نگاهی به وضعیت مدارس ایران: از نبود امکانات تحصیلی تا سیستم پوسیده نظام آموزشی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش اختصاصی رنگین کمان

به تازگی و همزمان با شروع سال جدید تحصیلی، حسن روحانی، رئیس حکومت اسلامی ایران در آیین بازگشایی مدارس اعلام کرده است: وقتی امروز کتاب‌های درسی را باز می‌کنیم غیر از عوض شدن جلد، فونت، عکس وتغییر بعضی عبارت‌ها نسبت به زمانی که ما درس می‌خواندیم تغییر چندانی نکرده است. در حالیکه ما باید دانش‌آموزان را حداقل برای ۱۲ سال آینده تربیت کنیم، کتابهای درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کند نه برای فردا و حتی امروز.

این سخنان در میان انبوه خبرهای این روزها در محاق فراموشی سپرده می‌شود در صورتی که از اهمیت بسزایی برخوردار است: بدین جهت که بالاترین مقام اجرایی در جمهوری اسلامی به نبود کیفیت لازم در سیستم آموزش و پرورش در ایران اذعان کرده است و به نظر می‌رسد که سران نظام نیز بر این امر متفق‌القول باشند که سیستم آموزشی در ایران کارایی چندانی ندارد.

سیستم آموزشی در مدارس ایران پس از انقلاب اسلامی همواره مورد انتقاد روشنفکران و گروههای چپ بوده است. بسیاری از منتقدان بر این باورند که ترکیب آموزش با ایدئولوژی‌های اسلامی و نبود بودجه کافی برای تحصیل فرزندان در ایران باعث شده که مدارس ایران از کیفیت لازم برخوردار نباشند.

وزیر آموزش و پرورش: نبود وسایل گرمایشی ایمن در ۴۲ درصد مدارس

وزیر آموزش و پرورش گفت که متاسفانه ۴۲درصد مدارس ما سیستم گرمایشی ایمن ندارند. وی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز مدارس کپری داریم، اضافه کرد “در حدود هزار کلاس گلی و نزدیک به ۲هزار کلاس کانکسی داریم. البته تعداد آن‌ها بسیار کم است و اعتبار زیادی نیاز ندارد.

او گفت: البته در حال حاضر بخاری قطره‌ای نداریم اما بخاری خطرناک نفتی داریم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: “قرار است طی برنامه ششم به تدریح این بخاری‌ها جمع‌آوری شود اما در عین حال نیروی انسانی ما باید آموزش لازم برای استفاده از آن‌ها را ببیند تا خطرات ناشی از آن کاهش پیدا کند”.

تحصیل در محل نگهداری حیوانات

چندی پیش نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدیدش از یکی از روستاهای این شهرستان و مشاهده وضعیت مدارس آنجا گفت: “جای نگرانی دارد که پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب دانش آموزان این شهرستانها در محل نگهداری حیوانات تحصیل می‌کنند و به همین سبب به وزیر آموزش و پرورش تذکر می‌دهم.”

سانحه آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در روستای شین‌آباد در آذربایجان غربی در آن آتش گرفتن بخاری نفتی باعث سوختگی دانش‌آموزان شد، هنوز پس از چند سال به عنوان یکی از نمونه‌های مشکلات فضاهای آموزشی و کمبود امکانات در مدارس ایران در یادها مانده است.

به گزارش بی‌بی‌سی و به گفته یکی از کارشناسان آموزش و پرورش ” ۳۰ درصد از مدارس ایران فرسوده هستند و حدود چهار میلیون دانش‌آموز در مدرسه‌هایی درس می‌خوانند که امکانات و ایمنی مناسبی ندارند.”

هشتصد مدرسه تخریبی در استان کرمان وجود دارد

همزمان با آغاز سال تحصیلی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از وجود ۸۰۰ مدرسه تخریبی در این استان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد محسن بیگی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان اظهار کرد: “در حوزه مدارس ۸۰۰ مدارس دولتی استان کرمان غیر مقام هستند و با دغدغه دانش آموزان -این مدارس- را نگه می داریم.

به نظر می‌رسد وقتی بودجه‌های چند میلیون دلاری صرف سیستم‌های امنیتی و نظامی و همچنین کمک به فلسطین و سوریه و لبنان می‌شود، دیگر بودجه چندانی برای اصلاح مدارس باقی نمی‌ماند.

نگاهی به وضعیت مدارس ایران: از نبود امکانات تحصیلی تا سیستم پوسیده نظام آموزشی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.