در دفاع از حق ملت آذربایجان، تردید نخواهیم کرد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

امین موحدی

برخورد دوگانه اصحاب رسانه‌ها و محافل اپوزیسیون خارج از کشور در قبال اقوام ایرانی و حساسیت منفی‌ آنها نسبت به نام آذربایجان و آذربایجانی به مرحله غیر قابل تحملی رسیده است به نحوی که در تعیین استراتژی و نقشه راه برای برون رفت از زیر یوغ استبداد دینی جمهوری اسلامی ایران ونیل به آزادی، شاید مجبور باشیم راهی مستقل برای خویش برگزینیم .

اینروزها بر میزان تکرار واژه ملت در محافل سیاسی ایران افزوده شده و به بهانه دفاع از اقوام، سازمانها وتشکلهای رنگارنگ و مراکز متعددی تحت عناوین استراتژیک و غیره، برای دفاع ازمثلا حقوق ملت بلوچستان و کردستان و خوزستان… ،ایجاد و تبلیغ میشود و حتا کسانی‌ که ادعای دفاع از تمامیت ارضی ایران را دارند و در برنامه‌های تلوزیونی خود پرچم سه‌ رنگ ایران را مقابل خود ،افراشته می نهند در تبلیغ این خط میکوشند و سران و تشکیل دهندگان چنین تشکلها وجریانهایی را تبلیغ و تطهیر میکنند.اما آنچه که در این میان عجیب به نظر می آید ،دریغ از تکرار نام آذربایجان و حقوق حقه آنها در چنین روندی می‌باشد ،تو گویی همه اقوام ایرانی میتوانند ملت باشند و آذربایجانی نمی‌تواند!

اگر قرار بر این باشد که در جلسات وکنفرانسهای مختلف ومحافل سیاسی اپوزیسیون ایران درخارچ کشور،اقوام ساکن فلات ایران لقب ملت را با خود یدک بکشند در آنصورت آذربایجان “ملت تر” از بقیه خواهد بود چرا که نه تنها به عنوان ملیتی جداگانه در سازمان ملل شناخته شده است بلکه کشوری مستقل به نام آذربایجان نیز در نقشه سیاسی و جغرافیای جهان موجود است.

آنچه که به نام جمهوری آذربایجان نامیده میشود بخشی از آذربایجان بزرگ می‌باشد که در مرحله‌ای از تاریخ از همدیگر جدا گشته اند . بحث بر سر این نیست که جمهوری آذربایجان بخشی از ایران بوده است که اگر چنین فرض کنیم بحرین و افغانستان نیز بخشی از ایران بوده اند بلکه بحث بر سر این است که آذربایجان اکنون به عنوان کشور و ملتی جداگانه با اصالت مستقل شناخته میشود و در پیوند نژادی و فرهنگی‌ ساکنان دو سوی ارس تردیدی وجود ندارد به نحوی که ساکنان دو سوی ارس از نظر نژادی “آذربایجانی” و مناطق موجود در شمال و جنوب ارس جزو جغرافیای آذربایجان محسوب میشوند .

بنابر این اگر قرار باشد که قومی را بر دیگری مرجح داشت و در معادلات سیاسی آنها را بر دیگری ترجیح داد ، به عنوان یک آذربایجانی در دفاع از حقوق ملت آذربایجان لحظه‌ای درنگ نکرده و سکوت را جایز نخواهم شمرد .
بدون تعارف عنوان می‌کنم که آذربایجانی در پی اثبات مکرر ملت بودن خویش نیست بلکه بنا به کنوانسیون‌های بین المللی و اسناد تاریخی‌ ، آذربایجان کشوری مستقل است و آذربایجانی ملتی مستقل محسوب میشود و ملت آذربایجانی نیازی به آن ندارد که ملت بودن خود را دوباره ثابت نماید و اگر در تذکر این نکته تا به حال سکوت کرده و به تکرار خویش نپرداخته بنا به شرایط خاص ایران بوده است تا بتوانیم به شکلی متحد در مبارزه علیه استبداد دینی حاکم بر ایران ،عمل ودر تداوم مبارزه بکوشیم اما اگر احساس شود که در این مسیر از حسن نیت ملت آذربایجان در مبارزه برای آزادی ایران از چنگال حاکمیت اسلامی سؤ استفاده میشود ،در بیان حقایق و جدایی‌ راه خویش و مسیر مبارزه خویش لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد.

چگونه میشود که در محافل سیاسی ورسانه های ایرانی ، نمایندگان بنام جدایی‌ طلبان سایر اقوام ،مدام مورد تکریم قرار میگیرند وبنام نمایندگان فلان ملت! معرفی‌ میشوند اما آذربایجانیانی که بنابر گواهی تاریخ در رشادت و تلاش آنهابرای استقرارآزادی ودموکراسی در ایران تردیدی نیست ،به عنوان جدایی طلب قلمداد و محکوم به اجحاف و سرکوب گردند.

برخورد دوگانه اصحاب رسانه‌ها و محافل اپوزیسیون خارج از کشور در قبال اقوام ایرانی و حساسیت منفی‌ آنها نسبت به نام آذربایجان و آذربایجانی به مرحله غیر قابل تحملی رسیده است به نحوی که در تعیین استراتژی و نقشه راه برای برون رفت از زیر یوغ استبداد دینی جمهوری اسلامی ایران ونیل به آزادی، شاید مجبور باشیم راهی مستقل برای خویش برگزینیم .

منبع:  ایران گلوبال

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.