آمارسازی با « رمل » و « جفر »

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

Schlusstafel_2مرکز آمار ایران که از یک سو ادعاهایش گوش فلک را کر می‌کند و از سوی دیگر چون « طبل غازی میان تهی » اما پر سروصداست ،‌ دو روز پیش نرخ رشد اقتصادی کشور را در شش‌ماهه‌ی نخست امسال یک در صد اعلام کرد . این در حالی است که هنوز نرخ رشد سال گذشته از سوی این مرکز اعلام نشده است . مرکز آمار ایران پس از انتشار نرخ رشد سال 1392 در امردادماه 1393  آمار دیگری در باره‌ی حساب‌های ملی و نرخ رشد تولید ناویژه‌ی داخلی منتشر نکرده است . این بدان معناست که مرکز آمار ایران تولید ناویژه‌ی داخلی سال گذشته را محاسبه نکرده است .
 پرسش اساسی این جاست که در این صورت ، مرکز آمار ایران نرخ رشد تولید ناویژه‌ی داخلی شش ماهه‌ی امسال را با چه پایه‌ای سنجیده و به رقم یک در صد رسیده است . باید به یاد داشته باشیم که نرخ های رشد ( مثبت یا منفی ) بر پایه‌ی مدت مشابه پیشین ‌سنجیده می‌شوند .
بسیاری از دیده‌بانان مسایل اقتصادی کشور براین باوراند که این گونه رقم‌سازی‌ها و انتشار آمار بی‌پایه ، ته‌مانده‌ی اعتماد مردم ، کارشناسان اقتصادی مستقل و سازمان‌های جهانی را به صداقت دولت و گفته‌های مسئولان که بر پایه‌ی این‌گونه آمار جعلی و ساخته شده قرار دارند ، از میان می‌برد .
اما چه باک ، هنگامی که می‌توان منتقدان را  « بی‌سواد » و « کم‌سواد » ‌نامید ، آنان را به « جهنم » حواله کرد و حتا در صورت لزوم ، با زدن انگ « تشویش افکار عمومی » آنان را از میدان بدر کرد ، پس با توسل به « ‌رمل » و « ‌جفر‌ » نیز می‌توان آمار درست کرد و به راحتی صورت مسایل را به « دل‌خواه » پاک کرد .
 بسیاری از دیده‌بانان مسایل اقتصادی براین باور اند که مرکز آمار برخلاف طبیعت « خرس‌های قطبی » که به خواب شش‌ماهه می‌روند ، در خواب یک‌ساله فرو رفته است؛ البته هرچه این خواب دراز‌تر شود ، بدون دودلی برای کشور مفیدتر خواهد بود و زیان کم‌تری از محل این گونه آمارسازی‌ها به کشور وارد خواهد شد .
از سوی‌دیگر بر پایه روش‌های شناخته شده ، نرخ رشد تولید نا ویژه‌ی داخلی به صورت فصلی اعلام می‌شود و انتشار شش‌ماه‌ی آن پس از یک وقفه‌ی بیش از یک سال نیز باید از اثرات فراگیری بهتر علوم «‌ رمل و جفر » از سوی رییس و کارشناسان این مرکز باشد .
اما چه نیکوست که دولت این مرکز را که بازدهی آن چیزی جز صرف بودجه نیست ، منحل کند و بودجه و امکانات اداری آن را به جمع‌آوری ، نگه‌داری و درمان معتادان که به صورت یک معضل اجتماعی در آمده است ، تخصیص دهد .
چهارشنبه 13 آبان 1394 ـ هوشنگ طالع  ‌‌‌‌‌

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.