انفجار معدن آزادشهر؛ ۲۱ معدنچی کشته شده برای کمک رفته بودند

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

رسانه های دولتی ایران گزارش می دهند که ۲۱ معدنچی کشته شده در معدن یورت آزادشهر در استان گلستان کسانی بودند که برای کمک به همکاران خود داخل معدن رفته بودند.

همزمان وزیر کار ایران گفته است که ۳۳ کارگری که در اثر انفجار به دام افتاده بودند جان باخته اند.

مقام های ایرانی هنوز آمار کل کشته ها را اعلام نکرده اند اما به نظر می رسد که آنها به دو گروه متمایز ۳۳ نفری و ۲۱ نفری اشاره داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، صادق علی مقدم مدیر کل بحران استان گلستان چهارشنبه شب گفت: “پس از رخ دادن انفجار به دلیل فضای احساسی تعدادی از عزیزان که همکارانشان در تونل مانده بودند برای امداد و نجات وارد شدند که بخشی از آن‌ها دچار حادثه شدند. بر اساس آخرین آمار حدود ۳۲ تا ۳۵ نفر در آن‌جا محبوس شدند که ۲۱ نفرشان فوت کردند.”

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعدا علی ربیعی وزیر کار که به محل رفته است در جمع خبرنگاران گفت: “متاسفانه در این حادثه ۳۳ کارگر معدن که پس از انفجار رخ داده محبوس شده بودند جان خود را از دست دادند.”

یک مقام محلی در ناحیه گفت که تقریبا ۷۰ نفر زخمی شده اند. اجساد ۲۱ قربانی اکنون از معدن خارج شده است.

در استان گلستان سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

گفته می شد آنها احتمالا در فضای خیلی بسته به دام افتاده و با خطر گازهای ناپایدار روبرو بودند. گزارش هایی که پیشتر منتشر شده بود از دفن شدن حداقل ۵۰ کارگر حکایت داشت.

معدن یورتحق نشر عکسTASNIM

به گفته مقام ها انفجار حوالی ظهر چهارشنبه به وقت محلی روی داد که ظاهرا ناشی از نشت گاز بود. گفته می شود کارگران برای روشن کردن موتور کشنده واگن ها تلاش می کردند که جرقه آن باعث انفجار گاز نشت کرده شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای مقدم گفته بود “احتمال افزایش شمار جان باختگان وجود دارد هرچند تلاش می کنیم با تزریق اکسیژن به داخل تونل شانس افراد گرفتار شده در معدن را افزایش دهیم.”

او گفت:‌ “همکاران ما به عمق ۱۲۰۰ متری تونل که انفجار آن را به دو بخش تقسیم کرده بود رسیدند و در بخش اول که موفق به بررسی آن شدیم به علت انفجار شدید و درجه بالای مونواکسید کربن ۲۱ نفر از معدنچیان جانشان را از دست دادند.”

او گفت که پیکر ۲۱ معدنچی شناسایی شده و جستجو برای یافتن سایر اجساد ادامه دارد.

خبرگزاری مهر به نقل از کمال غریبی رئیس اورژانس استان گلستان گزارش داد که چهار مصدوم از مراکز درمانی استان مرخص شده اند و یکی از معدنچیان در مسیر انتقال به مراکز درمانی تا آستانه مرگ حتمی رفت که با کمک تیم درمانی احیا شد.

سازمان هلال‌احمر استان گلستان نیز از خارج شدن ۵۰ مصدوم از معدن یورت خبر داد.

معدن یورت در کمتر از صد کیلومتری آزادشهر قرار دارد و حدود ۵۰۰ کارگر در این معدن کار می کنند. تونل این معدن حدود دو کیلومتر است و در طول روز انباشت گاز دسترسی به افراد حبس شده را مشکل کرده بود.

روزنامه ایران به نقل از یک مسئول محلی نوشته که به دلیل شدت زیاد انفجار “به احتمال زیاد تعدادی از کارگران حبس شده در همان لحظه اولیه انفجار جان خود را از دست داده‌اند.”

پیشتر تصور می شد هیچ کدام از کسانی که برای کمک به همکاران خود رفته اند آسیبی ندیده اند.

حسن صادقلو استاندار گلستان چهارشنبه شب به خبرنگاران گفته بود: “۴۲ نفر برای نجات کارگران به داخل تونل رفته که به علت شرایط بد هوادهی با مصدومیت رو به رو شدند، اما خوشبختانه تمامی این افراد سالم هستند.”

آتش‌نشانی استان گلستان پیشتر در طول روز چهارشنبه گفته بود که هنوز دسترسی به افراد محبوس شده امکان پذیر نشده است: “به علت وجود گاز، سگ‌های زنده یاب کاربردی ندارند.”

خبرگزاری تسنیم به نقل از مقام های این سازمان نوشت: “اکسیژن این نیروها تنها تا عمق ۸۰۰ متری وجود داشت و خود این نیروها نیز به‌عنوان مصدوم دچار گازگرفتگی و خارج شدند.”

علت حادثه

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است که “حادثه در عمق یک هزار و ۳۰۰ متری تونل اتفاق افتاد”.

آمادگی آمبولانس ها در دهانه معدنحق نشر عکسAFP
Image captionآمادگی آمبولانس ها در دهانه معدن

فیض‌الله کاکوئی، کارفرمای این معدن، توضیح داده است که زمانی که موتور دیزل در این معدن از کار می‌افتد، کارگران توسط یک دستگاه باطری که از خارج از تونل تهیه کرده بودند قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لوکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر می‌شود.

ابوطالب سوسرایی یکی از معدنچیان حاضر در حادثه معدن آزادشهر به خبرگزاری مهر گفت: “معدن یورت آزادشهر سنسور تشخیص نشت گاز ندارد و علت اصلی این حادثه هم انفجار گاز به دلیل نشت آن بود.”

او گفت: “زمانی که لوکوموتیو معدن خاموش می شود، آن را برای روشن کردن به بیرون منتقل می کنند تا با باتری روشن شود. هنگام روشن کردن لوکوموتیو با باتری، انفجار به دلیل نشت گاز رخ می دهد و متاسفانه شاهد حادثه بزرگ و دلخراشی بودیم.”

او افزود: هیچ گاه نکات ایمنی در این معدن رعایت نمی شد و این یکی از دلایلی بود که منجر به این حادثه شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) حدود سی مصدوم در بیمارستان بستری شده‌اند که “همه آنها دچار مشکل تنفسی شده‌اند”.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از علی ربیعی، وزیر کار خواسته مسائل درمانی و جبران خسارات وارد شده به کارگران معدن را با پیگیری کند.

در همین حال حسن روحانی رئیس جمهور ایران با انتقاد رقبا و رسانه های محافظه کار به خاطر آنچه آنها می گویند “واکنش کند” دولت به فاجعه است روبرو شده.

معدن یورتحق نشر عکسTASNIM
یکی از نجات یافتگانحق نشر عکسREUTERS
Rescue workers gather at the scene following an explosion in a coal mine in Azadshahr (03 May 2017)حق نشر عکسAFP
Image captionعملیات نجات
معدن یورتحق نشر عکسTASNIM
 BBC

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.