کاوه قاسمی کرمانشاهی پس از آزادی ، 80 روز در انفرادی بودم

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

کاوه قاسمی کرمانشاهی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر بعد از بیش از 100 روز بازداشت موقت  روز گذشته یکشنبه دوم خردادماه، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. این فعال حقوق بشر لحظاتی پس از آزادی در مصاحبه با “روز” از اعتصاب غذا و شرایط نگهداری اش در طول مدت بازداشتش سخن گفت.

کاوه قاسمی کرمانشاهی در اولین مصاحبه اش با رسانه ها پس از آزادی، ضمن قدردانی از تلاشها و زحمات اشخاص، سازمان ها و نهاد های حقوق بشری  به “روز” گفت: “در مجموع 80 روز از کل مدت بازداشتم را در انفرادی گذراندم.  بعد از آن نیز به بند عمومی عمومی سه نفره منتقل شدم”.

 

این فعال حقوق بشر در ادامه می گوید: “اصلی ترین نکته ای که در طول مدت زمان بازداشتم قابل اشاره است، موضوع نگهداری بی مورد من پس از اتمام بازجویی ها و سپری شدن مراحل حقوقی است. این موضوع در حالی است که بر اساس قوانین بعد از اتمام مراحل بازجویی هیچ زندانی ای نباید بدون دلیل و بدون حکم در زندان باقی ماند”.

به گفته کاوه قاسمی کرمانشاهی وی در اعتراض به نگهداری غیر قانونی و بلا تکلیفی در زندان اقدام به اعتصاب غدا کرده است: “پس از آنکه بارها نسبت به بلاتکلیفی خود اعتراض نمودم و این اعتراض ها بی نتیجه ماند، بالاخره هفته گذشته به مدت یک  هفته اقدام به اعتصاب غذا نمودم که خوشبختانه نتیجه داد و مسئولان به خواسته هایم رسیدگی کردند”.

کاوه کرمانشاهی در مورد برخورد مسئولین زندان در زندان در طول مدت بازداشت هم گفت: “از برخوردها راضی بودم، برخوردهای مسئولین نسبتا خوب بود، به ویژه برخورد فیزیکی نداشتند”.

این روزنامه نگار دربند قرار بود روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت با تودیع وثیقه آزاد شود که با دستور وزارت اطلاعات از آزادی وی ممانعت به عمل آمد.

آزادی کاوه قاسمی کرمانشاهی در حالی صورت می گیرد که روز شنبه اول خرداد با حکم بازپرس پرونده، قرار بازداشت وی به قرار وثیقه 100 میلیون تومانی تغییر پیدا کرد.

کاوه قاسمی کرمانشاهی از جمله فعالان با سابقه ی حقوق بشر است که در کمپین یک میلیون امضا، سازمان حقوق بشر کردستان، انجمن منحل شده ژیار و همینطور سازمان ادوار تحکیم وحدت عضویت دارد.در هفته های گذشته چندین مرتبه از جانب بازپرس پرونده و نیز مسئولان امنیتی به وی و خانواده اش وعده تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه داده شده بود؛امری که تا روز گذشته میسر نگردید.  در طول مدت بازداشت، وی اجازه تماس با خانواده اش را نداشت و تنها 2 بار ملاقات حضوری داشت. وضعیت پرونده و موارد اتهامی کاوه هنوز در ابهام قرار دارد و به وکلای وی اجازه ورود به پرونده داده نشده است.

فرنگیس داودی مادر این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در دوران بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی در نامه ای به رئیس قوه قضائیه  خواستار آزادی هرچه سریعتر فرزندش شده بود.

پیشتر نیز ۱۶۰ وبلاگ نویس، روزنامه نگار و فعال مدنی در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضائیه در اعتراض به ادامه بازداشت و تحت فشار قرار دادن کاوه کرمانشاهی خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی و توقف فشارهای امنیتی بر این فعال مدنی شده بودند.

در ادامه حمایت ها از این فعال حقوق بشر سازمان عفو بین الملل، کمپین دفاع از حقوق بشر در ایران، برنامه نظارت برای محافظت از مدافعان حقوق بشر، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، سازمان حقوق بشری «خط مقدم»، خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان و شعبه کرمانشاه ادوار تحکیم وحدت در بیانیه هایی خواستار آزادی سریع و بی قید وشرط کاوه قاسمی کرمانشاهی شده بودند.

سه روز پیش از آزادی این عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان،اجلال قوامی، سخنگوی این سازمان که روز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه در سنندج بازداشت شده بود، آزاد شد.

گفتنی است که محمد صدیق کبود وند، بنیان گذار سازمان حقوق بشر کردستان سال هاست به دلیل فعالیتهای حقوق بشری، در زندان به سر می برد.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.