اخباروگزارشات کارگری14اسفند1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

kargaran1

پرونده قضایی کارگران مجتمع مس خاتون آباد و معادن سنگ آهن بافق و طزره مختومه باید گردد

– کارگران پیمانی اتوبوس رانی آبادان خواهان تبدیل وضعیت هستند!

برای یک فعال صنفی معلمان پرونده تشکیل شد

– گفتگوی رادیو بین المللی فرانسه با ستار رحمانی

– گزارشی از وضعیت بیمه کارگران ساختمانی شهرستان سقز

– عدم پرداخت3ماه حقوق کارکنان وکارگران شهرداری میرجاوه

– وعده های خشک وخالی دولت وتجمع تاکسیرانان در اعتراض نسبت به عدم پرداخت سهم حق بیمه از جانب دولت!

– عدم پرداخت 6ماه دستمزد معلمان حق التدریسی!

-97 درصد پرستاران از عملکرد وزارت بهداشت ناراضی هستند

– مرگ کارگر سنندجی در اثر حادثه ناشی از کار

کارگران پیمانی اتوبوس رانی آبادان خواهان تبدیل وضعیت هستند!

حدود ۱۰۰نفر از کارگران اتوبوس رانی آبادان به دلیل نداشتن امنیت شغلی خواستار تبدیل وضعیت خود از پیمانی به قرارداد مستقیم هستند.

به گزارش14اسفندایلنا،کارگران اتوبوس رانی آبادان با اعلام این خبر گفتند: حدود ۱۰۰ کارگری که در بخشهای مختلف شرکت «اتوبوس رانی آبادان» تحت عناوین شغلی راننده، تعمیرات، موتوری و ستادی توسط شرکت‌های واسطه نیروی انسانی (پیمانکاری) مشغول به کارند به دلیل نداشتن ثبات شغلی و هم‌چنین ضعف حقوق و دستمزد، ابراز نارضایتی می‌کنند.

کارگران با بیان اینکه از مجموع ۱۴۰ کارگر شاغل درشرکت اتوبوس رانی آبادان، نزدیک به ۱۰۰ نفر را کارگران پیمانکاری ومابقی را کارگران رسمی تشکیل می‌دهند افزود: کارگران پیمانکاری علاوه بر آنکه هر ماه دستمزد ماهیانه خود را با تاخیر دریافت می‌کنند، از شرایط کار با این شرکت پیمانکاری رضایت ندارند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود هستند.

به گفته کارگران، همکاران رسمی و قرارداد مستقیمشان از مزایا‌ی ویژه‌ای همانند پاداش، حق طرح طبقه بندی مشاغل وغیره.. برخورداند اما این مزایا به کارگران پیمانکاری تعلق نمی‌گیرد.

کارگران می‌گویند: از چند سال پیش تعداد ۶۰ تا ۷۰ کارگر رسمی وقرار دادمستقیم شاغل در شرکت اتوبوس رانی آبادان بازنشسته شده‌اند این در حالیست که کارگران پیمانی که به صورت میانگین ۶ تا ۸ سال سابقه کار دارند انتطار داشتند که جایگزین نیروی کار بازنشسته شرکت بشوند.

برای یک فعال صنفی معلمان پرونده تشکیل شد

برای طاهر قادر زاده، عضو انجمن صنفی معلمان  کردستان، پرونده ای در دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان سقز تشکیل شده است.

از قرار معلوم اتهام وارده در این پرونده تبلیغ علیه نظام ذکر شده است.

در حال حاضر، این پرونده به شعبه پنجم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سقز ارجاع شده است.

این فعال صنفی معلمان در ماه های گذشته به علت فعالیت های صنفی، بارها برای بازجویی احضار شده است.

منبع: حقوق معلم و کارگر 

گفتگوی رادیو بین المللی فرانسه با ستار رحمانی

صدا و سکوت

در تمام جهان علیه حکم ظالمانه “شش سال زندان برای دبیر کانون صنفی معلمان” اعتراض شده است

بقلم بیژن برهمندی

در گفتگوئی با ستار رحمانی عضو اتحادیه کالج ها و دانشگاههای بریتانیا، وی اظهار عقیده می کند که حکم شش سال زندان برای عبدی، که تمام فعالیت هایش کاملاً صنفی و بقصد تحقق خواسته های معلمان بوده است، آنهم بکمک اتهاماتی که هیچ ربطی به اسماعیل عبدی ندارند، همه را شوکه کرده است.

خبر محکومیت شش سال زندان برای اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان ایران که از تیر ماه سال گذشته در بازداشت بسر می برد، و نیز صدور محکومیت یک سال زندان برای رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از آخرین اخباری است که از سرکوب فعالیت های صنفی در ایران خبر می دهد.

این در حالی است که همین یکی دو هفته پیش احکام زندان برای داود رضوی و عثمان اسماعیلی صادر شده بود.

متاسفانه در سال های اخیر مقابله قوه قضائیه در همکاری با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه فعالان مدنی و بویژه صنفی شدت بیشتری گرفته و با آنکه بدلیل جو اختناق فعالیت های صنفی بشدت کمرنگ شده و فعالان اصناف مختلف با احتیاط بسیار عمل می کنند، با این حال رشد روز افزون ناخشنودی ها ی شغلی بویژه در میان معلمان و کارگران رشته های مختلف، واکنش های فعالان صنفی را اجتناب ناپذیر می کند و بنظر می رسد که مقامات امنیتی به این نتیجه رسیده اند که با سخت گیری ها و اقدامات سرکوبگرانه از جاری شدن موج نارضایتی ها به درون مجراهای سندیکائی جلوگیری کنند و بویژه با حبس و تبعید فعالان سندیکائی، امکان فعالیت را از این نهاد ها بگیرند.

در گفتگوئی با ستار رحمانی عضو اتحادیه کالج ها و دانشگاههای بریتانیا وی با توجه به اینکه وکیل دبیر کانون صنفی معلمان تقاضای تجدیدنظر کرده است، اظهار امیدواری می کند که در محاکمه بعدی  وی بتواند تبرئه شود.

درباره اتهامات عبدی وی توضیح می دهد که نامبرده بقصد گرفتن ویزا برای رفتن به ارمنستان اقدام کرده بود که در آنجا هفتمین کنفرانس بین المللی آموزش برگزار می شد و عبدی را برای حضور در این کنفرانس دعوت کرده بودند. او به این بهانه دستگیر شد و اکنون یکی از اتهامات او ارتباط با سازمان های خارجی است.

بروایت ستار رحمانی یکی دیگر از اتهامات این رهبر سندیکائی مصاحبه با رسانه های خارجی است و اتهامات دیگر او را ” اتهامات طبقه بندی شده ” نام گذارده اند که معنایش ماهیت امنیتی آنهاست که یعنی امنیت ملی را به خطر انداخته است.

در مورد اعتراضات جهانی علیه این احکام ظالمانه ستار رحمانی می گوید در تمام جهان علیه این حکم ناعادلانه اعتراض شده است. او از بیانیه اعتراضی آموزش بین الملل یاد می کند و می گوید کنگره سراسری اتحادیه های کارگری انگلیس، یکبار قبلاً و یک بار هم اخیراً اعتراض نامه ای علیه احکام زندان اسماعیل عبدی صادر کرده است. در تهران هم کانون صنفی معلمان به این احکام اعتراض کرده است.

بعقیده ستار رحمانی احکامی که علیه فعالان صنفی و مدنی، از جمله علیه فعالان صنفی کارگری صادر می شود، درست مثل حکمی که علیه رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد صادر کرده اند، احکامی ناعادلانه و غیر انسانی هستند که ربطی به فعالیت های صنفی آنها ندارد. او می گوید فعالان سندیکائی که دستگیر نشده اند واقعاً وضعیت دشواری دارند . بطوریکه مرتباً زیر فشار تهدید و ارعاب و نیز خطر دستگیر شدن قرار دارند.

گوش کنید:

http://telechargement.rfi.fr/rfi/persan/audio/modules/actu/201603/syndicalistes_prisoniers.mp3

گزارشی از وضعیت بیمه کارگران ساختمانی شهرستان سقز

بنا به گزارش ارسالی چندی است که در شهرستان سقز انجمن صنفی کارگران ساختمانی تشکیل شده است.   این انجمن از کارگران عضو در این تشکل مبلغ پنجاه هزار تومان بابت حق عضویت دریافت اماهیچ گونه خدماتی به آن ها ارائه نمی دهد.

بر اساس این گزارش بازرسان این انجمن به جای اقدام در جهت حل مشکلات کارگران ساختمانی و بیمه کردن آن ها، بیمه کارگران قدیمی تر را نیز حذف کرده اند. و این در حالی است که  این کارگران در سالهای گذشته در سازمان فنی و حرفه ای امتحان داده و کارت مهارت برای آنان صادر شده است. انجمنی که به نام دفاع از کارگران ساختمانی تشکیل شده است، به جای این که در جهت منافع کارگران حرکت نماید، علیه منافع آنان حرکت می کند.

کمیته هماهنگی بر این باور است که تنها از طریق نظارت دقیق تر و فعال تر یکایک اعضای این تشکل ها و دخالتگری مؤثر آن ها در جهت بهبود وضعیت کارگران می توان مانع از اتخاذ برخی تصمیمات نادرست و پاره ای برخوردهای غلط و ضدکارگری شد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

13 اسفند 1394

عدم پرداخت3ماه حقوق کارکنان وکارگران شهرداری میرجاوه

عدم پرداخت حقوق۳ماهه کارکنان شهرداری میرجاوه، زندگی این افراد را با مشکل مواجه ساخته است.

به گزارش 13اسفند لادیز،تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری میرجاوه، این زحمتکشان را دچار مشکلات و چالش های زیادی کرده است و زندگی آنها را به طور کلی فلج ساخته است. این روزها که تورم و فشار اقتصادی کمر مردم را خم کرده است و حتی کارمندانی که سر ماه حقوق خود را دریافت می کنند در اواسط ماه باید لنگان لنگان و با احتیاط خرج کنند و کمتربخورند و خریدکنند تا آخرماه با بی پولی مواجه نشوند، کارگران شهرداری میرجاوه چند ماه را بدون حقوق و مزایا سپری کردند اکنون چند ماه است که به جای دست پر شرمندگی به خانه می برند.

کارگرانی که صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند و اهل شکایت و بگو مگو نیستند و عادت به حقوق معوقه و عدم پرداخت حقوق خود کرده اند.

این موضوع در زندگی و معیشت این کارکنان تاثیر سوء داشته و برای خانواده های آنان به یک معضل جدی تبدیل شده است تا جایی که بعضی از آنها در تهیه حداقل امکانات برای گذران زندگی خود با مشکل جدی مواجه هستند.

یکی از کارگران شهرداری میرجاوه دراین باره می گوید: سه ماه است که هیج دستمزدی دریافت نکردم و به سختی روز گار می گذرانم ،تاکنون بیش از یک میلیون کالای نسیه از کاسبهای محله گرفتم و دیگر فروشگاهی به من نسیه نمی دهد.

وی ادامه داد: تا کی باید با این وضعیت سپری کنیم چگونه باید نان خانواده را تامین کنیم، با نزدیک شدن به عید نوروز همه به دنبال خرید عید هستند اما بچه های من باید با حسرت به لباس های نو و خرید عید سایر همسالان خود نگاه کنند.

کارگر دیگری می گوید:فرزندم بیمار است اما از ترس هزینه های بالای درمان و بی پولی نمی توانم او را نزد پزشک ببرم انقدر از مردم و بستگان پول قرض گرفتم که اگر هم حقوقم را بدهند کفاف نسیه ها را نمی دهد.

وی با بیان اینکه ایا شهردار خود نیز می تواند با این وضعیت زندگی می کند، افزود: خدا هیچ بنده ای را شرمنده زن و فرزندانش نکند، اما من چند ماه است از شرمندگی بی پولی نمی توانم به چشمان فرزندم نگاه کنم

وی تاکید کرد:از شهردار و مسولین می خواهم فکری به حال حقوق معوقه ما بکنند تحمل این شرایط برای ما و خانواده هایمان بسیار دشوار است.

فرد دیگری از کارکنان شهرداری اظهار کرد: بسیاری از اقساط وام هایم عقب افتاده است،  از طرفی دیگر نمی دانم چگونه جواب صاحبخانه را بدهم بدون حقوق زندگی می کنیم و  به جای نان شرمندگی سر سفره هایمان میبریم ، خجالت می کشم در چشمان فرزندانم نگاه کنم چرا کسی به داد ما نمی رسد.

دریافت نکردن حقوق و سفره های خالی موجب به خطر افتادن سلامت روحی، روانی و بنیان خانواده کارگران شده است و  بی توجهی به حقوق کارکنان شهرداری موجب شده تا کرامت و شخصیت این افراد در مقابل جامعه و خانواده هایشان با تهدید مواجه شود اما کارکنان و کارگران شهرداری به رغم وجود مشکلات از هیچ تلاشی در راستای خدمت رسانی دریغ نکرده اند و اکنون نوبت مسولان شهرستان میرجاوه است تا چاره اندیشی کنند و برای پرداخت حقوق معوقه این زحمتکشان چاره ای بیندیشند.

وعده های خشک وخالی دولت وتجمع تاکسیرانان در اعتراض نسبت به عدم پرداخت سهم حق بیمه از جانب دولت!

تأمین اجتماعی بدون اطلاع قبلی سازمان تأمین اجتماعی چهارماه است که بیمه رانندگان تاکسی را قطع کرده است.

براساس شنیده‌ها نه تنها بیمه رانندگان جدید، بلکه بیمه رانندگان قدیمی نیز در حال قطع شدن است.

به گزارش 14اسفند تسنیم، قطع بیمه تاکسی ها در کشور محل مناقشه چندین سازمان دولتی و غیردولتی شده است. برخی اعتقاد دارند که قطع بیمه از سوی تاکسیرانی صورت گرفته و عده ای دیگر می گویند که تأمین اجتماعی کوتاهی نکرده است .این ماجرا تا آنجا ادامه دارد که امروز بسیاری از رانندگان تاکسی از ابتدایی ترین حق خود یعنی داشتن دفترچه بیمه درمانی محروم مانده اند.

موضوع قطع بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی مدتی است که مطرح است و علت اصلی آن از زبان تاکسی‌رانان عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرماست که تکلیف دولت بوده، در نشست 24 شهریور ماه سال جاری محمد باقر نوبخت پیرامون این موضوع گفته بود که در ارتباط با حق بیمه تاکسی رانان، سازمان تأمین اجتماعی  در این زمینه اقدام می کند.

وی بیان کرده بود: اینطور نیست که هر ماه باید حق بیمه از سوی دولت به این سازمان داده شود. معمولاً حسابی بین دولت و تأمین اجتماعی است و این سازمان باید تعهدات خود را دنبال کند و من در این رابطه پیگیری می کنم.

شواهد حاکی از این است که این وعده دولت هم مانند سایر وعده ها خشک و خالی است.

بیمه تاکسیرانان در سال جاری مدام قطع و وصل شد. تا اینکه روز 12اسفند ماه،200 نفر از تاکسیران‌ها در اعتراض به عدم پرداخت حق بیمه خود مقابل ساختمان بیمه تاکسیرانی در خیابان ملک تجمع کردند.

نزدیک به 4ماه از قطع بیمه رانندگان تاکسی می‌گذرد اما هنوز هیچ مقام مسئولی در این زمینه پاسخ نداده است.

یکی از رانندگان تاکسی که در این تجمع حضور داشت گفت: زمانی که به ساختمان بیمه تاکسیرانی در خیابان ملک مراجعه کردم و خواستار وضعیت بیمه تأمین اجتماعی خود شدم آنها بیان کردندشماره بیمه خود را در سامانه مشاهده سوابق وارد و از ریختن حق بیمه مطلع شوم.وقتی به سامانه مراجعه کردم متوجه شدم از آبان ماه هیچ حق بیمه ای پرداخت نشده است.

این راننده تاکسی با گلایه از کارگزاران بیمه ادامه داد: تعدادی از رانندگان تاکسی دچار بیماری هایی هستند که باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنند ولی متأسفانه دفترچه های بیمه را تمدید نمی کنند.

وی با بیان اینکه براساس شنیده‌ها نه تنها بیمه رانندگان جدید، بلکه بیمه رانندگان قدیمی نیز در حال قطع شدن است، گفت: امیدواریم دولت 50درصد سهم خود برای پرداخت حق بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند تا دل‌نگرانی خانواده بیش از 100 هزار نفری رانندگان تاکسی برطرف شود.

عدم پرداخت 6ماه دستمزد معلمان حق التدریسی!

دستمزد گروه زیادی از معلمان حق التدریس از مهرماه پرداخت نشده است. حق بیمه معلمان حق التدریس هم مرتب پرداخت نمی شود.

به گزارش14اسفندایلنا،جمعی از معلمان حق التدریس در تماس با ایلنا از چند ماه معوقات مزدی خود خبر دادند.

به گفته این معلمان، در بسیاری از مدارس از مهرماه به این معلمان هیچ گونه پرداختی انجام نشده است.

این معلمان از نامشخص بودن وضعیت بیمه خود ابراز نگرانی کردند و گفتند حق بیمه معلمان حق التدریس مرتب پرداخت نمی شود و این معلمان  با سالها سابقه تدریس از مزایای قانونی محرومند.

این معلمان خواستار ساماندهی اشتغال خود توسط وزارت آموزش و پرورش هستند و توقع دارند این وزارتخانه به مسئولیت های قانونی خود در قبال کادر آموزشی عمل کند.

97 درصد پرستاران از عملکرد وزارت بهداشت ناراضی هستند

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه 97درصد پرستاران از عملکرد وزارت بهداشت ناراضی هستند، عنوان کرد: این امر موجب کاهش کیفیت خدمات پرستاری می‌شود که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای بیماران داشته باشد.

به گزارش14اسفند آنا،محمد شریفی مقدم درباره نتایج نظرسنجی که در سایت نظام پرستاری در خصوص عملکرد وزارت بهداشت در حوزه پرستاری است، گفت: در این نظرسنجی مشخص شد که 97 درصد از پرستاران از عملکرد وزارت بهداشت در حوزه پرستاری ناراضی هستند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه این نارضایتی نشانه خوبی نیست، افزود: پرستاران از ارکان اصلی ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی به شمار می‌روند و نارضایتی این افراد از شرایط موجود موجب کاهش کیفیت خدمات آنها به بیماران می‌شود که عوارض جبران‌ناپذیری دارد.

وی با تاکید براینکه وزارت بهداشت باید گوش شنوایی برای خواسته‌های پرستاران داشته باشد، عنوان کرد: وزارت بهداشت به عنوان یک نهاد حاکمیتی باید به خواسته‌های پرستاران توجه و به آن جامع عمل بپوشاند.

شریفی مقدم معتقد است «وزارت بهداشت یک نهاد پزشک‌ سالار است که عدالت را در میان پرستاران و پزشکان به خوبی رعایت نمی‌‌کند.»

مرگ کارگر سنندجی در اثر حادثه ناشی از کار

به گزارش رسیده روز 11/12/94 کارگری به نام ناصح در حین کار در پارکینگ احداثی شهرداری سنندج از آسانسور سقوط کرده و متاسفانه جان باخت. لازم به توضیح است نامبرده 30 ساله سن داشته و متآهل و دارای یک فرزند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن عرض تسلیت به خانواده و دوستان این کارگر، بروز چنین حوادثی در محیط های کار را ناشی از سودخواهی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی در محیط های کار توسط کارفرمایان دانسته و رعایت استانداردهای ایمنی و فراهم نمودن شرایط برقراری این الزامات  در محیط های کار را مانع از بروز چنین حوادث ناگواری می داند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

14 اسفند 1394

چهاردهم اسفندماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.