passargad foundation 01

«جایزه نوروز» بنیاد میراث پاسارگاد، به بهترین های سال

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

passargad foundation 01

passargad foundation 01خانم دکتر مه لقا ملاح کوشنده ی میراث طبیعی و محیط زیست

آقای شاهین نژاد، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران

خانم ویدا فرهودی، شاعر، نقاش، و مترجم

«جایزه نوروز» تقدیم می شود به بهترین شخصیت های سال:

بهترین شخصیت سال ۱۳۹۰در رشته محیط زیست و میراث طبیعی

mallah 01 

خانم مه لقا ملاح کوشنده ی میراث طبیعی و محیط زیست، موسس جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست. زنی که لقب «مادر محیط زیست ایران» گرفته است،

ـ به خاطر چند دهه کوشش در جهت میراث طبیعی و محیط زیست ایران،

ـ به خاطر تاسیس جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست.

ـ و به خاطر سرپرستی ترجمه و انتشار کتاب طراحی کشاورزی پایدار، در سال ۱۳۹۰

به عنوان بهترین شخصیت میراث طبیعی ۱۳۹۰ برگزیده می شود

خانم دکتر مه لقا ملاح، در جوانی تحصیلات خود را در رشته جامعه شناسی در دانشگاه سوربن فرانسه به اتمام رسانده و در بازگشت به وطن، در دانشگاه تهران به کار مشغول شدند. ایشان به خاطر علاقه و توجهی که به محیط زیست و میراث طبیعی داشتند از سال ۱۳۵۲ وارد این حوزه شدند و تمام وقت و انرژی خود را در این راه گذاشتند.

یکی از مهمترین کارهایی که خانم ملاح در ارتباط با حفظ محیط زیست ایران انجام داده اند، تاسیس یک نهاد مدنی مهم به نام «انجمن جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» است که در حال حاضر از فراگیرترین و فعالترین سازمانهای غیردولتی زیست محیطی در ایران است و تا کنون در ۱۴ شهر شعبه دارد.

این بانوی خستگی ناپذیر محیط زیست ایران که کوشندگان محیط زیست به او لقب «مادر محیط زیست ایران» را داده اند، همچنان در سن ۹۵ سالگی حضوری چشمگیر در برنامه های زیست محیطی دارد. تازه ترین کار خانم ملاح ترجمه کتاب «طراحی کشاورزی پایدار» برای احیای زمین های کشاورزی و مقابله با بیابانزائی” است که به سرپرستی ایشان و با مشارکت اعضای جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست ترجمه و منتشر شده است.

آقای شاهین نژاد، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران (هوستون ـ آمریکا)

shahin nezhad 01

ـ به خاطر کوشش های مداوم او در شناخت هر چه بیشتر تاریخ ایران، به ویژه تاریخ دوره ی ساسانیان، که در شرایط کنونی ایران، از توجه درست و منصفانه محروم است

و به خاطر انتشار کتاب« نشیببی دراز است پیش فراز، نگاهی دیگر به فروپاشی ایران ساسانی» در سال ۱۳۹۰ به عنوان بهترین شخصیت میراث فرهنگی ۱۳۹۰ برگزیده می شود

شاهین نژاد با این که از نظر تخصصی در رشته ی نفت از اعضای علمی دانشگاه های فردوسی مشهد و دانشگاه آزاد تهران بود، و موفقیت های چشم گیری در این رشته به عنوان کارشناس ممتاز نفت در انگلستان و آمریکا داشته است اما همیشه، به موازات تخصص حرفه ای خود، به مطالعه ی تاریخ و فرهنگ ایران، استوره های ایرانی و متون کهن پهلوی و فارسی مشغول بوده است، که نتیجه ی آن انتشار مقالات مختلفی در این رشته و انتشار کتاب با ارزش «نشیببی دراز است پیش فراز، نگاهی دیگر به فروپاشی ایران ساسانی» ۱۳۹۰ بوده است.

این کتاب که در زمینۀ فروپاشی ایران ساسانی در برابر حملۀ اعراب مسلمان می باشد، از زمینه ای علمی و تاریخی مستند برخوردار بوده و، همچون چند کتاب دیگری که ظرف سه سال اخیر از سوی چند تن ازپژوهشگران ایرانی و اروپایی در مورد دوره ساسانیان منتشر شده، سهم مهمی در شناخت این دوره از تاریخ دارد؛ به خصوص در دوران حاضر که به دلایل سیاسی و نه علمی ـ تحقیاتی سعی می شود تا حمله اعراب به ایران را موجه جلوه داده و مقاومت های چند صد ساله مردمان ایران در مقابل این حمله را «استقبال و خوش آمدگویی» عنوان کنند.

آقای شاهین نژاد در حال حاضر مشغول پایان بردن پژوهشی در باره «رویارویی و همزیستی خاور و باختر به نمایندگی ایران ساسانی و روم شرقی» می باشد که تز دوره دکترای او در دانشگاه «لِستر» انگلستان نیز هست.

خانم ویدا فرهودی، شاعر، نقاش، و مترجم (پاریس فرانسه)

vida farhoodi 01

ـ به خاطر تلاش هایش در زمینه ادبیات و شعر در سال های اخیر و به خاطر انتشار کتاب «بر بال غزل …» در سال ۱۳۹۰ و به ویژه به خاطر انتشار شعرهای ملی ـ انساندوستانه اش به عنوان بهترین شاعر ۱۳۹۰ برگزیده می شود

ویدا فرهودی در دو سه سال اخیر که از یک سو نقض حقوق بشر در ایران تهدیدهای فیزیکی و روانی برای مردم بوجود آورده ، و از سویی دیگر به خاطر فضای بسته ای که ادبیات و فرهنگ غیردولتی ایرانزمین را گرفتار کرده، هوشیارانه، درهای شعر خود را به روی حس هایی ملی و انسانی گشوده است.

این حس ها عاشقانه هایی بوجود آورده که به دور از هر شعار و تعصبی سرشار از مهر به مردم و وطن شاعر است

خانم ویدا فرهودی علاوه بر کارهای ادبی، همیشه نسبت به میراث فرهنگی و بشری سرزمین مان، و همین طور میراث طبیعی و محیط زیست و حفظ آن ها دلسوز بوده و در لحظاتی که خطری متوجه این میراث بوده همراه و مدد دهنده کوشندگان این میراث ها بوده است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.