اخباروگزارشات کارگری22فروردین1395

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

Capture d’écran 2016-02-07 à 23.48.16

پرونده قضایی9کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق مختومه باید گردد

فرداسومین جلسه دادگاه 9 کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق برگزار می‌شود!

– آخرین اخبار درباره اعتصاب وتجمعات کارگران مجتمع مس میدوک وکارگران بازداشتی معترض!

– اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه یک هفته راپشت سرگذاشت!

– محمود بهشتی لنگرودی با اعتراض بیمارستان را به مقصد اوین ترک کرد

اتحادیه آزاد کارگران ایران:قاطعانه از جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی دفاع کنیم

– دومین روزاعتصاب کارگران فاز19عسلویه وتجمعشان مقابل در اصلی  مجتمع دراعتراض به عدم پرداخت5ماه حقوق!

– اعتصاب وتجمع کارگران تونل‌های 4 و 6 معدن پابدانا دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق،عیدی ودیگرمطالبات!

– تجمع کارگران فولاد زاگرس در مقابل فرمانداری قروه

– تجمع بازنشستگان ذوب آهن دراعتراض به قطع بیمه درمانی مقابل بیمارستان فولادشهراصفهان!

– اخراج 15 نفر از کارکنان شرکت حمل و نقل بین‌المللی ایران و روسیه ایرسوتربا یکسال حقوق ومطالبات معوقه!

– ادامه بلاتکلیفی 160کارگراخراجی سازه سیم پویش( پویا خودرو)

– عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه وعیدی کارگران معدن زغال سنگ ملچ آرام!

– عدم پرداخت حقوق ماه های بهمن واسفند وعیدی سال های94و95 کارگران آبفای اهواز!

– نامه سرگشاده فرهنگیان بازنشسته آموزش وپرورش شهرستان تاکستان دراعتراض به سطح پایین حقوقشان!

همه معلمان چه رسمی و چه غیر رسمی زیر خط فقر قرار دارند!

– تعطیلی 15 کارخانه آهن و فولاد در سال گذشته به دلیل رکود!

جان باختن یک کارگر جوان در منطقه آزاد ارس بر اثر برق گرفتگی!

فرداسومین جلسه دادگاه 9 کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق برگزار می‌شود!

وکیل کارگران معدن سنگ آهن بافق گفت: از آنجا که شرکت معدن سنگ آهن بافق شکایت خود را پس گرفته و پرونده 9 کارگر بافق، شاکی خصوصی ندارد، نماینده دادستان باید دلایل اتهامی را به روشنی عنوان نماید.

به گزارش22فروردین ایلنا،محمدعلی جداری فروغی وکیل کارگران معدن سنگ آهن بافق با اعلام این مطلب که فردا صبح (23 فروردین ماه) سومین جلسه دادگاه 9 کارگر سنگ آهن بافق در شعبه 105 دادگاه کیفری 2 یزد تشکیل خواهد شد، گفت: دادگاه فردا در دو جلسه جداگانه برگزار می‌شود.

وی افزود: در کیفرخواست موکلان، اتهاماتی از قبیل اخلال در نظم و آسایش عمومی آمده است که مصادیق روشنی ندارند و در جلسات قبلی دفاعیات لازم انجام شده است.

این وکیل دادگستری در ادامه گفت: با توجه به این که شرکت معدن سنگ آهن بافق شکایت خود را پس گرفته و در پرونده شاکی خصوصی وجود ندارد، تقاضا کردم با توجه به نبود شاکی خصوصی نماینده دادستان بافق در جلسه حضور یابد و دلایل اتهامی را عنوان کند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم فردا با حضور نماینده دادستان و دفاعیات بنده، از موکلان رفع اتهام شود.

آخرین اخبار درباره اعتصاب وتجمعات کارگران مجتمع مس میدوک وکارگران بازداشتی معترض!

یکی از کارگران معترض مجتمع مس میدوک گفت : حکم بازداشت ۳۶ نفر از بچه هایی که در شرکت های النگ و مبین کار می کردند از سوی دادستانی کرمان به علت شکایت روءسای این دو شرکت صادر شده بود که تنها ۲۴ نفر بازداشت شدند و بعد از چند ساعت با قرار وثیقه آزاد شدند .

هفته گذشته درست در چنین روزی یک اعتصاب کارگری در مجتمع مس میدوک و چاه فیروزه از سوی کارگران شرکت خصوصی النگ و مبین رخ  داد، درخصوص جزئیات این اتفاق باید گفت؛ که ساعت ۷ صبح تعداد ۷۰۰ نفر از کارگران این مجموعه در مقابل درب ورودی این مجتمع  یک تحصن کوتاه و مسالمت آمیز انجام دادند.این کارگران بعد از تجمع نیم ساعته و گرفتن عکس به خانه های خود رفته و داخل خانه متحصن شدن و اعتراض خود را با نیامدن بر سر کار نشان دادند .

یکی از کارگران معترض گفت : حکم بازداشت ۳۶ نفر از بچه هایی که در شرکت های النگ و مبین کار می کردند از سوی دادستانی کرمان به علت شکایت روءسای این دو شرکت صادر شده بود که تنها ۲۴ نفر بازداشت شدند و بعضی ها هم که اسمشان در لیست بود از همین ۲۵ نفر خودشان را معرفی کردند و بعد از چند ساعت با قرار وثیقه آزاد شدند .

وی ادامه داد : حتی بعضی از افراد حکم  یک ماه زندان هم شامل آنها می شد که البته این اتفاق نیافتاد و ما بعد از آزادی دوباره در استادیوم ورزشی گرد هم جمع شدیم.اما مسئولین این دو شرکت حاضر نشدند اندکی از خواسته خود کوتاه بیایند.

بخشی ازیک گزارش کارگران کرمان بتاریخ22فروردین

اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه یک هفته راپشت سرگذاشت!

کارگران شاغل در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در شمال خوزستان از اواخر هفته گذشته با امتناع از حضور در محل کار پرداخت کامل مطالبات خود را خواستار شدند.

گفته می شود بخش آسیاب کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز از چند روز پیش به دلیل توقف انتقال نیشکر به کارخانه خاموش شده و تولید شکر در این شرکت عملا متوقف شده است.

تجمع کارگران بخش های مختلف این شرکت در روزهای شنبه و یکشنبه نیز ادامه داشته و کارگران همچنان بر تامین خواسته های خود تاکید دارند.

به گزارش22فروردین ایرنا،چند تن از کارگران معترض روز یکشنبه اظهار داشتند: سهامداران جدید این شرکت که اخیرا آنرا از سازمان خصوصی سازی خریداری کرده اند اواخر پارسال قول دادند تا تمام مطالبات آنان را تا قبل از پایان سال 94 پرداخت کنند اما به قول و وعده خود عمل نکردند.

آنان افزودند:پرداخت مبلغی به عنوان علی الحساب به کارکنان این شرکت به عنوان بخشی از عیدی و پاداش پایان سال 94 مورد قبول کارگران نبوده و باید تمام مطالبات آنان یکجا پرداخت شود.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه پارسال از سوی سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شد.

سهامداران جدید این شرکت اواخر پارسال بخشی از حقوق و مطالبات کارکنان این کارخانه را پرداخت کرده و قول دادند مابقی طلب آنان را تا اواخر سال گذشته پرداخت کنند که این امر محقق نشد.

حقوق و مطالبات کارکنان شاغل در بخش های مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در شمال خوزستان چند سالی است به موقع پرداخت نشده و این امر اعتراض کارگران را به دنبال داشته است.

کشت و صنعت هفت تپه ، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد.

ظرفیت تولید این کارخانه 100هزار تن شکر در سال است که به دلیل فرسودگی خط تولید کمتر از ظرفیت اسمی شکر تولید می کند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در 15 کیلومتری شهر شوش در شمال استان خوزستان واقع است.

علاوه بر کارگران پیمانکاری بیش از دو هزار و 700 کارگر در بخش های مختلف این شرکت مشغول کار می باشند.

محمود بهشتی لنگرودی با اعتراض بیمارستان را به مقصد اوین ترک کرد

آدینه بیگی : همسر محمود بهشتی لنگرودی ،سخن گوی کانون صنفی معلمان:

امروز همسرم محمود بهشتی معلم زندانی را بعد از 10روز دردکشیدن بالاخره با نامه پزشک بیمارستان رسالت و موافقت بهداری زندان و حاجیلو برای ویزیت به بیمارستان آوردند ، ولی بدلیل کار غیر اخلاقی مامور همراه که البته از زندان دستورداشت و اصرار داشت دراتاق معاینه حضور داشته باشد ،ایشان حاضر به ویزیت شدن ومعاینه نشدند و با اعتراض بیمارستان را به قصد اوین ترک کردند .

منبع: حقوق معلم و کارگر -22فروردین

اتحادیه آزاد کارگران ایران:قاطعانه از جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی دفاع کنیم

جعفر عظیم زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان و از رهبران زندانی جنبش کارگری ایران طی بیانیه ای از درون زندان اوین در اعتراض به آنچه که خود اینگونه به شرح آن پرداخته اند:

تحمیل دستمزدهای زیر خط فقر،عدم پرداخت به موقع دستمزدها در ابعادی گسترده، نابودی کامل امنیت شغلی اکثریت قریب به اتفاق کارگران با قراردادهای موقت و سفید امضا و بخش چشمگیری از معلمان تحت عناوین مختلفی همچون معلمان آزاد،حق التدریس،شرکتی،پیمانی و پیش دبستانی،بکارگیری معلمان آزاد بامدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر با حقوق سیصدهزارتومانی و بدون بیمه،نهادینه کردن گسترده شرکتهای پیمانکاری در صنایع بزرگ و متوسط دولتی و غیردولتی و غارت مضاعف دسترنج کارگران ،گسترش کار کودکان، عدم اجرای کامل قانون نظام هماهنگ پرداخت و مصوبات هیات وزیران در مورد فرهنگیان شاغل و بازنشسته، رشد فزاینده مدارس غیرانتفاعی و هیات امنایی و نابودی تدریجی آموزش و تحصیل رایگان، غارت و چپاول صندوق تامین اجتماعی و برخی دیگر از صندوقهای بازنشستگی، ممنوعیت ایجاد تشکلهای مستقل کارگران و معلمان و امنیتی کردن اعتراضات آنان، قطع سوبسید کالاهای اساسی مانند نان،آب،برق، گاز، لبنیات وغیره” و همچنین برخورد دولتهای مختلف در مدت 37 سال گذشته به اعتراضات و نحوه پاسخگوییشان به مطالبات کلیه مزد بگیران جامعه که چیزی غیر از سرکوب، تعقیب، بازداشت، اخراج و زندانی نمودن فعالین و رهبران اعتراضات، یورش به تشکلهای مستقل و بازداشت و زندانی کردن اعضاء آنها به اتهامات واهی امنیتی از قبیل اقدام علیه امنیت ملی نبوده، اعلام کرده اند از روز دهم اردیبهشت به مدت نا محدود دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

خواست مشخص جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی، رفع کلیه مشقات معیشتی و بر قراری امنیت شغلی و حذف نابرابریهای آموزشی و در دسترس قرار گرفتن امکانات تحصیلی رایگان و یکسان مطابق با استانداردهای پیشرفته برای همه است که ضمانت رسیدن و برخورداری از این مطالبات، حذف کلیه اتهامات امنیتی موجود در پرونده های فعالین زندانی و آزادی آنها، مختومه شدن پرونده های قضائی علیه  معترضان به وضعیت موجود، آزادی اعتراض و اعتصاب، حق ایجاد تشکلهای مستقل و آزادی عضویت در آنها می باشد.

خواست این دو رهبر زندانی همانطور که در بخشی از بیانیه آنها تأکید شده و به روشنی واضح و گویا است، خواست و آرزوی اکثریت انسانهای جامعه است. هر انسانی نیازمند برخورداری از امکانات زندگی مدرن و مرفه است که در بیانیه جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی موکدا بر آنها انگشت گذاشته شده است. نباید جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی را که در زندان صدای اعتراضشان به فقر و فلاکت بلند کرده اند، تنها گذاشت. باید برای تحقق این خواستها خواهان آزادی فوری آنان و بقیه فعالین زندانی و مختومه شدن هر گونه پرونده قضائی علیه کسانی که خواهان پایان یافتن مشقاتی هستند که بر زندگیشان سایه انداخته است، شد.

کارگران، معلمان و پرستاران، تشکلها و سازمانهای کارگری، معلمی و پرستاری در ایران و هر نقطه دیگر از جهان. به هر طریق ممکن از این دو رهبر زندانی دفاع کنید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

22 فروردین 95

دومین روزاعتصاب کارگران فاز19عسلویه وتجمعشان مقابل در اصلی  مجتمع دراعتراض به عدم پرداخت5ماه حقوق!

بیش از 200 نفر از کارگران شرکت‌های پیمانکاری شاغل در فاز ۱۹ عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود مقابل در اصلی مجتمع دست به تجمع زدند.

به گزارش22فروردین ایلنا به نقل از کارگران شاغل در منطقه ویژه عسلویه ، اجتماعات اعتراضی کارگران شاغل در پروژه‌های فاز 19 عسلویه که از دیروز شنبه (21 فروردین ماه) آغاز شده،بامداد امروز نیز ادامه یافته‌است.

به گفته کارگران، بیش از 200 نفر از کارگران شرکت‌های پیمانکاری شاغل در فاز ۱۹ عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود مقابل در اصلی  مجتمع دست به تجمع زدند.

بنابهمین گزارش،در فاز 19 با وجود اعتراضات پیاپی که از سال گذشته آغاز شده است، کارفرما هیچ توجهی به خواسته معترضان نکرده است و به همین دلیل نیز آنان بامداد امروز با استقرار در محل اصلی در ورودی اجتماع اجتماع اعتراضی خود را برپا کردند.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران فاز19عسلویه وتجمعشان درمحل ورودی فازدراعتراض به عدم پرداخت5ماه حقوق!

بکارگیری چماقداران گردن کلفت توسط کارفرمای اصلی برای پراکندن تجمع کارگران معترض!

بامداد امروز (شنبه بیست و یک فروردین ماه) نزدیک به 200 نفر از کارکنان پیمانکاری شاغل در پروژه‌های فاز‌ 19 عسلویه به دلیل معوقات مزدی خود تجمع اعتراضی برپا کردند.

شرکت مادر بدون توجه به خواسته کارگران،از افراد قوی هیکل برای پراکنده ساختن این کار گران روی آورده است.

به گزارش21فروردین ایلنا،کارگران پیمانکاری شاغل در فاز 19 پارس جنوبی در محل ورودی این فاز خواستار پرداخت معوقات پنج ماهه حقوقی شدند.

به گفته کارگران، تجمع همچنان ادامه داشته و شرکت مادر بدون توجه به خواسته کارگران از افراد قوی هیکل برای پراکنده ساختن این کار گران روی آورده است.

همچنین گفته ها حاکی از این است که هیچ یک از مدیران پتروپارس تا این لحظه اعتراض این کارگران را پاسخگو نبودند.

لازم به یادآوری است، در سال گذشته نیز کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های فاز‌ 19  عسلویه به دلیل معوقات مزدی خود تجمع اعتراضی برپا کرده بودند و کارگران معترض با دریافت معوقات ماه‌های مهر و آبان به کار خود بازگشتند.

اعتصاب وتجمع کارگران تونل‌های 4 و 6 معدن پابدانا دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق،عیدی ودیگرمطالبات!

صبح امروز(22 فروردین) در دو نقطه جداگانه از معادن زغال سنگ پابدانای جنوبی تعدادی از کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود تجمع کردند.

از قرار معلوم مدیریت تونل شماره 4 برعهده دولت است و برهمین اساس ساعتی پس از برپایی تجمع امروز،کارگران این تونل بدنبال وعده دریافت بخشی از مطالبات خود به سر کارشان بازگشتند اما در تونل شماره 6 که زیر نظر بخش خصوصی اداره می‌شود تجمع کارگران بدون رسیدن به نتیجه مشخصی خاتمه یافت و کارگران معترض به منازل خود بازگشتند.

به گزارش22فروردین ایلنا،تجمع نخست که در آن حداقل 200 کارگر شرکت داشتند در تونل شماره 4 برگزار و در دومین تجمع نیز بصورت جداگانه در تونل شماره 6 برگزار شد حدود 100 کارگر  دیگر شرکت داشتند.

براساس اطلاعات بدست آمده، دلیل برپایی این اجتماع اعتراضی پرداخت نشدن دستمزد  4 ماه پایانی و عیدی و پاداش سال گذشته بوده است که با وجود گذشت بیش از بیست روز از شروع سال جدید هنوز تغییری در شرایط کارگران ایجاد نشده است.

از قرار معلوم مدیریت تونل شماره 4 برعهده دولت است و برهمین اساس ساعتی پس از برپایی تجمع امروز با وعده دریافت بخشی از مطالبات خود به کار خود بازگشتند اما در تونل شماره 6 که زیر نظر بخش خصوصی اداره می‌شود تجمع کارگران بدون رسیدن به نتیجه مشخصی خاتمه یافت و کارگران معترض به منازل خود بازگشتند.

تجمع کارگران فولاد زاگرس در مقابل فرمانداری قروه

اتحادیه آزاد کارگران ایران : بیش از 50 نفر از کارگران بیکار شده ی فولاد زاگرس امروز یکشنبه 22 فروردین 95ساعت ده صبح جلوی فرمانداری قروه دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران فولاد زاگرس که  باسابقه 10الی12سال،درسال 92ازسوی کارفرمااخراج شده اند ، دراداره کارقروه طرح شکایت نمودند و در هیاتهای تشخیص وحل اختلاف اداره کار قروه، اخراج آنان ، براساس بند دال ماده 21قانون کار غیرموجه وبازگشت بکارشان راصادرنمودند.

اما کارفرما دست به انحلال شرکت فولاد زاگرس زد ،هرچندانحلال شرکت وتعیین مدیرتسویه مطابق ماده 12قانون کاردلیل برقطع رابطه کاری کارگران  نمی باشد .

به گفته کارگران فولاد زاگرس “کارفرما باردیگر ،باکمک مدیران استان باگرفتن مهلتی اندک برای واگذاری و یا احیای مجدد کارخانه،کارگران را  به بیمه بیکاری معرفی نمود.

طبق اخبار رسیده به سایت اتحاد، اکنون 25ماه ازاستفاده بیمه بیکاری این کارگران  میگذرد و هیچ اقدامی برای احیای کارخانه واشتغال مجددکارگران انجام نگرفته است وشرایط سنی و صدمات کار سخت و زیان آوری که به جسم آنان وارد گردیده  فرصت کاریابی را از آنان سلب کرده است.

کارگران فولاد زاگرس ،باتوجه به اینکه کمترازیکماه از  بیمه بیکاری آنان باقی مانده و به جهت اعتراض به این وضعیت، امروز ساعت ده صبح در مقابل فرمانداری قروه دست به تجمع اعتراضی زدند و تا ساعت یک بعدازظهر این تجمع ادامه داشت.

سه نفر از کارگران به نمایندگی از آنان با فرماندار  قروه وارد مذاکره شدند  و اذعان نمودند تا حصول مطالباتشان دست از پیگیری  برنخواهند داشت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

22 فروردین 95

تجمع بازنشستگان ذوب آهن دراعتراض به قطع بیمه درمانی مقابل بیمارستان فولادشهراصفهان!

امروز22فروردین، 300 نفر از بازنشستگان ذوب آهن دراعتراض به قطع بیش از یکسال بیمه درمانی مقابل درب بیمارستان فولادشهر اصفهان تجمع کردند.

به گزارش22فروردین مهر،مدیرعامل کانون بازنشستگان فولاد اصفهان گفت: با وجودیکه بیش از ۷ هزار بازنشسته ذوب آهن مبتلا به بیماری های صعب العلاج هستند اما یکسال است که بیمه درمان بازنشستگان ذوب آهن قطع شده است.

مجتبی احمدی اظهار داشت: تعداد بازنشستگان ذوب آهن ۴۶ هزار نفر است و تعداد کل بازنشستگان فولاد مبارکه بالغ بر ۸۶ هزار نفر است.

وی بیان داشت: از این تعداد بازنشستگان بالغ بر هفت تا هشت هزار نفر مبتلا به بیماران صعب العلاج هستند که نیاز مبرم به درمان دارند.

مدیر عامل کانون بازنشستگان ذوب آهن استان اصفهان اضافه کرد: به دنبال پیگیری های صورت گرفته از سوی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تنها پاسخی که شنیدیم این بود که بحث درمان بازنشستگان ربطی به ما ندارد و ما اعتباری برای درمان این افراد نداریم.

وی با اشاره به سخنان مدیر عامل ذوب آهن اصفهان مبنی بر این که بازنشستگان برای درمان خود به بیمارستان فولاد شهر اصفهان مراجعه کنند، ادامه داد: بدنبال قطع بیش از یکسال بیمه درمان بازنشستگان ذوب آهن امروز ۳۰۰ نفر از این بازنشستگان مقابل درب بیمارستان فولادشهر اصفهان تجمع کردند.

احمدی تاکید کرد: با قطع بیمه درمان بازنشستگان ذوب آهن، نامه به وزیر کار، مدیرعامل صندوق بازنشستگان ذوب آهن کشور، رئیس تامین اجتماعی کشور و مدیر عامل ذوب آهن اصفهان نوشتیم اما هیچ یک از این مسئولان تاکنون پاسخی برای حل این مشکل ندادند.

وی با بیان اینکه بالغ بر یکسال و نیم است که بیمه درمان بازنشستگان ذوب آهن قطع شده و مشکلی مضاعف بر مشکل مالی این بازنشستگان شده است، ادامه داد: در حال حاضر حقوق اسفندماه بازنشستگان ذوب آهن به تعویق افتاده و حقوق فرودین ماه باید در بودجه امسال دیده شود تا به بازنشستگان پرداخت شود.

مدیر عامل کانون بازنشستگان ذوب آهن استان اصفهان بیان کرد: بر اساس ماده ۸۰ آئین نامه مورد عمل، مدیر عامل ذوب آهن اصفهان موظف به پرداخت حق درمان بازنشستگان است که هم اکنون از این مسئولیت سرباز می‌زند و علاوه بر آن مصوبه هیئت امنایی خود هم اجرایی نمی‌کند.

اخراج 15 نفر از کارکنان شرکت حمل و نقل بین‌المللی ایران و روسیه ایرسوتربا یکسال حقوق ومطالبات معوقه!

15 نفر از کارکنان شرکت حمل و نقل بین المللی ایران و روسیه ایرسوتر بدون پرداخت یک سال حقوق و مزایا اخراج شدند.

به گزارش22فروردین ایلنا، کارکنان قراردادی با بیش از 15 سال سابقه کار در پایان اسفند سال گذشته بدون دریافت یک سال حقوق و مزایا اخراج شدند.

شرکت دو ملیتی ایران و روسیه که زیر مجموعه وزارت راه محسوب می شد، پس از خصوصی سازی توسط شخصی خریداری شد.

خریدار شرکت متعهد شده بود تا پنج سال حق تعدیل نیرو و تعویق حقوق کارگران را نداشته باشد. بر اساس این گزارش در تاریخ هشتم مرداد 1390 شرکت به بخش خصوصی واگذار و مشغول به کار شد و پس از مدتی بنیاد تعاون ناجا شرکت را بابت بدهی اش از صاحب قبلی پس گرفت . این در حالی است که طبق اصل خصوصی سازی اگر کسی که شرکت را گرفته نتواند به تعهداتش عمل کند و اقساط را بدهد شرکت باید به فرابورس رفته و در آنجا وضعیت مشخص شود .

یکی از کارگران اخراجی که خواست نامش فاحش نشود با اشاره به سهامدار بودن کارکنان گفت: شرکت ناجا رغبتی به کار نداشت و بدون اجازه سهامداران شروع به فروش املاک شرکت در تهران کرد که سال گذشته 15 نفر را در انزلی ، چهار نفر در نوشهر و 9 نفر در تهران اخراج کردند .

وی افزود: این نفرات با سابقه کار بالای 15 سال بودند که در زمان دولتی بودن شرکت مشغول به کار شدند.

این کارگر تصریح کرد: خریدار متعهد است بر اساس ماده 16 قانون یاد شده میانگین کارکنان شرکت بر اساس صورت‌های مالی مصوب شرکت در تاریخ 29 اسفند 88 باید 44 نفر بصورت دائم و 57 نفر بصورت موقت طی پنج سال پس از این قرارداد با در نظر گرفتن افراد جایگزین شده در ازای افراد بازخرید شده و بازنشسته شده طی سنوات پس از واگذاری ثابت نگه داشته و کمتر ننماید.

وی تصریح کرد: این شرکت دو ملیتی است که سهم ایران دولتی بوده و تاکنون به چند نفر فروخته شده است و آخرین خریدار بنیاد تعاون ناجا است.

این کارگر اخراجی بیان داشت: طبق قرارداد باید تا مرداد ماه سال 95 کارکنان را حفظ می کردند اما حدود یک سال است طبق گفته های رئیس اداره شعبه انزلی مبنی بر تعدیل نیرو زمزمه هایی بوده و طی این یک سال و نیم تا دو سال از لحاظ پرداخت حقوق هیچگونه مداومتی نداشته و کلیه پرسنل نزدیک یک سال است که حقوق دریافت نکرده اند و با وجود این مشکلات کلیه پرسنل برای بقای شرکت مشغول به کار بودند و کار انجام می شد و در پایان 29 اسفند 94 طبق نامه ای کلیه کارکنان بالای 15 سال اخراج شدند و این پرسنل علاوه بر درخواست حقوق درخواست ادامه کار دارند و تمایلی به قطع همکاری ندارند .

وی بیان داشت: در این سال های اخیر به رغم مشکلات و عدم پرداخت حقوق با جان و دل کار کردیم و از اسفند 92 عیدی و پاداش دریافت نکردیم و فقط حقوق دریافت کردیم و در سال 94 تنها یک ماه حقوق دریافت کردیم . این وضعیت حقوق پردازی شامل حال 20 نیروی شاغل در انزلی بوده ولی اکنون 15 نفر اخراج شدند بدون این که حقوق و مزایایی به آنها پرداخت شود و دلیل اخراج هم ندارند چون این نیروها قرار دادی بوده و مدت قرارداد این کارگران29 اسفند 94 بود . سهم ترجیحی که می بایست طی 10 قسط پرداخت کنیم نامه زده اند که باید سر موقع سهم خود را واریز کنید ولی در قبال عدم دریافت حقوق و اخراج کارکنان و سایر موارد بند خصوصی سازی به تعهدات خود عمل نمی کند و تنها به وصول پول خود می پردازد.

وی افزود: برای اجتناب از اغتشاشات همه کارها را تا به الان بصورت رسمی پیگیری کردیم و اگر مسئولان مشکل ما را پیگیری نکنند مجبور می شویم بر خلاف میل باطنی همراه با اعضای خانواده اقدام به مراجعه به استانداری برای انعکاس اعتراضات و دریافت حق و حقوق خود کنیم.

ادامه بلاتکلیفی 160کارگراخراجی سازه سیم پویش( پویا خودرو)

با گذشت یک الی دو ماه از عدم تمدید قرارداد ۱۶۰ کارگر ساز سیم پویش( پویا خودرو)* در کلیبر اما هنوز خبری از بازگشت به کار یا برقراری بیمه بیکاری این کارگران خبری نیست که نیست و هر یک کسی در این میان حرف خود را می زند.

به گزارش22فروردین کلیبر خبر، انتهای سال گذشته بود که قرارداد ۱۶۰ کارگر پویا خودرو تمدید نشد و این کارگران با سابقه های مختلف کاری پس از سالها کار در این واحد تولیدی از کار بیکار شدند.

در ابتدای این موضوع با روزهای انتخابات و تعطیل سال نو همراه بود و پیگیری مشکل به بعد از ایام تعطیلات موکول شد اما با گذشت یک الی دوماه از عدم تمدید قرارداد این کارگران نه هنوز بیمه بیکاری این کارگران وصل شده و نه خبری از بازگشت دوباره به کار مطرح شده است.

البته “نمی دانیم” پاسخ این روزهای برخی از مسئولین است که دست روی دست گذاشته  وتمایلی ندارند که صحبت هایشان در خبرها ذکر شود.

این که وقتی مشکل رخ می دهد همه باید تلاش کنند تا خیلی سریع مشکل حل شود انگار در این موضوع نمی گنجد و هر کسی حرف خودش را می زند.

انگار مرغ هر یک از افراد برای این مشکل یک پا دارد و از زمین تا آسمان حرف های مسئولین و کارگران و کارفرمایان با هم فرق می کند.

برخی هم هنوز باورشان نشده که ۱۶۰ کارگر از کار بیکار شده اند چرا که خود را جای این افراد نمی گذارند.

حالا امروز “اسماعیل عبدیان” رئیس اداره کار کلیبر گفت: کارگرانی که در مرحله اول اخراج شدند تکمیل پرونده کردند و پرونده ها این افراد در حال برسی است ولی عده ای از اخراجی های مرحله دوم هنوز تکمیل پرونده نکردند و شاید تا خرداد ماه نیروهای اخراجی دوباره جذب همان شرکت شوند.

طبق قانون کار بعد از عدم تمدید قرارداد باید مقرری بیمه بیکاری برقرار شود وکارگران طبق مدت خدمت خود بیمه بیکاری دریافت کنند اما تا حالا چنین چیزی محقق نشده است.

برپایه این خبر بنقل از مسئولین شرکت پویا خودرو،احتمال تعطیلی شرکت تا دو ماه دیگر است و کارگران به فکر کار باشند.

*شرکت صنعت سازه سیم پویش یکی از زیرمجموعه های گروه قطعات خودرو عظام می باشد که فعالیت صنعتی خود را از سال 1393 در زمینه طراحی و تولید قطعات الکتریکی خودرو به ویژه انواع دسته سیم وکابل خودرو در شهرستان کلیبر آغاز نموده است.

گروه قطعات خودرو عظام از 12 شرکت بزرگ تولیدی بزرگ تشکیل شده است. موضوع کسب و کار گروه، تولید قطعات خودرو است و فعالیت آن از سال 1376 آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. شرکتهای عضو گروه در تهران و استان‌های مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان استقرار یافته‌اند و شرکت “مادر” نیز با نام “گروه قطعات خودرو عظام” ثبت و در تهران مستقر است.

عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه وعیدی کارگران معدن زغال سنگ ملچ آرام!

منابع کارگری از پرداخت نشدن بیش از 6 ماه از دستمزد سالهای 93 و 94 به همراه عیدی سال 95کارگران معدن زغال سنگ ملچ آرام خبرمی‌دهند.

به گزارش22فروردین ایلنا،کارگران معدن زغال سنگ ملچ آرام گفتند:علاوه بر تعویق حدود 6 ماه دستمزد کارگران در سه ماهه پایانی سال های 93 و 94، حق بیمه 45 کارگر این واحد معدنی با تاخیر چند ماهه به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و به تبع آن دفترچه‌های درمانی کارگران  در برخی از ماهه ای سال فاقد اعتبار است.

به گفته  یکی از کارگران معدن زغال سنگ ملچ آرام واقع در شهرستان رامین استان گلستان، پیش از این کارگر این واحد معدنی(سال گذشته )از مجموع ده ماه معوقات مزدی خود، معادل چهار ماه را دریافت کرده‌اند و در عین حال کارفرمای این واحد معدنی به کارگران وعده پرداخت مابقی دستمزد را تا تا پایان سال گذشته داده بود که هنوز عملی نشده است.

طبق اظهارات وی،همچنین از مجموع سه ماهه مطالبات معوقه سال 93  کارفرما روز های پایانی سال 94 مبلغی 300 هزار تومان (معادل 10 درصد) از کل بدهی سال 93 کارگران را به آنان پرداخت کرده است.

به گفته این کارگر ،بدهی کارفرما اصلی به پیمانکار شرکت(شمال شرق) باعث شده است تا علاوه بر دستمزد مسئله پرداخت حق بیمه وعیدی آن‌ها با مشکل مواجه شود.

عدم پرداخت حقوق ماه های بهمن واسفند وعیدی سال های94و95 کارگران آبفای اهواز!

دستمزد بهمن و اسفند سال 94 و عیدی سال 94 و 95 کارگران آبفای اهوازپرداخت نشده است.

به گزارش22فروردین ایلنا،این کارگران همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای‌شان گفتند: افزایش بدهی‌های این واحد به اداره تامین اجتماعی و سایر نهادهای دولتی باعث شده است تا تامین اجتماعی  در برخی از ماههای سال از تمدید دفترچه‌های آنها خوداری کند.

در این زمینه یکی از کارگران قدیمی با اشاره به اشتغال حدود 400کارگر پیمانکاری در بخش های مختلف آبفای اهواز  می‌گوید: سالهاست که زیر نظر پیمانکار در آبفای اهواز به عنوان تلمبه چی ،موتور چی وانشعابات مشغولیم و در تمامی این سال‌ها پیمانکار در مقام کارفرما به تمامی تعهدات مزدی خود عمل نکرده است.

بنا بر گزارش این کارگر، کارگران پیمانی آبفای اهواز خواستار دریافت مطالبات معوقه هستند، اما نه مسئولان و نه کارفرما پاسخ قانع‌کنده‌ای به کارگران نمی‌دهد و در این بین کارگران بلاتکلیف بیشترین خسارت را دیده‌اند.

به گفته آنان در شرایطی که همه مسئولان استانی و شهرستانی از مشکلات کارگران پیمانی آب وفاضلاب با خبرند اما هنوز بی‌تفاوتی‌ کارفرما در خصوص پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها ادامه دارد.

نامه سرگشاده فرهنگیان بازنشسته آموزش وپرورش شهرستان تاکستان دراعتراض به سطح پایین حقوقشان!

جمعی از فرهنگیان بازنشسته آموزش وپرورش شهرستان تاکستان در استان قزوین طی یک نامه سرگشاده خطاب به حسن روحانی نسبت به سطح پایین حقوقشان اعتراض کردند.

بخشی ازاین نامه به گزارش22فروردین ایلنا بقرارزیراست:

در این نامه بابیان اینکه فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش که اکثریت آنان با مجموع دوره اشتغال و بازنشستگی بیش از ۳۷ سال سابقه خدمت و سنوات دارند، ‌آمده است: اکثریت معلمانی که بیش از ۳۷ سال در کلاس درس گچ خورده و گلو پاره کرده و مغز و اعصاب خود را فرسوده نموده تا مغز و نیروی محرکه جوانان این مرز و بوم را به راه انداخته اکنون خاطرشان آسوده است که ذره‌ای دروظیفه خود کم کاری نکرده‌اند اما اکنون  استدعا دارند که دولت به این سوال یک پاسخ قانع‌کننده بدهد که با یک میلیون تومان چگونه می‌توان هزینه یک ماه یک خانواده ۴ نفری که بعضا در میان آن جوانان دانشجو ، دانش ٱموز و دم بخت وجود دارد را اداره کرد؟

در ادامه این نامه با با یادآوری تصویر کلیشه‌ای که از افراد بازنشسته با یک کلاه نمدی بر سر، یک عصا بر دست و یک عینک بر چشم بر روی نیمکت یک پارک نشسته در ذهن عموم جامعه تصویر می‌شود، آمده است: بسیاری از این بازنشسته‌ها بدنی سالم دارند، مغزشان هنوز قادر به کار کردن است و خدا را شکر هنوز توانایی کار کردن دارند و در زمان اشتغال با همین حقوق و با اضافه کاری و با وام و قرض و قوله تاکنون توانسته‌اند سر پناهی برای خود فراهم کنند و بعضی از فرزندان خود را سر و سامانی بدهند ولی خیلی‌ها هم هستند که در مورد مهیا کردن بساط یک عروسی برای فرزندان خود دارای مشکلات عدیده‌ای هستند.

در بخشی دیگری از این نامه فرهنگیان بازنشسته تاکستان آمده است: با یک حساب سرانگشتی باید توجه کرد که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۴ در کنار افزایش تورم ضریب افزایش قیمت‌ها نیز در مقایسه با افزایش حقوق فرهنگیان چند برابر بوده است بصورتی که در حال حاضر تامین هزینه‌های پیشین یک خانواده کارمند معمولی بسیار افزایش یافته است.

نویسندگان این نامه با انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما این پرسش مطرح شده است: چگونه ممکن در اوج زمستان صدا و سیما فورا مصرف گاز مردم را چند برابر جمعیت هند و چین حساب می‌کند و در عین حال هرگز هیچ اشاره‌ای به اینکه میزان حقوق بازنشستگان چقدر ناچیز شده است نمی‌کند.

همچنین انتقاد از ارائه خدمات بیمه‌ای تکمیلی درمانی از جمله موضوعات دیگری است که در این نامه به آن اشاره شده و آمده است: نکته دیگر اینکه در فیش‌های حقوقی آیتمی به نام بیمه طلایی درج شده است وقتی مراجعه می‌کنیم می‌گویند که اشتباه تایپی است آن بیمه تکمیلی است که طرف قرارداد با بیمه آتیه‌سازان حافظ است که خدمات آن هم در حد صفر است در مورد بیمه خدمات درمانی با تعرفه ویزیت پزشکان فقط دو هزار تومان تفاوت دارد.

همه معلمان چه رسمی و چه غیر رسمی زیر خط فقر قرار دارند!

یک فعال صنفی معلمان می گوید : در حالی به پایان سال تحصیلی نزدیک می شویم که هنوز معلمان حق التدریس یک ریال از بابت زحمات هفت ماه گذشته خود دریافت نکرده اند.چنین چیزی در هیچ کدام از ارگانهای دولتی وجود ندارد.

به گزارش22فروردین ایلنا،محمد حبیبی فعال صنفی معلمان با اشاره به وضعیت نا مطمئن شغلی معلمان حق التدریس افزود: در حالی که بخشی ازآموزش فرزندان این سرزمین بر عهده معلمان حق التدریس است و این معلمان با مشکلات  مختلف از قبیل بیمه های درمانی نامناسب ،عدم اطمینان شغلی ،عدم دریافت دستمزد در روزهای تعطیل و تعطیلات تابستانی روبرو هستند ،همین حداقل دستمزد دریافتی هم به این معلمان پرداخت نمی شود.در واقع این معلمان باید ماهها انتظار بکشند تا این دستمزدهای ناچیز را دریافت کنند.

این فعال صنفی با اشاره به شرایط اقتصادی وخیم حاکم بر جامعه اضافه کرد: از یک طرف فشار اقتصادی و بیکاری فزاینده در میان جوانان تحصیل کرده و از طرف دیگر امید به استخدام در آموزش و پرورش، ادامه کار این معلمان را دراین شرایط سخت قرار داده است.

این عضو کانون صنفی معلمان در ادامه با اشاره به عدم پرداخت حق الزحمه اضافه کار معلمان رسمی ،گفت: تقریبا همه معلمان چه رسمی و چه غیر رسمی بنابر آمارهای رسمی اعلام شده توسط خود مراکز دولتی ،زیر خط فقر قرار دارند.درنتیجه بسیاری از معلمان رسمی برای جبران مشکلات معیشتی یا به کارهای دوم و سوم می پردازند یا علاوه بر بیست وچهار ساعت متعهد به انجام اضافه کاری در قالب فعالیت حق التدریسی می گیرند.

وی ادامه داد: در طول هفت ماه گذشته ،این معلمان رسمی هم فقط یک ماه از حق التدریس خود را دریافت کرده اند و همچنان با وجود وعده های مسئولان در طی ماههای گذشته خبری از پرداخت اضافه کاری ها نیست.واقعا جای تعجب و تاسف است که یک معلم برای جبران مشکلات معیشتی خود ،اضافه کار می گیرد ولی شش ماه باید منتظر باشد تا پول خود را دریافت کند.

حبیبی در همین مورد افزود: این درحالی است که علاوه بر  عدم پرداخت به موقع اضافه کاری ها،معمولا به بهانه های مختلف ،از جمله روزهای تعطیل از میزان پرداختی ها کم می کنند و همین موضوع همواره مورد اعتراض معلمان بوده است.

این فعال صنفی معلمان با اشاره به وضعیت بحرانی آموزش و پرورش در شرایط کنونی، مسئولیت اصلی چنین شرایطی را متوجه مسئولان اصلی وزارت خانه آموزش و پرورش دانست و گفت: سالهاست که آموزش و پرورش با مشکلات عدیده ای روبروست. امیدوارم وزیر و معاونینش ،برای کسب بودجه مناسب برای این وزارت خانه،تلاش بیشتری کنند.چرا که در هیچ کدام از ار گانهای دولتی دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد.

تعطیلی 15 کارخانه آهن و فولاد در سال گذشته به دلیل رکود!

رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد با بیان اینکه اکثر واحدهای صنفی آهن فروش با تشدید مشکلات تعطیل شده اند، گفت: در بخش واحدهای تولیدی نیز در سال گذشته ۱۴ تا ۱۵ واحد تعطیل شدند، سایر کارخانه ها نیز با کمتر از ظرفیت فعالیت می کنند.

به گزارش22فروردین ماین نیوز، آزاد با اشاره به رکود شدید بازار خرید و فروش آهن اظهار کرد: معاملات بازار امروز فقط در حد ضرورت انجام می شود. این در حالی است که حجم تولید کارخانه های نسبت به سال گذشته افزایش داشته؛ اما درخواست ها پایین است. وی با بیان اینکه اکثر واحدهای صنفی آهن فروش با تشدید مشکلات تعطیل شده اند، افزود: در بخش واحدهای تولیدی نیز در سال گذشته 14 تا 15 واحد تعطیل شدند، سایر کارخانه ها نیز با کمتر از ظرفیت فعالیت می کنند.

رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در رابطه با افزایش قیمت آهن در سطح بازار گفت: به دلیل افزایش قیمت های جهانی قیمت آهن نیز در سطح بازار 10 درصد رشد داشته است؛ به نحوی که هر کیلو میلگرد 1350 و هر کیلو آهن 1400 تا 1420 تومان به فروش می رسد. آزاد یکی از دلایل اصلی تعطیلی واحدهای آهن فروشی را دریافت مالیات های سنگین و رکود بازار دانست و تصریح کرد: اگر دولت در این رابطه تصمیم مناسبی اتخاذ نکند واحدهای بیشتری تعطیل خواهند شد.

جان باختن یک کارگر جوان در منطقه آزاد ارس بر اثر برق گرفتگی!

صبح شنبه 21 فروردین، کارگر جوان حدودا 25 ساله در یکی از کارخانجات جلفا در پی حادثه برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

به گزارش22فروردین ایلنا،این کارگر25 ساله که «یونس»نام داشت ،برای خوردن آب به سراغ آبسردکن شرکت رفت که متاسفانه در اثر اتصال برق با آب سرد کن شرکت دچار حادثه شد وبه علت شدت جراحات وارده در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

لازم به ذکر است این کارگر جوان در یکی از کارخانجات منطقه آزاد ارس در شهرستان جلفا واقع در آذربایجان شرقی مشغول به کار بود.

گفتنی است ؛این کارگر جوان اهل مرند دارای یک کودک چند ماهه بود.

بیست ودوم فروردین ماه1395

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.