اخباروگزارشات کارگری8خرداد1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری8خرداد1394

– پیام کانون مدافعان حقوق کارگر به اجلاس سالانه ILO

– تجمع  کارگران میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد برای دریافت مطالباتشان

– بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه فولادآذربایجان بخشی از حقوق معوقه شان واریزشد!

واگذاری کارخانه کماکان دردستورکار سازمان خصوصی سازی!

– بحران درشرکت گیتی‌پسند اصفهان و تجمع سپرده‌‌گذاران  مقابل استانداری

– سقوط مرگبار کارگر میانسال در چاهک آسانسور

– ریزش دیواره چاه کارگر ساختمانی را محبوس کرد

– طراحی دوباره لوگوی اسپانسرهای جام جهانی قطر در اعتراض به سوءاستفاده از کارگران!

پیام کانون مدافعان حقوق کارگر به اجلاس سالانه ILO

با درود‌های فراوان به کنفدراسیون بین الملی کارگران ITUC

امسال نیز همانند چند سال گذشته به دلایل مختلف نتوانستیم در آن اجلاس شرکت کنیم. در همین جا از دعوت شما برای شرکت در اجلاس سالانه آن نهاد تشکر می‌کنیم.

جهت اطلاع لازم است بدانید که همان گونه که در سال‌های قبل پیام خود را به آن اجلاس فرستادیم متاسفانه فعالان کارگری و نمایندگان مستقل نهاد‌های کارگری هم چنان تحت تعقیب‌اند و یا زندان‌های طویل المدت را از سر می‌گذرانند.

در این راستا علاوه بر زندانیان قبلی در آستانه برگزاری جشن‌های روز کارگر امسال آقایان محمود صالحی از فعالان کارگری خباز- آقای ابراهیم مددی و داود رضوی از فعالان سندیکای شرکت واحد … و آقای عثمان اسماعیلی یکی دیگر از فعالان کارگری بازداشت شدند که برای هر کدام پرونده‌هایی در جریان است. ( لازم به ذکر است که این دوستان بعد از دوره بازداشت 20 روزه آزاد شده اند) علاوه بر آنها آقایان پدرام نصرالهی ، کوروش بخشنده ، فردین میرکی نیز بازداشت و برای هر کدام پرونده ایی تشکیل شده است. آقای یدی صمدی و اسماعیل شبانی نیز هر کدام به 5 ماه زندان و 30 ضربه شلاق به خاطر فعالیت کارگری در اتحادیه خبازان محکوم شده‌اند. هم چنین کارگران معترض چادرملو نیز به حکم های شلاق محکوم شده اند. علاوه بر آن جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی از فعالان کارگری به ترتیب به 6 سال و 3 سال زندان محکوم شده‌اند.

لیست بلند بالای دستگیری و محکومیت فعالان کارگری به همین جا ختم نشده و شاهپور احسانی راد نماینده کارگران پروفیل ساوه نیز بازداشت شده است. این کارگران به خاطر دریافت نکردن 4 ماه حقوق دست به اعتصاب زده بودند. آقای جعفر عظیم زاده نیز به دلیل همراهی با خانواده‌ی ایشان بازداشت شده اند.

این امر در حالی است که در سال گذشته بیش از 2000 اعتراض ثبت شده کارگران و معلمان و پرستاران در برابر عدم دریافت حقوق و یا اخراج‌های بی رویه و تبعیض و سایر موارد صورت گرفته است.. کارگران قطار شهری اهواز بیش از 7 ماه است که حقوق‌های خود را دریافت نکرده‌اند و این عدم پرداخت حقوق به امری عادی در موسسات اقتصادی تبدیل شده است.

هم چنین تحمیل حداقل حقوق 712 هزار تومانی ( 210 دلار ) در ماه بصورت رسمی فقر و گرسنگی را برای خانواده‌های کارگری تحمیل کرده است، این در حالی است که خط فقر در ایران حداقل 3،400،000 هزار تومان ( 1000 دلار ) است.

کلیه این امور سبب شده است تا کارگران در حالی که در سخت‌ترین شرایط زندگی به سر می‌برند ازداشتن تشکل‌های مستقل و نمایندگان واقعی خود محروم هستند و در نتیجه کارگران ایران به یکی از محروم ترین کارگران جهان تبدیل شده‌اند.

ما از هم طبقه‌ای‌های خود در اجلاس جهانی سازمان کار انتظار داریم تا از ورود نمایندگان دولتی و نمایندگان دروغین کارگران در آن اجلاس جلوگیری کرده و با تصویب پاراگرافی مخصوص به وضعیت کارگران در ایران ، به خصوص زندانیان کارگری رسیدگی کنند.

ما همچنین همبستگی خود را با مبارزات کارگران سراسر جهان برای احقاق حقوق خودشان اعلام می‌داریم و از همین جا یاد آور می‌شویم که کارگران جهان باید در برابر نظام سرمایه‌داری حاکم بر جهان که هر روز حلقه فشار بر کارگران را در سراسر جهان تنگ‌تر می‌کنند ، یکپارچه عمل کرده و بر وحدت خود پافشاری کنند.

تجمع  کارگران میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد برای دریافت مطالباتشان

کارگران دیشموکی همزمان  باحضورناظر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در قلعه دیشموک دست به تجمع اعتراضی زدند وخواستارپیگیری مطالبات‌شان از پیمانکار فراری اثر باستانی قلعه دیشموک،شدند.

کارگران دیشموکی بیش از 640 میلیون ریال از پیمانکار فراری اثر باستانی قلعه دیشموک طلبکارند.

به گزارش 6خرداد صبح زاگرس، جمعی از کارگران دیشموکی که در تابستان سال 88  زیر نظر پیمانکاری با هویت جاسمی اقدام به پاکسازی و مرمت اثر باستانی قلعه دیشموک کردند ولی پیمانکار بدون پرداخت حقوق این کارگران اقدام به فرار از استان کرده است وقتی متوجه می‌شوند ناظر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در قلعه دیشموک حضور دارد، تجمع کرده‌اند و از وی، خواستار پیگیری مطالبات‌شان از پیمانکار فراری اثر باستانی قلعه دیشموک شدند.

کارگران طلب‌کار بیش از چند سال است که تمام تلاش خود را به کار گرفتند که این پیمانکار را پیدا کنند ولی کاری به جایی نبردند.

براسا گزارش همین منبع،در حین اعتراض کارگران و درخواست مطالباتشات از ناظر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و با درخواست آنها، خبرنگارشان در محل حضور یافت، از ناظر در خواست مصاحبه کرد ولی وی گفت: ما اجازه مصاحبه را نداریم و تنها کسی که می‌تواند با رسانه‌ها مصاحبه انجام دهد مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.

وی حتی از دادن شماره تلفن همراه خود به خبرنگار هم ممانعت کرد و از دادن شماره تلفن همراه خود به به خبرنگاران ابراز ترس کرد.

حالا چند سوال از مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد:

 1- چرا پیمانکاری که هیچ ضمانتی از وی دریافت نشد، پیمان به او داده شد؟

 2- آیا می‌شود اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بدون داشتن اطلاعات شخصی، سکونتی قبلی و فعلی پیمانکاری، با آن همکاری کند؟

 3- چرا در زمان فعالیت پیمانکار مذکور، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن ناظران ویژه همچون مسعود شفیعی در آن زمان، در مدت طولانی که کارگران در حال کار بودند وضعیت کار را پیگیری نکرد؟

 4- آقای اکبریان ناظر فعلی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: که این پیمانکار حتی بانک را هم فریب داد و در قبال بدهی او خانه‌ای که در آن استقرار بود به دلیل بدهی به بانک به تصرف بانک درآمد، که در این‌صورت چنین شخصی مطمئنا دارای لابی‌های قوی بوده است، لابی وی چه کسی بود؟

یکی از کارگران در حالی که به شدت از پیمانکار فراری عصبانی بود با صدایی بلند از ناظر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خواست که مشکل شان را حل کند و گفت: به خدا من در حال حاضر قادر به انجام هیچ کاری نیستم و از لحاض مالی در مضیقه هستم و نیاز به یک هزارتومانی دارم  تا بتوانم با آن زندگی‌ام را بچرخانم.

بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه فولادآذربایجان بخشی از حقوق معوقه شان واریزشد!

واگذاری کارخانه کماکان دردستورکار سازمان خصوصی سازی!

پس از مدتها  انتظار کارگران کارخانه فولادآذربایجان برای دریافت حقوق و واریز بیمه معوقه خود، بخشی ازحقوق و بیمه تمامی کارکنان و کارگران از بهمن سال گذشته تا پایان فروردین امسال واریز شد.

به گزارش8خرداد صدای میانه ، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه در مصاحبه ای با اشاره به اینکه تمامی مصوبات شورای تامین در خصوص فولاد آذربایجان اجرایی می شود از واریز 25 میلیارد ریال از سوی سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)  برای پرداخت حقوق و بیمه معوقه کارکنان و کارگران فولاد به حساب دولتی شهرستان به نام فرمانداری ویژه میانه با نظارت دادستانی خبرداد.

فرماندار ویژه میانه با بیان اینکه برای فعال نمودن کارخانه فولاد از خریدار قبلی به جهت عمل نکردن به تعهدات خود خلع ید شد، پیگیری برای جایگزینی خریدار جدید را از دیگر اقدامات شهرستان عنوان کرده افزود: ضمن بررسی مجدد مکاتبات صورت گرفته در جلسه اخیر با سازمان خصوصی  بر شروع بکار و عدم تعدیل ۵۷۳ نفر از کارگران اعم از نیروهای پیمانکاری و طرف قرارداد با تعاونی فولاد تاکید شد.

در این جلسه همچنین بر مسئله جذب ۲۵۰ نفر از قبولین آزمون استخدامی فاز احیای کارخانه فولاد بلافاصله بعد از حل مشکلات واگذاری تاکید شد.

بحران درشرکت گیتی‌پسند اصفهان و تجمع سپرده‌‌گذاران  مقابل استانداری

جمعی از سپرده گذاران گیتی پسند برای چندمین بار امروز در مقابل ساختمان استانداری اصفهان تجمع کردند.

به گزاش 5خرداد تابناک ، صبح روز5خرداد جمعی از مردم اصفهان در اعتراض به عدم تعیین تکلیف در مورد سرمایه گذاری آنها در شرکت گیتی پسند اصفهان در مقابل ساختمان استانداری اصفهان تجمع کردند.

گفتنی است حدود صد نفر از مردم اصفهان با تجمع روز5خردادخود نسبت به بازگشت سرمایه خود از این شرکت صنعتی، انتقاد داشتند و خواستار رسیدگی مسئولین به این مشکل بودند.

معترضان پلاکاردهایی نیز در دست داشتند که خواستار ایفای حق خود از مدیران این شرکت از سوی مسئولان استان بودند.

گفتنی است، شرکت گیتی پسند اصفهان، سال ها پیش با جذب سرمایه های مردمی اقدام به پرداخت سود به این سرمایه های می کرد و جمع زیادی از مردم اصفهان نیز در آن زمان سرمایه های خود را به این شرکت سپردند که بعد از گذشت حدود دو سال از این روند، با مشکلاتی که بر سر راه این مجموعه صنعتی ایجاد شد، وضعیت بازگشت سرمایه های مردم با موانعی روبرو شد.

این چندمین بار است که در این سالها مردم برای گرفتن پول های خود از این شرکت در مقابل ساختمان استانداری اصفهان تجمع می کنند.

سقوط مرگبار کارگر میانسال در چاهک آسانسور

روز6خرداد،کارگر48 ساله ای درحین کار در یک ساختمان در شهرک اکباتان خیابان بیمه یک، به داخل چاهک آسانسورسقوط کرد و جان خود را از دست داد.

به گزارش 7خرداد پایگاه خبری 125 ، جواد خلج فرمانده آتش نشانان اعزامی در مورد حادثه گفت : کارگر 48 ساله ای در یک ساختمان 5 طبقه در حال احداث به دلیل عدم وجود حفاظ مناسب به داخل چاهک سقوط کرد.

وی افزود :آتش نشانان با رعایت کامل نکات ایمنی و با استفاده از برانکارد وی را که مرگش توسط عوامل اورژانس تائید شده بود از داخل چاهک خارج و به سطح زمین انتقال دادند.

ریزش دیواره چاه کارگر ساختمانی را محبوس کرد

ظهر امروز در شهرک اکباتان تهران یک کارگر ساختمانی براثر ریزش دیواره چاه فاضلاب یک ساختمان در حال احداث دچار حادثه شد.

به گزارش 8خردادایلنا، به احتمال قوی این حادثه در محل احداث پروژه‌ دارالقرآن اتفاق افتاده است و

خودروهای امداد آتشنشانی از حوالی ساعت 2 بعد از ظهر امروز در محل حادثه (ضلع جنوب غربی بلوک 18 فاز 2 شهرک اکباتان) حاضر شده و هنوز مشغول انجام عمیلیات هستند.

در همین رابطه «جلال ملکی» سخنگوی سازمان آتشنشانی شهر تهران گفت: محل حادثه در قسمت انتهای جنوبی اتوبان ستاری و تقاطع آن با جاده مخصوص کرج قرار دارد.

به گفته وی از قرار معلوم کارگران شاغل در این پروژه ساختمانی سرگرم حفر چاه بودند که ناگهان دیواره چاه ریزش کرده و در نتیجه آن یک کارگر محبوس می‌شود.

طبق گفته سخنگوی سازمان آتشنشانی  ظاهرا مهندسان این پروژه در حال حاضر در محل حضور ندارند اما واحدهای امداد و نجات در محل حادثه حضوردارند و مشغول عملیات جستجو و نجات کارگر حادثه دیده هستند.

این اظهارات در حالی است که اهالی شهرک اکباتان می‌گویند که آنها از قبل در خصوص اینکه محل احداث پروژه در مجاورت با کانال فاضلالب قرار دارد و احتمال وقوع حادثه وجود دارد هشدار داده بودند.

طراحی دوباره لوگوی اسپانسرهای جام جهانی قطر در اعتراض به سوءاستفاده از کارگران!

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در راه است و گزار‌ش‌ها از سوء استفاده دست‌اندرکاران ساخت و ساز استادیوم و هتل‌ها در این کشور از کارگران خبر می‌دهند. گفته می‌شود در اواخر سال گذشته هر دو روز یک‌بار، یک کارگر در حین ساخت و ساز عمارت‌های مجلل و استادیوم‌ها در قطر،جان خود را از دست داده است. کارگرانی که حدود ۲۰ درصد از آنها اهل نپال هستند.

بر اساس گزارش منتشر شده از جانب گاردین،‌ گرمای هوا و عدم رعایت استانداردهای مجاز ایمنی نیز مزید بر علت شده تا روز به روز شاهد تلف شدن این کارگران باشیم. پاسپورت کارگران در ابتدای کار در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد تا در صورت بروز مشکل کارگر صدایش به جایی نرسد، از قرار معلوم تسویه حساب درست و درمانی هم از جانب کارفرما با این کارگران صورت نمی‌گیرد.

بدنبال زلزله ماه گذشته نپال ، گاردین گزارش داد که کارفرمایان قطری حتی به کارگران نپالی که آشنایان و اقوام خود را در این زلزله از دست داده بودند اجازه مرخصی برای بازگشت به دیار خود و عزاداری را نداده بودند.

این گزارش‌ها منجر شده تا انگشت اتهام به سمت اسپانسرهای جام جهانی نیز نشانه رود. ازجمله کوکاکولا، ویزا، مک‌دونالد، بودوایزر و آدیداس

در این بین چند طراح خلاق و انسان دوست، دست به کار شده‌اند و لوگوی شرکت‌های اسپانسر را دوباره طراحی کرده‌اند،‌در این طراحی مجدد ابعاد فاجعه انسانی صورت گرفته در قطر لحاظ شده است. طرح‌های این طراحان که در وب‌سایت Bored Panda منتشر شده‌ است، لوگوی شرکت‌هایی نظیر کوکاکولا، مک‌دونالد، بودوایزر و آدیداس را به سخره گرفته است.

در طراحی اعتراض آمیزِ این لوگوها، شعارهای تبلیغاتی اسپانسرها نیز به طرزی خلاقانه و اعتراض آمیز بازسازی شده است.

هیچ چیزی ناممکن نیست، شعار تبلیغاتی کمپین آدیداس است که طراحان آنرا با خلاقیت به همه چیز با بیگاری کشیدن از کارگران ممکن است، تغییر داده‌اند.

فیفا نیز بر اثر فشارهای وارد شده از جانب مجامع انسانی مجبور به ابراز نظر شده است،‌ این صحبت‌ها از تغییر مکان برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ حکایت دارد. اما هر جایی که پول وجود داشته باشد فساد هم در آن جا رخنه می‌کند، اخیرا در اخبار داشتیم که چند مقام ارشد فیفا در سوئیس با اتهام فساد مالی و پول‌شویی دستگیر شده‌اند و این امر ممکن است به گرفتن حق امتیازِ برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ از قطر دامن بزند؛ اما تاکنون مقامات فیفا اعلام نظر رسمی در این خصوص نکرده‌اند.

برگرفته ازفارنت

هشتم خردادماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.