از اولین قربانی تعصبات دینی تا آخرین قربانی تعصبات نژادپرستی و ناسیونالیستی: گیتی کاوه

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

نگارا اینهمه قهر و غضب چیست ؟

دلت بر ما نمی سوزد سبب چیست ؟

پنجشنبه ٬ ۱۶ ژوئن ٬۲۰۱۶ وقتی از ایستگاه قطار بیرون آمدم جلوی کیوسک روزنامه فروشی تصویر زن جوانی که در بالای آن با خط درشت نوشته شده بود «جو کاکس به قتل رسید» توجه من را بخود جلب کرد. فوراً روزنامه را خریده وبا سرعت مطلب را خواندم. هنوز چند روزی از واقعه اسفناک اورلاندو نگذشته که فاجعه دیگری اینبار درکشور انگلستان رخ داده است.

خانم جو کاکس  ( Jo Cox) نماینده جوان ۴۱ ساله پارلمان و مادر دو فرزند خردسال سه و پنج ساله با ضربات لگد و چاقو و گلوله درحین ورود به کتابخانه شهر« برسول – یورکشایر» درحین خدمت به هموطنانش و انجام وظیفه به هلاکت رسید.

 درکشورانگلستان که دموکراسی حاکم است یکی از وظایف نمایندگان پارلمان این است که هفته ای یکبار درکتابخانه حوزه انتخابی خود طی جلساتی نارضایتی های ساکنان آن حوزه از برنامه های دولت وقت را دریافت و در پارلمان مطرح نمایند. وظیفه دیگر نمایندگان پارلمان کمک به حل مسائل و مشگلات اجتماعی- حقوقی ساکنان حوزه های انتخاباتی وهمچنین کمک های لازم به آنها میباشد. این کمک ها معمولا در رابطه با مشکلاتی از قبیل مسائل مربوط به فرزندان و مدارس، مشکلات مسکن، بی عدالتی هایی که به آنها روا شده وغیره… میباشد.

نمیدانم چه چیز مرا بی اختیا ر بیاد فاجعه ترورغم انگیز یک زن دانشمند جوان  یونانی تبار ساکن اسکندریه – مصر بنام  هیپی شیا   Hypatia  انداخت که اغلب در کتب از او بعنوان هیپی شیایِ اسکندریه         Hypatia of Alexandria  نام برده میشود.

فاحعه ترور وحشیانه این زن یونانی تبارِ دانشمند، استاد فلسفه و ریاضی و علم نجوم که ۱۶۰۱ سال قبل در اسکندریه قربانی تعصبات مذهبی شد.

این زن یونانی تبار دانشمند، استاد فلسفه و ریاضی و علم نجوم که ۱۶۰۱ سال قبل در اسکندریه قربانی تعصبات مذهبی شد.

دو ترور وحشیانه آنهم در مقابل مرکز علم ودانش ( کتابخانه – دانشگاه)!

 ترور هیپی شیا ناشی از تعصبات دینی و ترورخانم جو کاکس ناشی از تعصبات ناسیونالیستی آنهم از نوع افراطی وناسیونالیستی نازی ها در آلمان. هردوجنایت علیه بشریت  درمقابل مرکز علم و دانش رخ داده.

فاجعه ی اسفناک ترورهیپی شیا اولین قربانی تعصبات دینی در شهر اسکندریه بر اثر تحریکات اسقف جدید سیریلِ اسکندریه (Cyril of Alexandria) و مانک ها و ارازل و اوباش علیه آن بانوی دانشمند باعث شد که عده ای از ارازل و اوباش به سردستگی مانکها او را به جرم جادوگری درچند قدمی کتابخانه دانشگاه اسکندریه به خیابان کشانده و بابی رحمی و بی احترامی هرچه تمامتر او را عریان نمودند ( تصور بفرمایید برای یک زن دانشمند این عمل چقدر تحقیر آمیز میتواند باشد) و سپس با استفاده از تکه های شکسته کوزه های سفالی او را به بد ترین وجه کشتند و تازه به مرگ او راضی نشدند و بدن او را تکه پاره کرده ودر میدان شهر سوزاندند .

فاجعه سوم اعدام یک هموطنم است که او هم زنی تحصیلکرده بود بنام خانم  فرخ روپارسا مادر، پزشگ ، نماینده مجلس و وزیر آموزش و پرورش. جرم اوکوشش برای ایجاد شرایط مساوی تحصیل برای دختران و پسران بود که باعث عناد و کینه ی آیت الله خمینی بنیانگذار رژیم یاقوت شد  و بر آن مبنی در دادگاه انقلاب اسلامی بنام « مفسد فی العرض » محکوم و درتاریخ ۸ ماه می ۱۹۸۰تیرباران شد.

رژیم یاقوتی که بجز جنگ و خونریزی و فقرو تحریم هدیه ای برای ملت ایران به ارمغان نیاورده بجز پرداختن بهای سنگین خون سرخ وگرانبهای فرزندان این آب و خاک در مدت ۳۷ سال حکومت یاقوت.  ؟!

در مورد هیپی شیا سکوت روشنفکران جامعه در مقابل آن عمل وحشیانه یاعث شد که حکومتهای مستبد دینی (منتسب به آئین مسیح) و کلیسا ها بتوانند قرنها به جنایات خود ادامه  بدهند.

 آنچه که قابل تعمق است رفتار قشر روشنفکر و محرک جامعه و تاثیر آن درشدت و ضعف  اینگونه تعصبات خشن و مخرب می باشد.

متأسفانه عدم حمایت جامعهٔ روشنفکرانقلابی و مطبوعات خود باخته به انقلاب اسلامی از دفاع، احترام و رعایت حقوق انسانی خانم فرخ رو پارسا؛ و تأسف بار تر از آن حتی تشویقِ محاکم مبتنی بر شریعت به ادامهٔ جنایت های مشابه، باعث شد که حاکمیت دینی در این مدت ۳۷ سال همچنان به اعمال وحشیانهٔ خود ادامه دهد!

مضافاً باید گفت که چه بسا حذف یک فرد یا یک گروه توسط صاحبان قدرت نه تنها هشدار به دیگران از گرفتار شدن در سرنوشتی شبیه را به دنبال نداشت که باعث خوشحالی ماندگان میشد!

در مورد خانم جو کاکس عکس العمل فوری و فوق العاده مفید و موثرِ روشنفکران آگاه و آزاده وهمچنین مطبوعات آگاه و آزاد توانستند رشد بیشتر این میکروب، یعنی تعصب نژاد پرستی را مانع شوند و مهمتر از آن، اتحاد نمایندگانِ پارلمان و یکپارچگی کلیه احزاب سیاسی با تفکرات کاملا متفاوت محکمترین سنگر را تشکیل داد. به طوری که نمایندگان پارلمان انگلستان در محکوم کردن این عمل وحشیانهٔ ناشی ازتعصبات ناسیونالیستی را یکپارچه درکنار هم متهم و مانع رشد آن شدند؛ و با حمایت بی چون و چرای قصرِ وست مینستر(Palace of Westminster) (نمایندگان مجلس عوام و مجلس لرد ها) خارج از گرایشهای حزبی، یک نشست پارلمانی  را به بزرگداشت این نماینده جوان اختصاص دادند.

واما حمایت مردم که با جمع آوری مبلغ یک میلیون و نیم پوند در کمتر مدت چهار روز به درخواست خانواده خانم جو کاکس برای سه انجمن خیریه ای که او در آنها فعالیت می داشته،  یکی دیگراز ویژگی های اتحاد علیه آن جنایت وحشتناک و محکوم کردن آنست.

چقدر زیبا گفت برتولد برشت درمورد رژیم هیتلر نازی:

آنروزی که کلیمی ها را آزار میدادند گفتیم که کلیمی نیستم

آنروزی که کولی ها را آزار میدادند گفتیم که کولی نیستم

آنروزی که  معلولین جسمی و روحی را آزار میدادند گفتیم که معلول نیستم

آنروزی که کمونیست ها را آزار میدادند گفتیم که کمونیست نیستم

و متاسفانه زمانی که نوبت به ما رسید دیگر کسی نبود که از ما دفاع کند.

درمورد کشتارانقلابی جمهوری اسلامی هم میتوان گفت:

آنروزی که افسران ارتش را در پشت بام مدرسه علویه تیرباران می کردند. ما گفتیم که ما ارتشی نیستیم و اجازه دادیم ملاها جنایت کنند.

آنروزی که هویداها – دکتر جواد سعید ها –  وزراء و نمایندگان مجلس را تیر باران می کردند ما گفتیم ما که سیاستمدار نیستم و اجازه دادیم ملاها جنایت کنند

آنروز که جوانان را به بهانه ضد انقلاب اعدام کردند. ما گفتیم که با انقلاب هستیم و اجازه دادیم ملاها جنایت کنند

آنروز که حجاب اسلامی را بر زنها تحمیل نمودند  ما گفتیم ما که مسلمانیم و اجازه دادیم ملاها جنایت کنند

و امروز ! !

گیتی کاوه

gitty_kaveh@yahoo.com

تصاویر فوق از راست به چپ هپیشیا (هپی شیا) – خانم چو کاکس – دکتر فرخ رو پارسا

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.