخواست اعاده دادرسی، بیشتر امید خانواده آقای جلالی به تلاش دیپلماتیک دولت سوئد است و احتمالاً تا همین امروز هم که اجرای حکم به تعویق افتاده به خاطر در جریان بودن این تلاش است. هر چند که ما کاملاً از این روند دیپلماتیک بی‌اطلاع هستیم.»

هم زمان با انتقال آقای جلالی به سلول انفرادی، وزیر امور خارجه سوئد از تماس خود با «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برای توقف اجرای حکم اعدام این شهروند ایرانی-سوئدی خبر داد.

اجرای احکام اعدام زندانیان سیاسی در سراسر کشور، از جمله اعدام «روح‌الله زم»، مدیر سایت «آمدنیوز» که بدون اطلاع خانواده او صورت گرفت، به نگرانی نزدیکان احمدرضا جلالی از تکرار این اتفاق برای این متخصص مدیریت بحران طبیعی دامن زده است.

 

سازمان حقوق بشر ایران: شکنجه است

«سازمان حقوق بشر ایران» هم روز یکشنبه هفتم دی ماه در اطلاعیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی نسبت به خبری از وضعیت احمد رضا جلالی خواستار فشار جامعه جهانی برای لغو فوری این حکم شد.

«محمود امیری مقدم»، مدیر این سازمان حقوق بشری در مورد نگرانی ها از نگهداری احمدرضا جلالی در سلول انفرادی به«ایران وایر» می‌گوید: «اولین نگرانی ما این است که در این ۳۴ روز نه وکیل و نه خانواده هیچ تماسی با ایشان نداشته‌اند و ما در مورد سلامت ایشان اطلاعی نداریم. به نظر ما نفس نگهداری طولانی مدت او در سلول انفرادی، نوعی شکنجه محسوب می‌شود و هم ‌بر اساس مقررات جمهوری اسلامی و هم قوانین بین‌المللی غیرقانونی است. مقامات قضایی بارها گفته‌اند که زندان انفرادی تمهیدی است منحصر به حفظ ادله جرم و آن هم در مرحله تعقیب و برای مدت کوتاهی به دستور مقام قضایی برای پیشگیری از امحاء دلایل جرم از طریق ارتباط متهم با افراد دیگر قابل اجرا است.»

احمدرضا جلالی از سال ١٣٨٨ برای ادامه تحصیل در مقطع فوق دکتری در رشته پزشکی بحران به کشور سوئد مهاجرت کرد و از آن سال به همراه خانواده خود در این کشور زندگی کرد.

او که با دعوت رسمی دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، اردیبهشت ۱۳۹۵ به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و سه ماه را در بازداشتگاه این وزارتخانه به سر برد. اتهامی که مقامات در ابتدا به وی وارد کردند، «همکاری با دول متخاصم» بود.

جلالی سپس در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فساد فی الارض از طریق جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شده و این حکم در دیوان عالی کشور به تایید رسید. او در مدت بیش از سه سال بازداشت برای اعتراف به این اتهام با انواع شکنجه‌ها روبه‌رو شد.

احتمال نجات از طریق تبادل؟

او تنها یکی از شهروندان دوتابعیتی است که در سال‌های اخیر و بعد از سفر به ایران بازداشت و با اتهاماتی مانند جاسوسی روبه‌رو شدند. «کایلی مور گیلبرت»، پژوهشگر ۳۳ ساله استرالیایی، یکی از آخرین مواردی بود که آذر ۱۳۹۹، بعد از دو سال بازداشت به اتهام جاسوسی برای اسرائیل، با سه زندانی جمهوری اسلامی در تایلند معاوضه و به کشور خود بازگشت.

هم‌زمان با آزادی خانم گیلبرت، محمد جواد ظریف بار دیگر بحث تبادل افراد زندانی در ایران با زندانی‌های ایرانی در سایر کشورها را مطرح کرد: «پیشنهادهای متعددی از طرف ایران روی میز است. وزارت امور خارجه جایگاهی در دادگاه‌های ایران ندارد اما وقتی امکان تبادل [زندانیان] وجود داشته باشد، می‌تواند جایگاهی پیدا کند. من پیشنهاد تبادل جهانی زندانیان ایرانی را مطرح کرده‌ام و همان طور که می‌دانید ما هفته پیش سه زندانی ایرانی را دریافت کردیم

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.