حرفه ناامن روزنامه‌نگاری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

آمارها نشان می‌دهند که حرفه روزنامه‌نگاری از مشاغل خطرناک به شمار می‌رود. تنها در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۱۰۵ روزنامه‌نگار در حین انجام وظیفه به قتل رسیده‌اند. خطر جانی بیش از همه در پاکستان و مکزیک در کمین اهل رسانه است.
 سازمان PEC که نهادی غیردولتی در حمایت از حریم جانی و حقوقی روزنامه‌نگاران است، روز دوشنبه (۲۷ دسامبر/۶ دی) گزارشی از وضعیت اهل رسانه در سراسر جهان منتشر کرد. در این گزارش قید شده که ۱۰۵ روزنامه‌نگار از ۳۳ کشور، جان خود را در سال ۲۰۱۰ در راه شغل خویش از دست داده‌‌اند.

این آمار هرچند از شمار روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ۲۰۰۹ کمتر است، اما نسبت به سال ۲۰۰۸ افزایش نشان می‌دهد. تعداد خبرنگاران و گزارشگران قربانی در سال ۲۰۰۹ به ۱۲۲ نفر رسید، اما در سال ۲۰۰۸ از ۹۱ نفر فراتر نرفت.

در سال ۲۰۱۰ تنها در مکزیک و پاکستان ۱۴ تن از کارکنان حوزه رسانه به قتل رسیده‌اند. درگیری‌های خونین بین باندهای قاچاق مواد مخدر در مکزیک و ناآرامی در مرز پاکستان و افغانستان، اصلی‌ترین عوامل در جان باختن خبرنگاران در این دو کشور محسوب می‌شوند.

آمریکای لاتین، خطرناک‌ترین حوزه

هندوراس، عراق، فیلیپین، روسیه و کلمبیا از دیگر کشورهایی هستند که شمار روزنامه‌نگاران به قتل رسیده در آنها زیاد است. آمار سال ۲۰۱۰ سازمان PEC نشان می‌دهد که در هندوراس ۹ نفر، در عراق ۸ نفر، در فیلیپین ۶ نفر و در روسیه و کلمبیا ۵ نفر از روزنامه‌نگاران جان خود را در هنگام اطلاع رسانی از خشونت‌ها و حوادث سیاسی از دست داده‌اند. آمار این قربانیان در نپال، سومالی و اندونزی به سه نفر در هریک از این کشورها می‌رسد.

سازمان PEC، آمریکای لاتین را خطرناک‌ترین حوزه برای روزنامه‌نگاران معرفی کرده‌ و از قتل دستکم ۳۵ ژورنالیست در سال ۲۰۱۰ در این قاره خبر داده است. آفریقا با ۱۴ و اروپا با ۱۲ قربانی از بین روزنامه‌نگاران‌، در رده‌های بعدی فهرست این سازمان قرار دارند. صحنه قتل این ۱۲ قربانی در اروپا، کشورهای بلغارستان، قبرس، یونان و اوکراین بوده‌ است.

فراخوان به حفظ جان روزنامه‌نگاران

بلیس لمپن، دبیر کل سازمان PEC که خودش نیز روزنامه‌نگار است، در خطر بودن جان خبرنگاران و گزارشگران را یک "اپیدمی" خوانده که دولت‌ها فکری برای درمان آن نمی‌کنند. وی جامعه جهانی را متهم به سکوت یا کم‌کاری برای محاکمه عوامل قتل روزنامه‌نگاران کرده است.

به نقل از سازمان یادشده، تنها در ۵ سال گذشته ۵۲۹ روزنامه‌نگار جان خود را بر سر شغل خویش گذاشته‌اند. عراق صحنه قتل یک پنجم این عده بوده و مقام نخست را در فهرست کشورهای ناامن برای اهل رسانه دارد. پس از عراق، فیلیپین با ۵۹، مکزیک با ۴۷، پاکستان با ۳۸، سومالی با ۲۳ و روسیه با ۱۹ خبرنگار و گزارشگر کشته شده، در صدر جدول کشورهای خطرناک قرار گرفته‌اند.

Press Emblem Campaign سازمانی غیر دولتی است که تابستان سال ۲۰۰۴ توسط گروهی از روزنامه‌نگاران مستقل در شهر ژنو بنیان نهاده شد. هدف این سازمان حفاظت ‌حقوقی و تامین امنیت روزنامه‌نگاران در مناطقی است که کشمکش‌آفرین و ناامن معرفی می‌شوند.

منبع: دویچه وله

 

 

         جامعه رنگین کمان

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.