آیا خزان عربی به ایران خواهد رسید و در “جزیره آرامش” طوفان بپا خواهد شد؟

با بن بستی که رژیم جمهوری اسلامی  دچار آن شده است، آیا مردم چاره ای جز تغییر کلیت رژیم دارند؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

آیا خزان عربی به ایران خواهد رسید و در “جزیره آرامش” طوفان بپا خواهد شد؟

امین بیات

در عصر سرمایه داری و نفوذ روز افزون  سرمایه  در کشور های در حال  توسعه  یا عقب  نگهداشته شده، که دولتها و ملتهای کشورهایی که بدلایل مختلف مذهبی یا سیاسی یا ضد سرمایه داری  و… نمی  خواهند زیر پوشش و اوامرآمریکا ،غرب و اتحادیه ی اروپا، چین و روسیه بروند، و منافع کشور های سرمایه داری را به خطر می اندازند،توسط این کشور ها و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ،ناتو ، موردتحریم و تهدید نظامی قرار میگیرند.

نمونه بارزآن تحریم ها علیه “اتحاد جماهیر شوروی” سابق بود که منجر به فروپاشی آن کشور گردید. هدف از جهانی سازی سرمایه توسط بانک جهانی اینگونه است که سرمایه،تجارت ، باید هم راه با سود آوری ومنافع  کلان  باشد، کشورهای صنعتی امپریالیستی توانسته اند نفوذ بانکی و سرمایه را  افزایش دهند  که هیچ کشور و دولتی نتواند در مقابل اهداف  و زور گوئیهای آمریکا، اروپا مقاومت کند.

در این رابطه است که شرکتهای خصوصی در جهان، سرمایه برای بردن  سود  بیشتر در مقابل  اهداف بانک جهانی  سر دو راهی  قرار میگیرند، هر کجا سود بیشتر باشد این  شرکتها به آنجا میروند،  البته زیر پوشش بانک جهانی، و با اجرای اوامر  آنها، و در غیر اینصورت مورد تحریم قرار میگیرند و اگر سر پیچی کنند جریمه خواهند شد، و عمل آنها هیچگونه ارتباطی به حقوق بشر و زندگی روزمره مردم در کشور های فقیر نشین ندارد  و مردم  اولین قربانیانی هستند که از تحریم ها ضرر روحی و  جسمی  و مالی خواهند دید، نمونه آنرا در روسیه ،عراق، سوریه و… دیده ایم، و از آن  جمله  میتوان  به  بر قراری تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا اشاره کرد.

متاسفانه در بخش دولتهای “مترقی” چین و روسیه نیز برای اینکه از غافله ی سود آوری عقب نمانند ، اقدام به روشی شبیه  “بانک جهانی” و” صندوق بین المللی پول” کرده اند  که مثلا در مقابل  تحریم های  آمریکا و اروپا ،گسترش تجارت و روابط مالی ،خرید و فروش و پرداخت آن با  یورو  و یا  واحد پولی دیگر، اهرم فشار به آمریکا و اروپا بیاورند و با تاسیس  “بانک توسعه ی مشترک “  چند  کشور برای همکاریهای اقتصادی، قرار است  “مدیریت اقتصاد جهانی” را در مقابل غرب بدست  گیرند، تا از این طریق بتوانند سلطه ی خود را بر اینگونه کشور ها گسترش دهند.

کشور های سرمایه داری  از شرایط بد مالی و اقتصادی حاکم بر کشورهای فقیر سوء  استفاده کرده و وام های دراز مدت و با تضمین دولتها ی مربوطه به شرکتهای خصوصی میدهند، وعملا باعث نابودی امکانات  اقتصادی اینگونه کشور های وام گیرنده میشوند، دیدیم در عراق بعلت تحریم ها تنها   پانصد هزار کودک از بی داروئی جان خود را از دست دادند .

در اینجاست که کشورها ،دولتها وشرکتهای خصوصی را مجبوربه بر قراری قوانین ضد انسانی مینمایند ، که دولتهای مربوطه  کمترین دخالت در نقش اقتصاد خود نداشته باشند و در دراز مدت  موجب  تورم -گرانی- تشدید فقر- بیکاری و… میشوند  و به استثمار  افسار گسیخته ی  کارگران- زحمتکشان  منجر میگردد و آگاهانه  دامن به  فساد  اداری  دولتها  میزنند،می بینیم که دستگاه  اداری و دولتی  ایران در فساد مطلق  وچپاول ثروت مردم از هیپچ  جنایتی ابا ندارند،گرانی- بیکاری – فقر در ایران بیداد میکند.

با دامی که با نرخ بهره بالا زیرپای اقتصاد بانکی ایران قراردادند نقشه ها ودستورالعمل های”صندوق بیین المللی پول” و “بانک جهانی”بود،که دراز مدت  نرخ بهره غیر عادی  بسیار بالای بانکها  را  به ورشکستگی کامل کشاند،علت و علل اصلی این بحران بانکی در ایران بود.

در این ارتباط  است که  تحریمها  در ایران اثر گذار و دارای  پیامدهای خطر ناک و منفی  برای مردم میباشند.

می بینیم در ایران هنوز در آمد ارزی کاهش نیافته ، زیرا هنوز نفت بفروش میرسد، این حوادث ناگوار که در ایران هر روز رخ میدهد، و هراس مردم از روزی است که رژیم نتواند نفت صادر کند  یعنی  در تاریخ چهار نوامبر و در حال حاضر صادرات نفت 30% کاهش یافته است.

ما امسال شاهد خروج بیش از سی میلیارد دلار سرمایه کشور توسط عوامل رژیم بخارج هستیم  و  در سال گذشته نیز بالغ بر 58  میلیارد دلار   بود، همه  این  توهمات از این  است  که  دارندگان  سرمایه  هراسناک  از دست دادن سرمایه خود میباشند.

و اما فردا که ایران نتواند نفت بفروشد، پیش بینی میشود که آمریکا و عربستان  مدعی اند که  کمبود  بازار نفت را در بازار جهانی تامین خواهند کرد.

کاهش دادن تعرفه های آمریکا در مقابل پنجاه میلیارد صادرات  چین به آمریکا با کوچکترین  گذشت یا معامله – چین از خرید  نفت ایران منصرف خواهد شد، چین و روسیه از هم  اکنون  اعلام کرده اند  که خرید نفت از ایران را کاهش  خواهند داد ،  و  کشورهند نیز که متحد آنها است   از این  قاعده  پیروی خواهد کرد،البته روسیه معتقد است که  افزایش قیمت نفت ناشی  از سیاستهای آمریکا  در مورد ایران میباشد.

در این ارتباط در خواست موارد 12 گانه  وزیر امور خارجه آمریکا از ایران، که عدم  حمایت مالی  از تروریسم . پیوستن به آن  و نداشتن شفافیت مالی  است  که گلوی رژیم ایران را می فشارد و راهی جز تسلیم  برای دولت مردان ایران باقی نگذاشته است. و ایران مجبور شد در مجلس با جنجالی بی  سابقه با تصویب لایحه ای به عدم حمایت مالی از تروریسم  (لایحه ی الحاق مالی  به  کنوانسیون  کمک   به تروریسم) اقدام و آنرا تصویب کند و از سر خود وادارد ، که هم زمان با تظاهرات در مجلس و  بیرون آن برای سر پوش گذاشتن به نوشیدن یک جام زهر دیگر روبرو شد و حتی تاثیر روی نوسان  ارز نیز داشت.

با بن بستی که رژیم جمهوری اسلامی ایران دچار آن شده است، آیا مردم ایران چاره ای جز تغییر رژیم دارند.

و اما گام بعدی رژیم این است که باید دست از حمایت تروریسم درجهان و بخصوص در ایران بر دارد، البته تا زمانیکه این رژیم بر سر کار است دست از ترور و خفقان بر نخواهد داشت ،همچنانکه می بینیم زندانها پر از معترضین شده و در روز روشن آدم میکشند.

عقب  نشینی و  تصویب لایحه ” عدم حمایت از پولشوئی” ، عقب  نشینیهای دیگری  را بدنبال  خواهد داشت ،  تا رضایت  آمریکا -چین و روسیه  را بدست بیاورند، اما  دنیا  امروز تروریسم افسار گسیحته ی جمهوری اسلامی ایران را زیر زره بین گذاشته است و میدانند که پولهای فروش نفت صرف  مخارج   تروریسم  شده و خواهد شد وسازو کا ربانکهای ایران هم تغییر نخواهد کرد ، بانکها  عملا  ورشکسته شده اند، زیرا  سپرده مردم  را نمیتوانند پرداخت  کنند، و در شرایط  نفروختن  نفت  قادر نخواهند  شد  حقوق  کارمندان  و حتی پرسنل ارتش و سپاه را به پردازند.

لایحه “الحاق ایران به کنوانسیون  مقابله با تامین مالی تروریسم “و تصویب  آن در ایران آغاز  دوره تازه ای از جنگ و جدال داخلی دولت است. آیا تصویب  ( ث-اف-ت )  یعنی چهارمین و آخرین لایحه از مجموعه ی (اف-آ-ت-اف) در بحران درون رژیم ایران اثر گذار است؟ آیا اینگونه اتفاقات گذرا است؟ یا در ادامه ی  بحران و تحریم ها ما شاهد اینگونه عقب نشینیهای اجباری خواهیم بود.

اساسا ابعاد بحران  با  بحرانهائی که رژیم  در گرداب آنها  فرو رفته چیزی نیستند  که انتظار  فرو کش کردن و رهائی و یا حتی تصور کاهش آنها در شرایط فعلی منطقی باشد.

پولشوئی -اتحادیه و یا نهادی بنام (اف- آ – ت- اف)  که از 29 کشور تشکیل  شده است  و مقر آن  در نیویورک است ، مقرراتی بین المللی در باره پولشوئی را تدوین کرده که شامل یکسری قوانینی است که افراد و شرکتهای تجاری را موظف میکند که در مورد نحوه ی در آمد و سود به دولتها ی خود  توضیح بدهند، و از این راه سرمایه هائی که بدست آورده اند از راههای نامشروع مانند  قاچاق- رشوه ،  برای ورود  این  سرمایه ها به بازار های  مالی با  مشگل  روبرو میشوند و در نهایت سلامت  نظام  مالی  و اقتصادی کشور مربوطه را بخطر می اندازند مانند  روش و رفتاری که  بانکهای ایران دچار آن شده اند و مسئله ی  مرکزی این داستان تامین مالی تروریسم بین المللی رژیم جمهوری اسلامی ایران  است.

شاهد هستیم که خامنه ای عملا موافق تصویب این لایحه بوده و از طرفی در مقابل مردم میگوید نه، دو دوزه بازی میکند و عملا تسلیم بلا شرط در مقابل  آمریکا شده و از طرفی  دیگر به   تهدید  و سرکوب  نیروهای داخلی  کشتار معترضین  اقدام  میورزد، بهر صورت اهمیت قضیه خارج  شدن از  لیست سیاه تروریسم مطرح است، ونه چیز دیگری، زیرااگراز لیست سیاه خارج نشوند نمیتوانند مبادلات ومعاملات مالی و بانکی با سایر کشور ها داشته باشند.

از این به بعد عملا و قانونا  آمریکا – اتحادیه اروپا اطلاعات مالی و بانکی مربوط به ایران را میتوانند رصد و چک کنند. شفافیت مالی اگر صورت بگیرد دیگر دولت ایران قادر به  دور زدن تحریمها نخواهد شد،جلوی قاچاق اسلحه- مواد مخدر و… گرفته خواهد شد و در نهایت  سپاه پاسداران باید منحل شود، البته سپاه به تقلاهای مذبوهانه ی خود و تهدید های داخلی  افزایش خواهد داد ولی در نهایت کار سپاه تمام  شده است، و وضعیت  اقتصادی ایران  در دراز مدت  نا  پایدار و شکننده تراز امروز و منجر به فروپاشی نظام اقتصادی خواهد شد، نظام ولایت فقیه در این شرایط  اقدام  به  “یکان حفاظت از آستان قدس رضوی”از ترس انحلال سپاه برای جانشینی آن کرده.

سقوط بهای ریال در برابر دلار:

از آنجا که رژیم جمهوری اسلامی ایران با بن بست کامل اقتصادی روبروست، شکی نیست ،سقوط ریال و بی ارزش شدن آن در برابر ارزش دلار ، در ارتباط با ندانم کاری اقتصادی ، بانک مرکزی  و  دولت میباشد و سقوط دلار در کوتاه مدت با ترفند های بکار برده شده بانک مرکزی و دولت، ظاهری و کوتاه مدت است ،و این در حالیست که هنوز تحریم های اصلی که فروش نفت و بسته  شدن قفل بانکها  باشد فرا نرسیده است و رژیم حجم هزینه هایش از چند سال گذشته نیز چند برابر شده است.

بدیهی است که در یکسال گذشته ارزش ریال در ایران 40% در مقابل ارزهای خارجی  سیرنزولی داشته ،حقوق  کارمندان – کارگران و کلا حقوق بگیران افزایش که نداشته هیچی پرداخت  هم نشده ماهها، در نتیجه قدرت خرید  کم شده ، علاوه برکاهش چهل در صدی قدرت خرید  حقوق بگیران ، سیب ایجاد  نا امنی  در جامعه میشود که شده ،و بیم آن میرود  که متخصصین از ایران  خارج شوند  که شده اند،  و همچنین سیب مشگلات  نقدینگی  و توقف و تعطیلی کارخانجات خواهد  شد که شده ، و در نهایت عدم ثبات  اقتصادی  و نوسانات  ارز  تاثیر مستقیم بر صنغت-کسب و کار بیشتر از این خواهد گذاشت.

مسئله عاجل و فوری مالی و پولی کشور در شرایط بحران ارزی ، نظام را در  شرایطی قرار خواهد داد که باید نقدینگی کلان که از میزان تولید ملی بالاتر رفته، مانند بازار  ارز- طلا  که موجب شده نظام  را از ثبات انداخته باشد، وباید جلوی  افزایش نقدینگی گرفته شود، که دولت نمیتواند این کار را بکند و بر عکس هر روز به حجم افرایش نقدینگی بجای کم شدن ،اضافه میشود.

دریافت وامهای بدون وثیقه عوامل رژیم از بانکها،هر روز حجم بدهی این افراد به بانکها و به  بانک مرکزی افزوده میشود، یعنی توقف نقدینگی و کم شدن آن غیر ممکن شده است.

راهی که باقی مانده، وبا این بازیها که قیمت دلار از 4 هزاربه بالای 15 هزاررسیده، پرداخت  وامهای بدهکارو بر گرداندن آنها به بانکها میباشد ،که این هم غیر ممکن است زیرا دزدان مسلمان پولها را بر داشته و فرار کرده اند.

راه دیگر پس انداز کنند ه گان در بانکهای عملا ورشکسته  شده که باید اعلان ورشکستگی کنند یا در آینده مجبورند اینکار را بکنند، تا پول مردم را رسما نه پردازند، یعنی پس  اندازها عملا  توسط  عمال  رژیم دزدیده شده با کمک دولت و رهبرنظام. از طرفی عرضه کننده  بزرگ  دولت است  یعنی  ارز  از فروش نفت بوجود می آید که در اختیار دولت قرا میگیرد، و صادرات  غیر  نفتی  ایران  که حدود 50 میلیارد  دلار بر آورد شده است و بخارج فروش میشود تا تامین ارزی دولت باشد اما پولش به ایران بر نمیگرددو توسط بانکها ی اتحادیه اروپا متوقف میشوند، دولت مزورانه از این پولها استفاده نا مشروع میکند و وقتی ارز بالا رفت آنرا اگر بتواند بر میگرداند  که استفاده بیشتر ببرد یا بجای  پول کالا  وارد میکند و گران میفروشد.

نوسانات دلار، خرید و فروش آن عملا نظام اسلامی را پریشان و بهم ریخته است، تر فند های جمهوری اسلامی ،جمع آوری دلار های مردم که در خانه دارند، به مردم  بالای ده هزار تومان میفروشند و چهار هزارو دویست میخرند،خود این عمل یک دزدی از جیب مردم است که رژیم رسما و عملا  دارد در روز روشن ثروت مردم را می بلعد. دلار اگر ارزان  شد ، عملا  باید در مقابل  آن  قیمت  اجناس هم  بهمان نسبت ارزان و پائین بیاید تا وضع مردم بهتر اگر نشود بد تر نگردد، که عملا اینطور نیست.

از آنحا که هنوز دلار معتبر ترین ارز بین المللی است  در حا ل حاضر و به  این سادگی حذف  شدنی از مبادلات بین المللی نیست ،حتی چین و روسیه و هند هم قادر نخواهند شد در مقابل دلار کاری اساسی و معتبر انجام دهند.

با فروش طلاهای ایران چه در داخل و چه در خارج رژیم قصد جمع آوری دلارهای مردم را دارد ، یعنی به طلا های ایران توسط دلالان دولتی ،سپاه چوب حراج زده شده است.

با چپاول ثروت مردم ،و مشگل کردن هر بیشتر شرایط زندگی در  سراسر کشور، ثروت را  به  عراق- سوریه- لبنان و آفریقا میبرند و به بذل  و بخشش مشغولاند، و بعنوان  کمک های انسان  دوستانه  در سوریه  به ساختن بیمارستان – ساختمان  سازی  مشغولند  یعنی خدمات  رایگان  به عربها ی  خودی ،میدهند.

بهر حال رژیم دو راه بیشتر برایش باقی نمانده است یا تسلیم کامل یا جنگ ،که از قراین چنین بر  میآید که برای نجات خود و رژیم از در تسلیم در مقابل خواسته  های زور گویانه  آمریکا  و اروپا  در آمده ،  فعلا  نجات خارجی را می بیند،غافل ازاینکه قدرت و نیروی محرکه ی سرنگونی جامعه در ایران است ، زیرا  کنترل بحران  در ایران توسط  جمهوری اسلامی غیر ممکن  شده  است، در چنین  شرایطی است  که  اوضاع اجتماعی به شدت به هم ریخته را نمیشود  بسادگی کنترل کرد.

اعتصابات رانندگان ، کامیون داران و آثار و عواقب این اعتراضات بتدریج در امور کشور  و  در زندگی مردم تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و در نتیجه خشم و نفرت مردم نیست به دستگاه هیئت حاکمه را بیشتر خواهد کرد، و اقشار مختلف و نا راضی جامعه را در برابر کلیت رژم قرار خواهد داد،بازاریان در تهران و شهرستانها دیر یا زود به موج نا راضیان واعتصابا ت خواهند پیوست، کارگران – بیکاران – جوانان باید به اعتصاب سراسری به پیوندند، و عرصه را به رژیم اسلامی تنگ تر و در نهایت از آن بگذرند. راه نجات  تنها بدست خود  مردم ایران  است و چشم امید به بیگانگان داشتن کشاندن  مردم  به سراب است.1.11.2018

Bayat.a@freenet.de

https://www.facebook.com/amin.bayat9

   

       

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.