راهپیمایی اربعین – نمایش سیاسی رژیم و ساده لوحی مومنان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

احد قربانی دهناری

حکومت اسلامی هر ساله میلیون‌ها ایرانی را تشویق به شرکت در راهپیمایی اربعین می‌کند. این نمایش چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

در سده میانه مومنان مسیحی به کشیشان اعتقاد داشتند. اربابان فاسد کلیسا “تجارت آمرزش” راه انداختند. بسیاری از کشیشان برای سرکیسه کردن مردم عادی با سوء استفاده از سادگی و اعتقادات دینی آنها، در ازای گرفتن پول به آنها سندی می‌فروختند که تمام گناهانشان را می‌بخشید و رفتن آنها را به بهشت تضمین می‌کرد.

حکومت اسلامی در ایران فاسدتر از کشیشانی که با گرفتن پول از مومنان رفتن به بهشت آنها را تضمین می‌کردند، پروژه‌ی کاملن سیاسی خود را که برای قدرت نمایی سیاسی و جبران ناکامی در سیاسی کردن مراسم حج[i] را اشتیاق به امام حسین و معرفت به او تبلیغ می‌کند.

در حالی که مردم ایران با مشکلات متعدد اقتصادی و زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند، مقام‌های حکومت اسلامی در مراسم نمایشی راهپیمایی «اربعین» از ارائه خدمات دولتی از جیب مردم کمک مالی، خدمات و ریخت و پاش بی‌حساب به راهپیمایان ارائه می‌کنند.

دولت رئیسی امکان‌ها وسوسه‌برانگیز مالی، بیمه و اینترنت مجانی برای راهپیمایان اربعین فراهم کرده است. سخنگوی دولت رئیسی گفت: «در این زمینه دولت تلاش کرده زیرساخت‌های کشور را فعال کند که از ۱۰ فرودگاه کشور پرواز به عراق انجام می‌شود و مرزها هم افزایش دوبرابری داشت و قطار تهران کربلا هم فعال و تقویت و توسعه یافته است.» …. «ارائه خدمات اینترنت رایگان برای زائران اربعین» و «تسهیلات ۳ و پنج میلیون تومانی برای زوار اربعین» …. «با تلاش‌های وزارت اقتصاد و بانک‌ مرکزی تسهیلات ۵ میلیون تومانی برای سرپرست‌های خانوارهای زائر و ۳ میلیونی برای دیگر زائران در نظر گرفته شده و این تسهیلات بر خط و بدون‌نیاز به ضامن و با ضامن قرار دادن یارانه‌ها انجام‌ می‌شود.»

در حالی که پایتخت ایران با مشکل کمبود اتوبوس برای حمل‌ونقل عمومی مواجه است، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران گفت که ۵۰۰ اتوبوس برای شرکت در مراسم اربعین اعزام شد.

در خراسان نیز شورای شهر مشهد تصویب کرد که ۳ میلیارد تومان به «مواکب مردمی اربعین» اعزامی از این شهر به کشور عراق پرداخت شود. به دستور شهردار و تصویب شورای مشهد، ۱۵ میلیارد تومان برای خدمات در شهر نجف اختصاص یافته و کاروانی با حدود هزار نفر شامل ۵۲۵ نفر پاکبان و ۳۵۴ نفر راننده اتوبوس به نجف می‌روند.

همچنین در حالیکه کشور با بحران بی آبی مواجه است، خبرگزاری صدا سیما و ستاد مرکزی اربعین از تامین صد و پنجاه میلیون بطری آب معدنی برای زائران خبر داد. نماینده رشت در مجلس، یکی از اصلی‌ترین نیازهای راهپیمان اربعین در مرز و مسیر پیاده‌روی را آب معدنی دانست وگفت: «تاکنون بیش از ۱۴ میلیون بطری آب معدنی تحویل مرزهای خروجی کشور شده و این عدد تا ۲۵ میلیون بطری افزایش خواهد یافت.»

هر چند عده زیادی از این راهپیمایان جیره‌خواران و مزدبگیران حکومت اسلامی و خانواده‌های آنها برای نشان دادن سرسپردگی سیاسی به حکومت اسلامی هستند، اما اکثر مومنان نیز از خود نمی‌پرسند زمانی که ۱۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند، حکومت با این ریخت و پاش چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا این یک مراسم مذهبی است یا یک قدرت‌نمایی سیاسی؟

رئیس جمعیت هلال احمر ایران خبر وقوع انفجار در یک اتوبوس مسافربری با ۳۰ مسافر در شهر شمولی استان بابل عراق را داد. خبرگذاریی‌ها تاکنون از مرگ پانزده نفر راهپیمایان ایرانی در کربلا به دلیل گرمازدگی و ازدحام جمعیت خبر دادند.

در راهپیمایی اربعین، حکومت اسلامی و مومنان ساده لوح با دو رویا در یک بستر می‌روند: اولی برای نمایش قدرت سیاسی خود، دومی برای شفاعت، پاک کردن گناهان خود و تضمین رسیدن به بهشت و حوری و غلمان.

احد قربانی دهناری

۲۰ شهریور ۱۴۰۱ – ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲

——-

[i]  خمینی معتقد بود حج باید تبدیل شود به مراسم بیزاری و برائت از مشرکان و منافقان شود. منظورش از مشرکان آمریکا و غرب بود و منافقان آن کشورهای اسلامی که با این دو همکاری می‌کنند. حکومت سعودی آن راهپیمایی‌های برائت از مشرکین که خمینی اصرار داشت در حج برگزار شود، را سرکوب کرد و به این خواست خمینی قاطعانه نه گفت.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.