آغاز پروژه‌ی مشترک تازه در حمایت از دستیابی قربانیان جنایت‌های بین‌المللی به عدالت در اروپا

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

لاهه، ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، به همراه ریدِرِس (REDRESS) و مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر (ECCHR) در هفته‌ی جاری پروژه‌ی دوساله‌ی مشترک تازه‌ای را برای پیشبرد تحقیقات و پیگرد پرونده‌های مربوط به جنایت‌های بین‌المللی و بهبود دستیابی قربانیان به عدالت، حمایت و پشتیبانی در کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا به طور رسمی آغاز کردند.

این پروژه بخشی از تلاش‌های دیرینه برای همکاری بین این سه سازمان در راه مبارزه علیه معافیت از مجازات در زمینه‌ی جنایت‌های بین‌المللی از طریق دادگاه‌های ملی با استفاده از صلاحیت قضایی جهانی یا صلاحیت قضایی فراسرزمینی برای پیگرد جنایت‌هایی است که جنایتکاران خارجی در خارج علیه قربانیان خارجی مرتکب شده‌اند. در شرایطی که مسئولان محلی یا دادگاه‌های بین‌المللی قادر نیستند به چنین جنایت‌هایی رسیدگی کنند، چنین اقدامی اغلب آخرین راه چاره‌ی قربانیان برای دستیابی به عدالت است.

در سال‌های گذشته، شمار رو به افزونی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا واحدهای خاصی را برای تحقیق و پیگرد این‌گونه پرونده‌ها را تشکیل داده‌اند تا از تبدیل اروپا به محل امنی برای مرتکبان جنایت‌ها جلوگیری کنند. اکنون، بر اساس رهنمود اتحادیه‌ی اروپا در مورد حقوق قربانیان، این کشورها متعهد هستند تا قربانیان چنین جنایت‌هایی اطلاعات، حمایت و پشتیبانی کافی دریافت کنند و بتوانند در دادرسی‌های کیفری مشارکت کنند.

با وجود اینکه کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا گام‌هایی را برای به اجرا گذاشتن این رهنمود در نظام‌های ملی خود برداشته‌اند، قربانیان جنایت‌های بین‌المللی هنوز در مورد دستیابی به عدالت با مانع روبه رو هستند. وضعیت خاص آنها که اغلب دچار ضایعه‌های روانی هستند، در خارج از کشور مبدا خود به سر می‌برند و به حمایت ویژه نیاز دارند، از بهره مندی آنها از حقوق یکسان با دیگر قربانیان جلوگیری می‌کند. این پروژه آگاهی در مورد این دشواری‌ها را در میان کشورهای عضو افزایش خواهد داد و بهترین روش‌ها برای توجه به آنها را مشخص خواهد کرد.

این پروژه پژوهش‌های تطبیقی، هیئت‌های حقیقت یابی و مشاوره با طرف‌های اصلی و کارشناسان درباره‌ی اجرای رهنمود در عمل را در کشور‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا، با توجه ویژه به هلند، بلژیک، فرانسه، آلمان و سوئد، در بر خواهد گرفت. پروژه همچنین در پیشبرد تعهد سازمان‌های ما به تقویت همکاری بین کشورهای عضو موثر خواهد بود و این کار از جمله از طریق حمایت از نهادهایی مثل شبکه‌ی نسل کشی اتحادیه‌ی اروپا، دولتمردان کشورها، جامعه‌ی مدنی و قربانیان انجام خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره این پروژه، لطفاً با سارا فینین، هماهنگ کننده‌ی پروژه (sfinnin@fidh.org) تماس بگیرید.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.