ازچاله‌ی «سعد‌آباد» به چاه ‌«برجام»

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

IMG12292304

( برنامه جامع اقدام مشترک برای به بند کشیدن و اسارت ملت ایران )
(برگرفته از بخشی از نوشتار آقای‌مهدی محمدی در روزنامه وطن امروز)
… به نظر می‌رسد اکنون پرونده هسته‌ای ایران در آستانه یک تغییرفاز اساسی قرار دارد. ماموریت دولت روحانی این بود که این پرونده را ببندد و به همین دلیل این اجازه را پیدا کرد که بسته‌ای از بی‌سابقه‌ترین امتیازها را به غرب واگذار کند. آنچه واقعا رخ داده این است که امتیازها حتی فراتر از آنچه مجاز بودند واگذار شده ولی پرونده هسته‌ای به جای این‌که بسته شود، تغییر شکل داده و به فاز خطرناک‌تری وارد شده است.
تعبیری که من مایلم از آن استفاده کنم این است که پرونده هسته‌ای شماره ۱ بسته و پرونده هسته‌ای شماره ۲ گشوده خواهد شد. ویژگی‌های آنچه می‌توان آن را پرونده هسته‌ای شماره ۲ خواند این‌هاست :
این پرونده همزمان ۳ هدف را تعقیب می‌کند:
۱ – احراز عدم وجود هرگونه مواد، فعالیت و تاسیسات اعلام نشده هسته‌ای در ایران در چارچوب پروتکل الحاقی
۲- احراز اجرای کامل برجام در ایران در چارچوب رژیم دسترسی‌ها و بازرسی‌های ویژه مندرج در برجام
۳-راستی‌آزمایی توقف برنامه‌ای که آمانو در ارزیابی خود گفته تا سال ۲۰۰۹ در ایران ادامه داشته است. نتیجه این موارد باید خود را در گزارش جمع‌بندی گسترده‌تر آژانس نشان دهد.
آن‌چه قلب پرونده هسته‌ای شماره ۲ را تشکیل خواهد داد تولید BC است. اگر آمانو ارزیابی‌ای مبنی بر وجود یک بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ارائه نداده بود، تولید BC تبدیل به یک امر روتین می‌شد اما با وجود این ارزیابی همان‌طور که ISIS در گزارش اخیر خود گفته آژانس باید بداند برنامه نظامی‌ای که وجود داشته تا کجا پیش رفته بوده و چه افراد، امکانات و مکان‌هایی درگیر آن بوده‌اند و این جز با آغاز دوران بی‌سابقه‌ای از دسترسی‌های فراپروتکلی در طولانی‌مدت در ایران ممکن نیست .
در واقع شاه‌کار دیپلماسی دولت تدبیر در تن دادن به این ارزیابی، بخش دفاعی ایران را در معرض یک مخاطره طولانی‌مدت از حیث دست‌اندازی پی‌درپی قرار خواهد داد.
بند ۱۰ قطع‌نامه دقیقا به موادی از برجام استناد می‌کند که تحت عنوان بازرسی از تاسیسات نظامی و خرید اقلام دومنظوره، ظرفیت احیای کامل PMD و ماورای آن را دارد. پرونده هسته‌ای شماره ۲ توانمندی متعارف نظامی ایران را ذیل عنوان اطمینان از ماهیت برنامه هسته‌ای آن هدف قرار خواهد داد …
پنج‌شنبه ۱۹ آذرماه ۱۳۹۴ ـ هوشنگ طالع

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.