اخبار و گزارشات کارگری – 27 مهر 1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

48968_972اقدام به خودکشی نماینده اخراجی کارگران پتروشیمی فرآورش

اتحادیه آزاد کارگران ایران : بدنبال اعتصاب سه روزه کارگران پیمانکاری فراورش در مجتمع پتروشیمی بندر امام که منجر به جلوگیری از ورود سه نفر از نماینده های کارگران توسط حراست به مجتمع شد کارگران این شرکت با شرط تحقق خواستهای شان و همچنین بازگشت بکار همکارانشان به اعتصاب خود خاتمه دادند و اعلام کردند چنانچه نماینده هایشان بر سر کار باز نگردند بار دیگر دست به اعتصاب خواهند زد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در طول هفته گذشته کشمکش میان کارگران و مدیریت شرکت در عین حال که زمزمه اعتصاب در میان کارگران در گرفته بود ادامه داشت تا اینکه مدیریت مجبور شد دو نفر از این نماینده ها بر سر کارشان حاضر شوند اما از ورود یکی دیگر از نماینده ها به نام رحیم بساق ممانعت به عمل آورد.

بنا بر این گزارش، بدنبال این وضعیت و در حالی که کارگران پتروشیمی فراوارش خواهان بازگشت بکار این نماینده خود بودند وی با مراجعه به حراست مجتمع پتروشیمی بندر امام اعلام کرد چنانچه به فوریت بر سر کارش بازگردانده نشود دست به خودکشی خواهد زد که با بی تفاوتی و برخورد نامناسب مسئولین حراست مواجه شد و بدنبال این وضعیت  وی 11 صبح امروز 27 مهر ماه با خوردن سم تهدید خود مبنی بر خودکشی را عملی نمود.

خانواده  مسعود بساق، پس از اقدام به خود کشی وی، بطور اتفاقی متوجه این مسئله شدند و بلافاصله او را به بیمارستان رساندند. در حال حاضر علیرغم وضعیت نامناسب جسمانی این نماینده کارگران پتروشیمی فراوارش، خطر مرگ وی بر طرف شده است و در حال حاضر در بیمارستان بسر می برد.

هزاران کارگر پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام و دیگر پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از سال 1389 مبارزه پیگیری را برای امحا شرکتهای پیمانکاری و برخورداری از حقوق و مزایای یکسان با کارگران قرارداد مستقیم آغاز کرده اند. این مبارزات در دولت دهم منجر به صدور بخشنامه انحلال شرکتهای پیمانکاری شد با اینحال وزارت نفت و صنایع پتروشیمی به عنوان زیر مجموعه این وزارتخانه از اجرای این بخشنامه طفره رفتند و در آندوره فقط درصد کمی از این کارگران در نتیجه اعتصابات فراوان موفق به انعقاد قرارداد مستقیم با کارفرما شدند. با روی کار آمدن دولت روحانی و اعمال سیاستهای ضد کارگری تر از سوی این دولت، بخشنامه حذف شرکتهای پیمانکاری ملغی شد و در نتیجه ی مبارزات پیگیرانه کارگران پیمانکاری صنایع پتروشیمی بویژه در مجتمع پتروشیمی بند امام و دیگر مجتمع های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر مزایائی به آنان تعلق گرفت اما این مزایا در طول ماههای گذشته به بهانه های مختلف کم شد که منجر به اعتصابات ماهها  و هفته های گذشته در پتروشیمی های مختلف منجمله پتروشیمی فراورش، اروند تندگویان، فجر و… شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 27 مهر ماه 1394

اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره آزادی علی نجاتی

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن شاد باش از آزادی این کارگر سندیکایی آرزومنداست همه زندانیان مدافع حقوق کارگری و عدالت اجتماعی از زندان آزاد شده و اینگونه اعمال و رفتار علیه مدافعان حقوق زحمتکشان پایان یابد.

علی نجاتی از اعضای هیئت مدیره نیشکر هفت تپه بعد از ۳۴ روز بازداشت با قرار وثیقه صد میلیونی آزاد شد

علی نجاتی در نیمه های شب روز ۲۴ شهریور ماه در منزل خود بازداشت شد و یس از ۳۴روز بازداشت با قرار وثیقه صد میلونی در تاریخ ۲۵ مهرماه آزاد شد موارد اتهام این فعال سندیکایی تبلیغ علیه نظام و ارتباط بامعاند ین نظام می باشد.علی نجاتی به علت ابتلا به عارضه قلبی تحت درمان می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن شاد باش از آزادی این کارگر سندیکایی آرزومنداست همه زندانیان مدافع حقوق کارگری و عدالت اجتماعی از زندان آزاد شده و اینگونه اعمال و رفتار علیه مدافعان حقوق زحمتکشان پایان یابد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۷مهرماه

هفدهمین روز اعتصاب کارگران قطار شهری دراعتراض به عدم پرداخت 8ماه حقوق!

اعتصاب حدود ۴۵۰ کارگران پیمانی قطار شهری اهواز امروز وارد هفدهمین روز خود شد.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود که از زمان شروع این اعتراض آنها در واکنش به بی‌توجهی‌ پیمانکار پروژه،فعالیت کاری خود را متوقف کرده‌اند. در مدت هشت ماه گذشته به هرکدام از کارگران ماهانه تنها حدود سیصد هزار تومان بصورت علی الحساب داده شده است.

به گزارش27مهرایلنا،فعالان کارگری شهر اهواز با اعلام این خبر یادآور شدند که این اعتصاب از روز دهم مهر ماه و برای دریافت هشت ماه مزد معوقه صورت گرفته است.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود که از زمان شروع این اعتراض آنها در واکنش به بی‌توجهی‌ پیمانکار پروژه،فعالیت کاری خود را متوقف کرده‌اند. در مدت هشت ماه گذشته به هرکدام از کارگران ماهانه تنها حدود سیصد هزار تومان بصورت علی الحساب داده شده است.

در این خصوص مدیرعامل سازمان قطار شهری مترو اهواز با تایید خواسته کارگران گفت: متاسفانه عملکرد شرکت پیمانکاری کیسون تاکنون رضایت بخش نبوده و این شرکت در پرداخت دستمزد به کارگران پروژه مترو نیز نارضایتی‌هایی برای کارگران خود ایجاد کرده است.

عباس هلاکویی افزود: ما به اداره کار اعلام کرده‌ایم که بخش‌هایی از صورت وضعیت مربوط به  ماه‌های مرداد و شهریور را به شرکت پیمانکاری کیسون باید بپردازیم اما چون این شرکت به تعهدات خود مبنی پرداخت مزد به کارگرانش عمل نمی‌کند طبق ماده سیزده قانون کار در مقام کارفرمای اصلی می‌توانیم مطالبات کارگران را از محل طلب پیمانکار پرداخت کنیم.

وی گفت: در همین خصوص از شرکت پیمانکاری کیسون لیست کارگران را برای پرداخت معوقات مزدی طلب کردیم اما لیستی که به ما داده شد تعداد کارگران بالای ۱۰۰۰ کارگر بود که در عمل شمار آنها به مراتب بیشتر از کارگرانی بود که هم اکنون در پروژه قطار شهری کار می‌کنند.

مدیرعامل قطار شهری اهواز تاکید کرد: طبق قراری که با اداره کار اهواز و شرکت پیمانکاری کیسون گذاشته‌ شده است تا آنجایی که قانون اجازه بدهد معوقات کارگران پیمانکاری که در پروژه قطار شهری اهواز کار می‌کنند  از محل طلب پیمانکار پرداخت خواهد شد.

وی افزود: دولت از اعتبارات سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان به متروی اهواز تخصیص داده و امسال نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در بودجه پیش‌بینی کرده است.

هلاکویی تصریح کرد: پایان کار فاز نخست مترو از فرودگاه تا مصلی با بخشی از این اعتبارات قابل انجام است ولی پیمانکار پروژه مترو با متوقف کردن کار، و عمل نکردن به تعهدات خود باعث شده است تا فاز نخست قطار شهری تا پایان سال نیز به بهره‌برداری نرسد.

وی تاکید کرد: پیمانکار پروژه مترو با ایجاد مشکلاتی که در زمینه پروژه مترو ایجاد کرده است نشان از این دارد که ادامه این پروژه با این وضعیت دیگر ممکن نیست و قطعا قطار شهری اهواز تا سال ۹۵ هم راه نمی‌افتد.

هلاکویی اظهار کرد: در بهمن ماه ۹۳ جلسه‌ای با حضور معاون وزیر کشور در اهواز به منظور بررسی وضعیت پروژه متروی اهواز برگزار شد که پیمانکار در آن جلسه تعهداتی را پذیرفت و موارد مطرح شده به طور کامل صورت‌جلسه شد ولی اکنون پیمانکار پروژه عملا به این تعهدات پایبند نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر بخش‌های فاز نخست مترو ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: با مجموع اعتباری که دولت از سال گذشته و امسال برای این پروژه در نظر گرفته، می‌توان فاز نخست مترو و حتی بخش‌هایی از فاز دو را تکمیل کرد ولی پیمانکار با درخواست‌های غیرمعقول و غیرمنطقی خود، پیشرفت کار را کند کرده و عملا از اردیبهشت ماه امسال تاکنون کار در فاز نخست مترو متوقف است.

اطلاعیه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری درارباط با آزادی علی نجاتی

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تبریک آزادی این فعال کارگری، خواهان رفع هر نوع اتهام علیه علی نجاتی، و همچنین آزادی سایر کارگران و فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی می باشد.

علی نجاتی آزاد شد

به گزارش رسیده علی نجاتی فعال کارگری امروز 26 مهر ماه با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد شد.

علی نجاتی 24 شهریور توسط مامورین امنیتی دستگیر شده بود و اتهام وی تبلیغ علیه نظام اعلام شده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تبریک آزادی این فعال کارگری، خواهان رفع هر نوع اتهام علیه علی نجاتی، و همچنین آزادی سایر کارگران و فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

26 مهر 1394

سومین روز اعتراض و تجمع کارگران رسمی شرکت صنایع فلزی

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز 27 مهر ماه نیز همانند دو روز گذشته کارگران اخراجی صنایع فلزی ایران از ساعات  اولیه صبح پشت دربهای بسته شرکت تجمع کردند.

بنا بر گزارشهای  رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران اخراجی صنایع فلزی امروز ضمن تسلیم شکایتی بر علیه مدیر عامل کارخانه در دادسرای یافت آباد، بار دیگر دست به تجمع در مقابل دفتر شرکت هلدینگ تجارت الماس مبین در خیابان ولیعصر زدند. در پی این تجمع امروز نیز مسئولین این شرکت همچون دیروز اعلام کردند درب کارخانه باز است و از کارگران خواستند تا با حضور در کارخانه با آنان مذاکره بشود. هدایت کارگران از درب این شرکت به کارخانه درحالی هم دیروز و هم امروز صورت گرفت که در هر دو روز درب کارخانه در اول صبح به روی کارگران بسته بود.

بنا بر این گزارش، در مذاکره ای که امروز در کارخانه میان نماینده های کارگران و مدیر عامل کارخانه صورت گرفت وی اعلام کرد که دیگر صنایع فلزی هیچ نیروی کار رسمی را نمی پذیرد و همچنان صحبتهای دیروزش را مبنی بر بازنشسته کردن کارگران بالای بیست سابقه کار و بازخرید مابقی آنان را مطرح کرد.

بنا بر اظهار کارگران صنایع فلزی، طرح بازنشسته کردن کارگران بالای بیست سال سابقه کار و همچنین بازنشسته کردن تعدای دیگر از کارگران که موعد بازنشستگی شان طی سه ماه آینده فرا می رسد(به شرط پرداخت حقوق شان در این سه ماه) باعث چند دستگی میان این کارگران و کارگرانی شده است که زیر بیست سال سابقه کار دارند و مدیریت کارخانه در پی بازخرید آنان است. مدیریت شرکت که طی روزهای گذشته طرح بازخرید کارگران زیر بیست سال سابقه را به ازای هر سال سابقه، پرداخت یکماه حقوق به عنوان سنوات کرده بود امروز اعلام کرد کارگران با سابقه زیر بیست سال کار یا به ازای هر سال سابقه با دو ماه و نیم سنوات باز خرید بشوند، یا جهت پر شدن سابقه شان به بیمه بیکاری معرفی شوند و یا جهت پر شدن سابقه شان  چند سالی به عنوان کارگر قرارداد موقت در شرکت کار بکنند.

از آنجا که کارگران رسمی صنایع فلزی که درب کارخانه به روی شان بسته شده است اعتمادی به مدیریت کارخانه ندارند خواهان مکتوب شدن هر گونه توافقی در فرمانداری استان تهران شده اند. هر چند که کارگرانی که زیر بیست سال سابقه کار دارند با این مسئله نیز موافق نیستند و خواهان بازگشت بکار خود به عنوان کارگر رسمی می باشند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 27 مهر ماه 1394

ارسال نامه اعتراضی دبیر اتحادیه معلمان سوئد به رئیس جمهور ایران در رابطه با معلمان زندانی

اتحادیه معلمان سوئد موج اخیر دستگیری و زندان معلمان به دلایل واهی را محکوم میکند. دبیر اتحادیه معلمان سوئد، یوهاننا یارا اوستراند، در 10 اکتبر2015 نامه اعتراضی به رئیس جمهور ایران ارسال کرده و رونوشت آن را به دولت سوئد و نماینده سازمان ملل فرستاد.

در این نامه اعتراضی آمده است که در عین حال که ما از آزادی محمود باقری در 17 آگوست 2015 پس از 14 ماه زندان استقبال میکنیم تاسف خود را از این که هنوز 6 نفر از اعضای کانون صنفی معلمان در زندان هستند ابراز میداریم:

  • علیرضا هاشمی، زندانی از سال 2007
  • عبدالرضا قنبری، زندانی از ژانویه 2010 و طولانی کردن حکم زندان به مدت 15 سال از ژوئن 2013
  • رسول بداقی، زندانی از سپتامبر 2009، به تازگی حکم جدید علیه ایشان پس از 6 سال زندان
  • علی اکبر باقری، زندانی از آوریل 2010
  • اسماعیل عبدی، زندانی از 27 ژوئن 2015
  • محمود بهشتی لنگرودی؛ که در 6 سپتامبر 2015 دستگیر شد.

همه این معلمان و فعالین به دلایل واهی و بخاطر فعالیت های مسالمت آمیز و مشروع اتحایه ای دستگیر شده اند.

دبیر اتحادیه معلمان سوئد، یوهاننا یارا اسلوند، نامه اعتراضی خود در 10 اکتبر را به رئیس جمهور سوئد، دولت سوئد و نماینده سازمان ملل ارسال کرد. در این نامه اعتراضی ایشان خواهان اجرا و احترام به مقاوله نامه های حق احترام به حقوق کارگران ایران در آزادی حق بیان و ایجاد تشکل شده است. در این نامه تاکید شده است که به اتحادیه های ایرانی باید اجازه داده شود که نقش خود را در یک فضای آزاد و بری از خشونت، فشار و تهدید از هر نوعی ایفا کنند.

منبع: سایت اتحادیه معلمان سوئد

https://www.lararforbundet.se/bloggar/internationella-lararbloggen/protest-mot-fangslande-av-iranska-larare

ترجمه و نشر: پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد- ایران

پایان اعتصاب کارگران پیمانکاری فازهای ۲۲ و ۲۴ عسلویه باپرداخت 4ماه از5ماه حقوق عقب افتاده!

روز26مهرماه،اعتصاب کارگران پیمانکاری فازهای ۲۲ و ۲۴ منطقه ویژه عسلویه با پرداخت شدن 4ماه از5ماه حقوق عقب افتاده آنها به اعتصاب 5روزه خودپایان دادند.

به گزارش27مهرایلنا،روز گذشته این کارگران مطالبات مزدی پرداخت نشده مربوط به ماه‌های تیر و مرداد خود را از پیمانکار دریافت کردند.

براین اساس پس از این پرداخت کارگران معترض که شمار آن‌ها تا حدود ۲۰۰ نفر برآورد می‌شود به کار خود بازگشتند و در نتیجه اعتصاب آن‌ها پس از گذشت پنج روز کاری خاتمه یافت.

در جریان این اعتصاب که از روز سه‌شنبه ۲۱ مهرماه شروع شده بود، کارگران معترض خواهان آن شده‌بودند تا بابت دستمزد پرداخت نشده ماه‌های اردیبهشت به بعد با آن‌ها تسویه حساب شود.

به دنبال آغاز این اعتصاب که با تجمع در محوطه کارگاه و بسته شدن روند ورود خروج به داخل این محوطه صورت گرفت، بخشی از دستمزد پرداخت نشده این کارگران در روز چهارشنبه پرداخت شد اما معترضان که خواهان دریافت قسمت بیشتری از طلب خود شده بودند تا روز گذشته به  اعتصاب خود ادامه دادند.

ادامه بلاتکلیفی کارگران بیکارشده کارخانه ذوب آهن اردبیل بدون پرداخت24 ماه حقوق و حق بیمه!

در فروردین ماه سال 1384 فاز اول کارخانه ذوب آهن اردبیل به بهره برداری رسید و بیش از 300 کارگر در آن مشغول به کار شدند. این کارخانه با تولید روزانه 400هزار تن میلگرد، نبشی و ریل، فعالیت خود را آغاز کرد و کارگران به امید افزایش تولید و رونق بیشتر با تمام توان تلاش می کردند. تا اینکه از اوایل دهه 90 نتایج مدیریت ضعیف این واحد تولیدی یکی پس از دیگری آشکار شد و نهایتا به تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران منجر شد. حالا بیش از یک سال است که کارخانه تعطیل شده و کارگران بدون دریافت چندین ماه حقوق ، سنوات، اضافه کار و عیدی، بلاتکلیف و سرگردان مانده اند.

خرداد ماه سال گذشته کارخانه ذوب آهن اردبیل به عنوان یکی از واحدهای بزرگ صنعتی این استان که در زمینه تولید آهن و فولاد فعالیت می کرد، بدون هیچ اطلاع قبلی، درهای خود را بر روی کارگرانش بست. کارگرانی که ماه ها بدون دریافت حقوق و پاداش فعالیت کردند و از بیم از دست دادن شغلشان در مقابل بی مسئولیتی مدیران این واحد تولیدی سکوت کردند به امید روزی که مسئولان شهر و استانشان برای رفع مشکلات این کارخانه قدم جلو بگذارند.

در میان بهت و حیرت کارگران از اخراج غیرمنتظره شان، مسئولان اداره کار شهرستان شکایت کردن کارگران از متولیان این کارخانه را به عنوان تنها راهکار اعلام کردند و از آنها خواستند تا اطلاع ثانوی هیچ اقدام دیگری انجام نداده و به نوعی دست روی دست بگذارند. بیش از یک سال از آن زمان گذشته و میزان معوقات کارگران به بیش از 24 ماه رسیده اما عملا خبری از انجام اقدام اساسی در این خصوص نیست!

نه ازحقوق خبری هست نه بیمه!

این در حالی است که چند ماه قبل از تصمیم به تعطیلی کارخانه جلسه ای با حضور نماینده کارگران و مدیر عامل کارخانه ذوب آهن اردبیل برگزار و قرار شده بود که از اوایل همان سال(93) به جای یک ماه حقوق 45 روز در هرماه پرداخت شود تا معوقات کارگران تسویه حساب گردد. اما این مصوبه بدون اجرا فراموش شد. علاوه بر عدم پرداخت حقوق و معوقات کارگران، پرداخت نشدن حق بیمه کارگران توسط کارفرما نیز روند درمان و بهره مندی آنها را از خدمات درمانی تحت پوشش بیمه با مشکل مواجه کرده بود. مسئله ای که خود به تنهایی نشان دهنده عدم توجه مدیران و مسئولان این کارخانه به کارگران است.

افزایش تولید و کاهش سود؟!

اگرچه اظهارات گاه به گاه مسئولان و متولیان کارخانه عدم توانایی در پرداخت حقوق کارگران را به عنوان مهمترین دلیل تعطیلی این واحد تولیدی معرفی می کرد اما به عقیده مسئولان مرتبط با حقوق کارگران استان بررسی عملکرد این کارخانه نشان می دهد که نه تنها این واحد تولیدی مشکل اقتصادی نداشته بلکه در دو سال اخیر تولیدات خود را نیز افزایش داده است. با این وجود به دلیل برخی نگاه های حاکم، مطالبه کارگران پرداخت نشده است!

اواخر سال گذشته مدیرعامل شرکت ذوب آهن اردبیل در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن اشاره به تولید بالغ بر 645 هزار تن انواع میلگرد در این واحد اعلام کرد: از این میزان تنها 12 هزار تن به عراق صادر شده و بقیه به بازارهای داخلی ارسال شده است.

تقی بهرامی مهمترین مشکل این واحد را در بخش صادرات و سرمایه در گردش عنوان کرده و گفت: با کشورهای اروپایی از جمله دانمارک قراردادهایی داشتیم که به دلیل مشکلات امکان صادرات به این کشورها فراهم نشد! وی با اشاره به انتقاد های مطرح شده در خصوص دیرکرد در پرداخت حقوق کارگران و فعالیت ضعیف این شرکت، از کارشکنی برخی در پرداخت تسهیلات این واحد برای ایجاد فاز دوم انتقاد کرده و با اشاره به نامه یکی از مدیران سابق استان به منظور جلوگیری از پرداخت تسهیلات کارخانه ذوب آهن از سوی بانک، سعی کرد مسئولیت مدیریت ضعیف خود را بر گردن دیگران بیندازد!

ناگفته ماند همان زمان مدیرعامل کارخانه ذوب آهن قول داد در اسرع وقت نه تنها حقوق معوقه کارگران را پرداخت کند بلکه پاداش کسب رکورد تولید را نیز به آنها پرداخت کند.حالا چندین ماه گذشته و نه از پرداخت معوقات خبری هست نه از تلاش برای بازگشایی کارخانه ذوب آهن اردبیل!

بخش هایی از یک گزارش جوان آنلاین بتاریخ27مهر

تعطیلی کارخانه پارس میلنگ  وبیکارشدن300کارگر با 2ماه حقوق افتاده!

با تعطیلی کارخانه پارس میلنگ تاکستان ۳۰۰کارگر بدون دریافت حقوق دو ماه آخرکارشان بیکار شدند.

به گزارش27مهرایلنا،پیش از تعطیلی کارخانه پارس میلنگ که در زمینه تولید انواع میلنگ خودرو درکیلومتر ۵جاده تاکستان –قزوین فعالیت می‌کرد، حدود ۳۰۰ کارگر دائمی و قرارداد موقت در این کارخانه با سوابق کار متفاوت مشغول کار بودند.

کارگران می‌گویند دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه به آنان ذکر کرده «کمبود منابع مالی» و «نداشتن بازار فروش» بوده است.

به گفته آنان این واحد تولیدی به سبب رکود بازار فروش خودرو ساز ان داخلی دچار مشکل شده‌ به همین دلیل کارفرما ناچارا فعالیت تولیدی کارخانه را به همراه کارگرانش متوقف کرده است.

منابع خبری همچنین در مورد مطالبات معوقه کارگران افزود: کارگران حقوق کامل خرداد ومرداد ماه خودرا از کارفرما طلب دارند.

با تعطیلی مجموعه تفریحی قلعه سحر آمیز پارک ارم 80کارگربیکارشدند!

با تعطیلی مجموعه تفریحی قلعه سحر آمیز واقع در شهر بازی شماره یک پارک ارم تهران ۸۰ کارگر بیکار شدند.

به گزارش27مهرایلنا، قلعه سحر آمیزبه عنوان بزرگترین شهر بازی سر پوشیده کشور به دلیل مشکلات مالکیتی وحقوقی از اول مهر ماه سال جاری تعطیل شده و ۸۰ کارگر شاغل در آن با میانگین سوابق ۱۰ سال بیکار شدند.

بنابهمین گزارش،این تعداد کارگر هم اکنون برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شده‌اند افزود: این کارگران هیچ گونه مطالبات معوقه‌ای از پیمانکار طلب ندارند وتصویه حساب شده‌اند.

یکی از کارگران اخراجی در تشریح مشکلاتی که باعث تعطیلی این مجموعه فرهنگی وبیکاری کارگران شده است گفت: پیمانکار قلعه سحر آمیز از سال ۸۵ زمین این مجموعه فرهنگی را از شرکت ارم سبز (سازمان‌های وابسته به بنیاد مستضعفان) که مالک پارک ارم محسوب می‌شود اجاره کرده است اما از چند سال پیش یک شخص حقیقی ادعای مالکیت این زمین را کرده است.

وی با بیان اینکه این ادعا در حالی مطرح است که وی از طریق مراجع قضایی برای بازپس گیری زمین خود طرح شکایت کرده است افزود: به همین دلیل پیمانکار مجموعه تفریحی قلعه سحر آمیز در پی شکایت‌های مداوم این شخص ناچار به توقف فعالیت این مجموعه شده است.

به گفته وی این در صورتی است که پیمانکار قلعه سحر آمیز هیچ نقشی در این بین نداشته وآن را بواسطه شرکت ارم سبز از بنیاد مستضعفان اجاره کرده است.

به گفته این کارگر قلعه سحر آمیز پارک ارم تهران ظاهرا آغاز پروژه قلعه سحر آمیز به سالهای میانه دهه ۸۰ باز می‌گردد و آنطور که او و همکارانش به نقل از پیمانکار شنیده‌اند تا به امروز نزدیک به ۵ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری شده است.

اعتصاب رانندگان در کارخانه قند بیستون!

صبح روز 26مهر،رانندگان کامیون های چغندر قند از نحوه عملکرد کارخانه قند بیستون احساس نارضایتی داشتند که این امر به اعتصاب آنان انجامید.

به گزارش27مهرامروله، چند روز است که ماجرای کامیون های حامل چغندر قند کارخانه قند بیستون  که در این کارخانه معطل مانده اند، خبرساز شده است.

صدها کامیون از شهرهای شرق استان کرمانشاه  راهی کارخانه قند بیستون شدند تا بار خود را تخلیه و بعد به دنبال کار خود بروند اما فکر نمی کردند چندین روز مهمان این کارخانه شیرین می شوند.

مظاهر مرادی یکی از رانندگانی است که روزها در این کارخانه معطل مانده است و هنوز هم بار ماشینش کامل تخلیه نشده گفت: متاسفانه این کارخانه به بهانه های مختلف روزانه تنها 5 ماشین را قبول می کند که اصلا قابل قبول نیست.

وی ادامه داد : کامیون هایی از شهرهای مختلفی همچون اسلام آباد ، نور آباد و حتی استان لرستان در اینجا هستند.

این راننده گفت : یکی از مشکلاتی که این کارخانه دارد نداشتن شیفت شب می باشد که این امر میزان معطلی کامیون ها را بیشتر می کند.

یکی دیگر از رانندگان کامیون های چغندر قند هم با بیان اینکه من چهار روز است اینجا هستم، اظهار داشت: در روزهای اولی که به این کارخانه آمدیم ترخیص بار بسیار کند صورت می گرفت که بعد از اعتراض رانندگان کامیون و برخی کشاورزان موجب اعتصاب آنان شد و دیگر هیچ کامیونی به داخل کارخانه قند نرفت.

ماشا الله بهمنی خاطر نشان کرد : اولویت خالی کردن بار و خرید چغندر با شهرستان های اطراف است و بارهایی که مربوط به شهرستان صحنه و هرسین می باشد دیرتر خالی می شود.

وی در پایان گفت : اگر ماشینم در جاده بود بیشتر از کرایه ای که الان میگرفتم نصیبم میشد نه اینکه اینجا چند روز منتظر بمانم.

علی اکبر بنی بیات یکی از کشاورزان حاضر در  این کارخانه در ادامه این گفتگو ها عنوان کرد : من خودم با راننده آمده ام که کار سریعتر راه بیافتد ولی هم خودم معطل شده ام هم راننده ، در ضمن خرج و خوارک این چند روزه هم نسبت به پولی که دریافت می کنم از بین میرود.

وی گفت : من  سه روز است معطل مانده ام و احتمالا فردا هم بار ماشینم ترخیص نمی شود.

این کشاورز در پایان گفت : اگر این روند ادامه پیدا کند عیار چغندرهای ما کاهش پیدا می کند و ضرر بزرگی نسیب ما خواهد شد.

به منظور بررسی حل این مشکل جلسه ای با حضور مدیرعامل و معاون فنی کارخانه قند نماینده رانندگان و کشاورزان تشکیل شد و هر کدام از نماینگان مشکلات خود را بیان کردند.

 

در این جلسه بهرام رمضانی عنوان کرد: به منظور حل مشکلات و جلوگیری از معطلی رانندگان کامیون شیفت کاری در صورت عدم تکیمل شیفت کارخانه اضافه خواهد شد.

وی در ادامه گفت : تخلیه بار چغندر قند به حداقل می رسد تا از متضرر شدن کشاورزان زحمت کش با توجه به نزدیک شدن فصل سرما جلوگیری شود.

کامیونداران درقی اعتصاب کردند

از صبح روز26مهر، حدود 60 نفر از کامیونداران درقی در اعتراض به اعمال شیوه جدید حمل بار از سوی کارخانه قند جوین و همچنین کاهش کرایه حمل بار اعتصاب کرده اند و این اعتصاب امروز نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش 27مهرگرمه، از صبح روز گذشته حدود 60 نفر از کامیونداران درقی در اعتراض به اعمال شیوه جدید حمل بار از سوی کارخانه قند جوین و همچنین کاهش کرایه حمل بار، اعتصاب کرده اند و این اعتصاب امروز نیز ادامه خواهد داشت.

سیفی یکی از کامیونداران درقی گفت: همه‌ساله حمل بخش زیادی از چغندرقند کشت‌شده در منطقه به مقصد کارخانه جوین توسط کامیونداران شهرستان گرمه و شهر درق انجام می‌شد و کامیونداران پس از تحویل بار به کارخانه وجه خود را با چک‌های 2 الی 3 روزه دریافت می‌نمودند.

وی افزود: امسال کارخانه چغندرقند جوین شخصی را به‌عنوان واسط بین کامیونداران و کارخانه در نظر گرفته است تا این شخص کرایه کامیون‌ها را پرداخت نماید.

وی ادامه داد: متأسفانه فرد جدیدی که برای این کار تعیین‌شده بدون اینکه خدماتی همچون بیمه، صدور بارنامه و صدور حواله را انجام دهد به ازای هر تن بار کامیون‌ها 2 هزار تومان از کرایه را برای خود نگه می‌دارد و برای پرداخت اصل پول رانندگان نیز چک یک ‌ماهه می‌دهد که این به ضرر رانندگان است.

حسن‌زاده یکی دیگر از رانندگان درقی می‌گوید: هرساله کارخانه قند جوین به ازای هر تن چغندرقند تحویلی 35 هزار تومان کرایه به کامیونداران پرداخت می‌کرد و هیچ شخص یا شرکتی نیز در این بین به‌عنوان واسطه وجود نداشت ولی در سال جاری یک فرد تمام امورات مربوط به پرداخت کرایه کامیون داران را بر عهده گرفته و علی‌رغم اینکه کاری انجام نمی‌دهد وجوهی را از رانندگان دریافت می‌کند.

وی گفت: بر اساس برخی اخبار موجود در بین رانندگان و مسئولین کارخانه قند جوین، شخصی که حمل بار را بر عهده‌ گرفته از اقوام نزدیک یکی از اعضای هیئت مدیره کارخانه است.

ملاصالحی از رانندگان کهنه‌کار درقی نیز اضافه کرد: در چند روز گذشته و با شدت گرفتن اعتراضات، مسئولین کارخانه قند جوین اعلام کرده‌اند فرد جدید با انجام مناقصه انتخاب شده است و این در حالی است که شرکت باربری اعتماد بار درق و تمامی شرکت‌های باربری منطقه از این مناقصه بی‌اطلاع بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بارگیری چغندرقند از زمین‌های کشاورزان در خارج از شهرها انجام می‌شود انجام چنین شیوه بارگیری را بیهوده دانست و افزود: کامیون داران در هر باری که به کارخانه تحویل می‌دهند حدود 2 تن خاک وجود دارد که کارخانه قند، کرایه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کند و اگر قرار باشد شخص دیگری نیز در این بین حق دلالی دریافت کند بخش زیادی از کرایه رانندگان از دست خواهد رفت.

وی گفت: خواسته رانندگان این است که وضعیت بارگیری به حالت قبل برگشته و خود کارخانه، کرایه کامیونداران را پرداخت کند.

یکی از نمایندگان کارخانه قند جوین که در بین رانندگان معترض درقی حاضر شده بود از پاسخگویی در این خصوص خودداری کرد و از ما خواست تا برای دریافت آخرین تصمیمات با مدیران ارشد کارخانه قند جوین تماس بگیریم.

در همین حال امانی مدیرعامل شرکت اعتماد بار درق در توضیح وضعیت پیش‌آمده گفت: در پی اعتراض رانندگان درقی، مسئولین کارخانه قند جوین قول داده‌اند تا شخصی که به‌عنوان واسط بین رانندگان و کارخانه قرارگرفته حذف شود و کرایه هر تن بار با نرخ مصوب سال گذشته به کامیون داران تحویل داده شود.

وی افزود: شرکت اعتماد بار درق و شرکت‌های باربری منطقه از مناقصه‌ای که کارخانه قند جوین ادعای برگزاری آن را کرده است بی‌اطلاع بوده‌اند و اگر هم‌چنین مناقصه‌ای برگزارشده هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در سطح شرکت‌های باربری نشده است.

امانی همچنین اظهار داشت: اعتصاب کامیونداران امروز نیز ادامه خواهد داشت زیرا رانندگان معتقد هستند نرخ کرایه سال جاری باید با 3 هزار تومان افزایش به ازای هر تن به 38 هزار تومان برسد.

خاطرنشان می‌گردد حمل‌ونقل بخش عظیمی از چغندرقند کشت‌شده در شهرستان گرمه و بخش کالپوش واقع در استان سمنان به مقصد کارخانه قند جوین توسط کامیونداران شهر درق انجام می‌شود.

اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در اعتراض به کیفیت پایین و نامطلوب غذاهای این دانشگاه دست به اعتصاب غذا زدند، در این اعتصاب جمعی از دانشجویان معترض با چیدن سینی های غذا مقابل سلف دانشگاه اعتراض خود را به این وضع غذاها اعلام کردند.

به گزارش27مهرنسل برهان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در اعتراض به کیفیت پایین و نامطلوب غذاهای این دانشگاه دست به اعتصاب غذا زدند، در این اعتصاب جمعی از دانشجویان معترض با چیدن سینی های غذا مقابل سلف دانشگاه اعتراض خود را به وضع غذاها اعلام کردند.

پرده برداری از ماجرای مفت فروشی اموال عمومی تحت لوای واگذاری به بخش خصوصی!

افشاگری ازوضعیت کارگران  معادن درروند و پس از واگذاری به بخش خصوصی!

دو نفر از کارشناسان رسمی مجتمع آلومینیوم المهدی با بررسی عملکرد خریدار این مجتمع صنعتی در حوزه‌های معدنی، اهلیت وی را برای فعالیت در صنعت آلومینیویم سازی کشور به چالش کشیده‌اند.

اخراج بیش از 1000 کارگر در عرض چند ماه در همان ابتدای تصاحب معدن فاریاب بدون کوچک ترین مانع و در سکوت مطلق همراه با رضایت مسئولان وقت اداره کار شهرستان و استان و وزارتخانه مربوطه و انعقاد قراردادهای موقت سه ماهه ، 6ماهه یا یکطرفه ، به عنوان یک اصل اساسی در قانون کار جدید حاکم بر معدن فاریاب به منظور گسترش فرهنگ ترس ، رعب و وحشت  و اخراج و تسویه حساب راحت تر کارگران بی پناه از جمله مصائب کارگری این معادن است.

حیدر منفرد با اشاره به آخرین وضعیت مجتمع آلومینیوم المهدی گفت: آقای ” م. ع.” برنده خوش شانس و صاحب 70 درصد از مرغوب‌ترین معادن کرومیت ایران است که اخیرا مالک بزرگترین قطب آلومینیوم کشور نیز شده است، واگذاری که به نظر می‌رسد، به ثمن بخس صورت گرفت.

وی با طرح این پرسش که تداعی مجدد و زنده کردن داستان مفت فروشی پالایشگاه فروآلیاژ آبادان و سایر تجهیزات گران قیمت و اموال مجموعه معادن بزرگ و کوچک فاریاب چه اثری دارد، عنوان کرد: مقایسه شرایط و چگونگی واگذاری این دارایی‌ها با واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزآل بسیاری از ابهامات را برملا و افشا می‌کند.

این کارشناس گفت: بعد از افشای پشت پرده واگذاری معدن 10 میلیارد تومانی به نزدیکان درجه اول یکی از مدیران سابق دولتی توسط یکی از نمایندگان مجلس؛ اکنون فروش حراج گونه دو مجموعه عظیم آلومینیوم سازی المهدی و هرمزآل به یک نفر، سوالات متعدد و بی پاسخی در اذهان خیلی از افراد جامعه ایجاد کرده است.

منفرد افزود: در حالی که حدود 1500 نفر از کارگران و معدنچیان فاریاب بعد از 30سال زحمت شبانه روزی در عظیم ترین معدن کرومیت خاورمیانه، به نان شب خود محتاج هستند ، چگونه شخص ” م. ع. ” این همه ثروت و قدرت را به تنهایی به دست آورده است؟  رمز و راز دستیابی به این ثروت افسانه ای آن هم در مدت 10 الی 12سال با این حجم محدود فعالیت‌های مثبت اقتصادی چیست؟

وی گفت: به ایشان  که باید  لقب سلطان صادرات “کرومیت خام” به کشور چین داده شود و به خاطر همین خوش خدمتی هایش، رابطه دوستانه و مستحکمی با چینی ها دارد ، آیا می توان تصور کرد که به جناح سیاسی وصل و متکی نیست؟

منفرد بر این باور است که نگاه اجمالی به سال های 1378 و 1380  که مصادف با تصاحب عظیم‌ترین و غنی ترین معادن کرومیت خاورمیانه توسط ” م. ع.” است و همچنین سماجت، اصرار و حمایت سوال برانگیز سازمان خصوصی سازی در واگذاری المهدی و هرمزآل به وی که معلوم نیست ، چه کسانی پشت پرده این واگذاری را مدیریت و پشتیبانی می‌کنند، این شائبه را به وجود می آورد که آیا فرآیند خصوصی سازی با لابی بازی محقق می‌شود؟

وی گفت: نگاهی به سابقه کاری “م . ع ” نشان می دهد، وی چند سالی به عنوان بازاریاب و خریدار جزء سنگ کرومیت فاریاب فعالیت می کرد، تا این که  سرانجام رویای وی به حقیقت پیوست و غنی ترین بهشت معادن ایران را به مالکیت خود درآورد. این همان روشی است که درباره شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزآل نیز تکرار شد.

منفرد در ادامه با بیان اینکه ” م . ع ” یکی از فعال ترین تاجران بازار خام فروشی مواد معدنی ایران بوده است، افزود: عمده سرمایه بادآورده وی حاصل صادرات کرومیت خام معادن جنوب و دسترنج معدنچیان معادن کرمان است که خرید سهام چند شرکت معتبر، از جمله یکی از معتبرترین بانک های کشور و سرانجام خرید حراج گونه صنایع بزرگ آلومینیوم سازی هرمزگان از همین منابع معدن فاریاب سرچشمه گرفته است.

وی افزود: نحوه واگذاری این معادن، عملکرد و فعالیتهای اقتصادی 10 الی 14 ساله ایشان و شیوه  بهره‌برداری از معادن و مدیریت و رفتار با منابع انسانی از اهلیت مالک جدید مجتمع آلومینوم المهدی پرده بر می‌دارد.

این کارشناس گفت: ماجرا از اینجا شروع شد که کرومیت استخراج شده حاصل زحمات معدنچیان به مدت 7 ماه دپو و به بهانه قیمت پایین به بازار فروش ارسال نمی‌شود. همچنین به همین بهانه‌ها از پرداخت حقوق و دستمزد 7ماهه معدنچیان و کارمندان خودداری کردند، سرانجام با عنوان ورشکستگی معدن ، هستی و نیستی همه معادن بزرگ و کوچک  فاریاب با پالایشگاه و جمیع اموال و دارایی ها به ظاهر به قیمت تنها 2 میلیارد تومان و در واقع به قیمت یک چهارم مبلغ فوق توسط ” م. ع. ” خریداری می‌شود.

منفرد افزود: این در حالی است که علاوه برموجودی انبار، کرومیت استخراج شده در مدت 7ماه گذشته (مشابه موجودی بیش از 50 هزارتن شمش المهدی و هرمزآل) به اضافه حجم زیادی دستگاه‌ها و تجهیزات گران قیمت مخصوص استخراج معدن، فقط 4 الی 6 ترانسفورماتور جدید وجود داشته که هر یک بالای یک میلیارد تومان ارزش داشت، متاسفانه به بهانه واگذاری به بخش خصوصی به ثمن بخس واگذار شد.

وی ادامه داد: قیمت واقعی معادن فاریاب که شامل بیش از 20 معدن بزرگ و کوچک روباز و تونل دار است، به اضافه پالایشگاه فروآلیاژ آبادان و سایر تجهیزات و اموال و دارایی های کم نظیر آن آیا فقط 500 میلیون الی 2میلیارد تومان بود ؟ آیا هرکدام از این معادن زیر مجموعه فاریاب، بالای 10میلیارد تومان ارزش نداشت؟

رویین تن نامجو دیگر کارشناس صنعت آلومینیوم می گوید: متاسفانه در ابتدا به ظاهر حدود 51 درصد سهام از مجموعه معادن فاریاب، با پرداخت مبلغی اندک به صورت نقدی و بقیه هم بابت پرداخت بدهی ها مشابه واگذاری سهام شرکت المهدی و طرح هرمزآل به “م. ع.” تقدیم شده است.

وی گفت: متاسفانه در همان دو سال اول واگذاری  90 درصد سهام ترجیحی کارگران این معادن با تاخیر 2 ماه الی 3 ماه در پرداخت حقوق، بازهم با قیمت های مفت به تصاحب وی در می‌آید و در نتیجه تقریبا کل معادن فاریاب را به عنوان بخشش واقعی به “م . ع. ” یک خریدار ویژه بخشیده می‌شود و علیرغم شکایات و مراجعات مکرر و متعدد برخی نیروهای دلسوز ، متاسفانه همه داد و فریاد ها کارگران و کارمندان معدن فاریاب به جایی نمی رسد. سوالی که مطرح می شود این که واگذاری معادن فاریاب در زمان کدام معاون معدنی وزارتخانه صنایع و معادن بود و هم اکنون چه کسی در مسند همان پست تکیه زده است؟

وی ادامه داد: مالک کنونی معدن فاریاب با کاهش حقوق کارگران و تاخیر چندماهه در پرداخت حقوق  آنها و ایجاد شائبه و شایعه ورشکستگی معدن و به انتها رسیدن ظرفیت آن ، اقدام به خریدن سهام  ترجیحی اغلب کارگران کرده و حتی شایعه شده که با تاسیس یک فروشگاه موتورسیکلت فروشی در یکی از شهرستان های اطراف و بعد از تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران، آنها را مجبور به معاوضه سهام و حقوق معوقه خود خود با موتورسیکلت می‌کرد. این در حالی است که در مدت 10 الی 14 سال گذشته از پرداخت سود سهام ترجیحی مربوط به اندک  کارگران سهامدار استنکاف و خودداری شده، در صورتیکه در مصاحبه با روزنامه ای سیاسی ادعا کرده که معادن فاریاب را از همان سال خریداری و  از ضرر دهی به سوددهی رسانده است.  پس سود 10 الی 14 سال گذشته کارگران کجاست؟

نامجو در ادامه به شگرد پایین نشان دادن سود در صورت های مالی معادن فاریاب اشاره می‌کند و می افزاید: این عدم پرداخت سود سهام ترجیحی با  شیوه های حسابداری به این طریق انجام می شود که تمام تولیدات و محصولات معادن فاریاب را با نام شرکت “ن. ا. س.”  و یا سایر شرکت هایی که مالکیت صد در صد آن متعلق به وی است و قسمتی هم به عنوان بازیافت مواد، انجام می دهد و عملا هیچ گونه سودی نصیب و عاید شرکت فاریاب نمی شود و در نتیجه در صورتهای مالی 10 الی 14 سال گذشته مشهود نیست.در صورتی که  کل سود از فروش محصولات معادن فاریاب بوده و هیچ ربطی به دخالت شرکتهایی مانند “ن. آ. س.” ندارد و قانونأ ، شرعأ و اخلاقأ باید در صورتهای مالی فاریاب دیده شود و سود ترجیحی به سهامداران تعلق گیرد.

وی گفت: در تمام مدت 10 الی 14 سال گذشته م.ع اقدام به تهیه و تدوین گزارش عملکرد و صورتهای سود و زیان مالی سالیانه شرکت معادن فاریاب با اعداد و ارقام ساختگی و صوری  کرده تا هیچ گونه سودی در عملکرد سالیانه شرکت معادن فاریاب که مدعی سوددهی آن شده، دیده نشود آن هم بخاطر فرار از پرداخت سود سهام کارگرانی که دارای سهام ترجیحی هستند و همچنین کاهش درآمد و فرار از هزینه های مالیاتی است.

نامجو گفت: تاسیس شرکت های زنجیره ای و تو در تو و مخصوصا شرکت های  بازیافت  جهت پخش فعالیت های تولیدی و فروش در بین شرکت های خود باعث شده تا علاوه بر فرار از مالیاتی، سهامداران ترجیحی هم نتوانند مدعی وی شوند که تخلف در مدت10  الی 14 سال گذشته ادامه دارد.

وی گفت: جالب است که تاکنون هیچ سازمانی قدرت پیگیری و برخورد با ایشان نداشته واین در حالی است که تقریبا در تمام این شرکتهای زنجیره ای ” م .ع ” رئیس هیئت مدیره و برخوردار از حق امضا بوده است .

نامجو از توقف کامل برنامه و اهداف توسعه و تولید فرو منگنز و مخصوصا فروکروم ، جهت افزایش ظرفیت تولید تا سقف 200 هزار تن سخن گفت و افزود: در حقیقت مجموعه کامل معادن فاریاب به اضافه پالایشگاه فروآلیاژهای آبادان که با هدف و نیت تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولاد کشور نظیر فروکروم و فرومنگنز پرکربن در داخل کشور تاسیس شده بود، به بخش خصوصی واقعی واگذار شد، با نیت اینکه نه تنها خام فروشی متوقف شود، بلکه با تسریع در اجرای طرح توسعه مجموعه پالایشگاه های فروآلیاژ ، توسط بخش خصوصی  و با افزودن  چندین کوره جدید دیگر در مدار ، توان تولید شرکت بالغ بر (200000 تن ) در سال افزایش و کشور را در تولید این مواد به خودکفایی برساند.

وی گفت: با کمال تاسف در مدت 15 سال گذشته تمام کرومیت استخراج شده فاریاب ، همان معادنی که ادعا می کردند، به انتها رسیده، به صورت خام به چینی ها فروخته شد و بعد از گذشت 15سال هنوز این معادن در اختیار منافع چینی ها است و سازمان های نظارتی و وزارتی هم در سکوت مطلق، فقط نظاره گر هستند.

وی افزود: اخراج بیش از 1000 کارگر در عرض چند ماه در همان ابتدای تصاحب معدن فاریاب بدون کوچک ترین مانع و در سکوت مطلق همراه با رضایت مسئولان وقت اداره کار شهرستان و استان و وزارتخانه مربوطه و انعقاد قراردادهای موقت سه ماهه ، 6ماهه یا یکطرفه ، به عنوان یک اصل اساسی در قانون کار جدید حاکم بر معدن فاریاب به منظور گسترش فرهنگ ترس ، رعب و وحشت  و اخراج و تسویه حساب راحت تر کارگران بی پناه از جمله مصائب کارگری این معادن است.

نامجو با طرح این پرسش که  آیا 3500  الی 4500 نفر کارگری که در سایر شرکت ها و معادن “م.ع” برای یک لقمه نان حلال مشغول هستند، اوضاع و احوالی مانند 1500نفر کارگر معادن فاریاب دارند؟ می‌پرسد: آیا  عملکرد “م.ع” که در 34 سال گذشته مانند 14سال اخیر که معادن فاریاب را تصاحب و مدیریت کرده، خواهد بود؟ انصافا بعد از گذشت 10 الی 15 سال از واگذاری فاریاب به بخش خصوصی واقعی، سهم استان کرمان و بالاخص مردم محروم فاریاب منوجان و حومه از این واگذاری چیست؟

وی افزود: آیا سهم مردم این مناطق جز حقوق بخور و نمیر همراه با قراردادهای موقت با کمترین حقوق ماهیانه و آلودگی شدید و انواع امراض و بیماریها چیزی نصیبشان شده و هرکسی می تواند شخصا از اوضاع و احوال کارگران بازنشسته و مشغول کار  و وضعیت توسعه و عمرانی منطقه، پاسخ این سوال را دریابد .

به گفته نامجو، “م.ع”  به تازگی در مصاحبه ای با یکی از روزنامه های سیاسی با استناد به خامنه ای در دیدار با اعضای دولت، ضمن اشاره به پیشنهاد واگذاری۴٠٠‌ هزار‌ میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام به بخش خصوصی برای رونق‌بخشیدن به اقتصاد کشور آن را بهانه‌ای برای توجیه مفت فروشی سهام آلومینیوم المهدی و هرمزآل قلم‌داد کرده  و مخالفت عده ای با حراج مجتمعی به گستره 70درصد صنایع تولید آلومینیوم کشور را حرکتی بر خلاف اجرای منویات خامنه ای عنوان می‌کند. همچنین مخالفت ها با مفت فروشی المهدی و هرمزآل را  بعنوان رفتارهای غیرشرعی، غیراصولی و غیراخلاقی قلمداد کرده است.

این کارشناس گفت: اگر واقعا دلشان برای کشور و مردم می سوزد پروژه های نیمه تمام زیادی از جمله پروژه آلومینیوم لامرد و کارخانه تولید تیتانیوم کهنوج و همچنین معادن بکر و گسترده  بشاگرد و غیره قابل انکار وجود دارد.

وی ادامه داد: مجتمع المهدی کارشناسی به اسم پ. ب ندارد، پس یا خود را با اسم مستعار معرفی کرده یا به اسم کارشناسان المهدی خود را جا زده است. تکنولوژی مجتمع المهدی و هرمزآل نه چینی است و نه روسی و شاهد و سند زنده‌اش هم مهدی التاجر 104 ساله است و المهدی فرسوده نیست و صنایع تولید آلومینیوم استهلاک آنچنانی ندارد که با لیفتراک و پیکان مقایسه شود.

بخشی از یک گزارش فارس بتاریخ27مهر

اعتراض به سیلی زدن مدیریکی از کارخانه های ازنا به صورت یکی از کارگران!؟

در یکی از کارخانه های شهرستان ازنا مدیر داخلی این کارخانه با کفش وارد سفره کارگری می شود و البته با سیلی نیز از زحمات این کارگر زحمت کش استقبال می کند. این اقدام مدیر کارخانه با اعتراض کارگران مواجه می شود.

جالب توجه آن است که وقتی کارگران با این توهین ها مواجه می شوند اعتراض می کنند اما با توجه به اینکه اختیار در دست مدیر است نمی توانند صدایشان را به جایی برسانند چون با چوب ترس از اخراج آن ها را تهدید می کنند.

به گزارش27مهر ازناخبر، این مدیر داخلی که اهل لرستان نیست، هنگام صبحانه خوردن یک کارگر با لگد وارد سفره ی این کارگر شده و با چاشنی توهین به قوم لر بساط کارگری را به هم می ریزد.

این اقدام مدیر کارخانه با اعتراض کارگران مواجه می شود و مدیر کارخانه، صبحانه خوردن کارگران در خارج از وقت اداری را دلیل لگدپرانی خود عنوان می کند.

برپایه این گزارش،این مدیر با بی مهری تمام برخی از کارگران زحمت کش کارخانه را اخراج کرده غافل از این که کارگران منبع درآمدی ندارند و با فشار های سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

جالب توجه آن است که وقتی کارگران با این توهین ها مواجه می شوند اعتراض می کنند اما با توجه به اینکه اختیار در دست مدیر است نمی توانند صدایشان را به جایی برسانند چون با چوب ترس از اخراج آن ها را تهدید می کنند.

جان باختن 2 کارگربراثرگازگرفتگی در شبستر

فرمانده انتظامی شهرشتان شبستر گفت: شب گذشته دو کارگر در شهرستان شبستر بر اثر گازگرفتگی جان باختند.

به گزارش27مهر،فریدون حیدری امروز اظهار داشت: صبح امروز در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر یک مورد گاز گرفتگی در روستای «ورکش» از توابع شهر صوفیان بلافاصله اکیپ گشت کلانتری 12 صوفیان برای بررسی موضوع به محل اعزام شد.

وی افزود: با بررسی‌های به عمل آمده در محل مشخص شد دو کارگر در داخل چادر مسافرتی دچار گاز گرفتگی شده و فوت کرده‌اند.

حیدری ادامه داد: در تحقیقات به عمل آمده از محل حادثه در داخل چادر مسافرتی زغال آتش مشاهده شد که ظاهرا متوفیان برای گرمایش خود در داخل چادر آتش روشن کرده بودند.

فرمانده انتظامی شبستر تصریح کرد: اجساد با کمک نیروهای امدادی به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

کشته‌های تصادف جاده‌قدیم قم-تهران 23نفر شدند-21نفر از کشته‌ها کارگر هستند

با فوت 3نفر از 10مصدوم تصادف شب گذشته جاده قدیم قم-تهران، تعداد کشته شدگان این حادثه به 23نفر رسید.

به گزارش 27مهرایلنا  با فوت 3نفر دیگر از مصدومان تصادف مرگبار شب گذشته در جاده قدیم قم-تهران، که بر اثر برخورد یک دستگاه مینی بوس با یک دستگاه کامیون و یک خودرو پیکان سواری در کیلومتر 20 جاده قدیم قم-تهران رخ داد، تعداد کشته های این سانحه دلخراش به 23 نفر رسید که از این تعداد 21نفر کارگران تبعه افغانستانی شاغل هستند.

در اثر این تصادف دلخراش که ساعت 19:10 یکشنبه 26 مهرماه 94 رخ داد، 18سرنشین مینی بوس که کارگر بودند به اضافه راننده مینی بوس و راننده کامیون در همان لحظه تصادف جان باختند و 10مصدوم حادثه نیز به بیمارستان ها و مراکز درمانی منتقل شدند که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی هلال احمر، 3تن از این 10نفر مصدوم نیز جان خود را از دست داده اند.

سرهنگ حمیدی رئیس پلیس راه کشور گفت: علت وقوع این حادثه انحراف به چپ راننده کامیون و برخورد با مینی بوس حامل کارگران بوده که یک دستگاه خودرو پیکان سواری نیز که در مجاورت این کامیون بود، به این تصادف اضافه می شود.

شناسایی اجساد تصادف مینی بوس حامل کارگران در حال انجام است

رییس سالن تشریح پزشکی قانونی استان قم گفت: شناسایی اجساد 20 کشته تصادف روز گذشته جاده قدیم قم–تهران که بر اثر برخورد یک دستگاه مینی بوس با خاور و کامیون اتفاق افتاد؛ در حال انجام است.

به گزارش27مهر اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر میرویسی افزود: در حادثه رانندگی که عصر روز گذشته در جاده قدیم قم–تهران اتفاق افتاد 11 زن و 9 مرد جان خود را از دست دادند که 18 نفر از افراد کشته شده تبعه کشور افغانستان و دو نفر(مرد) ایرانی بودند.

وی تصریح کرد: اجساد این حادثه هم اکنون به آرامستان بهشت معصومه شهرستان قم منتقل شده‌اند و کار شناسایی آنان توسط تیم کارشناسی پزشکی قانونی شامل دو پزشک و یک همکار پزشکی قانونی در حال انجام است.

به گفته وی تا این لحظه جسد پنج قربانی حادثه شناسایی شده‌است که اسامی آنان به شرح زیراست:

  1. زینب حسینی
  2. فاطمه حسینی فرزند عبدالحسن
  3. قنبرعلی علی داد فرزند جان محمد
  4. حسین حیدری فررند حسن
  5. حسین نوروزی فرزند رضا (راننده مینی بوس و تابعیت ایرانی)
  6. بمان علی اصغری فرزند علی نگاه
  7. حمیده محمد علی فرزند زوارگی

رییس سالن تشریح پزشکی قانونی استان قم اظهار داشت: جسد راننده خاور که دیگر ایرانی کشته شده در این حادثه است هنوز شناسایی نشده و اقدامات برای تعیین هویت سایر اجساد به جای مانده ادامه دارد. همچنین یادآور می شود همه سرنشینان مینی بوس تابعیت افغانی داشته‌اند.

بیست وهفتم مهرماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.