اخباروگزارشات کارگری27دی1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

Capture d’écran 2016-01-03 à 12.56.46

– اولین جلسه دادگاه9کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق برگزارشد!

– تجمع اعتراضی مشترک کارکنان پتروشیمی های اراک،اصفهان،تبریز وماهشهر مقابل وزارت نفت!

– با تجمعات اعتراضی برخورد امنیتی وپلیسی خواهد شد!

اعتصاب کارگران پروژه راه آهن ورزنه بیست و یکمین روز را پشت سرگذاشت!

اتحادیه آزاد کارگران ایران:تبصره های 24 و33 لایحه برنامه ششم توسعه حذف شدند

-درهمین رابطه:

* متن کامل بودجه ۹۵ و لایحه برنامه ششم منتشر شد

**ریش وقیچی در دست هیئت وزیران؟!

بندی مبهم در لایحه برنامه ششم تحت لوای کارورز؟!

– اعتصاب دوباره کارگران کاغذ پارس هفت تپه مقابل کارخانه دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان!

آزادی 12کارگر کارخانه سیمان درود پس از 5 روز بازداشت با قرار کفالت همکارانشان!

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:در محکومیت بازداشت کارگران سیمان دورود

– اعتصاب کارگران آبفای ماهشهر دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود

– تجمع بازنشستگان آموزش‌وپرورش مقابل مجلس

تجمع اعتراضی50 مهماندار بیکارشده شرکت رجا در مراغه مقابل فرمانداری!

اخراج200کارگر معدن زغال سنگ معدن جو طبس با3ماه حقوق معوقه!

بیکاری160کارگرقند فسا بدنبال تعطیلی کامل کارخانه!

– سایه بیکاری بالای سر55کارگر آب معدنی دماوند درپی نیمه تعطیلی کارخانه!

– تصمیم سازمان تأمین اجتماعی  و شورای عالی حفاظت فنی برای حذف 6 گروه از مشاغل سخت و زیان‌آور؟!

جان باختن 77کارگر دراستان اصفهان طی نه ماهه سال جاری!

اولین جلسه دادگاه9کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق برگزارشد!

روز26دی، اولین جلسه دادگاه9کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق به اتهام اخلال در نظم و جلوگیری از فعالیت و تولید معدن،برگزارشد.

به گزارش27دی ایلنا، روز گذشته اولین جلسه دادگاه ۹ نفر از کارگران معترض بافق بر گزار شد.

این در حالی است که مسئولان پیش از این وعده لغو پیگیری قضایی این کارگران را داده بودند.

از قرار معلوم در این جلسه کارگران تفهیم اتهام شده‌اند و به آن‌ها اتهاماتی از قبیل اخلال در نظم و جلوگیری از فعالیت و تولید معدن وارد شده است.

به گفته کارگران، جلسه بعدی دادگاه به حدود بیست روز دیگر موکول شده است.

پیگیری قضایی کارگران معترض بافق در حالی انجام می‌شود که یکی از مصوبات شورای تامین استانیزد در سال گذشته توقف لغو پیگیری قضایی کارگران معترض این واحد معدنی بوده و در عین حال نیز مدیریت شرکت سنگ آهن بافق شکایت طرح شده علیه این کارگران را پس گرفته است.

تجمع اعتراضی مشترک کارکنان پتروشیمی های اراک،اصفهان،تبریز وماهشهر مقابل وزارت نفت!

صبح امروز27دی،حدود سیصد نفر از کارکنان پتروشیمی های اراک، تبریز، اصفهان و امیرکبیر در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت استخدامی پس از واگذاری واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی، در تهران تجمع کردند.

به گزارش27دی ایلنا، صبح امروز حدود سیصد نفر از کارکنان پتروشیمی های اراک، تبریز، اصفهان و امیرکبیر  به قصد پیگیری مطالبات خود به تهران آمدند.

تعدادی از این تجمع کنندگان گفتند: ابتدا قصد مراجعه به ساختمان مجلس شورای اسلامی را داشتیم اما در نهایت تجمع اعتراضی خود را در مقابل وزارت نفت برپا کردیم.

این تجمع کنندگان عدم امنیت شغلی و شرایط نامناسب بازنشستگی پس از واگذاری پتروشیمی ها به بخش خصوصی را دلایل برگزاری این تجمع اعتراضی عنوان کردند.

عدم پاسخگویی وزارت نفت به مطالبات کارکنان پتروشیمی ها پس از برگزاری تجمعات پی در پی هفته ها و ماههای گذشته، علت اصلی  برگزاری تجمع مشترک در تهران عنوان شده است.

با تجمعات اعتراضی برخورد امنیتی وپلیسی خواهد شد!

مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: صبح شنبه با حضور مؤثر نیروی انتظامی هیچ تجمع غیرقانونی مقابل وزارت بهداشت برگزار نشد و در آینده با هرگونه تجمع غیرقانونی در مقابل وزارت بهداشت توسط دستگاه‌های ذی‌ربط برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش27دی فارس، جواد افشاری یک روز پس از حمله پلیس و نیروی ضد شورش به تجمع رادیولوژیست های سراسرکشورمقابل وزارت بهداشت  دراعتراض به بخشنامه این وزارتخانه اضافه کرد: حضور در اجتماع بدون مجوز حتماً عکس‌العمل دارد که نهادهای مسئول انتظامی و امنیتی مسئولیت دارند و خارج از اختیارات وزارت بهداشت است ضمن اینکه این وزارتخانه تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌شود و مراجع و دستگاه‌های امنیتی با معترضین بدون مجوز رسمی بنا به تکلیف قانونی خود، برخورد خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: اگر هر گروهی به‌حق یا ناحق بدون رعایت قاعده‌ای برای دستیابی به مطالباتشان وارد خیابان‌ها شوند منجر به ایجاد تنش و اغتشاش می‌شود و امنیت اجتماعی را به خطر خواهد انداخت که زیبنده نظام اسلامی نیست.

مدیرکل امور حقوقی وزارت بهداشت در پایان تأکید کرد که صبح شنبه با حضور مؤثر نیروی انتظامی هیچ تجمع غیرقانونی مقابل وزارت بهداشت برگزار نشد و در آینده با هرگونه تجمع غیرقانونی در مقابل وزارت بهداشت توسط دستگاه‌های ذی‌ربط برخورد قانونی خواهد شد.

درهمین رابطه:

حمله پلیس و نیروی ضد شورش به تجمع اعتراضی رادیولوژیست های سراسرکشورمقابل وزارت بهداشت وبازداشت تعدادی از معترضین!

تجمع امروز26دی، رادیولوژیست های سراسرکشورمقابل وزارت بهداشت در اعتراض به بخشنامه وزارت بهداشت با حمله پلیس و نیروی ضد شورش روبروشد.

یکی از تجمع‌کنندگان در مقابل وزارت بهداشت می‌گوید: امروز بیش از هزار نفر نخبه، پزشک و رادیولوژیست مقابل وزارت بهداشت حضور پیدا کردند. در حالی که مسئولان و مدیران این وزارتخانه می‌توانستند با حضور در بین پزشکان معترض نسبت به آنان پاسخگو باشند اما متاسفانه شاهد بودیم که نه تنها سالن اجتماعات را برای ما در نظر نگرفتند بلکه یگان ویژه در این محل مستقر شد و تعدادی از پزشکان را بازداشت کردند و حتی تلفن‌های همراه تعدادی از پزشکان را ضبط کردند.

یک فعال دانشجویی ، با اشاره به تجمع اعتراض آمیز رادیولوژیست و رزیدنت‌های سراسر کشور در اعتراض به بخشنامه نسبت دادن سونوگرافی به رشته پرتیانولوژیست‌ها گفت: رفتار یگان ویژه از ابتدای تجمع از مقابل ساختمان وزارت بهداشت تا هتل لاله تهران اصلاً اخلاقی نبود.

به گزارش26دی فارس،امروز نیز جامعه رادیولوژیست‌های کشور پس از آنکه مذاکرات و نامه‌نگاری‌ها و ملاقات‌های آنها با مسئولان وزارت بهداشت بی‌نتیجه مانده است، به صورت خودجوش برای رساندن صدای اعتراض و خواسته‌شان به وزارت بهداشت مراجعه کرده‌اند که این گرد‌همایی با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

یکی از تجمع‌کنندگان در مقابل وزارت بهداشت می‌گوید: پیش‌ از این وزارت بهداشت در مقابل اعتراض‌ها یا خواسته‌های پزشکان انعطاف بیشتری نشان می‌داد و حداقل پزشکان را به داخل وزارت خانه راه می‌داد و صحبت‌های آن‌ها را می‌شنید در صورتی‌که این بار رادیولوژیست‌ها با پلیس و نیروی ضد شورش روبه‌رو شدند. ما نه اخلال‌گر هستیم و نه بر هم زننده نظم عمومی، ما تنها یک خواسته صنفی داریم و برای درخواست از وزارت بهداشت در اینجا گرد آمدیم که متأسفانه با کم لطفی وزارت بهداشت و دخالت پلیس روبه‌رو شدیم.

مسئولان وزارت بهداشت حداقل می‌توانستند رسم مهمان‌نوازی را به‌جا آورده و رادیولوژیست‌هایی را که از راه‌های دور مثل خوزستان و بندرعباس و مشهد در اینجا حضور داشتند، بپذیرند و مشکلات و خواسته‌هایشان را بشنود، نه اینکه با بی‌محلی کار را به دست پلیس ضد شورش بسپارند.

به گزارش امروز آنا درهمین رابطه،احد صالحی، نماینده رادیولوژیست‌های تجمع کننده مقابل وزارت بهداشت اظهار کرد: اخیرا وزیر بهداشت بخشنامه‌‌ای را ابلاغ کرده که بر اساس آن به فوق تخصص پریناتولوژی اجازه سونوگرافی داده شده است که در قبال آن نیز هزینه‌ای را دریافت ‌می‌کنند، بر همین اساس ما نسبت به این بخشنامه معترض هستیم. قبلا فوق تخصص پریناتولوژی در مطب خود می‌توانست سونوگرافی انجام دهد و از این دستگاه به عنوان یک وسیله تشخیصی استفاده می‌کرد و حق دریافت هیچ مبلغی را نداشت در حالی که پس از ابلاغ این بخشنامه وضعیت تغییر کرده است.

وی افزود: وقتی پزشک به بیمار اعلام می‌کند که شما نیاز به سونوگرافی دارید و خود پزشک نیز سونوگرافی را انجام می‌دهد این موضوع “خود ارجاعی” محسوب می‌شود در حالی که قبلا فوق تخصص پریناتولوژی، بیماران را به رادیولوژیست ارجاع می‌دادند و ما سونوگرافی می‌کردیم.

این نماینده پزشکان رادیولوژیست ادامه داد: امروز طرح خود ارجاعی جایگزین زیرمیزی شده و این مساله حتی از زیرمیزی نیز بدتر است.

صالحی یادآور شد: تعداد رادیوژیست‌ها در سراسر کشور دو هزار نفر است در حالی که پزشکان زنان و زایمانی که مشمول این طرح شده‌اند حدود 60 نفر هستند و تاثیری در تعداد مراجعات به رادیولوژی‌ها ندارند اما ما به عنوان مدافع حقوق بیماران نسبت به این بخشنامه اعتراض داریم.(فوق تخصص پریناتولوژی به طب مادر و جنین اطلاق می‌شود. مادرانی که بارداری های پر خطر و یا احتمال زایمان زودرس دارند و همچنین ناهنجاری‌هایی در جنین تشخیص داده می شود به فوق تخصص پریناتولوژی ارجاع داده می‌شوند تا تحت مراقبت های فوق تخصصی به یک زایمان موفق دست پیدا کند. لازم به ذکر است فوق تخصص پریناتولوژی را تنها متخصصان زنان و زایمان می‌توانند دریافت کنند.)

وی از برخورد وزارت بهداشت با تجمع کنندگان ابراز تاسف کرد و گفت: امروز بیش از هزار نفر نخبه، پزشک و رادیولوژیست مقابل وزارت بهداشت حضور پیدا کردند. در حالی که مسئولان و مدیران این وزارتخانه می‌توانستند با حضور در بین پزشکان معترض نسبت به آنان پاسخگو باشند اما متاسفانه شاهد بودیم که نه تنها سالن اجتماعات را برای ما در نظر نگرفتند بلکه یگان ویژه در این محل مستقر شد و تعدادی از پزشکان را بازداشت کردند و حتی تلفن‌های همراه تعدادی از پزشکان را ضبط کردند.

به گزارش امروز خبرگزاری دانشجو درهمین رابطه،یک فعال دانشجویی با اشاره به تجمع اعتراض‌آمیز رادیولوژیست‌ها و رزیدنت‌های سراسر کشور در اعتراض به بخشنامه نسبت دادن سونوگرافی به رشته پرتیانولوژیست‌ها گفت: این تجمع از مقابل ساختمان وزارت بهداشت تا هتل لاله تهران برگزار شد.

یک فعال دانشجویی ، با اشاره به تجمع اعتراض آمیز رادیولوژیست و رزیدنت‌های سراسر کشور در اعتراض به بخشنامه نسبت دادن سونوگرافی به رشته پرتیانولوژیست‌ها گفت: رفتار یگان ویژه از ابتدای تجمع از مقابل ساختمان وزارت بهداشت تا هتل لاله تهران اصلاً اخلاقی نبود.

 وی گفت: بخشنامه اخیر وزارت بهداشت موجب خواهد شد که بیمار بدون دلیل و نیاز به انجام سونوگرافی مجبور به گرفتن سونوگرافی شود و نکته خطرناک تر تصمیم‌گیری پزشک عمومی جهت تعیین تشخیص سونو نسبت به بیمار دارد.

 وی خسارت وارد شدن به بیمه‌ها و اقتصاد سلامت را از مهمترین چالش‌های این بخشنامه دانست و گفت: تا قبل از ارائه این بخشنامه، سونوگرافی تنها از طریق رادیولوژیست‌ها ارجاع داده می‌شد و این در حالی بود که در مرحله اول نیاز به دیدن مریض نبود؛ اما اکنون پزشک معالج هم درمانگر است و هم خواهد توانست تصویربرداری در سونوگرافی را بر عهده گیرد و این به این معناست که یک پزشک معالج بدون دلیل خاص می‌تواند تعداد سونوگرافی‌ها را از حد معمول بالاتر ببرد.

 این دانشجوی رادیولوژیست با بیان اینکه تا قبل از ابلاغ این بخشنامه پزشک معالج مریض را نمی‌دید و تنها دستور سونوگرافی را صادر می‌کرد، بیان داشت: بخشنامه جدید وزارت بهداشت کار را به جایی خواهد رساند که ارجاع بیش از حد بیمار جهت گرفتن سونوگرافی، بیمه‌ها را مجبور به پرداخت بیش از حد کند؛ که از این جهت اقتصاد سلامت به مشکل برمی‌خورد.

 این فعال دانشجویی  گفت: براساس قانون دیوان عدالت اداری، تعرفه گذاری بر سونوگرافی زنان ممنوع اعلام شده که این بخشنامه از این مورد عبور کرده است.

اعتصاب کارگران پروژه راه آهن ورزنه بیست و یکمین روز را پشت سرگذاشت!

اصفهان شرق طی گزارشی بتاریخ27دی از 21روز اعتصاب اعتصاب کارگران پروژه راه آهن ورزنه دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوقشان خبرداد.

براساسا این گزارش،جمعی از کارگران و تجمع کنندگان پروژه شبنم –مشک شرکت کیسون در بیست و یکمین روز تجمع خود برای پیگیری درخواستشان، دست به تجمع در دفتر امام جمعه شهر ورزنه زدند.

کارگران شرح مبسوطی از پیگیری های خود جهت احقاق حقوقشان را به اطلاع وی رساندند و مستندات پیگیری های خود را در اختیار امام جمعه قرار دادند.

امام جمعه ضمن دلجویی از پرسنل و کارگران این پروژه، در ابتدا همگی را به صبر و بردباری جهت تسهیل امور و حل مشکل توصیه کرد.

درهمین رابطه:

پنجمین روز اعتصاب کارگران ایستگاه راه آهن شهر ورزنه(شرکت کیسون)دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق!

اعتصاب کارگران شرکت کیسون ( اجرا کننده پروژه دو خطه کردن راه آهن شبنم –مشک ) ایستگاه راه آهن شهر ورزنه،دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق،پنجمین روز خود را پشت سرگذاشت.

به گزارش12دی اصفهان شرق به نقل از منابع آگاه، کارگران شرکت کیسون در پروژه ذکر شده به علت پرداخت نشدن چند ماه حقوقشان، پنجمین روز خود از طرح خواسته حقوقی تا انتظار برای شنیدن پاسخ از مسئولان را پشت سرگذاشتند.

در طول این مدت پنج روز، کارگران در محل ایستگاه راه آهن شهر ورزنه به صورت آرام حضور یافته و خواستار رسیدگی به مشکلشان از متولیان امر هستند.

خواسته کارگران از مسئولین استان توجه و اقدامات لازم جهت دریافت حقوق و معوقاتشان می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران:تبصره های 24 و33 لایحه برنامه ششم توسعه حذف شدند

اما در رابطه با حذف تبصره های 24 و 33 لایحه، هنوز ضرورت ادامه مبارزه وجود دارد. ضرورت ادامه این مبارزه از آنجا،آنطور که در صحبتهای ربیعی وزیر کار و حسین حبیبی دبیرکانون شورای اسلامی کاراستان تهران که در خبرها منتشر شده اند ابهامات وتوهم افکنی های مشهودی که راه را برای گنجاندن طرحهای ضد کارگری دیگری باز گذاشته اند به چشم می خورند، احساس می شود.

تبصره های 24 و33 لایحه برنامه ششم توسعه حذف شدند

سرانجام دربرابراعتراضات شدید وروبه گسترش وهرروزه وغیرقابل مهارکارگران، مقامات مسئول در مقابل این عزم و اراده تسخیر ناپذیر برای دفاع از حق زندگی و شأن انسانی که نشان داده است به هیچ وجه حاضر به سر فرود آوردن و پذیرش حقارت نیست ، مجبور به عقب نشینی شده وتبصره های ضد کارگری را از لایحه برنامه ششم توسعه حذف نمودند.

تا هم اینجا برای مبارزات رو به اعتلا و تعظیم ناپذیر ما کارگران، یک پیروزی دیگر و کسب وجه ای سنگین تر در موزانه قدرت و جدال با سرمایه داری است که باید از آن برای تحقق مطالبات و گرفتن دیگرحقوق پایمال شده امان بهره برداری کنیم. این اولین بار نیست که ما کارگران با مبارزات بی امان خود بندها، تبصره ها، بخشنامه ها و آئین نامه های ضد کارگری را باطل کرده ایم. به همین اعتبار در این مسیر تجارب ارزنده ای را به دست آورده ایم و قطعا در ادامه راه تا رسیدن به کلیه حقوق امان به کار خواهیم گرفت.

اما در رابطه با حذف تبصره های 24 و 33 لایحه، هنوز ضرورت ادامه مبارزه وجود دارد. ضرورت ادامه این مبارزه از آنجا،آنطور که در صحبتهای ربیعی وزیر کار و حسین حبیبی دبیرکانون شورای اسلامی کاراستان تهران که در خبرها منتشر شده اند ابهامات وتوهم افکنی های مشهودی که راه را برای گنجاندن طرحهای ضد کارگری دیگری باز گذاشته اند به چشم می خورند، احساس می شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران همانگونه که به محض انتشارمتن لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه بیانیه ای درمحکوم کردن چنین اقدام ضد کارگری سازمانیافته ای داد وخواستارحذف تبصره های مذکوروجایگزینی آنها باخواست کاهش سن بازنشستگی ازمیزان فعلی وافزایش فوری حداقل دستمزد به بالای خط فقر شد، اکنون یک بار دیگر تأکید می کند که با کسب این موفقیت باید با روحیه ای قوی ترمبارزات خود را تاجایگزینی این تبصره ها باخواست کاهش سن بازنشستگی ازمیزان فعلی وافزایش فوری حداقل دستمزد به بالای خط فقرادامه داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

27 دی 94

درهمین رابطه:

*متن کامل بودجه ۹۵ و لایحه برنامه ششم منتشر شد

لینک متن کامل لایحه برنامه ششم:

http://media.icana.ir/Download/2016/01/1601170002.pdf

*ریش وقیچی در دست هیئت وزیران؟!

بندی مبهم در لایحه برنامه ششم تحت لوای کارورز؟!

بند5 ماده15 لایحه برنامه ششم:

برای ترغیب کارفرمایان وکارآفرینان بخش خصوصی وتعاونی به جذب نیروی کارجوان،کارفرمایانی که طی برنامه ششم توسعه نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدارک حداقل کارشناسی به صورت کارورزی اقدام نمایند،ازپرداخت سهم کارفرما وبیمه بیکاری برای مدت 2سال از تاریخ شروع کار معاف می باشند.آئی نامه اجرایی این تبصره شامل شیوه معرفی،زمینه های کاری الویت دار،نحوه تامین هزینه وسایرموارد به پیشنهاد سازمان و وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی به تصویب هیئت وزیران می رسد.

اعتصاب دوباره کارگران کاغذ پارس هفت تپه مقابل کارخانه دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان!

صبح یکشنبه27دی،کارگران صنایع کاغذ پارس هفت تپه در شهرستان شوش دراعتراض به خلف وعده کارفرما ومسئولان محلی و کشوری ازجمله رئیس اداره کار شوش مبنی برپرداخت حقوق ومطالبات معوقه شان دست به اعتصاب زده ودرمقابل کارخانه تجمع کردند.

به گزارش27دی ایرنا،کارکنان گروه صنایع کاغذ پارس هفت تپه در شهرستان شوش در شمال خوزستان عمل به وعده های داده شده از سوی مسوولان را در خصوص پرداخت حقوق و سایر مطالبات خود را خواستار شدند.

جمعی از کارکنان این شرکت تولید کاغذ صبح یکشنبه با تجمع در مقابل این شرکت در ۲۰ کیلومتری شهر شوش خواستار پاسخگویی مسوولان ذیربط در این رابطه شدند.

این افراد که تعداد آنها به بین ۵۰ تا ۶۰ نفر می باشد نسبت به خلف وعده مسوولان شرکت و سایر دستگاههای پیگیر گله مند می باشند.

کارکنان شرکت کاغذ پارس هفت تپه ۲۵ آذرماه نیز در اعتراض به آنچه که پرداخت نشدن حقوق و سایر مطالبات خود عنوان شده مقابل این شرکت در هفت تپه تجمع کردند.

گروه صنایع کاغذپارس در سال ۱۳۴۶ در شمال خوزستان تاسیس و در سال ۱۳۴۹ به عنوان نخستین واحد تولید کاغذ از خمیر به بهره برداری رسید.

سهام این شرکت در سال ۱۳۹۲ به بخش خصوصی واگذار شد و گروه صنعتی گلریز قم هم اکنون سهامدار گروه صنایع کاغذ پارس است.

گروه صنایع کاغذپارس ، نخستین واحد تولید کننده ی کاغذ از خمیر باگاس (تفاله نیشکر) تولید کننده انواع خمیر کاغذ – کاغذ چاپ و تحریر – فلوتینگ – کرافت لاینر برد و … است که در کنار کشت و صنعت نیشکر هفت تپه احداث شده است.

افزون بر ۵۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.

درهمین رابطه:

*اعتصاب کارگران کارخانه کاغذ پارس هفت تپه دراعتراض به عدم پرداخت3 ماه حقوق وحق بیمه!

صبح امروز25آذر،کارگران کارخانه کاغذپارس هفت تپه خوزستان به علت سه ماه حقوق نگرفتن دست از کار کشیدند.

به گزارش25آذر مهر، اعتصاب کارگران از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح امروز شروع شده و تاکنون همچنان کسی پاسخگوی اعتصاب آنها نشده است.

به گزارش امروزایلنا درهمین رابطه، بیش از ۵۰۰کارگر کارخانه کاغذ سازی پارس صبح امروز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود درمقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.

کارگران کارخانه کاغذ سازی پارس در شوشتر با اعلام این خبر می‌گویند که دلیل اعتراضشان پرداخت نشدن دستمزد کارگران از مهر ماه سال جاری تا هم اکنون است.

برپایه این اطلاعات کارگران این مجتمع صنعتی با احتساب آذر ماه نزدیک به سه ماه معوقات مزدی طلبکارند و همچنین گفته می‌شود که حق بیمه آن‌ها همسان با حقوق، هنوز به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده ودر حال حاضر اداره تامین اجتماعی شهرستان شوشتر راضی به تمدید دفترچه‌های درمان کارگران نمی‌شود.

به گفته یکی از کارگران معترض از حدود یکسال پیش که مدیریت کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده است، مشکلات کارخانه آغاز شده و محاسبات حقوقی بیش از ۷۰۰کارگر این واحد تولیدی بهم ریخته است.

اوگفت: یکی دیگر از مشکلات کارگران بعد از خصوصی سازی نادیده گرفتن کارگران و بی‌اطلاعی  اعضای شورای اسلامی کار کارخانه از برنامه‌های مدیریت است و این وضعیت درحالی است که به عقیده کارگران تصمیمات مدیریت برسرنوشت آنها تاثیر گذار است.

*بازگشت بکارکارگران کارخانه کاغذ پارس هفت‌تپه باپادرمیانی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شوش و همکاری شورای اسلامی کار!

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شوش ازبرگشت کارگران کارخانه کاغذ پارس هفت تپه به کار خبر داد.

به گزارش26آذرفارس،سید ناصر حسینی امروز با اشاره به بازگشت کارگران شرکت کاغذپارس هفت تپه به کار، گفت:صبح امروز به نیابت از مسئولان شهرستان با حضور در جمع کارگران معترض، مطالبات آنها را شنیدیم و اغلبا مطالبات به حقی بود که با همکاری شورای اسلامی کار و توضیحاتی که دادیم آنها بازگشت به کار شدند.

وی عدم تمدید دفترچه‌های بیمه آنها را مهمترین مطالبه کارگران شرکت کاغذ پارس هفت تپه توصیف کرد و افزود: با پیگیری‌های مسئولان محلی و کشوری، مشکل بیمه کارگران در حال رفع است و همچنین طی چند روز آینده جلسه‌ای با مسئولان شرکت کاغذپارس برای بررسی مشکلات و رفع آنها برگزار می‌شود.

آزادی 12کارگر کارخانه سیمان درود پس از 5 روز بازداشت با قرار کفالت همکارانشان!

بعد از ظهر امروز27دی، پس از پنج روز کارگران بازداشتی سیمان درود با قرار کفالت همکارانشان آزاد شدند.

به گزارش27دی ایلنا، بعداز ظهر امروز 12 کارگر بازداشتی سیمان درود با قرار کفالت تعدادی از همکارانان خود در همین واحد صنعتی آزاد شدند.

از قرار معلوم در جلسه  روز گذشته شورای تامین شهرستان درود ،مقرر شده بود  کارگران بازداشت شده با قرار کفالت آزاد شوند که بعد از ظهر امروز همه این کارگران بازداشتی آزاد شدند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:در محکومیت بازداشت کارگران سیمان دورود

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری بازداشت کارگران وفعالین کارگری را محکوم نموده خواهان آزادی هرچه سریع تر کارگران بازداشت شده کارخانه سیمان دورود می باشد.

در محکومیت بازداشت کارگران سیمان دورود

۱۲ تن از کارگران سیمان دورود استان لرستان روز چهارشنبه ۲۳ دی، و در سومین روز اعتراض کارگران این کارخانه با شکایت کارفرما، توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند.

جرم این کارگران این بوده که نگران امنیت شغلی وزندگی خود وخانواده شان بوده اند.کارگران کارخانه سیمان دورود که به ویژه از بعد از تصدی مدیریت جدید این کارخانه شاهد کاهش فروش ،توقف بعضی از خطوط تولید و قطع پاره ای از مزایای خود بوده اند به درستی تشخیص داده اند که چنین روندی در نهایت به چیزی جز بیکارسازی کارگران منجر نخواهد شد. لذا در اعتراض به این روند رو به افت، در محوطه کارخانه دست به تجمع می زنند و کارفرما متقابلا از انها شکایت می کند و به دنبال این شکایت12 نفر از کارگران بازداشت می شوند. به دنبال این واقعه بقیه کارگران در محوطه کارخانه دست به تجمع زده و علاوه بر امنیت شغلی، خواهان آزادی رفقای خود می شوند. این نخستین بارنیست که کارگران به دنبال اعتراض  بازداشت می شوند ومشخص است که سرمایه در این مورد شمشیر را ازرو بسته است. اخیرا نیز تعدادی از کارگران معترض فاز24و23عسلویه بازداشت شدند وپیشتر نیزکارگران چادرملو وبافق بازداشت شده بودند.بازداشت و محاکمه کارگران ونمایندگان کارگری که روز به روز بیشتر و بیشتر می شود تنها نشان دهنده ترس سرمایه از اوج گیری اعتراضات کارگری است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری بازداشت کارگران وفعالین کارگری را محکوم نموده خواهان آزادی هرچه سریع تر کارگران بازداشت شده کارخانه سیمان دورود می باشد.

دی ماه 1394

اعتصاب کارگران آبفای ماهشهر دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود

جمعی از کارگران اداره آب و فاضلاب شهرستان بندر ماهشهر در اعتراض به آنچه پرداخت نشدن حقوق معوقه و مزایای خود عنوان می کردند، دست از کار کشیدند.

به گزارش 27دی ایرنا،این کارگران گفتند که از مهرماه امسال تاکنون تنها پنج میلیون ریال به حسابشان بابت حقوق و مزایا واریز شده است و از آن موقع تاکنون حتی حقوق مهرماه را نیز به صورت کامل دریافت نکرده اند.

کارگران معترض همچنین مدعی اند:پیمانکارهای پیشین حتی بدهی گذشته حدود 6 سال پیش را نیز پرداخت نکرده اند و همچنان در وضعیت نامشخص به سر می برند.

گفته می شود امور مشترکان این اداره نیز در جمع معترضان هستند و حدود 120 نفر امروز در این اداره دست از کار کشیدند.

مدیر آبفای ماهشهر در این خصوص گفت: موضوع اعتراض کارگران این اداره در دست بررسی است.

محمد مهدی زاده افزود:مطالبات این کارکنان مربوط به پیمانکار و بخش خصوصی است، ولی نیروهای رسمی مطالبات و حقوق معوقه ندارند و امیدواریم با بررسی های انجام شده، مشکل این کارکنان نیز بزودی حل شود.

تجمع بازنشستگان آموزش‌وپرورش مقابل مجلس

امروز یکشنبه۲۷ دیماه ۹۴ بیش از پانصد نفر از بازنشستگان آموزش و پرورش در اعتراض به عدم اجرای ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و مغایر بودن افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۳۹۵ با توجه به جداول مربوط به حقوق از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و بخشنامه های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند.

با توجه به اینکه همزمان، رییس جمهور نیز برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حضور داشت، نیروهای امنیتی تا حدود ساعت یازده صبح از برگزاری تجمع جلوگیری می‌کردند ولی با بیشتر شدن تعداد افراد، این تجمع در مقابل در شرقی مجلس برگزار شد.

حاضرین پلاکاردها و تراکت‌هایی که حاوی خواسته‌های آنان بود در دست داشتند. در ادامه یکی از تجمع‌کنندگان به ایراد سخن پرداخت و تعدادی از نمایندگان آنان نیز برای مذاکره به درون مجلس دعوت شدند.

این تجمع در ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه به پایان رسید.

لازم به ذکر است که کارکنانی نیز از ارگان‌های دیگری مثل وزارت نفت و پتروشیمی هم بودند که در اعتراض به وضعیت استخدامی و موضوع حقوق و دستمزد انتقادهایی داشتند‌ و شروع تجمع آن‌ها از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه بود و تداخلی با تجمع بازنشستگان ‌آموزش و پرورش نداشت.

منبع:سایت حقوق معلم وکارگر

تجمع اعتراضی50 مهماندار بیکارشده شرکت رجا در مراغه مقابل فرمانداری!

بیش از 50 مهماندار بیکارشده شرکت رجا در مراغه در راستای اعتراض به روند پیش روی شرکت رجا در تعدیل نیرو و بیکاری مهمانداران در مقابل فرمانداری مراغه تجمع کردند.

مهمانداران در این تجمع از مسئولان و فرماندار این شهرستان خواستند با پیگیری وضعیت موجود راه چاره‌ای برای حل مشکلات مهمانداران بی‌کار شده قطار مراغه ــ تهران بیندیشند.

هم‌چنین در این تجمع تمامی مهمانداران بی‌کار شده شرکت رجا در مراغه خواستار پرداخت حقوق بی‌کاری از سوی بیمه و شرکت رجا شدند.

به گزارش27دی تسنیم،مهماندارانی که شبانه‌روز در جهت آسایش مردم تلاش می‌کردند حال با اثرات رکود با اجرای طرح قطار شش‌تخته به اتوبوسی شرکت رجا ۵۰ نفر از مهمانداران قطار رجا در مراغه بی‌کار شده‌اند.

راه‌آهن مراغه یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های تأسیس‌شده در کشور است که متأسفانه امروز حال و روز خوشی ندارد، این روزها یکی از مهم‌ترین خبرهایی که بین مردم این شهرستان مطرح است، بی‌کار شدن مهمانداران قطار مراغه، با تعدیل نیرو در شرکت رجا است و هم‌اکنون بیش از 50 مهماندار قطار مراغه ــ تهران بی‌کار شده‌اند و از بلاتکلیفی رنج می‌برند.

مسافت بین ایستگاه راه‌آهن مراغه ــ تهران 607 کیلومتر است که مسافران به‌وسیله قطارهای درجه‌دو شش‌تخته و اتوبوسی این مسیر را بین 10 تا 11 ساعت طی می‌کردند که در این حالت ظرفیت پذیرش مسافر در این نوع قطارها 790 نفر بوده که با تغییر این قطارها به اتوبوسی دو برابر افزایش خواهد یافت.

علی اسدی یکی از مسافران قطار اتوبوسی مراغه با اشاره به اینکه میزان استراحت مسافران در قطارهای اتوبوسی کاهش داشته است٬ اظهار داشت: با تبدیل قطارهای مسافربری مراغه ــ تهران به اتوبوسی٬ مسافران از وضعیت موجود ناراضی هستند و ضروری است شرکت رجا هرچه سریع‌تر وضعیت قبلی را به قطارهای مراغه برگرداند.

عدم‌پاسخگویی مدیرکل راه‌آهن شمال غرب به خبرنگاران

برای پیگیری بیکار شدن مهمانداران قطار مراغه و هم‌چنین تبدیل قطار مراغه به تهران از شش‌تخته به اتوبوسی با مدیرکل راه‌آهن شمال غرب کشور مستقر در زنجان بارها تماس گرفتیم و موفق به مصاحبه نشدیم٬ در پایان تلاش‌های ما برای برقراری تماس‌های مکرر با این مدیرکل مستقر در زنجان با پاسخ به “شما اجازه ندارید با من تماس بگیرید” این‌طور پاسخ داد و نتیجه را به روابط عمومی این اداره موکول کرد.

مسئول روابط عمومی راه‌آهن شمال غرب کشور در پیگیری ما با اشاره به اینکه پیگیری علت بی‌کاری مهمانداران این قطار نیاز به بررسی دارد٬ اظهار داشت: اداره‌کل راه‌آهن شمال غرب کشور در تلاش است در صورت تأمین امکانات جدید قطار اتوبوسی مراغه را به قطار شش‌تخته تبدیل کند.

پاسخ روابط عمومی شرکت رجا

مدیر روابط عمومی شرکت حمل‌ونقل رجا شمال غرب کشور در پیگیری بی‌کاری مهمانداران برخی از قطارها در مراغه گفت: با اجرای طرح کاهش تعداد مهمانداران قطارهای مسافری رجا، هیچ مهمانداری تعدیل نمی‌شود و بر اساس تصمیمات گرفته‌شده، طرح کاهش مهمانداران که بر اساس تخمین تعداد مسافر سالن‌ها انجام خواهد شد، به تعدیل نیرو نمی‌انجامد.

وی افزود: همه مهمانداران در شرکت‌های پیمانکاری خود می‌مانند و بر اساس نوبت‌بندی اعزام، به قطارها فرستاده می‌شوند.

مدیر روابط عمومی شرکت حمل‌ونقل رجا شمال غرب کشور، در رابطه با احتمال کاهش شیفت کاری مهمانداران و کاهش دستمزد متناسب با آن، گفت: این احتمال وجود دارد که در تعداد شیفت‌های کاری و دستمزدها، مقداری کاهش داشته باشیم اما در درازمدت و با به‌کارگیری قطارهای جدید این مشکل رفع خواهد شد.

قلی‌نژاد درعین‌حال در رابطه با اعتراضات کارگران پیمانی رجا در روزهای گذشته گفت: رجا با شرکت‌ها قرارداد خدمت منعقد می‌کند و تعهدی نسبت به پرسنل پیمانکاری ندارد.

وی افزود: در رجا تعدادی شرکت راهبری هستند که در مناقصه‌ها شرکت می‌کنند، درنتیجه پس‌ از اینکه یک شرکت جدید در مناقصه برنده شد، الزامی در به‌کارگیری کارگران شرکت قبلی ندارد و این مسئله به بیکاری کارگران می‌انجامد.

این مقام مسئول در پایان در رابطه با تأخیر در پرداخت مطالبات مزدی جمعی از کارگران پیمانکاری گفت: تعویق در پرداخت مطالبات کارگران محتمل است چراکه در مواردی رجا کمبود نقدینگی پیدا می‌کند و شرکت نیز آن‌گونه که در قرارداد آمده توانایی مالی ندارد و درنتیجه مطالبات کارگران دیر پرداخت می‌شود که بدون تردید، شرکت رجا بحث تأخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران را دنبال خواهد کرد.

اخراج200کارگر معدن زغال سنگ معدن جو طبس با3ماه حقوق معوقه!

منابع کارگری از اخراج ۲۰۰ کارگر معدن زغال سنگ معدن جو واقع در طبس با سه ماه حقوق معوقه خبر می‌دهند.

به گزارش27ایلنا،منابع کارگری در طبس می‌گویند در این واحد تولیدی حدود هزارو ۱۰۰کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای دی ماه سال جاری به دلیل آنچه از سوی کارفرما «کمبود منابع مالی» عنوان شده است، تعداد ۲۰۰کارگر این کارخانه با میانگین سوابق کار ۱۰ سال پس از خاتمه قرارداد موقت کارشان اخراج شده‌اند.

این کارگران می‌گویند کارفرما مدعی است این واحد معدنی در زمینه دریافت مطالبات مالی خود از خریداران زغال سنگ دچار مشکل شده است و به همین دلیل برای کاهش هزینه‌های جاری معدن در مرحله نخست ۲۰۰ نفر از کارگران را اخراج کرده است.

این منابع کارگری از تلاش کارگران اخراجی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری و بازگشت به کار خبر داده‌اند. آنان می‌گویند؛ بعد از سال‌ها تلاش در این معدن فرصت شغلی جدیدی برایمان وجود ندارد.

طبق اظهارات کارگران معدن معدن جو؛ با وجود آنکه کارگران در چندین نوبت از مسئولان شهرستانی و مدیران معدن خواسته بودند به مشکلات این معدن رسیدگی کنند اما آنان نسبت به این موضوع بی‌توجهی کرده‌و سکوت آنان در ‌‌نهایت به اخراج کارگران ختم شد.

بیکاری160کارگرقند فسا بدنبال تعطیلی کامل کارخانه!

با تعطیلی کامل خط تولید کارخانه قند فسا حدود ۱۶۰ نفر از کارگران این کارخانه برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار شهرستان فسا معرفی شدند.

به گزارش27دی ایلنا،160کارگربیکارشده فسا بدنبال تعطیلی کامل کارخانه به بیمه بیکاری خبر دادند.

برپایه این گزارش،اواخر هفته گذشته حدود ۱۶۰ کارگر بیکار شده این کارخانه به اداره کار شهرستان فسا مراجعه کردند.

مدیر عامل کارخانه مشکل اصلی را عدم تامین شکر خام توسط وزارت صنعت و معدن عنوان کرده است و در عین حال زمان مشخصی برای بازگشایی مجدد کارخانه اعلام نکرده است.

سایه بیکاری بالای سر55کارگر آب معدنی دماوند درپی نیمه تعطیلی کارخانه!

فارس طی گزارشی بتاریخ27دی از احتمال کاهش 85درصدی تولید کارخانه آب معدنی دماوند وادامه کار باظرفیت 15درصدی واخراج 55کارگرخبرداد.

بنا بهمین گزارش،بدنبال مهروموم خط تولید شرکت آب معدنی دماوند بتاریخ30شهریورازطرف اداره بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو،ادامه کاری این واحد تولیدی با اما واگر روبروشده است وعدم تصمیم گیری قطعی مسئولین امر نیمه تعطیلی کارخانه واحتمال بیکاری55کارگر را بهمراه خواهد داشت.

درهمین رابطه:

بیکاری ده ها کارگر بدنبال تعطیلی کارخانه آب معدنی دماوند

با تعطیلی کارخانه آب معدنی دماوند حدود 230 نفر بیکار خواهند شد .

با تعطیلی کارخانه آب معدنی ۶۰ کامیون‌دار، ۵۰ راننده کامیون بیکارخواهندشد.

به گزارش31شهریورفارس، روز گذشته اخباری مبنی بر مهروموم خط تولید شرکت آب معدنی دماوند منتشر شد.

امروز،مدیرکل بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو با اشاره به مهروموم شدن خط تولید شرکت آب معدنی دماوند اظهار کرد: خط تولید آب معدنی دماوند با حضور همکاران این اداره‌کل مهروموم شد.

بهروز جنت در خصوص علت مهروموم خط تولید شرکت آب معدنی دماوند بیان کرد: تذکراتی در خصوص توقف خط تولید آب معدنی به این شرکت داده شده بود که به علت عدم تمکین از این دستور، مجبور به مهروموم خط تولید آن شدیم.

براساس این گزارش، با توجه به اشتغال‌زایی که در شرکت آب معدنی دماوند دارد با تعطیلی این شرکت، حدود 230 نفر بیکار خواهند شد و حال باید منتظر ماند تا در آینده چه سرنوشتی برای این افراد رقم خواهد خورد.

به گزارش30شهریورتاروددرهمین رابطه،تعداد ۶۰ کامیون مشغول بارگیری از این شرکت بودند که از این تعداد، ۴۰ الی ۵۰ کامیون دارای شوفر راننده نیز بودند و علاوه برصاحبان خودرو، رانندگان نیز از این طریق امرارمعاش می‌کنند که تعطیلی این شرکت یک معضل بزرگ به شمار می‌آید.

وی افزود: متأسفانه این خودروها برای حمل بار آب معدنی تناسب‌سازی شده است و کارایی دیگری ندارد و تغییر ساختار آن‌ها، هزینه اضافی را بر راننده تحمیل خواهد کرد.

اسداللهی تاکید کرد: از ساعت ۱۱ روز گذشته، اجازه بارگیری به کامیون‌ها داده نشد.

برپایه این گزارش،ناصر محمودی‌فرد، فرماندار شهرستان دماوند نیز ضمن تأیید این خبر اظهار کرد: در حال حاضر شرکت آب‌ معدنی دماوند تعطیل و خط تولید آن پلمپ شده است که مشکلات این شرکت امروزمورد بررسی قرار می‌گیرد.

تصمیم سازمان تأمین اجتماعی  و شورای عالی حفاظت فنی برای حذف 6 گروه از مشاغل سخت و زیان‌آور؟!

سازمان تأمین اجتماعی بدنبال تصمیم شورای عالی حفاظت فنی، قصد دارد ۶ گروه شغلی را از لیست مشاغل سخت و زیان آور حذف کند .

کارگران فعال در معادن، کارگران روده پاک‌کنی‌ها و دباغی‌ها،کارگران دامداری‌ها،کارگران پست برق،گاز، کارگران آسفالت کار،کارگران جوشکار، کارگران نساجی ها از جمله گروه هایی هستند که قرار است تأمین اجتماعی آنها را از لیست مشاغل سخت و زیان آور حذف کند.

به گزارش27دی تسنیم،18گروه در فهرست کارهای سخت و زیان آور قرار دارند.بدنبال تصمیم شورای عالی حفاظت فنی،سازمان تأمین اجتماعی قصد دارد 6گروه را از فهرست کارهای سخت و زیان آور خارج کند.

بنا بهمین گزارش،در شورای عالی حفاظت و فنی این‌ها بررسی و مقرر شده است این 6گروه از فهرست کارها و مشاغل سخت و زیان آور حذف شود.

این مشاغل کارشناسی و بررسی شده بود، شرایط احراز سختی و زیان آور در آنها مشهود بود، بعضی از این مشاغل با مسائل مرتبط با آلودگی محیطی و شرایط سخت کاری مواجه هستند.

اگراین اتفاق که رخ دهد، عده زیادی از کارگران که شرایط سخت و زیان آور داشتند و در این 6گروه شاغل هستند نمی توانند با شرایط سخت و زیان آور بازنشسته شوند، به جای اینکه با 20 سال بازنشسته شوند مجبور هستند که 30 سال خدمت کنند.

جان باختن 77کارگر دراستان اصفهان طی نه ماهه سال جاری!

طی نه ماهه سال 1394 تعداد 77 کارگر(همگی مرد) به دلیل فوت ناشی از حوادث کار در مراکز  پزشکی قانونی استان اصفهان مورد معاینه قرار گرفته اند.

به گزارش26دی روابط عمومی پزشکی قانونی استان اصفهان،طی نه ماهه سال 1394 تعداد 77 نفر (همگی مرد) به دلیل فوت ناشی از حوادث کار در مراکز  پزشکی قانونی استان اصفهان مورد معاینه قرار گرفته اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 112 نفر بوده معادل 31.3 درصد کاهش داشته است.

همچنین در این مدت آمار مصدومین  ناشی از حوادث کار با 2125 مورد شامل 161 زن و 1964 مرد نسبت به مدت مشابه سال قبل که این تعداد 2264 مورد ( 118 زن و 2146 مرد) بوده معادل 6 و یک دهم درصد کاهش داشته است.

بیست وهفتم دی ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.