آیا بدون طنز می توان زندگی کرد؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

Capture d’écran 2016-02-21 à 18

نشست یکصد و هفتم انجمن گفتگو و دموکراسی
حضور طنز و بویژه کاریکاتور در دوران معاصر در فرهنگ ملل و اقوام گوناگون حکایت از آن دارد که انسان ها نیاز دارند گاه از الگوهای رفتاری و بیانی متعارف خارج شوند و فضائی در حاشیه ی قراردادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ، – هر چند ناپایدار- به وجود آورند و در آن نفسی تازه کنند. مثل های فکاهی،کاریکاتور، نوشته ها و نمایش های طنزآمیز اما ، در موارد بسیاری در خود ، نیشی گزنده و تیغی نهفته دارند که الگو پردازان سیاست،اخلاق و ادب را بر آشفته می کند. ایران در دوره های مختلف تاریخ خود اشکال گوناگونی از طنز پردازی،طنز گریزی و طنز ستیزی را تجربه کرده است. در دوران معاصر ، کارتون و کاریکاتور نیز ،همچون سلاحی گویا و موثر به این عرصه پای گذاشته و اعتبارو منزلتی شایان توجه یافته است.
در یکصد وهفتمین نشست انجمن گفتگو و دموکراسی – پاریس ، با حضور :
• مانا نیستانی / کاریکاتوریست
• تینوش نظم جو / ناشر و مترجم چند اثر طنز
می خواهیم پیرامون تجربه ی ملموس کاریکاتوریست ها و طنز پردازان امروز ایران پرس و جو کنیم و اشکال متنوع مقاومت را در برابر گزندگی این نوع بیان ،چه در حوزه ی فرمانروائی حاکمان خود کامه و چه در عرصه ی اقتدار پاسداران سنت و اخلاق رد یابی کنیم. چه بسا از این رهگذر چرائی استقبال افکار عمومی و میزان تاثیر گذاری طنز و کاریکاتور راهم به سنجش بگذاریم.
براستی ، آیا تفاوتی میان “زود رنجی ” حاکمان مستبد ، با نابردباری احتمالی مردم وجود دارد ؟ آیا زمانی که یک کاریکاتوریست ، لبه ی تیغ گزنده ی نقدش را بسوی استبداد نشانه می رود، همان می کند که ” مقدسات” و رسوم نقد پذیر را هدف می گیرد؟
• مدیر نشست : بیژن برهمندی
زمان:
شنبه هفدهم اکتبر2015

[youtube_sc url=”https://www.youtube.com/watch?v=6t0SiM3MpFg”]

[youtube_sc url=”https://www.youtube.com/watch?v=7NS1Gr0IMuc”]

[youtube_sc url=”https://www.youtube.com/watch?v=5eT8VhQasn8″]

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.