قدردانی شش سازمان جمهوری خواه و دموکرات از قضات و دست اندر کاران دادگاه نوری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

خانمها و آقایان قضات دادگاه حمید نوری،

ما شش سازمان جمهوریخواه و دموکرات ایرانی مراتب سپاس و تقدیر خود را از عملکرد شجاعانه، مستقل و حرفه ای مسئولین دادگاه استکهلم، که به پرونده حمید نوری رسیدگی کرده است، اعلام می داریم. 

طبق رای دادگاه شما حمید نوری، دادیار زندانهای اوین و گوهر دشت در قتل شمار بسیاری از زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷مشارکت داشته و متهم به جنایت جنگی و قتل عمد شده است. برگزاری دادگاه حمید نوری، روند پیشرفت دادرسی و حکم محکومیت او به اشد مجازات طبق قوانین کشور سوئد گامی مهم در آشکار ساختن ابعاد کشتار زندانیان در زندانهای جمهوری اسلامی و پیروزی بزرگی برای جنبش دادخواهی ایران بود. 

دادگاه شما، با وجود تمهیدها و تهدیدهای جمهوری اسلامی با پایبندی به وجدان انسانی و با تبعیت از ضوابط و موازین یک قضاوت عادلانه و حقوق جهانشمول انسانی به کار خود ادامه داد و  پس از ماهها کار مستقل مبتنی بر شهادتها و اسناد غیرقابل انکار حکم خود را، که در تاریخ قضاوت جهان باقی خواهد ماند، صادر کرد.

دراین دادگاه برخی از شاکیان که خود نیز قربانیان شکنجه بودند و هم بندی ها و دوستانشان را  نیز از دست داده بودند به سختی می توانستند از آنچه که اتفاق افتاده بود بگویند. دادگاه با حساسیت به این موارد توجه نموده و همچنین دفاعیات وکلای متهم‌ را با بی طرفی استماع کرد.

به باور ما روند و نتیجه دادگاه استکهلم در نوع خود بی سابقه بود، زیرا این اقدام تنها محاکمه حمید نوری نبود، بلکه محاکمه همه کسانی بودکه در سرکوب و کشتار زندانیان در جمهوری اسلامی شرکت داشته اند و هنوز مسئولیتهای مهمی در جمهوری اسلامی دارند، که از آن جمله می توان ابراهیم رییسی، رییس جمهور کنونی حکومت اسلامی، از اعضای هیات مرگ در سال ۱۳۶۷، را نام برد. 

محاکمه و محکومیت حمید نوری یک پیروزی بزرگ برای انبوه دادخواهان ایرانی، خانواده های قربانیان، قضاوت عادلانه و گامی مهم در پاسداری از حقوق بشر و تسلای خاطر همه کسانی  است که در ۴۳ سال عمر حکومت جمهوری اسلامی قربانی داده اند. 

مایلیم بار دیگر سپاس و احترام عمیق خود را به اطلاع قضات محترم، دادستانی و همین طور وکلایی که در این تلاش سترگ برای استیفای حقوق دادخواهان ایرانی نقش موثری ایفا کردند، برسانیم.

هیئت‌های سیاسی ـ اجرائی

 

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران

جبهه ملی‌ایران- اروپا (سامان ششم)‏

حزب چپ ایران (فدائیان خلق)‏

حزب جمهوری‌خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران

سازمان‌های جبهه ملی‌ایران در خارج از کشور

همبستگی جمهوری‌خواهان ایران (هجا)

۱۹ژوئیه ۲۰۲۲ (۲۸ تیر ۱۴۰۱)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.