از دفتر خاطره‌ها ( 13 ) طبیعت و خوی امپریالیسم: هوشنگ طالع

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

دکتر_هوشنگ_طالع

به دنبال انتخاب باراک حسین اوباما به عنوان یک سیاه‌ پوست به ریاست جمهوری آمریکا ، جهانِ خسته از کشمکش ، جنگ ، خون‌ریزی ، تروریسم و تجاوز را بیم و امید تازه‌ای فرا گرفته بود که شاید « امید » بر « بیم » فزونی داشت که در این موارد و موارد همانند ، فرآیند « خوش‌باوری »های زودگذراند .

مردمان بر این باور بودند کسی که پدرانش از نزدیک در افریقا ، مزه‌ی تلخ سیاست‌های زشت برده داری را چشیده اند و اکنون بر کرسىِ ریایت جمهوری نیرومندترین قدرت جهانی تکیه زده است ، نمی‌تواند از سیاست « برده‌سازی جهان » پیروی کند . به ویژه ، انتخاب حسین بارک اوباما ، به عنوان یک « مسلمان‌زاده » مسلمانان جهان را سخت به « سرآب » کشانده بود و افزون بر این باور نادرست ، سخنان وی در دانشگاه الازهر قاهره « سرآب » را « آب‌نما »‌تر کرده بود .

در این حال و هوا ، دوست ارجمند و سرور گرامی آقای رامین مستقیم از من خواستند تا با آقای جان لی اندرسون (Jon Lee Anderson ) خبرنگار مجله نیویورکر( The New Yorker ) که برای آگاهی از دیدگاه‌های ایرانیان در این زمینه به تهران آمده بودند ، گفت‌وگویی داشته باشم . پذیرفتم و آقای مستقیم هم‌راه با آقای اندرسون برای انجام گفت‌وگو ، به دفتر من آمدند .

آقای اندرسون ، دیدگاه مرا نسبت به انتخاب آقای باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا پرسیدند .

به ایشان گفتم : « یک مزرعه‌داری دارای 1000 گاو است » . آقای اندرسون ، گمان کردند که من متوجه پرسش ایشان نشده ام و پرسش خود را دوباره مطرح کردند . به ایشان گفتم که پرسش شمار را دریافتم و پاسخ من هم مربوط به همین پرسش شماست .

در ادامه گفتم : « این گاو‌ها به میزان معینی زمین برای چرا و نیز میزان معینی از منابع آب نیاز دارند ، در حالی‌که با زاد و ولد ، هرساله  بر جمعیت آنان افزوده‌ می شود و در نتیجه نیاز مزرعه دار به چراگاه و آب نیز افزایش می‌یابد » . این بار آقای اندرسون از آقای مستقیم خواستند تا پرسش ایشان را به فارسی به من منتقل کنند . به آقای اندرسون گفتم  : « اگر چند لحظه درنگ بفرمایید ، به پاسخ خود می‌رسید » .

با شگفتی مرا نگاه کرد و شاید هم سخت از این دیدار و تلف کردن وقت و شنیدن داستان گاو و چراگاه و آب و … به خشم آمده بودند ؛ اما به روی خودشان نیاوردند .

در دنباله گفتم : « سرانجام مزرعه‌دار می‌میرد و پسرش به جای او می‌نشیند . آیا پسر می‌تواند سیاست دیگری برای اداره‌ی مزرعه در پیش گیرد ؟ در حالی که گاوها در حال افزایش اند و نیاز به زمین بیش‌تر و آب بیش‌تر دارند ؟ ممکن است پسر چهره‌ی خندان یا رفتار مودبانه‌تری نسبت به پدر داشته باشد ؛ اما در اصول کلی سیاست اداره‌ی مزرعه تغییری حاصل نمی‌گردد » .

و افزودم : « امپریسالیسم آمریکا از خاور ژاپن تا باختری‌ترین مناطق جهان و از قطب شمال تا قطب جنوب را حوزه‌ی منافع نامشروع خود می‌داند ، در چنین حال و هوایی رفتن بوش و آمدن اوباما ، چه تاثیری می‌تواند داشته باشد ؟ طبیعت و خوی امپریالیسم تابع افراد نیست ؛ بلکه افراد تابع طبیعت و خوی  امپریالیسم‌ اند ».

یکم فروردین ماه 1395 ـ هوشنگ طالع

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.