اخباروگزارشات کارگری۱۵اردیبهشت۱۳۹۵

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– تجمع کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزآل بهمراه خانواده دراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی مقابل استانداری هرمزگان!

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آرتا تجارت زرین(سبلان پارجه)مقابل استانداری اردبیل!

– تجمع کارگران چاه های نفت تنگ بیجار و کمانکوه دراعتراض به بلاتکیلفی شغلی مقابل استانداری ایلام!

– تجمع کارگران پتروشیمی ایلام برای کاهش ساعات کار!

– ممنوعیت انجام اضافه کاری در کارهای سخت و زیان آور

-2کارگراخراجی کارخانه فولاد زاگرس مقابل وزارت کار:

پس از بیکاری و اخراج، چرا لغو بیمه بیکاری؟

– فراخوان کارگران پست های فشار قوی برق برای تجمع مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی

– گرامی داشت روز جهانی کارگردر میدان اصلی شهرمریوان

– مصاحبه اختصاصی حقوق معلم و کارگر با آدینه بیگی، همسر محمود بهشتی لنگرودی

– کانون مدافعان حقوق کارگر:

از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی حمایت کرده و از خواست آنان یکپارچه دفاع کنیم

– حمایت جمعی از کارگران بازنشسته کیان تایراز خواسته های جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی

– حمایت جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه  ریسندگی و بافندگی شاهو سنندج

– اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:

از خواست های اعتصاب غذا کنندگان زندانی حمایت کنیم

– تفسیر شخصی در قانون کار جایی ندارد/ امری بودن مقررات افزایش مزد کارگر

– عدم پرداخت چندین ماه حقوق 4هزارکارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران!

سایه بیکاری بالای کارگران این مجموعه صنعتی!

– اخراج30درصد کارگران کارخانه های نساجی درسال جاری!

– کارخانه شیر سیوستان سیستان تعطیل وکارگرانش اخراج شدند

– راه دشوار دریافت بیمه بیکاری کارگران شاغل در مناطق ویژه و آزاد

– کارگر ساده یک نیروی کار بدون حق و حقوق است؟!

– چه کسی برق را در زمان سخنرانی رییس جمهور قطع کرد؟

– افزایش ۵۰ درصدی حقوق مدیران عامل و هیئت مدیره شرکت های دولتی

تجمع کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزآل بهمراه خانواده دراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی مقابل استانداری هرمزگان!

صبح امروز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه، حدود 1000 نفر از کارگران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل به همراه خانواده هایشان و  جمع کثیری از شهروندان هرمزگانی در اعتراض به اخراج 620 نفر از کارگران این مجتمع، حذف حقوق شرایط سخت و زیان آور محیط کار، افزایش ساعات کاری، عدم وجود امنیت شغلی، عدم پرداخت به موقع حقوق، عدم پرداخت حق بیمه تکمیلی و عدم پرداخت مزایای مصوب از قبیل بهره وری  و عیدانه در مقابل استاتداری هرمزگان تجمع کردند.

این کارگران نسبت به روند مدیریتی این شرکت بزرگ تولید آلومینیوم از زمان واگذاری بحث برانگیز به بخش خصوصی معترض بوده و می گویند: از زمان واگذاری مجتمع به بخش خصوصی راندمان تولید بسیار پایین بوده و فضای تشنج، یاس و ناامیدی این قطب بزرگ تولید آلومینیوم را فرا گرفته است.

15-02-95-115-02-95-215-02-95-3

بنابه گزارشات منتشره،امروز15اردیبهشت ماه، همزمان با برگزاری نشست بررسی و حل مشکلات کارگران آلومینیوم المهدی هرمزگان با حضور استاندار، مدیر حقوقی سازمان خصوصی سازی کشور، مالک مجموعه آلومینیوم المهدی و جمعی از مدیران استانی ،کارگران این مجموعه در مقابل استانداری هرمزگان دست به تجمع اعتراضی زدند.

پیش از این نیز کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزآل دست به تجمعات متعددی زده که آخرین آن سه روز به طول انجامید و منجر به بسته شدن درب این کارخانه توسط کارگران معترض شد که در پایان با وساطت فرمانداری بندرعباس و مصوبه کمیسیون کارگری خاتمه یافت.

واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزآل به بخش خصوصی از سال ۹۳ به شکل جدی کلید خورد. پس از کش و قوس های فراوان و تجدید واگذاری و اعلام قیمت پایه این مجموعه تولیدی اواخر سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. با آغاز مراحل واگذاری، سرمایه گذار اقدام به اعلام اخراج بیش از ۷۰۰ کارگر خدماتی این مجموعه کرد.

از بهمن ماه سال ۹۴، اخراج کارگران در مجتمع آلومینیوم هرمزآل و المهدی کلید خورد و تجمعات اعتراضی آغاز شد.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آرتا تجارت زرین(سبلان پارجه)مقابل استانداری اردبیل!

امروز15اردیبهشت ماه، کارگران کارخانه آرتا تجارت زرین(سبلان پارجه)دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان دست به تجمع مقابل استانداری اردبیل،زدند.

به گزارش 15اردیبهشت مهر، در این تجمع کارگران با اشاره به مشکلات معیشتی به دلیل عدم دریافت مطالبات طی چند سال گذشته، خواستار حضور و پاسخگویی شخص استاندار اردبیل و رسیدگی به مشکلات خود شدند.

یکی از کارگران این کارخانه با اشاره به عدم دریافت مطالبات خود طی چند سال گذشته تصریح کرد: هیچ مدیری در این مجموعه تکلیف مطالبات برجا مانده کارگران را مشخص نمی کند.

وی با بیان اینکه حق و حقوق کارگران این واحد از سال ها پیش پرداخت نشده است، یادآور شد: در شرایط فعلی اقتصادی عدم دریافت مطالبه حتی برای یک ماه کمر کارگر را می شکند اما اکثر کارگران این کارخانه بیش از چندین ماه حقوق خود را نگرفته اند.

این کارگر کارخانه نساجی اردبیل وضعیت معیشتی کارگران این واحد را بسیار اسف بار و نگران کننده خواند و تاکید کرد که به دلیل عدم پرداخت مطالبات یا با بدهی و یا با دریافت وام زندگی خود را می گذرانیم که البته ناتوانی در پرداخت وام نیز موجب مشکلاتی برای ما شده است.

کارخانه سبلان پارچه در سال ۸۶ و در زمینی به مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع و ۱۲۰ هزار مترمربع زیربنا به عنوان بزرگترین واحد نساجی خاورمیانه در اردبیل به بهره برداری رسید، ریسندگی، بافندگی، گردبافی، رنگرزی، چاپ و تکمیل، طراحی، برش و دوخت به عنوان تولید کننده انواع پوشاک‏‏ تریکو جین پیراهن و پولیور واحدهای ایجاد شده در این کارخانه بود.

در ابتدای راه اندازی، این واحد عنوان بزرگترین نساجی خاورمیانه را یدک کشید و مدیران سابق آن هدف از تاسیس کارخانه را فعالیت زنجیره ای و صادرات ۷۰ درصد محصولات این کارخانه به بازارهای کشورهای خاورمیانه و ایجاد اشتغال برای بالغ بر پنج هزار نفر برشمردند.

هنوز زمان زیادی از افتتاح آن نگذشته بود که این واحد با مشکلاتی مواجه و در مقاطعی به تعطیلی کشیده شد، با این حال انتظار این کارخانه برای رفع موانع مدیریت هر سال با آمدن مدیران جدید وعده های تازه ای به خود دید.

در نهایت و از حدود پنج سال پیش بانک تجارت با سرمایه گذاری در این کارخانه و حتی تغییر نام آن به کارخانه آرتا تجارت زرین حضور خود را در کرسی مدیریت و مالکیت نهادینه آن کرد، اما به نظر می رسد خروجی لازم را در بحث تولید و پرداخت مطالبات نداشته است.

البته در مهرماه سال ۹۴ نیز سازمان ورشکستگی این واحد را به دلیل اتمام مهلت اجاره شرکت آرتا تجارت زرین به سازمان پرنیان واگذار کرد که به دلیل امتناع شرکت آرتا تجارت زرین از تخلیه کارخانه، این واحد تولیدی پلمب شد.

در حال حاضر نیز این کارخانه بعد از سالها همچنان پا درهوا بوده و وعده های مبنی بر رفع مشکلات آن محقق نمی شود.

تجمع کارگران چاه های نفت تنگ بیجار و کمانکوه دراعتراض به بلاتکیلفی شغلی مقابل استانداری ایلام!

امروز15اردیبهشت ماه،200کارگر طرح توسعه چاه های نفت تنگه بیجار و کمانکوه ایلام در اعتراض به بلاتکیلفی شغلی مقابل استانداری تجمع کردند.

به گزارش15اردیبهشت قدس آنلاین ، یکی از این کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت:200کارگر طرح توسعه چاه های نفت تنگه بیجار و کمانکوه ایلام،حدود 2 هفته است که در بلاتکلیف بسر می بریم وپیمانکار توجهی به ما کارگران ندارد و هیچ مقام مسئولی در استان هم پاسخگوی ما نیست.

وی با اشاره به اینکه سختی کار در این منطقه را به جان خریده ایم و در سرما و گرمای طاقت فرسای منطقه شبانه روز کار کرده ایم تا این پروژه به سرانجام برسد می افزاید عمرمان را برای این پروژه صرف کرده ایم، در حال حاضر بلاتکلیف مانده ایم.

یکی دیگر از کارگران این پروژه با بیان اینکه 2 هفته است که ما را معلق کرده اند و حتی به اداره کار برای برقراری بیمه بیکاری معرفی مان نکرده اند، می گوید: مسئولان طرح با این بهانه که کار تعطیل است، بیش از 200 نفر از کارگران این پروژه را که بین 5 تا 20 سال سابقه کار دارند، بلاتکلیف رها کرده و هیچ پاسخ قطعی به ما نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان کاملاً ما را بلاتکلیف و مستأصل رها کرده اند و جواب قانع کننده ای به ما کارگران نمی دهند، می افزاید: ما که تمام سختی های کار در این منطقه را به جان خریده ایم تا بلکه بتوانیم برای خود و خانواده ام روزی حلال کسب کنیم، آیا سزاوار است که پس از قریب به 20 سال کار در این مجموعه ما را سرگردان و بلاتکلیف رها کنند؟

چرا هیچ مسئولی به ما و خانواده هایمان پاسخ درست و روشنی نمی دهد؟ اگر کار تعطیل شده چرا ما را به مراجع ذیصلاح همچون اداره کار معرفی نمی کنند؟ چرا پیمانکار به تعهدات خود در قبال ما کارگران بی توجه است؟

این کارگر که بیشتر عمر خود را برای کار در این پروژه صرف کرده با گلایه شدید از مسئولان پروژه و مسئولان استانی در خصوص عدم تعهد نسبت به کارگران، ادامه می دهد: آیا مسئولان می توانند پاسخ خانواده های نگران ما را بدهند؟

تجمع کارگران پتروشیمی ایلام برای کاهش ساعات کار!

طی چند روز گذشته،به دنبال وقوع دو مورد حادثه منجر به فوت برای کارگران واحد الفین پتروشیمی ایلام، کارگران این بخش با برپایی تجمعاتی خواستار بازبینی شرایط و کاهش ساعات کار روزانه خود شدند.

به گزارش15اردیبهشت ایلنا،در حال حاضر عمده‌ترین خواسته کارگران واحد الفین پتروشیمی کاهش ساعات روزانه کار است و در همین رابطه در روزهای اخیر گروه‌هایی از کارگران از طریق اجتماع اعتراضی این موضوع را مطرح کرده‌اند.

براساس اطلاعاتی که به نقل از کارگران پتروشیمی ایلام بدست آمده است دست‌کم تا پیش از حوادث جداگانه‌ای که در روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری، منجر به فوت دو نفر از کارگران این مجتمع پتروشیمی شد، ساعت روزانه کار کارگران این مجتمع از حوالی ۷ صبح تا ۷ عصر بوده است.

برابر اطلاعاتی که به صورت رسمی از سوی پتروشیمی ایلام منتشر شده است در حادثه روز ۱۱ اردیبهشت ماه مرادجان قبادی از کارگران پیمانکاری و باسابقه داربست‌زن واحد الفین هنگام کار براثر سقوط از ارتفاع مجروح و به فاصله یک روز براثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهد، همچنین در حادثه دوم که به فاصله یک روز بعد در همین واحد رخ می‌دهد، یکی دیگر از کارگران پیمانکاری جوشکار به نام علی کاظمی براثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست می‌دهد.

از قرار معلوم پس از این حوادث، ساعت کار روزانه گروهی از این کارگران با دو ساعت کاهش از ساعت ۷ صبح تا ۵ عصر تغییر کرده است و در همین رابطه باقی کارگران پتروشیمی ایلام نیز خواستار کاهش ساعات کار روزانه خود هستند.

به گفته مدیریت پتروشیمی ایلام، این واحد صنعتی که از سال ۹۲ وارد فاز تولید شده است حدود ۲ هزار کارگر دارد و بهره برداری از واحد الفین آن نیز تا پایان سال جاری به صورت کامل انجام خواهد شد.

کارگران پتروشمی ایلام می‌گویند با توجه به شرایط سخت کاری آن‌ها چنانچه در ساعات کار روزانه و زمان استراحت و امکانات رفاهی آن‌ها بازنگری صورت بگیرد، قطعا دیگر حوادثی مانند آنچه که در روزهای گذشته اتفاق افتاد، رخ نخواهد داد.

ممنوعیت انجام اضافه کاری در کارهای سخت و زیان آور

مطابق ماده 61 قانون کار کارفرما حق ارجاع کار اضافه به کارگران که کار سخت و زیان آور انجام می دهند ندارد، بنابراین حتی اگر کارگری که کار سخت و زیان اور انجام می‌دهد بخواهد خارج از ساعات موظفی کار اضافی انجام دهد، کارفرمای او باید از این اقدام جلوگیری کند.

به گزارش15اردبهشت ایلنا، در روزهای 11 و 12 اردیبهشت ماه سال جاری اخبار رسمی در خصوص مرگ  دو کارگر پتروشیمی ایلام که به عنوان جوشکار و داربست زن  در پروژه الفین 13 مشغول این واحد صنعتی مشغول به کار بوده‌اند منتشر شد.

براساس اخباری که در رابطه با این حوادث منتشر شده است، همکاران کارگران حادثه دیده عقیده دارند که بالا بودن ساعات کار روزانه در بروز حوادث یاد شده موثر بوده است.

محمد شریف ‌در همین رابطه گفت:‌ البته تا زمانی که نتیجه تحقیقات کارشناسی این حادثه منتشر نشده باشد، نمی‌توان در مورد علت اصلی وقوع حادثه اظهار نظر کرد.

وی افزود: اما چنانچه پس از اتمام تحقیقات مشخص شود که مرگ این کارگران از بابت عمل نکردن پیمانکار یا کارفرما به وظیفه ایمن سازی  محیط کار است، آنگاه عوامل مسئول  از نظر قانون متخلف شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مطابق با ماده 85 قانون کار کارفرما و یا پیمانکار ملزم است تا ایمنی محیط کار را برای فعالیت کارگر فراهم کند، گفت: بصورت کلی در حوادث کاری که تلفات جانی منجر به فوت داشته باشند می‌توان  برای متخلفان با عنوان اتهامی “قتل غیر عمد” در محاکم قضایی تشکیل پرونده داد.

شریف در خصوص عدم رعایت ساعت کاری مطابق با قانون برای کارهای سخت و زیان آور گفت:‌مطابق ماده 61 قانون کار کارفرما حق ارجاع کار اضافه به کارگران که کار سخت و زیان آور انجام می دهند ندارد، بنابراین حتی اگر کارگری که کار سخت و زیان اور انجام می‌دهد بخواهد خارج از ساعات موظفی کار اضافی انجام دهد، کارفرمای او باید از این اقدام جلوگیری کند.

این وکیل دادگستری افزود: ‌جدا از این مسئله دست کم یکی از دو کارگر پتروشیمی ایلام در روز جهانی کارگر فوت کرده است و از آنجا که برابر قانون کار فعالیت کارگر در این روز حکم انجام کار در روزهای تعطیل را دارد، با در نظرگرفتن اصول قانونی  و بررسی شرایط کار،  بازهم کارفرما ار نظر قانون مرتکب تخلف شده است.

وی با تاکید بر اینکه ضمانت اجرایی قتل غیر عمد پرداخت دیه است،‌ گفت:‌ البته در واحدهای بزرگ تولیدی پرداخت دیه مرگ دو کارگر شاید بارمالی سنگینی را به دنبال نداشته باشد اما واقعیت این است که در عمل این خانواده‌های کارگران هستند که از اتفاق صورت گرفته ضرر کرده‌اند.

شریف تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه این دست حوادث تاثیرات منفی عمیقی بر روی اذهان عمومی دارد مقامات مسئول اعم از بازرسان وزارت کار  ملزم هستند که به تامین ایمنی کارگران در محیط کار توجه نشان دهد و نسبت به ریشه یابی وقوع این حوادث و موجبات وقوع آنها توجه نشان دهند، تا بیش از این جامعه کارگری شاهد فوت کارگران در محل کار نباشند.

این حقوقدان در این خصوص که کارفرمایان در بعضی شهرها حوادث کاری و عدم رعایت حقوق اولیه کارگران را ناشی از نبود پیمانکار صاحب صلاحیت ارزیابی می‌کنند، گفت:‌ سازمان های مرتبط مثل سازمان برنامه و بودجه ملزم به درجه بندی پیمانکاران هستند از این رو صاحبان کارخانه‌ها باید برای به کار گیری پیمانکاران صاحب صلاحیت پول بیشتری هزینه کنند و حتی در این خصوص باید از سایر شهرها برای پروژه های خود پیمانکار صاحب صلاحیت بیاورند.

2کارگراخراجی کارخانه فولاد زاگرس مقابل وزارت کار:

پس از بیکاری و اخراج، چرا لغو بیمه بیکاری؟

دو نفر از کارگران اخراجی کارخانه فولاد زاگرس: برای چندمین بار جهت پیگیری بیمه بیکاری به تهران آمده ایم/ مسئولان وزارت کار می گویند: بیمه بیکاری به شما تعلق نمی گیرد.

این 2کارگر از صبح زود در پیاده رو مقابل وزارت کار با پلاکاردی در دست به انتظار نشسته‌اند: «پس از بیکاری و اخراج، چرا لغو بیمه بیکاری؟»

این دو کارگر اخراجی و مستاصل می‌گویند: آن قدر مقابل وزارت کار می‌مانیم، تا مسئولان مجبور شوند به ما پاسخ بدهند. اگر خواسته ما غیرقانونی است، مکتوب اعلام کنند که چرا بیمه بیکاری به ما تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش15اردیبهشت ایلنا، دو نفر از کارگران بیکار شده کارخانه فولاد زاگرس جهت پیگیری وضعیت بیمه بیکاری به تهران آمده‌اند اما با گذشت دو روز هنوز نتوانسته‌اند مسئولان وزارت کار را متقاعد کنند که بیمه بیکاری حق کارگرانی است که از ابتدای ۹۳ به علت «انحلال کارخانه» بیکار شده‌اند.

این دو کارگر به نام‌های «احمد امینی» و «علیرضا رستمی» از جمله کارگران کارخانه فولاد زاگرس در قروه کردستان بودند که با تعطیلی کارخانه پرونده بازگشت به کار را در دیوان عدالت اداری پیگیری کردند.

امینی می‌گوید: به بقیه کارگران بیمه بیکاری تعلق گرفته است چون آن‌ها از پیگیری شکایت از کارفرما جهت بازگشت به کار را منصرف شدند، فقط ما دو نفر هستیم که از حق قانونی بیمه بیکاری محروم مانده‌ایم.

به گفته امینی اگرچه پرونده شکایت مختومه شده و در بهمن ماه سال گذشته رای «لغو بازگشت به کار» صادر شده، همچنان تامین اجتماعی از پذیرش بیمه بیکاری این دو نفر سر باز می‌زند.

امینی و رستمی امروز از صبح زود در پیاده رو مقابل وزارت کار با پلاکاردی در دست به انتظار نشسته‌اند: «پس از بیکاری و اخراج، چرا لغو بیمه بیکاری؟»

این دو کارگر اخراجی و مستاصل می‌گویند: آن قدر مقابل وزارت کار می‌مانیم، تا مسئولان مجبور شوند به ما پاسخ بدهند. اگر خواسته ما غیرقانونی است، مکتوب اعلام کنند که چرا بیمه بیکاری به ما تعلق نمی‌گیرد.

فراخوان کارگران پست های فشار قوی برق برای تجمع مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی

گزارش دریافتی:شورای هماهنگی کارگران پست های فشار قوی برق ایران طی فراخوانی از کارگران پست های فشار قوی برق دعوت کرد روز دوشنبه 20اردیبهشت ماه  برای اعتراض به بلاتکلیفی قراردادی  مقابل ساختمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی،حضوربهم رسانند.

بخشی از متن فراخوان این کارگران، به قرار زیر است:

با توجه به پیگیری های مستمر همکاران غیرتمند و پرتلاش در زمینه های مختلف و اهداف مورد نظر شورای اپراتوری پست های فشار قوی برق کشور ، و از آنجاییکه پس از گذشت جلسات متعدد بجهت ترمیم قرارداد اپراتورهای کار معین پست های فشار قوی برق کشور که در این خصوص مکاتبه ایی در مورخه ۱۳۹۴/۱۰/۲۹ نیز از سوی وزارت نیرو جهت تعیین تکلیف وضعیت قراردادهای این قشر به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صورت گرفت که بعد از پیگیری های مجدانه و مستمر اعضای محترم شورا و همکاران ارجمند سراسر کشور ، متأسفانه هیچ گونه اراده خاصی در برگزاری جلسه تعیین تکلیف اپراتورهای کار معین از سوی سازمان مدیریت وجود ندارد و بهانه های مختلف از جمله بودجه سال ۹۵ و برنامه توسعه ششم و غیره ، شورای هماهنگی بهره برداران پست های فشار قوی خاضعانه از کلیه همکاران غیرتمند و پرتلاش استدعا دارد ضمن حفظ انسجام و اتحاد در تاریخ ۱۳۹۵/۲/۲۰ رأس ساعت ۹ صبح جلوی درب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شرکت نمایند.

گرامی داشت روز جهانی کارگردر میدان اصلی شهرمریوان

هر روز ما کارگران اول ماه مه است.

در میان جمعی از کارگران فصلی پخش شیرینی،سخنرانی در حضور کارگران فصلی وبر رسی وضعیت بیمه، اجتماعی،اقتصادی کارگران،بی توجهی مسئولین ودولت به کارگران فصلی به رسمیت شناخته شدن تشکلات مستقل کارگری وقرائت بیانیه انجمن کارگران ساختمانی مریوان که مورد تایید۳۵ انجمن دیگر قرار گرفته بود برگزار گردید.

این مراسم کوچک ومعنی داری بود که مورد استقبال کارگران قرار گرفت.یک هفته کار هست یک فصل نداری،کارگر فصلی وضعش همین است دیگر؛ایستادن در سر چهار راه وچشم دوختن به انتظار.وقتی نگاهشان می کنی انگار خیلی هم غریبه نیستند،این کارگران که با تغیر فصل ها رنگ کار و بارشان عوض می شود.جمعیت زیادی را شامل می شوند.این عزیزان تحت پوشش هیچ قانونی نیستند.اگر صاحب کار حقوق یک ماه آنان را نگهدارد یا شش ماه حقوقشان را ندهد به هیچ مرجعی نمی توانند شکایت کنند واین بزرگترین مشکل کارگران ساختمانی است.البته دولت در امارهای اشتغال زایی کارگران فصلی را به حساب می آورد که این موضع یک اشکال اساسی است،ولی زمانی ارائه خدماتی مانند بیمه به هیچ عنوان به حساب نمی آیند.اما دولت برای بالا بردن آمار اشتغالزایی خود افراد راجزوی شاغلان به حساب می آورد.تامین معیشت یکی از مشکلات اساسی کارگران قصلی است.این افراد مجبور هستند حتی بدون انعقاد قرار داد وبا دریافت مبلغ بسیار اندکی به عنوان دستمزدکارکنند.البته در عین حال همواره روزجهانی کارگر که می شود مسئولان اعلام می کنند که درد کارگران را می شناسیم وبا مشکلات کارگران فصلی نیز آشنا هستیم.اما اینکه چرا تا کنون هیچ فردی از کارگران فصلی درمان نشده موضعی قابل تامل است.

منبع: http://mahmoodsalehi.com/archive/277

مصاحبه اختصاصی حقوق معلم و کارگر با آدینه بیگی، همسر محمود بهشتی لنگرودی

متن زیر مصاحبه حقوق معلم و کارگر با آدینه بیگی، همسر محمود بهشتی لنگرودی، معلم زندانی است که از اول اردیبهشت ماه در اعتصاب غذا به سر می برد. بر اساس گفته های خانم بیگی، بهشتی لنگرودی به شدت بر ادامه اعتصاب خود تا رسیدن به خواسته های قانونی تاکید دارد.

متن مصاحبه را با هم می خوانیم:

حقوق معلم و کارگر:لطفا ما را در جریان آخرین وضعیت آقای بهشتی قرار دهید چرا ایشان وارد مرحله اعتصاب خشک شده اند؟

آدینه بیگی- بعد از رایزنی های مکرر با مسئولین در هر سه قوه، و بعد از سه مرحله اعتصاب غذا، از آنجا که هیچ توجه اساسی به موضوع و خواسته های قانونی ایشان نشد، دور جدید اعتصاب غذا را از ابتدای اردیبهشت آغاز کردند و در نهایت، به دلیل بی توجهی مسئولین، متاسفانه از روز دوشنبه سیزدهم اردیبهشت، این اعتراض را تبدیل به اعتصاب خشک مطلق کردند.

حقوق معلم و کارگر: ایشان در دوران مرخصی و پیش از اعتصاب در حال درمان بودند وضعیت پزشکی ایشان به چه صورت است؟

آدینه بیگی- وضعیت بیماری ایشان، به دلیل فرصت کم مرخصی، عملا در حال حاضر به عفونت شدید و خطرناک تبدیل شده است و با وجود نیاز جدی به مصرف داروهای آنتی بیوتیک قوی، به خاطر اعتصاب غذا نمیتوانند دارو را مصرف کنند.

حقوق معلم و کارگر: به نظر شما آقای بهشتی در چه صورت اعتصاب خود را خواهد شکست ؟

آدینه بیگی- ایشان در نامه شروع به اعتصاب غذا، ضمن شرح کامل روند فعالیت های صنفی معلمان و وضعیت فعلی خود، خواسته خود را، توقف اجرای حکم تا زمان اعاده دادرسی در دادگاه علنی و با حضور هیات منصفه، طبق نص صریح اصل ۱۶۸ قانون اساسی عنوان کرده اند و به شدت بر ادامه اعتصاب خود تا رسیدن به خواسته های قانونی تاکید دارند.

حقوق معلم و کارگر:دوستان و همکاران ایشان چه قدمهایی در راستای برآورده شدن مطالبات ایشان می توانند انجام دهند؟

آدینه بیگی: قطعا مهمترین قدمهای دوستان و همکاران، اطلاع رسانی، پشتیبانی از خواسته های به حق ایشان و پشتیبانی از این اعتصاب تا رسیدن به اهداف خواهد بود. مسئولین باید صدای تظلم خواهی معلمان زندانی را بشنوند. باید اضافه کنم امنیتی کردن فضا برای فعالیت صنفی معلمان ووارد کردن اتهامات بی اساس و بدون ارایه مستندات ، با عناوین امنیتی، برای معلمان و فعالین دلسوز صنفی قابل تحمل نخواهد بود.

کانون مدافعان حقوق کارگر:

از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی حمایت کرده و از خواست آنان یکپارچه دفاع کنیم

بیش از ۱۲ روز از شروع اعتصاب غذای محمود بهشتی و ۵ روز از شروع اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده و اسمائیل عبدی میگذرد. زندانیانی که جرمی جز حق خواهی و دفاع از بدیهی ترین حقوق معلمان و کارگران ندارند.

اعتصاب غذا آخرین حربه زندانیان سیاسی برای رسیدن به خواسته هایشان و اعتراض به شرائط زندان و احکام ظالمانه است.

اکنون سال های سال است که زندانیان سیاسی و اجتماعی به اتهام های واهی اقدام علیه امنیت ملی به زندانهای طویل المدت و یا به احکام غیرانسانی مانند شلاق محکوم میشوند. در این موارد، سکوتی معنادار حکومت های نظام سرمایه داری و رسانه هایشان را فرا گرفته است. حکومت هایی که گاه فریادهای حقوق بشرشان گوش فلک را کر میکند، اما در این موارد که فریاد عدالتخواهی زندانیانی بلند میشود که به جرم دفاع از زحمتکشان در زندانند، گویا هیچ اتفاق مهمی صورت نگرفته است.

اکنون تعدادی از زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذای نامحدود برای اعتراض به این شرائط زده اند. آنان خواسته های مشخصی دارند. اعتراض به شیوه محاکمه و صدور احکام طولانی برای زندانیان سیاسی و اجتماعی به جرم های امنیتی و عدم رعایت ابتدائی ترین حقوق انسانی برای این زندانیان و …

در حالی که برای دزدان و غارتگران اموال عمومی، اگر سروکارشان به زندان بیافتد، شرائط بسیار سهل تر و آسان تر است و استفاده از حقوقی مانند داشتن انواع وکلای مدافع در هر مرحله از پرونده و دادن فرصت کافی به وکلا برای پرونده خوانی و دفاع از آنان و اعمال مواد قانونی، رافت و گذشت به سادگی در مورد آنان صورت میگیرد، اما دفاع از حقوق کارگران و معلمان و اقشار محروم و تحت ستم جرمی نابخشودنی به حساب میآید که بعضا حتا فرصت درمان پزشکی هم از آنان سلب میشود.

ما از همه انسان های آزادی خواه و عدالت طلب میخواهیم که از خواست به حق این زندانیان دفاع کرده و صدای آنان را به گوش همه جهانیان برسانند تا کارگران و زحمتکشان سراسر جهان در سالگردی دیگر از روز کارگران دریابند که بر فعالان کارگری و اجتماعی در این جغرافیای خاص چه میگذرد.

کانون مدافعان حقوق کارگر از خواسته های به حق این زندانیان پشتیبانی کرده و خواست آنان را خواسته همه آزادیخواهان و رنجدیدگان و ستمکشان میداند .

تا پیش از آنکه فاجعه ای رخ دهد، زندانیان سیاسی اعتصابی و کلیه زندانیان سیاسی بی قید و شرط باید آزاد شوند.

۱۴اردبیهشت ۱۳۹۵

حمایت جمعی از کارگران بازنشسته کیان تایراز خواسته های جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی

جعفر عظیم زاده و اتحادیه آزاد کارگران ایران همیشه در کنار کارگران کیان تایر در دوران اعتراضات و اعتصابات بوده اند. علاوه بر این یکی از دغدغده هایشان کمک به حل مشکلات زندگی بازنشستگان بوده. اما کسانی که نمی خواهند کارگران و بیکاران و معلمان و همه انسانهای تنگدست زندگی راحتی داشته باشند، کسی مانند جعفر عظیم زاده را که حامی آنها است به اتهام اقدام علیه امنیت ملی زندانی می کنند. ما از خواست حذف اتهام اقدام علیه امنیت ملی از پرونده های همه فعالین دفاع می کنیم و خواهان آزادی فوری جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی و فعالین زندانی دیگر می باشیم.

جمعی از کارگران بازنشسته کیان تایر

15 اردیبهشت 95

منبع:سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

حمایت جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه  ریسندگی و بافندگی شاهو سنندج

ما کارگران بازنشسته کارخانه  ریسندگی و بافندگی شاهو سنندج از نزدیک آقای عظیم زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران را میشناسیم و بارها در کارخانه و کنار ما حضور یافته و با پیگیری مستمر،جهت بازنشستگی بیش از موعد به سبب کار سخت و زیان آور در ادارات متولی کار و تامین اجتماعی استان کردستان تا حصول نتیجه تلاش کرده که خود تأثیر بسزائی در زندگی ما به جای گذاشت.ما زحمات ایشان را ارج مینهیم و به یاد خواهیم داشت. آقای جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی رئیس کانون صنفی معلمان به خاطر این نوع فعالیتها اکنون به اتهام اقدام علیه امنیت ملی که هیچ ربطی به فعالیت آنها ندارد، در زندان هستند. این رهبران ما در اعتراض به این نوع پرونده سازیها از دهم اردیبهشت اعتصاب غذا کرده اند. با سپری شدن شش روز از اعتصاب غذای اقایان جعفر عظیم زاده و اسمائیل عبدی و حدود 15 روز از اعتصاب غذای آقای محمود بهشتی ، این اقدام تا حالا با بی تفاوتی مسئولین قوه قضائیه مواجه شده و همین موجب تشدید نگرانی ها شده است. ما کارگران وخانوادهایمان این بی تفاوتی مسئولین قضائی را شدیدا محکوم  مینماییم وآنها را مسئول  وارد آمدن هر گونه آسیب ناشی از اعتصاب غذا به این عزیزان می دانیم. مسئولین بدانند که زندان  شایسته انسانهای بزرگ و رهبران ما نیست. ما ضمن حمایت از خواسته های این عزیزان خواستار لغو احکام صادره و آزادی بی قید و شرط آنها میباشیم.

زنده باد جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی و همه رهبران و فعالین مدافع کارگران و زحمتکشان در بند

جمعی  کارگران بازنشسته کارخانه  ریسندگی و بافندگی شاهو سنندج

15 اردیبهشت 95

منبع:سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:

از خواست های اعتصاب غذا کنندگان زندانی حمایت کنیم

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان اکنون 15 روز است که در اعتراض به  صدور حکم 14 سال زندان برای او، در اعتصاب به سر می برد. خواست او بر گزاری دادگاه علنی  و رسیدگی به اتهامات، با حضور هیئت منصفه است. خواستی که  هیچ قاضی با انصافی نمیتواند با آن مخالف باشد. در جمهوری اسلامی اما قاضی و مجری حکم هر دو یکی است؛ یعنی رژیمی است که شاکله اش را آدم کشان، دزدان، اختلاس کنندگان، غارت گران و استثمار گران تشکیل داده اند، که خوب می دادند،  برگزاری دادگاه علنی برای محاکمه بهشتی، محکمه ای خواهد بود علیه آنان و رسوا گر منطقی خواهد بود که معلمی را به دلیل دفاع از حقوق اولیه همکاران خود،  به 14 سال زندان محکوم می کند.

همزمان، اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان ( تهران)  و جعفر ابراهیم زاده، دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران از ۱۰ اردیبهشت در زندان اعتصاب غذا کرده اند.  آنان  با انتشار اطلاعیه ای مشترک در دفاع از خواسته ها و حقوق معلمان و همه کارگران و در اعتراض به حکم زندان علیه خود و دیگر فعالین کارگری و اجتماعی،  دست به اعتصاب غذا ی نامحدود زده اند.

اسماعیل عبدی هنگامی  که قصد داشت برای شرکت در کنفرانس آموزش بین الملل به کانادا مسافرت کند، بازداشت شد و سپس در 6 تیر ماه سال  94 به 6 سال زندان محکوم گردید. جعفر عطیم زاده نیز به جرم دفاع از حقوق کارگران به 6 سال زندان محکوم شده  و از  آبان  سال 94 تا کنون در زندان اوین محبوس است.

اعتراضات معلمان در سال 94 در روند رو به رشد خود،  رژیم اسلامی سرمایه را به وحشت انداخت. اعتراضات سراسری و  گسترده معلمان در 27 فروردین و سپس در 17 اردیبهشت ماه، نشان داد که نارضایتی در میان معلمان  تا چه حد عمیق و فراگیر است؛  نشان داد که  تجمع های اعتراضی آنها  می تواند علاوه برهمه گیر شدن بین معلمان، بخش بزرگی از خانواده های 12 میلیون دانش آموز که اکثریت آنها خانوادهای کارگری هستند را، با خود همراه کند.

به همین دلیل رژیم اسلامی طبق معمول و بنا به ماهیت خود، پروژه سرکوب را در دستور کار خود قرار داد و با تمام توان تلاش کرد تا از گسترش اعتراضات جلو گیری کند وسپس حرکت و مبارزه حق طلبانه معلمان را به محاق  بکشاند. صدور احکام طولانی زندان علیه معلمان فعال و محاکمه مجدد و صدور حکم زندان اضافی برای معلمان در بند، بخشی از این پروژه سرکوب بوده است. در چنین شرایطی بود که معلم زندانی، رسول بداقی که  حکم شش سال زندان او در مرداد 94 به پایان رسیده بود، به  3 سال زندان دیگر محکوم شد.  رسول بداقی بعد از تحمل 7 سال زندان بدون مرخصی،  سرانجام در 10 اردیبهشت ماه امسال آن هم با  قید و شرط از زندان آزاد شد.

محمود بهشتی لنگرودی برای اجرای 9 سال حکم ، به زندان فرستاده شد و سپس  5 سال زندان دیگر برای او رقم زدند.  اعتصاب غذای بهشتی در  اعتراض به احکام  14  سال زندان است که در عرض 5 دقیقه  توسط دادگاه غیر علنی صادر شده است.

اسماعیل عبدی، در حالی که ۹ سال حبس تعلیقی در دولت  قبلی برای او صادر شده بود، دستگیر و به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد.

علی اکبر باغانی یک سال حبس در زندان رجایی شهر را در حالی به پایان رساند که در 11 اردیبهشت به تبعید گاه خود ( زابل )  فرستاده شد.

علیرضا هاشمی ، دبیر کل سازمان معلمان، در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان اوین است

(او در حال حاضر در مرخصی موقت است)

علاوه بر دستگیری و زندانی کردن معلمان فعال،  احضار و تهدید صدها معلم معترض  توسط نیروهای امنیتی، بخش دیگری از پروژه سرکوب رژیم بوده است. همچنین توسل به سرکوب، آزار و اذیت و تهدید معلمان در جریان تجمع های اعتراضی آنان توسط نیروهای انتظامی و لباس شخصی را  نیز باید به پرونده سیاه رژیم در مواجهه با  خواست معلمان افزود.  برای نمونه نیروهای انتظامی و لباس شخصی ها با تهدید و ارعاب، ضمن جلوگیری از تجمع معلمان در روز 31 تیر در مقابل مجلس، 132 نفر از معلمان را بازداشت کردند.

مطالبات طبقه کارگر ایران و ازجمله معلمان به عنوان بخشی از طبقه کارگر،  در طول عمر رژیم جمهوری اسلامی همواره با سرکوب پاسخ  گرفته است. دستمزد های  چند مرتبه پایین تر از خط فقر رمقی برای کارگران و خانواده آنها به جا نگذاشته است. سرکوب تشکل های مستقل و فعالین این تشکل ها و در همان حال ایجاد تشکل های  دست ساز  دولتی و پرو بال دادن و حمایت از  آنها  برای کنترل اعتراضات کارگری، عملا اعتراضات کارگران را به پراکندگی کشانیده و از  توانایی های کارگران در تغییر توازن قوا و برای  دست یابی به شرایط بهتر کار و زندگی به شدت کاسته است. خصوصی سازی مدارس، صنایع، معادن و شرکت های خدماتی، امنیت شغلی را  به صفر رسانده و دستمزدها، حقوق و مزایای کارگران را از پیش نیز بدتر کرده است؛ با این حال، سرعت بخشی به  خصوصی سازی ها در دستور کار دولت قرار دارد.  تعویق در پرداخت دستمزدها، اخراج های دستجمعی، فقدان امنیت شغلی  و ایمنی محیط کار، از بین بردن آموزش رایگان و حقوق بازنشستگی نا مکفی، جان کارگران را به لب رسانده است. تغییر و برهم زدن این شرایط تحمل نا پذیر، خواست مشترک همه بخش های طبقه کارگر است.

اسماعیل عبدی و جعفر عظیم  زاده در اعتراض به سرکوب مطالبات کارگری و زندانی شدن خود و  دیگر فعالین کارگری دست به اعتصاب غذای نامحدود زده اند. این نوع اعتراض، آخرین وسیله ای است که فعالان کارگری در بند برای بیان خواسته های خود به آن روی می آورند .  اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده و بهشتی لنگرودی با به خطر انداختن سلامتی خود  به تنها امکان باقی مانده در زندان، یعنی اعتصاب غذا متوسل شده اند تا اعتراض  خود علیه پایمال شدن حقوق اولیه انسان توسط رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی وعلیه همه  فلاکت های اجتماعی که این رژیم به کارگران ایران تحمیل کرده است را به گوش جهانیان برسانند.

به نشانه همبستگی با اعتصاب غذای معلمان زندانی، نزدیک به 500 نفر از معلمان به همراه خانواده بهشتی لنگرودی در روز های 13 و 14 اردیبهشت اعلام اعتصاب غذا کردند.

ما  نیز همبستگی خود را با  بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده اعلام می داریم و ضمن حمایت از خواسته های آنها  به سهم خویش تلاش می کنیم که اعتراض  و خواسته های آنان را  در سطح جهانی بازتاب دهیم . ما از همه تشکل های کارگری، سازمان ها و نهاد های مترقی و مدافع حقوق انسان می خواهیم  که به سرکوب و زندانی کردن فعالین کارگری و اجتماعی توسط رژیم جمهوری اسلامی اعتراض کنند، و  در راه آزادی  فوری و بدون قید شرط همه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در ایران بکوشند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۴ مه ۲۰۱۶

تفسیر شخصی در قانون کار جایی ندارد/ امری بودن مقررات افزایش مزد کارگر

یک حقوقدان با تکیه بر آمرانه بودن ماهیت قانون کار، می‌گوید: نه دولت و نه کارفرمایان نمی توانند به استناد نامطلوب بودن شرایط اقتصادی مقررات مربوط به افزایش مزد کارگران را نصف و نیمه و سلیقه‌ای اجرا کنند.

به گزارش15اردیبهشت ایلنا، این حقوق دان گفت: اخیرا معاون تنظیم و نظارت بر روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی شده است که به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی امکان اجرای بند دوم ماده ۴۱ قانون کار که به افزایش حداقل مزد براساس ارزش سبد هزینه‌های خانواده مربوط می‌شود، وجود ندارد.

وی بابیان اینکه استدلال مقام دولتی مورد نظر در مورد توقف اجرای قانون محلی از اعراب ندارد، افزود: ماهیت حقوق کار آمرانه بودن مفاد آن است و دولت به عنوان مجری و ناظر بر حسن اجرای مفاد این قانون باید زمینه اجرایی شدن آنرا فراهم کند.

این وکیل دادگستری گفت: حداقل مزد یعنی قدرت خرید خانواده‌های کارگران تا اندازه‌ای پرداخت تمامی هزینه‌های یک زندگی معمولی تقویت شود، بنابراین نمی‌توان و نباید جلوی اجرای کامل قانون را گرفت.

وی در عین حال گفت: البته کارفرمایان می‌توانند مدعی شوند که در شرایط نامناسب اقتصادی امکان افزودن بر هزینه‌هایی که مازاد بر حداقل مزد محسوب می‌شود را ندارند، به عنوان مثال می‌توانند با حمایت دولت بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل را به تعویق بیندازند اما نمی‌توانند به تعهدات قانونی خود عمل نکنند.

این حقو دان افزود: چنین برداشت‌ها و تفسیرهای غیر مستدلی آن هم از سوی مسئولان دولتی، باعث می‌شود به زودی کارفرمایان دولتی و خصوصی تصمیم بگیرند تا به خاطر مشکلات مالی از پرداخت هزینه حق اضافه کاری، حق بیمه و هزینه ایمن سازی محیط کار نیز خودداری کنند و بیش از پیش بر فشار روانی کارگران بیفزایند.

عدم پرداخت چندین ماه حقوق 4هزارکارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران!

سایه بیکاری بالای کارگران این مجموعه صنعتی!

عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به تعویق چندین ماهه پرداخت حقوق کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران بیان کرد: 4 هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و با احتساب اینکه هر نیرو معیشت حداقل 5 نفر را تامین می‌کند، می‌توان گفت حداقل 20 هزار نفر از طریق این کارخانه ارتزاق می‌کنند؛ بنابراین لازم است که قوه قضائیه و بانک ملی و دیگر سهامداران سریعا چاره‌ای برای مشکلات این شرکت بیاندیشند، چون با تعطیلی گروه ملی فولاد ایران حداقل 20 هزار نفر آسیب می‌بینند.

به گزارش 15اردیبهشت میزان، بیژن پناهی زاده اظهار کرد: گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سال 88 به بخش خصوصی واگذار شد که به علت مسایل مربوط به اختلاس 3 هزار میلیاردی علاوه بر محکومیت قضایی مالک، این شرکت از سال 93 در اختیار بانک ملی قرار گرفت.

وی افزود: اسناد مالکیتی این کارخانه متاسفانه هنوز به طور رسمی به بانک ملی منتقل نشده و آگهی تغییرات سهام این شرکت نیز هنوز به بانک ملی تغییر نام نداده است و به این علل سیستم مدیریتی گروه ملی فولاد، گریبانگیر مشکلات مالی بسیاری است.

پناهی زاده تصریح کرد: بانک‌ها و سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی مطالبات زیادی از این کارخانه دارند که گروه ملی قادر به پرداخت هیچ کدام نیست.

وی با بیان اینکه حساب‌های بانکی گروه ملی فولاد ایران اکنون مسدود است، خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی به علت مشکلاتی که با گروه ملی دارد، اقدام به انسداد حساب‌های بانکی این کارخانه کرده است و با فشاری که بانک‌های دیگر در خصوص مطالبات خود به این شرکت وارد می‌کنند، گروه ملی منابعی برای خرید و تامین مواد اولیه خود ندارد.

پناهی زاده عنوان کرد: به علت اینکه سهام شرکت هنوز به طور رسمی به بانک ملی انتقال نیافته است، بانک ملی ریسک تامین منابع برای خرید مواد اولیه گروه ملی فولاد را نمی‌پذیرد و اکنون این شرکت با وضعیت سختی اداره می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: مدیریت گروه ملی صنعتی فولاد ایران عملا نمی‌تواند از حساب‌های بانکی رسمی استفاده کند و عدم پرداخت مطالبات کارگران و پرسنل بر مشکلات بی‌شمار این کارخانه افزوده است.

وی با اشاره به تعویق چندین ماهه پرداخت حقوق کارگران گروه ملی فولاد ایران بیان کرد: 4 هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و با احتساب اینکه هر نیرو معیشت حداقل 5 نفر را تامین می‌کند، می‌توان گفت حداقل 20 هزار نفر از طریق این کارخانه ارتزاق می‌کنند؛ بنابراین لازم است که قوه قضائیه و بانک ملی و دیگر سهامداران سریعا چاره‌ای برای مشکلات این شرکت بیاندیشند، چون با تعطیلی گروه ملی فولاد ایران حداقل 20 هزار نفر آسیب می‌بینند.

یادآوری:

در سال ۱۳۴۲ نخستین کارخانه نورد فولاد کشور به منظور تولید انواع میلگرد ساده، میلگرد آج دار و نبشی، در شهر اهواز تأسیس گردید.

خطوط تولیدی با نصب تجهیزات و مونتاژ ماشین آلات با ظرفیت سالیانه ۶۵ هزار تن، در سال ۱۳۴۶ راه اندازی و به تدریج سایر کارگاه ها و فرایندها به آن افزوده شد. پس از انقلاب با شکوه اسلامی این مجموعه‌ صنعتی با داشتن خطوط و محصولات متنوعی از فرایندهای نورد و فولادسازی به نام گروه ملی صنعتی فولاد ایران نام گذاری شد.

با اجرای طرح های توسعه و بازسازی خطوط تولید طی سال های ۱۳۷۱، ۱۳۸۳و ۱۳۸۵ ظرفیت تولید افزایش و کیفیت محصول، سیستم های بهره برداری و کنترل تولید ارتقاء یافت.

اکنون این مجتمع عظیم با ظرفیت سالیانه ۱,۴۳۵,۰۰۰ تن فرآورده های فولادی و ۴۳۰,۰۰۰ تن شمش فولادی ضمن تأمین بخش عمده ای از نیازهای کشور، یکی از صادرکنندگان مهم محصولات فولادی می باشد.

اخراج30درصد کارگران کارخانه های نساجی درسال جاری!

رئیس انجمن صنایع نساجی با اعلام اینکه کارخانه های نساجی از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد پرسنل خود را به دلایل مختلف از جمله افزایش رکود از دست داده اند، گفت: تعطیلی و توقف تولید در واحدهای نساجی در حال افزایش است.

به گزارش15اردیبهشت تسنیم،محمد مروج از دومینوی تعطیلی و توقف تولید در واحدهای نساجی خبر داد و اظهار داشت: کارخانه های نساجی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 25 تا 30 درصد پرسنل خود را به دلایل مختلف از جمله افزایش رکود، تبعات اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده و … از دست داده‌اند.

وی افزود: برخلاف تمام کشورها که دریافت مالیات بر ارزش افزوده از فروشگاه‌ها و مصرف‌کنندگان شروع می‌شود و مغازه داران ملزم به ارائه فاکتور به واحدهای تولیدی هستند؛ در ایران با اجرای معکوس چنین قانون موثر و ارزشمندی روبرو هستیم به این ترتیب فروشندگانی که تمایل ندارند نامشان در فهرست سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد از ارائه فاکتور شانه خالی می کنند و زیر بار قانون مالیات بر ارزش افزوده نمی روند در نتیجه تولیدکننده می ماند و انبوهی از محصولات و کالاهای به فروش نرفته در انبارها.

مروج اذعان داشت: در جلسات مختلف با مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد کرده‌ایم ، افرادی به نمایندگی از این وزارتخانه به واحدهای تولیدی اعزام شوند و کالای ما را بر اساس اصلاحیه مالیات‌های مستقیم به فروش برسانند در مقابل حاضریم حقوق و دستمزد آنان را تمام و کمال پرداخت و مبلغ حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را به صورت آنلاین به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نماییم!

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان با اصل پرداخت مالیات هیچگونه مخالفتی ندارند، گفت: معتقدیم که باید فعالان بازار و فروشندگان نیز مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شوند نه فقط تولیدکنندگان. این موارد را به تمام نهادها و دستگاه های ذی ربط منتقل کرده‌ایم اما متأسفانه تاکنون به نتیجه مثبت و مشخصی نرسیده ایم.

وی تصریح کرد: مهم ترین مشکل فعلی واحدهای نساجی، رکود بسیار شدید در بازار است به نحوی که تا سال گذشته، واحدهای نساجی با 30 درصد ظرفیت به فعالیت می پرداختند و مدیران آن حاضر بودند به هر قیمتی کارخانه خود را حفظ کنند اما با اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم و جریمه سنگین آن یعنی محکومیت زندان، مدیران واحدهای نساجی، عطای تولید را به لقای آن می بخشند.

کارخانه شیر سیوستان سیستان تعطیل وکارگرانش اخراج شدند

رییس کارخانه شیر سیوستان اظهار داشت: متاسفانه کارخانه شیر سیوستان از چندین روز قبل به دلیل افزایش هزینه ها و نداشتن توانایی پرداخت هزینه هایی از قبیل دستمزد و بیمه کارگران، سوخت، آب و برق به حالت تعطیل درآمده و تمامی کارکنان آن اخراج شده اند.

کارخانه سیوستان دارای ۸۰ کارگر بوده که به دلیل مشکلات مالی به مرور زمان اخراج و ۳۰ نفر باقیمانده نیز پس از تعطیلی کارخانه در چند روز اخیر بیکار شدند.

به گزارش15اردیبهشت اوشیدا،نعمت الله پودینه با عنوان اینکه، کارخانه شیر سیوستان ماهیانه هزینه ای بالغ بر ۳۵ میلیون تومان دربردارد گفت: متاسفانه درآمد کارخانه در طی دو سال اخیر به شدت کاهش یافت به طوری که روزانه تنها سه یا چهار تن تولید داشته و با درآمد روزانه ۶۰۰ هزار تومانی پاسخگوی هزینه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در روز نبود در نتیجه مجبور به فروش املاک و یا بدهکار ماندن به کارگر و دامدار می شدیم.

وی با اشاره به، هزینه های تولید با هدفمندی یارانه ها به شدت افزایش یافته است افزود: بارها به مسولان مشکلات کارخانه از قبیل معضل نقدینگی و معضل به روز رسانی خط تولید به دلیل هدفمندی یارانه ها بازگو شده چرا که در گذشته ماهیانه هزینه سوخت معادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر با هدفمندی یارانه ها این هزینه به رقمی معادل شش میلیون تومان رسیده همچنین هزینه برق نیز از ۵۰۰ هزار تومان به چهار میلیون تومان در ماه رسیده است.

وی تصریح کرد: مشابه کارخانه شیر سیوستان در مشهد به دلیل استفاده از گاز تنها هزینه ای معادل ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می کند در نتیجه تولید لبنیات در آنجا کاملا سودآور خواهد بود.

رییس کارخانه شیر سیوستان بیان داشت: به جز شیر سایر مواد اولیه جهت تولید از شهرستان های دیگر وارد می شود که این امر هزینه ای گزاف را دربردارد.

پودینه خاطرنشان کرد: پایه کارخانه شیر براساس شیر یارانه ای بوده به طوری که ۷۰ درصد خط تولید از طریق شیر یارانه ای صورت می گرفت که متاسفانه از سال ۱۳۹۰ این نیز ملغی شد و دولت در این راستا به صورت یارانه، شیر را از شهرستان های بزرگ خریداری و با هزینه ای معادل ۱۲ هزار تومان خشک نموده و به قیمت کیلویی شش هزار تومان به کارخانه دار فروخته اما متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب تاریخ مصرف آن گذشته و از بین می رود که در نتیجه یارانه اختصاص یافته نیز از هدفمندی خارج می شود.

وی با عنوان اینکه، در گذشته یارانه شیر به مصرف کننده تعلق میگرفت در نتیجه مشکلات واحدهای تولیدی و دامداری رفع می شد افزود: مشکلات کارخانه به اربابی معاونت استانداری در کارگروه مشکلات واحدهای تولیدی بیان شد که قرار شد تهران در این راستا تصمیم گیری کند اما با این اوصاف حتی در صورت پاسخگویی در تهران این مشکل شاید در درازمدت رفع گردد اما در کوتاه مدت کارگشا نخواهد بود چرا که با تعطیلی کارخانه شیر سیوستان به عنوان تنها واحد تولیدی پایه اشتغال در سیستان بیش از چهار هزار خانوار دامدار در منطقه بیکار و از نظر اقتصادی با مشکل مواجه شده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه در دولت گذشته تعرفه ای سنگین برای لبنیات درنظر گرفته شد که این امر از دست دادن بازار افغانستان را سبب شد.

راه دشوار دریافت بیمه بیکاری کارگران شاغل در مناطق ویژه و آزاد

به‌دلیل ماهیت کار غیردائم کارگران مناطق آزاد و ویژه و قوانین این مناطق روند دریافت بیمه بیکاری آنها ناممکن و یا با دشواری بسیار همراه است.

به گزارش15اردیبهشت ایلنا،شماری از کارگران شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کردند، به‌دلیل ماهیت کار غیردائم کارگران مناطق آزاد و ویژه و قوانین این مناطق روند برای آنها دریافت بیمه بیکاری ناممکن و یا با دشواری بسیار همراه است.

بنا به اظهارنظر این کارگران، قرارداد کاری که کارفرما با این دست از کارگران منعقد می‌کند، سالیانه و یا صوری (سفیدامضاء) است که در صورت عدم تمایل کارفرما وی مختار است تا قرارداد آنان را برای سال بعد تمدید نکند و یا به همکاری کارگر پایان دهد.

به‌گفته آنان، شرط دریافت بیمه بیکاری کار دائم است و آن‌چنان که در این مناطق مشاهده می‌شود، کارگران شاغل در این مناطق به‌دلیل ماهیت قراردادهایشان که مداوم نیست و از طرف دیگر اکتفای کارفرما به ماده ۳۴مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از این حق (بیمه بیکاری) محروم می‌شوند.

به موجب ماده 34 هرگاه اخراج کارگر از سوی هیئت رسیدگی موجه شناخته نشود، کارفرما را مخیر خواهد کرد تا کارگر را به کار برگردانده و حقوق ایام بلاتکلیفی وی را بپردازد و یا آن‌که در قبال هرسال خدمت حقوق (45 روز) وی را به عنوان خسارت اخراج بپردازد.

در مراجعه یکی از همین کارگران به اداره بیمه یکی از این مناطق، معطلی بیش از اندازه ارباب رجوع و برخورد نامناسب متصدیان امور بیمه در این ادارات گزارش شده است؛ طبق مشاهدات وی، این متصدیان با مواجه شدن پرسش از سوی ارباب رجوع، روند رسیدگی پرونده را با لحنی تهدیدآمیز به چندین ماه بعد مؤکول می‌کنند.

کارگر ساده یک نیروی کار بدون حق و حقوق است؟!

شاید بارها جمله “به یک کارگر ساده نیازمندیم”را در شهر دیده باشید، اما منظور از این کارگر چیست؟ کارگر ساده یک نیروی کار بدون حق و حقوق است که مثل ربات روغن‌کاری‌شده باید کارکند و به‌محض اینکه کوچکترین اعتراضی کرد با یک کارگر ساده دیگر جایگزین می‌شود.

به گزارش 15اردیبهشت تسنیم، “به یک کارگر ساده نیازمندیم” این تبلیغ بارها در مسیر گذر از کوچه و خیابان به چشم شما خورده است. دیدن و شنیدن این واژه برای بسیاری از  مردم عادی است. در این اوضاع نابه‌سامان بیکاری کافی است در شهر قدمی بزنی و به‌راحتی شاهد دیدن تراکت‌هایی بر در و دیوار شهر باشی که روی آن نوشته “کارگر ساده نیازمندیم”.

اما به‌راستی منظور از “کارگر ساده “چیست؟ توقع کارفرما از کارگر ساده چیست؟ آیا وظایف کاری کارگر ساده کمتر است یا بیشتر؟ مزایا و درآمد کارگر ساده چقدر است؟ کارگر ساده قرارداد کار هم دارد؟

در شرایطی که در کشور به‌اعتراف مرکز آمار 2میلیون و 729هزار نفر بیکارند، شاید منظور از کارگر ساده همان فارغ التحصیلانی باشند که با ناامیدی از اشتغال در یک اداره یا مجموعه مرتبط با رشته تحصیلی خود برای کسب درآمد به مشاغل ساده‌تر پناه می‌برند.

اما کافی است شماره تماس این تبلیغ را بگیری…. “سلام، کارگر ساده نیازمندیم، ساعت کاری 10 صبح تا 10 شب، در صورت رضایت بعد از 6ماه بیمه می‌شوید”.

“حضوری بیایید، سه ماه آزمایشی برای کار در یک فست‌فود است. در صورت رضایت حداقل حقوق 1میلیون و 200 بدون بیمه و مزایا پرداخت می‌شود”.

فعالیت در یک واحد تولید سنگبری است، کار سنگینه، اگر کمردرد و پادرد دارید نیایید، بیمه در صورت رضایت بعد از سه ماه”.

“تلفن‌چی می‌خواهیم، شرایط بیمه مهیا نیست، از ساعت 8 صبح تا 9 شب و حقوقمان 800 هزار تومان است”.

“کارگر آچارفرانسه می‌خواهیم؛ چایی دم کنه، تی بکشه، نامه ببره، چک نقد کنه، بار خالی کنه و فعلاً شرایط بیمه مهیا نیست، بازار تکون بخوره بیمه هم می‌کنیم اگر راضی بودیم”.

زمانی که از کارگران ساده مشغول در این واحدها بپرسی؛ “کارگر ساده، منظور چیست؟” می‌گوید، کارگر ساده یک فرد بدون ابزار کم‌هزینه و به‌دور از حداقل‌های قانون کار است که کارفرما برای فرار از پرداخت حداقل‌های قانونی پسوند ساده را همراه کارگر کرده است.

کارگر ساده به‌خاطر  نداشتن پوشش بیمه‌ای از بیمه اشتغال، درمان، بیمه بیکاری، حقوق عائله‌مندی و ساعات کار مشخص و معین محروم است و در صورت دچار شدن به بیماری خود و خانواده‌اش چند برابر درآمدش را بی‌هیچ حمایتی باید خرج درمان و بیمارستان کند.

کارگر ساده یک نیروی کار بدون حق و حقوق، ساکت و خاموش است که مثل رباتی روغن‌کاری‌شده باید کار کند و به‌محض اینکه کوچکترین اعتراضی کرد با یک کارگر ساده دیگر جایگزین شود…، این است روزهای امروز بازار کار… .

چه کسی برق را در زمان سخنرانی رییس جمهور قطع کرد؟

بهار نزدیک است و بارش باران در حال بازگشت. مطمئنم بارانی خواهد آمد که همه ی لولو ها را با خود خواهد برد.

به گزارش15اردیبهشت مهر،رییس جمهور رفته بودند درباره ی اهمیت کار، روز کارگر،کمبود حقوق، برجام و چیزی از ارزش های ما کم نمی شود صحبت کنند که برقی از داخل سالن بخموشید یهو!

هرچه بگندد نمکش می زنند،هی نمکش می زنند، هی نمکش می زنند تا شورش را در بیاورند… چشم و دل ما به مپنا روشن بود که «ناگهان بانگی برآمد برق رفت!» رییس جمهور رفته بودند درباره ی اهمیت کار، روز کارگر،کمبود حقوق، برجام و چیزی از ارزش های ما کم نمی شود صحبت کنند که «برقی از داخل سالن بخموشید یهو» و پیش از روشنگری های ایشان، خاموشی به نطق پیش از دستور پرداخت. یکی از کارگران عزیز در راستای تنویر اذهان عمومی فرمودند: این اقدام یعنی سیطره ی تاریکی بر روشنی بیان دکتر روحانی از پیش طراحی شده و گرنه ما که خودمان برق عالمی را تامین می کنیم، مگر می شود درابتدای برنامه فیوزمان بپرد. من هم به نشانه اعتراض  بیتی بداهه سروده ام: برق از چشام پریده، از دست این زمونه،چراغارو پروندن، چشم و چراغ خونه!

سپس یکی دیگر از عزیزان بلند شدند و فرمودند: مقصر قطعی قطعی برق خود آقای رییس جمهور هستند. وقتی با ماشین شاستی بلند 500 میلیونی وارد کارخانه می شوند، امکان این وجود دارد که پای ماشینشان برود روی سیم و برق را قطع کند. ماشین ایشان لطمات جبران ناپذیری بر خطوط برق اینجا وارد کرده. آن از برجام که برق از چشمان و سایر اندام حیاتی عده ای پراند، این هم از امروز. به رییس جمهور پیشنهاد می کنم پایش را از روی بعضی سیم ها بردارند، وگرنه دفعه بعد به خط کشیدن بر ماشینشان بسنده نخواهیم  کرد. ما مدارکی داریم و به زودی به همه نشان خواهیم داد. بهار نزدیک است و بارش باران در حال بازگشت. مطمئنم بارانی خواهد آمد که همه ی لولو ها را با خود خواهد برد.

در این لحظه یکی دیگر از عزیزان بلند شدند و همه سرتاپا گوش منتظر اظهار نظرشان بودند. ایشان پس از چند ثانیه گفتند: من می خواستم بروم بیرون آب بخورم. اما حالا که دارید گوش می کنید  یک سوال بپرسم. چطور می شود ما با دریافت حداقل دستمزد همزمان هم زیر خط فقر باشیم، هم جزء ثروتمندان به حساب بیاییم، هم یارانه مان قطع شود، هم چیزی از ارزش های ما کم نشود؟!

افزایش ۵۰ درصدی حقوق مدیران عامل و هیئت مدیره شرکت های دولتی

عضو شورای حقوق و دستمزد از افزایش ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی خبر داد.

به گزارش15اردیبهشت مهر،وی گفت: هر ساله دولت میزان پایه و افزایش حقوق کارمندان خود را مشخص می کند.

عضو شورای حقوق و دستمزد ادامه داد: شورای حقوق و دستمزد در مصوبه ای حقوق هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت های دولتی را تا ۵۰ درصد افزایش داد.

ثروتی، اظهارداشت: بر اساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد و سازمان مدیریت، به میزان ۵۰ درصد امتیازات شغلی هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت های دولتی افزایش یافت. قبلاً امتیاز شغلی آنها ۱۰ هزار بود که الان به ۱۵ هزار و ۵۰۰ افزایش یافت که موجب افزایش ۵۰ درصدی حقوق آنها شد.

وی ادامه داد: قوه قضائیه نیز به میزان ۵۰ درصد فوق العاده شغل کارمندان خود را افزایش داده است.

ثروتی افزود: برخی دستگاه ها ۲۰ تا ۲۵ درصد و بعضی از دستگاه ها تا ۱۰ درصد حقوق کارمندان خود را افزایش داده اند که این امر تبعیض آمیز است.

15اردیبهشت ماه1395

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.