اشاره به نمونه دیگری از شیوه تاریخنگاری استاد دانشگاه آکسفورد انگلیس در وارونه جلوه دادن وقایع تاریخی ـ که در حقیقت، چیزی جز «تحریف تاریح» نیست!: منصور بیات زاده

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

Homa-mehrnameh-3

دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان نویسنده کتاب «خاطرات سیاسی خلیل ملکی»، در مقدمۀ  آن کتاب به مقاله ای که خلیل ملکی در ٢٩ آذر ١٣٢٣ در روزنامۀ «رهبر» در رابطه با مقالۀ احسان طبری که  او در ١٩ آبان ١٣٢٣ در روزنامۀ «مردم برای روشنفکران» نوشته بود و«ایران را جزء حریم امنیت شوروی خوانده بود» اشاره نموده است. ولی آن جناب ازتیتر مقالۀ مزبور که گویا خلیل ملکی در دفاع از احسان طبری در روزنامۀ «رهبر» نوشته بود،نامی نبرده است. ودر رابطه با محتوی مقالۀ مزبور می نویسد:

«ملکی در روزنامه رهبر  سعی کرد که از او دفاعی کرده باشد و قضیه را تا اندازه ای موجه جلوه دهد….». و در آن رابطه متذکر می شود که:

« ملکی و یارانش بهیچ وجه طرفدار تقاضای شوروی نبودند»!!

اظهاراتی که کاملا ً اشتباه می باشد.

درحالیکه، اسناد و مدارک  درباره موضوع خواست «امتیاز» نفت شمال از سوی کافتارادزه، معاون وزارت امورخارجه دولت بلشویکی حاکم بر روسیه بیانگر عکس اظهارات «استاد» محترم دانشگاه آکسفورد انگلیس،می باشد.حتی، به استناد به مقالات خود خلیل ملکی.

خلیل ملکی در اواخرآذرماه ١٣٢٣ تحت عنوان “سروته یک کرباس” ، مقاله ای در سه بخش در روزنامه «رهبر» ارگان مرکزی حزب توده ایران، به سال دوم، شماره های ۴٣٨ ـ ۴٣٧ ـ ۴٣۶ ، نوشته است.او در آن مقالۀ از دولت کمونیستی حاکم بر روسیه حمایت و پشتیبانی می کند و با نظرات و عملکرد دکتر مصدق در مجلس شورای ملی، آنهم  در این رابطه که ایشان با اعطای امتیاز نفت شمال به دولت شوروی مخالف بوده و طی  پیشنهادی به تاریخ ١١ آذرماه ١٣٢٣ در رابطه با تحریم امتیاز نفت به کشورهای بیگانه مطرح می کند، که با تصویب آن پیشنهاد از سوی مجلس به  قانون ۴ ماده ای «تحریم امتیازنفت» تبدیل می شود.موضوعی که باعث رنجش خاطر دولت شوروی و طرفداران آن دولت در ایران، از جمله خلیل ملکی می شود. آن «قانون»، سبب تحریر مقالات “سروته یک کرباس” و «توازن منفی»… از سوی خلیل ملکی می شود! ونه موضوع « دفاع ازاحسان طبری».

در زیر به لینک مقاله «سروته یک کرباس» و نقدی که دکتر خسروشاکری تحت عنوان «خلیل ملکی و مصدق» درباره آن مقالۀ تحریر کرده بود، اشاره رفته است.

http://www.ois-iran.com/2015/shahriwar-1394/ois-iran-7190-saro_tahe_yek_karbas-wa-Kalil_Maleki-wa-dr_Mossadegh.htm

علاوه بر آن مقالۀ، خلیل ملکی در مقالا دیگری ، ازجمله «توازن منفی» در رابطه با موضوع «امتیاز» نفت شمال بصورت مثبت اظهار نظر نموده  و مجددأ با نظرات دکترمصدق به  جدل و پلمیک پرداخته است.

در واقع دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان، از طریق چنان شیوه تاریخنگاری، سعی کرده بر مواضع ضدملی و ارتجاعی خلیل ملکی که در مقالۀ «سروته یک کرباس» … مطرح شده بود، سرپوش بگذارد. درحالیکه وظیفه یک تاریخنگار مسئول این است که در هنگام نگارش «خاطرات سیاسی خلیل ملکی» ،همانطور که به نظرات مربوط به «نیروی سوم» توجه نموده بود، همچنین محتوی مقالۀ «سروته یک کرباس» را نیز مورد توجه و تفسیر قرار می داد. نه اینکه همچون یک پروپاگاندیست حزبی عمل کند، یعنی بدین خاطر که محتوی آن مقالۀ چون با خود بارمنفی بهمراه داشته است، به محتوی آن توجه ننماید،.در حالیکه آن محتوی بیانگر نظرات سیاسی خلیل ملکی در یک مقطعی از دوران مبارزات او می باشد. در واقع آن «استاد» محترم از آن طریق دست به «سانسور» زده و از ذکر تیتر و محتوی آن مقالۀ در کتاب خاطرات سیاسی جلوگیری نموده است!!

محتوی مقالاتی همچون «سروته یک کرباس» و «توازن منفی»… بیانگر این واقعیت تاریخی هستند که خلیل ملکی در آن مقطع تاریخی  از مبلغین سیاست اتحاد جماهیر شوروی و از طرفداران «امتیاز» نفت ازسوی آن دولت در ایران بوده است.

دکتر انور خامه ای در باره تصویب قانون «تحریم امتیازنفت» از سوی مجلس که برپایه پیشنهاد دکتر مصدق شکل گرفته بود در صفحه ١۴٨ جلد دوم خاطراتش  در رابطه با مواضع خلیل ملکی در آنباره می نویسد:

«…نتیجه دیگر طرح فوق و تصویب آن عصبانیت شدید رهبران حزب توده از دکتر مصدق بود. حملات شدید به او شروع گردید و بیشتر این حملات از جانب اصلاح طلبانی  چون ملکی و قاسمی بود.ملکی در مقالاتی تحت عنوان های «توازن منفی»،  «پس و پیش کردن عقربه های ساعت » و بویژه در مقاله ی «سروته یک کرباس» دکتر مصدق را به باد انتقاد گرفت و تا آنجا رفت که نوشت«طرح آقای دکتر مصدق مذاکرات را از مخافل ایران و شوروی به محافلی منتقل می کند که روزنامه تایمز پیشنها کرده …» یعنی میان سه کشور انگلیس . آمریکا و شوروی  مسئله را حل کنند. در حالیکه طرح مزبور هرگونه مذاکره ای را منع می کرد و اتهام همکاری دکتر مصدق با روزنامه ی تایمز یعنی سحنگوی محافظه کاران انگلیس واقعا ً بی انصافانه بود…»

سرپوش گذاشتن بر آن مواضع ، عملکردی اشتباه، غلط و عوامفریبانه می باشد و در واقع تحریف تاریخ است؟

بخاطر روشن شدن چگونگی وارونه جلوه دادن رویدادهای تاریخی که چیزی جز«تحریف تاریخ» از سوی دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان در نگارش مسائل تاریخی نیست، کپی صفحات ٣۵ تا۴٠  کتاب خاطرات سیاسی خلیل ملکی را به عنوان پانویس شماره ١۵ ـ بخش پنجم مقاله «تحریف تاریخ ـ نظرات متناقض و انحرافی خلیل ملکی درباره دکترمصدق!» را انتخاب کردم و برای آگاهی خوانندگان محترم آنرا در شبکه اینترنتی قرار دادم. تا خوانندگان محترم با توجه به محتوی مطالب آن صفحات  و مقایسه آن با مطالبی که از مقالات «سروته یک کرباس» و«توازن منفی» در بخش پنجم مقالۀ «تحریف تاریخ ـ نظرات متناقض و انحرافی خلیل ملکی درباره دکترمصدق!.» نقل شده است، بیشتر با چگونگی شیوه تاریخ نگاری «استاد» محترم دانشگاه آکسفورد آشنا شوند!

Capture d’écran 2016-01-31 à 11.27.51 Capture d’écran 2016-01-31 à 11.28.03

Capture d’écran 2016-01-31 à 11.28.11 Capture d’écran 2016-01-31 à 11.28.03 Capture d’écran 2016-01-31 à 11.27.51 Capture d’écran 2016-01-31 à 11.28.36

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.