کشورهای «بی‌دفاع» و ملت‌های «زیردست»

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

کره شمالی

آزمایش هیدروژنی جمهوری مردمی‌کره ( کره‌شمالی ) صاحبان انبارهای انباشته از کلاهک‌ها و جنگ افزارهای هسته‌ای را به تکاپو برای نگاهبانی از « انحصار شوم » خود واداشت . ( هم‌گامی همه‌ی قدرت‌های بزرگ هسته‌ای برای خلع‌سلاح هسته‌ای ایران به دست دولت یازدهم بسیار آموزنده است ) .

پیشاپیش همه ، تنها کشوری که تا کنون از جنگ افزار هسته ای استفاده کرده است و شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را با بمب اتمی به تلی از خاکستر بدل کرده است ، هم راه با روسیه ، چین و دیگر دارندگان جنگ افزارهای هسته‌ای ، فریاد « وامصیبتا » سر داده اند .

این فریادها و تکاپوها ، تنها و تنها برای پاسبانی از « انحصارشوم » خود بر جنگ‌افزارهای هسته‌ای است تا هم‌راه با اهرم دیگر قدرت یعنی « حق وتو » در شورای امنیت (  اصل ارباب و رعیتی ) بتوانند سلطه‌ی خود را بر جهان بگسترانند و هر زمان که لازم باشد ، جهان را میان خود بخش کنند .

در این میان « جوش و خروش » چین و روسیه که به ظاهر متحد جمهوری مردم کره از متحدان این دو به شمار می‌رود ، بسیار آموزنده است ! گرچه ابرقدرت‌ها و یا قدرت‌های بزرگ ، در پی متحدان هستند ؛ اما متحدان‌کم‌توان‌ و متکی بدان‌ها ، تا به راحتی  بتوانند  « یوغ بردگی » را بر گردن « متحد » بیفکنند و توان عرض‌اندام و سرکشی را از آن « ‌متحد » سلب کنند .

امروز جهان ملت‌ها از نظر « دفاع‌ملی » به دو اردوگاه صاحبان جنگ افزار هسته‌ای و کشور‌های « خلع‌سلاح شده‌ی هسته‌ای » بخش‌بندی شده است . گروه اول ، در هر کشمکش با گروه اول ، به « گزینه‌های روی میز » یعنی « کاربرد جنگ‌افزار هسته‌ای » متوسل می‌شوند . چنان‌که در این سال‌ها ، بارها آمریکا ، ایران را به « ‌گزینه‌های روی میز » یعنی جنگ افزار هسته‌ای تهدید کرده است .

یک مثل قدیمی آلمانی‌ می‌گوید : Ehrlos Wehrlos  یعنی : بی‌دفاع ، بی‌شرافت . کشورهای خلع‌سلاح شده‌ی هسته‌ای در این جهان هسته‌ای از جمله‌ی کشورهای « بی‌دفاع » اند .

پنج‌شنبه 17 دی‌ماه 1394 ـ هوشنگ طالع

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.