جریان قطر از کجا آغاز شد؟ (محمد شفیعی)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

جریان از اینجا اغاز میشود که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در اپیک بر بازگشت ایران به سهم چهارملیون بشکه ای از بازار نفت پافشاری میکند و اپک با اکثریت ارا حق را به ایران میدهد.عربستان سعودی که در دوران تحریم نفتی با افزایش سه ملیون بشکه ای جای خالی نفت ایران را پر کرده حال با تصمیم قاطع اپیک مجبور است تا از تولید نفت خود در قبال افزایش تولید ایران بکاهد.این امر به مذاق سعودیها که حالا با کسری بودجه مواجه هستند خوش نمی اید.

عربستان سعودی تصمیم میگیرد تا با دعوت از ترامپ و رایزنی با وی او را متقاعد کنند تا علیه ایران بیانیه شدید الحنی صادر و ایران را تهدید به حمله نظامی قریب الوقوع کند تا به این ترتیب ریسک سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در صنایع نفت ایران افزایش یافته و ایران قادر به افزایش تولید نباشد.

خبرهای ضعیفی در این رابطه به دستگاه اطلاعات ایران میرسد.ایران برای اطمینان از این برنامه و جزئیات ان فائزه هاشمی را درست یک ماه پس از مرگ پدر به بهانه درمان مادر راهی انگلستان میکند.دختر هاشمی در حومه ولز با دوست خانوادگیشان یعنی بیوه انگلیسی ملک عبدالله ملاقات و از طریق شاهزاده ناراضی سعودی فواد عبدالله در جریان جزئیات طرح سعودی قرار میگیرد.

دستگاه خارجه ایران دست به کار میشود و قرار میشود عمان .کویت و قطر به عنوان میانجی مواضع عربستان را تعدیل کنند.در اینجا نقش قطر بیشتر میشود چون قرار میشود قطریها از روابطشان با امریکا استفاده کرده و دستگاه دیپلماسی امریکا را از این توطئه منصرف کند.
از طرفی ظریف با ملیاردر ایرانی تبار اماراتی حسین علی سجوانی از طریق دوست دیرینش اصفی تماس میگیرد.

سجوانی از یک پدر عراقی و مادر میبدی در نجف متولد میشود.در سال ۵۴ پس از درگیری میان ایران و عراق صدام دستور اخراج ایرانی تبارها را میدهد و سجوانی و مادرش به ایران مهاجرت و سپس به کویت میرود.پس از اشغال کویت سجوانی به دبی پناهنده میشود.سجوانی شیعه دوازده امامی بوده و با مقامات ایران روابط خوبی دارد و از طرفی این اقای سجوانی شریک تجاری ترامپ در ساخت ویلاهای لوکس میباشد.
روابط سجوانی به قدری با ترامپ نزدیک است که همبازی گلف وی میباشد.
قرار میشود سجوانی از رابطه خود با ترامپ برای تعدیل مواضع وی استفاده کند.
از طرفی قطر پا را از یک میانجی فراتر گذاشته و به دفاع از ایران در مقابل سعودیها میپردازد.و از طرفی به سفیر امریکا پیام میدهد که در صورت تهدید نظامی امریکا قطر حاضر به همکاری نیست و امریکا باید نیروهای خود در قطر را تعدیل کند.
بعد از مراسم رقص شمشیر که قرار بود ترامپ بیانیه شدیدالحن سعودیها علیه ایران را قرائت کند.ولی ترامپ به توصیه دستگاه دیپلماسی خود فقط به وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در ایران گیر میدهد و میگذرد.
عربستان که شکست خود را انهم بعد از پرداخت رشوه ۳۵۰ ملیاردی به ترامپ از چشم قطر میبیند وارد عمل شده و پس از رایزنی با مصر و امارات نسخه قطر را میپیچد.
عربستان مثل ماری که زخم کاری از ظریف ما خورده به دنبال انتقام کور است.

دکتر محمد شفیعی کارشناس مسائل خاورمیانه

جریان قطر از کجا آغاز شد؟ (محمد شفیعی)

مطالب مرتبط با این موضوع :

3 پاسخ

  1. این دین چه دین مزخرف احمقانه و ضد بشر و آدمکشی ست که بلاخره باید یه شمشیری تپی دستش را رو گردن دشمنش یا رو پرچمش و خونآلوده به خون یک غیر ممسلکمان و غیر خودی باشه. بنده تشرشر می کنم و تقود می کنم بر این دین و قرآنش و پیامبرش و امامش و. روحانیتش و مداخش و امتش و…تو چی هموطن؟

  2. و این یعنی همان آتش به اختیار که رهبر آدمکشان جهان فتوایش را داد!

  3. بابت مطلب بالا یاد چاى و قهوه خورى هر روز نورى زاده با شیوخ عرب و عربستان افتادم یک جورى بى سر و تن به هم بافته شده و دوخته که اطلاعات اخوندى و اتاق فکر پازل سازى قلابى انگشت دهن مى مونه!
    دستمریزاد!
    اخر با مدرک و دلیلى؟
    یعنى مثلا چندین کشور عرب دیگه گوسفند گله بودن که دسته جمعى قطع رابطه کردند؟
    پس اون همه داد و بیداد گذشته مبنى بر حمایت قطر از القاعده و …. چى شد؟
    عجیبه مدتى است، مطالب این مدلى سایت رنگین کمان امارش بالا زده؟
    ….

    .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.