زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری در استان کرمانشاه باعث مرگ دهها نفر شد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش اختصاصی رنگین کمان/ این خبر به روز می‌شود

شب گذشته‌ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی هفت و سه دهم بخش‌های وسیعی از شمال شرقی عراق و غرب ایران را لرزانده و باعث مرگ دهها نفر شده است. بنا بر گزارش‌ها، زمین‌لرزه در همدان، اراک، زنجان، سنندج، تبریز و چند شهر دیگر و نیز در مناطقی از عراق و دیگر کشورهای منطقه احساس شده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران و مطابق اطلاعات اولیه منشأ لرزش استان‌های مختلف وقوع زلزله در مرز کرمانشاه با کشور عراق بوده است. این زمین‌لرزه در منطقه «ازگله» استان کرمانشاه ثبت‌شده است.

در استان کرمانشاه سه روز عزای عمومی اعلام شده است. مدارس استان کرمانشاه و ایلام فردا (سه‌شنبه) تعطیل اعلام شده است.

آمار اعلام شده کشته‌ها در ایران از زمان وقوع زلزله به تدریج درحال افزایش بوده و تا لحظه‌ی تنظیم این خبر گزارش شده که بیش از ۲۰۰ نفر جان باخته‌اند. آمار نهایی قربانیان و زخمی‌های این زمین‌لرزه هنوز مشخص نیست و ممکن است در ساعت‌های آینده افزایش پیدا کند.

خبرگزاری‌‌ها به نقل از مقام‌های استان کرمانشاه شمار کشته‌شدگان فعلی را دست‌کم «۲۰۷ نفر» و شمار زخمی‌ها را بین ۱۷۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر عنوان کرده‌اند. معاون وزارت بهداشت می‌گوید شمار قربانیان و مصدومان حادثه «رو به افزایش است».

از سوی دیگر مقام‌های عراق می‌گویند که حداقل ۶ نفر در آن‌ کشور کشته و حداقل ۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که بیشترین کشته‌ها به سرپل ذهاب و بعد قصر شیرین مربوط می‌شود. علت آمار بالای کشته‌ها در سرپل ذهاب نزدیکی به کانون زلزله است.

پس از زمین‌لرزه اصلی، پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه داشته و دقایقی پس از آن، دو پس‌لرزه نسبتا بزرگ ۴.۶ ریشتری و ۴ ریشتری نیز رخ داده‌است.

رسانه‌های خبری در ایران می‌گویند پیش‌بینی می‌شود هفتاد هزار نفر نیاز به اسکان موقت داشته باشند. گزارش‌هایی از کمبود پتو و مشکلات ناشی از سرمای هوا نیز منتشر شده‌است.


به روزرسانی:

تا لحظه‌ی تنظیم به روز رسانی خبر، گزارش‌ها از کشته شدن ۳۴۸ نفر و مجروح شدن بیش از ۴۰۵۰ نفر از ایرانیان حکایت دارد. ظاهرا کشور عراق آماری از کشته شدگان ارائه نداده است و این آمار بر اساس گزارش‌های دریافتی از رسانه‌های ایران و به نقل از مسئولان سازمان‌های امدادی این کشور است.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی با به اشتراک گذاشتن تصاویر مربوط به زلزله، به خصوص تصاویر منتشر شده از خسارات شدیدی که به منازل موسوم به «مسکن مهر» وارد شده، نسبت به نوع ساخت و ساز این ساختمان‌ها انتقاد کرده‌اند. مسکن مهر طرحی بود در دولت محمود احمدی‌نژاد برای خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند. برخی کاربران می‌گویند محمود احمدی‌نژاد بابت این طرح و اجرای غیر علمی آن باید محاکمه شود.


به روزرسانی:

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد که براساس آخرین آمار از زلزله شب گذشته تاکنون ۴۰۷ کشته و ۶۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

در خبری دیگر، پیر حسین کولیوند، رییس سازمان اورژانس ایران با اشاره به انتقال مصدومان زلزله به بیمارستان‌های کرمانشاه و استان‌های همجوار و انتقال بخشی از آنها به تهران، گفت: “در حال حاضر تقریبا عملیات امداد و نجات و انتقال مصدومان پایان یافته است.”

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری در استان کرمانشاه باعث مرگ دهها نفر شد

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.