اخباروگزارشات کارگری16اسفند1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری16اسفند1393

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:فریاد حق طلبی را خاموشی نیست!

-۳۱ کارگر معدن چادرملو ۲۰ اسفند ماه محاکمه می‌شوند

– اعتصاب کارگران پایانه و مخازن عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

– تجمع کارگران کارخانه تبریز کف در اعتراض به خلف وعده کارفرما

– تجمع کارکنان بازنشسته پتروشیمی آبادان در مقابل فرمانداری این شهرستان

– تجمع کارگران شرکت عرف ایران  مقابل شورای شهر تهران در اعتراض به خصوصی سازی، تهدید امنیت شغلی وعدم پرداخت حق بیمه‌

– تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق ۴۰۰ کارگر کارخانه کشتی سازی خزر

– تجمع اعتراض آمیز اهالی روستای شریف آباد در مقابل استانداری اردبیل

– تجمع 10 اسفند معلمان و ضرورت حرکت کانون های صنفی چند گام به جلو

– معلمانی از نسل دهه شصت و روح تازه ای درکالبد جنبش معلمان

– کشته وزخمی شدن 13کارگر بر اثر ریزش تونل خط 2 قطار شهری مشهد

– حادثه در تونل کبیرکوه استان ایلام جان یک کارگر را گرفت

– اعتصاب کارگران بزرگ ترین پالایشگاه امریکا به هفته چهارم رسید

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:فریاد حق طلبی را خاموشی نیست!

دستگاه مافیای سرکوب ضد حق طلبی و آزادگی کارگری یکبار دیگر چهره منفور خود را علیه کارگران آزاده و دادخواه نشان داد. سرکوبگران حق طلبان اینبار به سراغ سایت خبری سندیکای کارگران شرکت واحد آمده و با کارشکنی و فیلتر این سایت خیال باطل خاموش کردن صدای حق طلبی کارگری را در مالیخولیا خود می پرورانند.

به گواهی تاریخ مبارزات حق طلبانه کارگری که نمونه درخشان آن در مبارزات کارگران شهر شیکاگو ثبت در تاریخ شده و در اول ماه مه هر سال در روز جهانی کارگر جاویدان شده است، مشعل حق طلبی کارگری خاموش شدنی نیست و فریاد حق طلبی کارگران و زحمت کشان جاودانه به گوش می رسد. رویش تبر شکنانه جوانه ها را هر کس باور نکند سقوط حتمی خود را به گرداب نیستی و بدنامی تضمین کرده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن اعتراض و محکوم کردن این عمل بز دلانه و جاهلی از مسئولان می خواهد هر چه سریعتر نسبت به رفع کارشکنی و فیلتر علیه سایت خبری این سندیکا و همچنین آزار و اذیت و تعقیب و مراقبت اعضای این سندیکا پایان دهند.

از همه سازمان های سندیکایی کارگری جهان می خواهیم صدای اعتراض حق طلبانه این سندیکا را به گوش سازمان بین المللی کار و دیگر سازمان های معتبر بین المللی حقوق کارگری برسانند. پیشاپیش از همه همبستگی ها و پشتیبانی های راستین سپاسگزاریم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۶ اسفند ماه ۹۳

۳۱ کارگر معدن چادرملو ۲۰ اسفند ماه محاکمه می‌شوند

۲۸ نفر از کارگران شرکت معدنی چادرملو در پی اعتراضات گسترده سال گذشته و متعاقبا شکایت کارفرما، برای رسیدگی به یک اتهام باقیمانده به شعبه عمومی دادگاه اردکان احضار شده‌اند.

به گزارش16اسفند ایلنا، اتهام این کارگران اخلال در نظم و آسایش عمومی و ممانعت از احقاق حق عنوان شده است.

برپایه این گزارش،طبق احضاریه دادگاه اردکان، روز ۲۰ اسفند ماه تاریخ رسیدگی به شکایت کارفرما از ۲۸ کارگر معدن چادرملو تعیین شده است و بر این اساس  تمام ۳۱ کارگر معترض که در جریان اعتراضات کارگری سال گذشته با شکایت کارفرما به دادگاه احضار شده بودند و اتهامات زیادی به آن‌ها وارد شده بود، به دادگاه احضار شده‌اند.

اگرچه تمام این کارگران در جلسات پیشین دادگاه از بیشتر اتهامات تبرئه شده‌اند اما اخیرا برای پاسخگویی به یک اتهام وارده از سوی شاکی توسط دادگاه اردکان احضار شده‌اند و قرار است ۲۰ اسفند ماه در این دادگاه حضور داشته باشند.

سه کارگر از این جمع ۳۱ نفره قبلا از تمام اتهامات تبرئه شده‌ بودند اما طبق اعلام دادگاه باید برای رسیدگی به اتهامات ۲۸ نفر دیگر که هنوز دو اتهام متوجه آنهاست در دادگاه حضور داشته باشند.

یک مورد از اتهاماتی که هنوز ۲۸ نفر از کارگران از آن تبرئه نشده‌اند، اخلال در نظم و آسایش عمومی و ممانعت ازاحقاق حق به مفهوم جلوگیری از شروع به کار مجدد کارگران بوده است.

۳۱ نفر از کارگران شرکت چادرملو که کارفرما از آن‌ها شکایت کرده بود از ۶ اتهام تبرئه شدند ولی متاسفانه ۲۸ نفر از آن‌ها در ارتباط با یک اتهام که «جلوگیری از احقاق حق بود» مجرم شناخته شدند و به دلیل اصرار کارفرما بر شکایتش قرار است ۲۰ اسفند ماه محاکمه شوند.

اتهام «جلوگیری از احقاق حق» به این دلیل وارد شده است که کارفرما در دادگاه ادعا کرد کارگران معترض مانع از این شده‌اند که سایر کارگران سر کار حاضر شوند.

گفتنی است در معدن چادرملو بیش از ۲۱۷۰ کارگر است که در بخش‌های سایت صنعتی، سنگ شکن، خط کوه، بخش‌های آزمایشگاهی و کارگاهی و… که تحت نظر شرکت پیمانکاری آسفالت طوس فعالیت می‌کند مشغول به کارند.

منابع کارگری می‌گویند، اوضاع در معدن چادرملو چندان مطلوب نیست. چندی پیش هم گروهی از کارگران معدن چادرملو در اعتراض به کاهش میزان کارانه‌ها برای چند ساعتی کار را متوقف کرده بودند. کارگران گفته بودند، به دلیل کاهش میزان تولید به شدت از میزان کارانه‌ها کاسته شده که این مسئله منجر به اعتراض کارگران سایت صنعتی و «خط کوه» شده است.

گفتنی است، عمده‌ترین مشکلات کارگران معدن چادرملو در دو سالهٔ اخیر، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش کارانه‌ها و درخواست بازگشت یکی ازهمکاران خود بوده است. کارگران معدن چادرملو سال گذشته نیزدر واکنش به اخراج یکی ازهمکاران خود، دست از کار کشیده بودند.

اعتصاب کارگران پایانه و مخازن عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

منابع خبری در منطقه ویژه عسلویه از اعتراض گروهی از کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی عسلویه به دلیل پرداخت نشدن حقوق خبر می‌دهند.

به گزارش16اسفندایلنا،کارگران معترض که در واحد تعمیرات و نگهداری شرکت پایا‌نه‌ها و مخازن پتروشیمی عسلویه کار می‌کنند گفته‌اند  از تاریخ سیزدهم اسفند ماه (چهارشنبه هفته گذشته) تا‌کنون نسبت به تاخیری که در پرداخت دستمزد بهمن، عیدی و پاداش پایان سال ۹۳ و همچنین پاداش بهره‌وری نیمه نخست سال ۹۳ به وجود آمده است اقدام به برپایی اعتراضات کرده‌اند.

 معترضان که تعداد آن‌ها در حدود ۶۰ نفر است در روزهای سیزدهم، چهارهم و شانزدهم (امروز) به نشانه اعتراض از انجام کار خودداری کرده‌اند.

گفته می‌شود این کارگران که از طریق شرکت رامپکو در پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی عسلویه مشغول کار هستند در ماه‌های اخیر نیز چند بار در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود اعتراضات مشابهی را برپا کرده بودند.

شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر عسلویه بخشی از وظیفه جابجایی، توزیع و نگهداری مواد اولیه وارداتی و فرآورده‌های صادراتی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ویژه عسلویه را بر عهده دارد.

تجمع کارگران کارخانه تبریز کف در اعتراض به خلف وعده کارفرما

شماری از کارگران کارخانه تبریز کف صبح امروز (۱۶ اسفند ماه) در واکنش به عملی نشدن وعده پرداخت ۶ ماه حقوق وسایر مزایای جانبی خود، در محوطه کارخانه تجمع کردند.

به گزارش16اسفند ایلنا، در آخرین تجمع کارگران کارخانه تبریزکف که در روز‌های ۲۸ و۲۹ بهمن ماه انجام شد کارفرما وعده پرداخت مطالبات کارگران را حداکثر تا ۱۵ روز آینده داده بود.

به گفته کارگران؛ با وجود اتمام مهلت هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است.

به گفته کارگران، این واحد تولید کننده انواع کاشی و سرامیک در بازار رقابت از فروش خوبی بر خوردار است و کارفرما مقدار زیادی از محصولات تولیدی آن را به خارج از کشور صادر می‌‌کند اما با این حال با سود سرشاری که از فروش محصولات کارخانه به جیب می‌زند نسبت به پرداخت مطالبات کارگران بی‌توجه‌ای نشان می‌دهد.

کارگران کارخانه تبریز کف میانگین مطالبات معوقه خود را حدود ۱۶ میلیون تومان ذکر کردند و در ادامه در خصوص مشکلات بیمه‌ای خود گفتند؛ علاوه بر ۶ ماه حقوق، چندین ماه است که کارفرما از پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی خوداری می‌کند.

تجمع کارکنان بازنشسته پتروشیمی آبادان در مقابل فرمانداری این شهرستان

جمعی از کارکنان بازشنسته پتروشیمی آبادان به دلیل پرداخت نشدن حقوق خود در مقابل فرمانداری آبادان تجمع کردند.

 به گزارش 16اسفند تسنیم، عده‌ای از کارکنان بازنشسته پتروشیمی آبادان امروز به دلیل پرداخت نشدن عیدی و حقوق خود در مقابل فرمانداری آبادان تجمع کردند.

سهراب خائیز کارمند بازنشسته و نماینده تجمع کننذگان اظهار داشت: ما سال‌ها در پتروشیمی آبادان و در سخت‌ترین شرایط کار کردیم و در این سال‌ها در معرض مواد شیمیایی مضر نیز قرار گرفتیم.

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی نیز در حالی که خانواده ما درگیر مشکلات مهاجرت قرار بودند ما زیر توپ و آتش دشمن سنگر را‌‌ رها نکردیم و به خدمت در این پتروشیمی ادامه دادیم .

خائیز با بیان اینکه من بعد از 34 سال خدمت و دیگر دوستان من بعد از سال‌ها کار در پتروشیمی آبادان بازنشسته شدیم، عنوان کرد: معیشت و عیدی قطع شده و هیچ کسی وجود ندارد تا پاسخگوی ما باشد.

این کارمند بازنشسته پتروشیمی آبادان اظهار کرد: وقتی پولی به ما پرداخت نمی‌شود چگونه معیشت و لباس و خوراک خانواده خود را تهیه کنیم و شرمنده خانواده خویش نباشیم.

وی گفت: به صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت رجوع کردیم و به ما گفتند تا زمانی که کارفرما پول را به ما پرداخت نکند نمی‌توانیم پول شما را پرداخت کنیم. به پتروشیمی مراجعه کردیم و به ما گفتند به دیوان عدالت اداری شکایت کنید و به ما رأی حاکمیت داده است.

خائیز تصریح کرد: از رای دیوان عدالت اداری یک کپی تهیه کردیم که هم اکنون نزد من است که در آن برخلاف گفته‌های پتروشیمی آبادان نوشته که شکایت نامبرده غیر وارد تشخیص داده شده است.

وی افزود: پیش فرماندار آبادان به عنوان نماینده عالی دولت و بالا‌ترین مرجع شهرستان آمدیم که وی به ما پاسخ داد: به ما مربوط نمی‌شود.

نماینده تجمع کنندگان بازنشسته پتروشیمی آبادان عمده‌ترین خواسته جمع را پرداخت معیشت و عیدی و سرانه ورزش خواند و خواستار توجه مسئولان به بازنشستگان و معیشت آن‌ها شد.

تجمع کارگران شرکت عرف ایران  مقابل شورای شهر تهران در اعتراض به خصوصی سازی، تهدید امنیت شغلی وعدم پرداخت حق بیمه‌

حدود ۸۰ نفر از کارکنان شرکت «عرف ایران» صبح امروز شنبه در اعتراض به تاخیر در پرداخت حق بیمه و تهدید امنیت شغلی کارگران پس از تغییرات مدیریتی این شرکت، در مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند.

به گزارش16اسفندایلنا،این کارگران می‌گویند نزدیک به ۴ ماه است که بیمه‌های آنان علی رغم اینکه از حقوقشان کسر شده به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است و کارگران به دلیل تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه درمانی‌شان با مشکل مواجه شده‌اند.

به گفتهٔ این کارگران، علی رغم اینکه آن‌ها شرایط کاری سختی را تجربه می‌کنند و با مواد شیمیایی مختلفی سر و کار دارند اما مشمول قوانین مشاغل سخت و زیان آور قرار نمی‌گیرند و شرایط سختی کار برای آن‌ها درنظر گرفته نمی‌شود.

یکی از کارگران ضمن بیان این مطلب که مشکلات این شرکت از سه سال پیش و همزمان با خصوصی سازی شرکت شروع شده است، گفت: سهامدار این شرکت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است و کلیه علائم راهنمایی و فنی شهر را طی بیش از دو دههٔ گذشته این شرکت تولید کرده است.

کارگران نسبت به نحوهٔ واگذاری شرکت عرف ایران که تمام سهام آن متعلق به شهرداری تهران بوده است معترضند و می گویند مشخص نیست این واگذاری تحت نظارت چه نهادی صورت گرفته است و طبق کدام یک از استانداردهای خصوصی سازی واگذار شده است.

این کارگر معترض ادامه داد: از سه سال پیش که بحث خصوصی سازی مطرح شد شرایط کار در این شرکت دستخوش تغییراتی شد به نحوی که در این سه ساله ما با کاهش میزان کار مواجه شدیم و برخی از سوء مدیریت‌ها که اخیرا اتفاق افتاده باعث شده این شرکت که زمانی دارای شرایط مطلوبی درباره میزان سرمایه و به موقع بودن پرداخت مطالبات کارگران بود با مسائل و مشکلات متعددی مواجه شود و کارگران هم در دریافت حق و حقوقشان به مشکل برخورد کنند.

کارگران گفتند در کنار همهٔ کم کاری‌هایی که شرکت در ارتباط باتاخیر در پرداخت مطالبات کارگران انجام داده، اخیرا به پرسنل اعلام کرده چون نمی‌توانیم حق و حقوق ۳۰۰ -۴۰۰ نفر از کارکنان را بپردازیم بین خودتان تعاونی تشکیل دهید و به این ترتیب از شرکت منفک شوید و به این ترتیب سنوات کارگرانی که در این چند ساله در این شرکت بودند سرمایه کارگران در این تعاونی می‌شود.

این کارگر اضافه کرد: شرکت می‌خواهد با این کار از زیر بار پرداخت سنوات کارگران شانه خالی کند.

به گفتهٔ کارگران، شرکت می‌خواهد با این کار ضمن حفظ مجموعه با تعداد نیروی کمتر، بحث پرداخت سنوات کارگران را که رقم بالایی را شامل می‌شود، دور بزند.

کارگران نگرانند با جدی‌تر شدن این روند، شرایط کار در این شرکت به سمتی برود که شرکت سفارش کار را بگیرد و با واسطه از طریق تعاونی از پرسنل استفاده کند.

کارگران می‌گویند این روند باعث می‌شود امنیت شغلیشان تهدید شود. به گفتهٔ یکی از کارگران، «اگر قرار باشد سنوات کارگران صرف سرمایه گذاری برای تعاونی شود دیگر چه تضمینی وجود دارد که شرکت حق و حقوق ما را پرداخت کند.»

گفتنی است، کارکنان این شرکت که بین ۸ تا ۲۲ سال سابقهٔ کار دارند گفته‌اند، شرکت عرف ایران، ضمن قطع کردن تمام مزایا و پرداخت نکردن حق سختی کار و کاهش اضافه کاری در چند ماههٔ گذشته، با این رویکرد تصمیم دارد بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخصص خود را تا پایان سال اخراج کند.

همچنین در پی تجمع امروز، نمایندگان کارگران ضمن امضاء طوماری از اعضای شورای شهر خواستند پیگیر شرایط شغلیشان باشند.

تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق ۴۰۰ کارگر کارخانه کشتی سازی خزر

پرداخت حقوق بیش از ۴۰۰ کارگر شرکت کشتی سازی خزر نکا در استان مازندران با سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال کار ۳ ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش16اسفندایلنا،این کارگران که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری صنعتی دریایی صدرا به کارهای تعمیرات کشتی، ساخت سکوهای نفتی و.. غیره در سواحل دریای خزر مشغول‌اند در ۳ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گفته کارگران؛ معوقات حقوقی نیروی کار این واحدصنعتی در ماه‌های آذر، دی و بهمن به تعویق افتاده است. همچنین حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران تا کنون پرداخت نشده است.

بنا به گفته کارگران، شرکت صدرا به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه‌های جانبی را ندارد در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران را از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی قرار داده است.

کارگران می‌گویند؛ افزایش بدهی‌های این واحد به اداره تامین اجتماعی و سایر نهادهای دولتی باعث شده است تامین اجتماعی از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران خوداری کند و دراین زمینه کارگران با مشکل روبرو شده‌اند.

کارگران با اشاره به اشتغال ۲۵۰ کارگر رسمی و حدود ۱۵۰ کارگر قرار دادی درشرکت «کشتی سازی خزر» می‌گویند: زمزمه‌هایی مبنی بر توقف کامل فعالیت‌های شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا در حوزه خزر نیز به گوش می‌رسد که مقدمات آن با فروش لوازم و تجهیزات موجود در حال فراهم شدن است.

همچنین گفته می‌شود، تعداد ۵۰ نفر از کارگران قدیمی این شرکت که در ماههای آینده امکان بازنشسته شدن دارند به دلیل عدم واریز ۴ درصد حق بیمه کارفرما با مشکل مواجه شده‌اند و هنوز تکلیف بازنشستگی آن‌ها مشخص نیست.

کارگران شرکت کشتی سازی در بخش پایانی سخنان خود از مشکلات بازنشستگی‌شان پس از ابلاغ آئین نامه جدید بازنشستگی قانون مشاغل سخت و زیان آور انتقاد کرده و گفتند؛ رویه جدیدی که سازمان تامین اجتماعی برای افزایش سهم ۴ درصدی کارفرمایان کارگاه‌های سخت و زیان‌آور در پیش گرفته کار را برای بازنشسته کردن کارگران مشمول بسیار دشوار کرده است.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران کارخانه کشتی‎سازی صدرا در مازندران پس از3ماه کاررایگان

 کارگران شرکت کشتی‎سازی صنایع دریایی ایران صدرا دریای مازندران، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود کار را تعطیل کردند.

به گزارش 14اسفند بلاغ، شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا در سال 47 با هدف تعمیر و ساخت انواع کشتی‌ها و شناورهای دریایی در بوشهر راه‎اندازی شد، پس از آن نیز هم‌زمان با رونق بنادر متعدد در شمال ایران و ارتباط با کشورهای حاشیه خزر، شعبه‌ای را در دریای مازندران در حوزه شهرستان بهشهر و معروف به شرکت کشتی‎سازی صدرای نکا به راه انداخت.

این شرکت، پس از تعمیر و ساخت شناورهای مختلف که مهم‌ترین آنها ساخت شناورهای پشتیبان سکوی نیمه‌شناور اکتشاف نفت (ایران‌البرز) در دریای خزر است تا حدودی فعالیت‌های خود را کم کرد چون به‎دلیل نبود کار، شرکت مجبور شد تا نیروهای قراردادی و روزمزد را آرام‌آرام از لیست کارگران خارج کند.

این شرکت به پیمانکارانش بدهکار است و شواهد، حاکی از فروش برخی اقلام این شرکت از سوی مالک آن است تا بتواند بدهی‌های خود را کم کند.

این هفته شرکت کشتی‌سازی شاهد اعتراض کارگرانی بود که سه ماه حقوق نگرفتند، مالک شرکت صدرا هم قول داد تا بخشی از معوقات آنها را قبل از پایان سال پرداخت کند.

قرار بود تا با اتمام پروژه ساخت شناورهای کاسپین در شرکت صنعتی دریای خزر، پروژه جدیدی برای صدرا در مازندران تعریف شود اما به دلیل نبود منابع مالی لازم و احساس نشدن نیاز فعلی به ساخت شناورها، این مهم برآورده نشد و تبعات آن به‎صورت اخراج آرام کارگران و پرداخت دیرهنگام حقوق آنها، بروز کرده است.

زمزمه‌هایی هم مبنی بر توقف کامل فعالیت‌های شرکت صنعتی دریایی ایران‎صدرا در حوزه خزر نیز به گوش می‌رسد که مقدمات آن با فروش لوازم و تجهیزات موجود در حال فراهم شدن است.‎

این کارخانه در نزدیکی نیروگاه برق شهید سلیمی نکا، پایانه نفتی، حفاری شمال و بندر امیرآباد واقع شده است.

تجمع اعتراض آمیز اهالی روستای شریف آباد در مقابل استانداری اردبیل

اهالی روستای شریف آباد اردبیل با تجمع در برابر استانداری اردبیل ضمن حمایت از سرمایه گذاری خواستار روشن شدن تکلیف اراضی دهکده انرژی ساوالان شدند.

به گزارش 16اسفند آذرسلام، اهالی روستای شریف آباد اردبیل در اعتراض به عدم تعیین تکلیف اراضی دهکده ساوالان در مقابل استانداری اردبیل تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

معترضین با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار تعیین تکلیف و حقوق اراضی خود شدند.

گفتنی است 50 هکتار از اراضی روستای شریف آباد که در 5 کیلومتری اردبیل واقع شده است جزو اراضی ملی ثبت شده و بنابه گفته اهالی این روستا برای این اراضی سند داشته و جزو چراگاه دام آنها محسوب می شود.

مردم این روستا بر حمایت جدی از سرمایه گذاری در ” دهکده انرژی ساوالان” در این منطقه تاکید و خواستار جلب رضایت این روستا نشینان و تعیین تکلیف حقوق خود شدند.

تجمع 10 اسفند معلمان و ضرورت حرکت کانون های صنفی چند گام به جلو

جعفر ابراهیمی- معلم

فارغ از آنکه صداوسیما و بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و خبرگزاری‌های ریزودرشت چگونه تجمع پرشکوه معلمان را منعکس نمودند، نفس برگزاری تجمع یک گام به جلو در راستای شکستن فضای انفعال معلمان در طی چند سال اخیر محسوب می‌گردد لذا ضروری است شکوفه 10 اسفند را به ثمر بنشانیم تا ثمرات آن نظام آموزشی ایران را منقلب کند اگرچه تغییر بنیادین تابعی از رفع موانع ساختاری و تغییر بنیادین در سپهر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران است.

در این یادداشت می‌کوشم افق پیش روی جنبش نوپای معلمان را از منظر مسیر و نقشه راه آینده مورد ارزیابی قرار دهم در این متن بر نقش کانون‌های صنفی ، بخصوص کانون تهران تأکید می‌کنم.اما چرا اولین یادداشت خود را بعد از تجمع 10 اسفند به وظیفه مبرم کانون تهران اختصاص داده‌ام؟

اول: همانگونه که پیش‌تر نوشته بودم اگرکانون با غلبه بر شک‌ها و تردیدهای پیش رو با برگزاری تجمع یک گام به جلو حرکت نماید و با دلواپسان غالب و مغلوب مرزبندی کند[1] احتمالاً با اقبال عمومی و حمایت معلمان روبرو خواهد. تجمع 10 اسفند اگرچه  می‌توانست باشکوه‌تر باشد اما باندهای غالب و مغلوب در عرصه آموزش را به حاشیه راند، نه دلواپسان رانده از قدرت توانستند بر موج اعتراضات معلمان سوار شوند و نه دلواپسان دولت توانستند معلمان را از مسیر خود منحرف نمایند و دسیسه‌های آن‌ها به ثمر ننشست و اتحاد صنفی و مرزبندی معلمان و تبری آنان از باندهای قدرت ، که هر یک در تبعیض علیه معلمان نقشی داشته اند، در اعتراضات 10 اسفند عینیت یافت و بر سپهر تاریخ جنبش دموکراتیک مردم ایران نقش ‌بست.

دوم: بعد از تجمع  و با توجه به انباشت مطالبات و عدم پاسخگویی از سوی جریان‌های مسلط در قدرت ، مجلس و دولت، حسی از بی‌حرمتی را در معلمان دامن زده است و بدنه معترض خواهان پیگیری دقیق و مستمر مطالبات بر حق خود هستند پس طبیعی است در میان تشکل‌های موجود، نه مخالفان تجمع بلکه موافقان و برگزارکنندگان تجمع بایستی به اعتباری که از معلمان و حمایتشان گرفته‌اند پیگیر مطالبات باشند و اگر توان دارند مطالبات را نمایندگی نمایند و اگر قادر نیستند صادقانه اعلام نمایند تا معلمان بتوانند از فرصت به‌دست‌آمده با حفظ همبستگی خود و اتحاد سراسری حول خواسته‌هایشان اقدام نمایند.

نگارنده معتقد است کانون‌های صنفی و در رأس آن کانون تهران در صورتی قادر خواهند بود نمایندگی معلمان را کسب نمایند که ویژگی‌های یک تشکل صنفی مستقل[2] را داشته باشند. در همین راستا کانون ها بایستی منطبق بر اصل استقلال گام های اساسی زیر را برای تقویت خود بردارند:

1-کانون باید به‌صورت شفاف مرزبندی‌های سیاسی خود را با تمام جریانات اعلام نماید کانون به همان اندازه که نگران بهره‌برداری مخالفان دولت از اعتراضات دولت است باید نگران این باشد که نمی تواند بی‌محابا از دولت حمایت کند بسیاری از معضلات برآیند عملکرد دولت‌های قبلی و فعلی است. مطالبات صنفی معلمان را نمی‌توان به عملکرد دولت قبلی تقلیل داد باید با شفافیت تمام سیاست‌های غلط دولت روحانی را نقد کند و مرزبندی‌ کانون نبایستی مغشوش باشد، هرچند اعضا و هیئت‌مدیره مختارند که هر گرایش سیاسی داشته باشند اما اگر می‌خواهند مطالبه حق کنند نباید این مطالبه با چاشنی مماشات با برخی از بلوک‌ها و باندهای قدرت همراه باشد.

2-کانونی که می‌خواهد ارزش‌های یک آموزش نوین را نمایندگی کند بایستی در فرم و محتوای ساختار خود دست به تغییرات اساسی بزند و شرایط عضویت معلمان را فراتر از معلمان رسمی ، هموار نماید و اجازه دهد نیروهای جوان و فعال و نواندیش در ساختار تصمیم‌گیری کانون مشارکت فعال داشته باشند. این امر نیازمند برنامه‌ریزی جدی و مستمر برای جذب نیرو توسط کانون خواهد بود و الا همین تعداد عضو جوان کانون نیز بایستی محملی جدید برای فعالیت خود مهیا نمایند.

3-کانون در مرحله پیش رو  باید برای معلمانی که به کانون اعتبار بخشیده و اعتماد کرده‌اند نقشه راه کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه نماید، کانون باید مشخص کند تا پایان سال تحصیلی جاری چه برنامه و راهکار عملیاتی با توجه به موانع عینی پیش رو برای پیشبرد مطالبات دارد. اگر روند بی توجهی دولت و مجلس ادامه پیدا کند برنامه بعدی کانون چیست؟ و چگونه می خواهد از فضای پیش رو استفاده نماید. زمان عنصر تعیین کننده ای در معادلات پیش رو است، هر نوع وقت کشی و اتلاف انرژی و بحث فرسایشی  و مخالف خوانی مخالفان تجمع 10 اسفند، با یک برنامه زمانبدی واقعی و عینی به حاشیه خواهد رفت.

4-از سوی دیگر مسئله معلمان با تمام کسانی که نیروی کارِ خود را در معرض فروش قرار می‌دهند گره‌خورده است کارگران، پرستاران و تمام کسانی که کارِمزدی انجام می‌دهند از این منظر با معلمان در یک هم سرنوشتی محتوم به سر می‌برند. از عدم اتحاد سراسری زحمتکشان، تنها فرادستان و صاحبان ثروت و قدرت سود خواهند برد.در پیوند با سایر تشکل های مستقل کارگری، زنان و .. است که کانون پشتوانه اجتماعی و مردمی می یابد با این رویکرد معلمان مردم و جامعه را در کنار خود خواهیم یافت نه در برابر خود.

5-کانون تهران که بر ساختار آموزش غیرمتمرکز تأکید می‌کند بایستی تن به یک ساختار غیرمتمرکز در سراسر کشور بدهد و انتظار نداشته باشد تصمیمات مرکز در دستور کار تمام نقاط کشور باشد. این امر مخلِ هم‌اندیشی و همفکری کانون‌ها نیست و به پویایی و تضارب آرا کمک می‌کند به‌عنوان نمونه از ابتدای سال تحصیلی فعالین صنفی مستقل و کانون ها در شهرهای کردستان در اعتراض و پیگیریِ مطالبات به‌مراتب از کانون تهران جلوتر بودند. کانون ضمن تقویت ساختار خود بایستی از تشکل یابی مستقل سایر فعالان حمایت نماید و هیچ تشکل مستقلی را رقیب خود تلقی ننماید. و ضمن تاکید بر حرکت جمعی، از هر حرکتی که مطالبات معلمان را خواستار است حمایت نماید.

نکته آخر:

هیچ تشکلی در ایران ازجمله کانون در موقعیت نمایندگی و رهبری سراسری معلمان نیست و نمی تواند باشد. پس کسانی که امروز در موقعیت فراخوان بوده‌اند لزوماً در موقعیت نمایندگی قرار ندارند. پس کانون باید بداند وزن و اعتبارش در ارتباط با 10 اسفند به خاطر همدلی و همراهی فعالان معتقد به تغییر و تمام معلمان حامی بوده است. کما اینکه کانون تا 3 اسفند نتوانسته بود با بدنه اعتراضی معلمان هم‌سطح و هم‌قدم شود اما با تأکید بر تجمع 10 اسفند با یک گام به جلو در کنار معلمان قرار گرفت و به‌واسطه برخورداری از حق فراخوان توانست حمایت بسیاری را جلب نماید. پس تجمع 10 اسفند را می‌توان برآیند همراهی و همدلی کنشگران مستقل با کانون ارزیابی نمود. هر نقدی که به تجمع 10 اسفند وارد باشد به تک‌تک فعالان نیز مربوط می‌شود به‌جز بیانیه پایانی که نقد آن مستقیم به کانون مربوط می‌شود. کانونی‌ها بیش و پیش از هرکس باید نقد از خود را شروع نمایند و از انتقاد دیگران استقبال نمایند و مرزبندی های خود را فراتر از باندهای قدرت با دنباله‌های آنان در بین معلمان مشخص نمایند. اگر کانون از موارد فوق غافل شود و از فضای همدلی و اتحاد معلمان در راستای بازسازی خود استفاده درست ننماید بی شک از حرکت بالنده معلمان عقب خواهد ماند شاید آنوقت با چند قدم به جلو هم نتواند خود را به سطح بدنه معلمان برساند.

به امید اتحاد سراسری حول مطالبات بر حق معلمان ایران

1-برای مطالعه مقاله نگارنده در مورد ضرورت مرزبندی با دلواپسان غالب و مغلوب به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://bield.info/%D8%AA%D8%AC%D9%85%D8%B9-10-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%D8%AF%D8%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%B5%D9%86%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DB%8C%DA%A9-%DA%AF%D8%A7%D9%85/

2-برای مطالعه ویژگی های تشکل صنفی مستقل از منظر نگارنده به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://bield.info/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B9-2/

معلمانی از نسل دهه شصت و روح تازه ای درکالبد جنبش معلمان

محمد حبیبی- فعال صنفی

اگر اعتصابهای سالهای دهه هشتاد را گامهای اولیه جنبش معلمان برای حضوری فعال درجامعه مدنی تلقی کنیم،اعتراضات گسترده ومسالمت امیز دهم اسفند ماه 93 را می توان ،سرفصل جدیدی در تاریخ جنبش معلمان به حساب آورد.

بلوغ مدنی ،انسجام جمعی وسازماندهی خودجوش با بهره گیری از شبکه های مجازی وهمراهی کانون صنفی معلمان از ویژگی های موثر این تحرک جمعی بود.گستردگی این اعتراضات در سراسر کشور به گونه ای بود که به حق می توان ،جنبش معلمان را ،پیشتاز اعتراضات مدنی در جامعه کنونی ایران تلقی کرد

.این تحرک فراگیر مدنی بردوپایه اصلی استوار است.یکی تجربه گرانقدر فعالیت های صنفی معلمان در یک دهه گذشته ودستاوردهایی است که در نتیجه اعتصابات واعتراضات مدنی در طی سالهای دهه هشتاد بدست آمده است.تجاربی که هزینه های گزافی را بر برخی فعالان صنفی معلمان تحمیل کرده است.از اخراج وتبعید وخانه نشینی وحکم های تعلیقی گرفته تا سپری کردن سالهای ارزشمند عمر،پشت میله های زندان.که از آنجمله رسول بداغی ومحمود باقری ،همچنان هزینه می دهند واز چهرهای نامدار جنبش اعتراضی معلمان به حساب می آیند.اما پایه دوم ،جمعیت عظیمی از بدنه معترض معلمان است که برامده از نسل اعتراضی دهه شصت هستند.حضور آنها روح تازه ای است در کالبد جنبش مدنی معلمان ایران.

امروز آموزش وپرورش درحال یک تحول درونی است .یک جابجایی گسترده نسلی درحال وقوع است.تحرکی که جابجایی معیارهای اجتماعی وارزشی را به دنبال دارد.نسل پیشگام انقلاب ،نسلی که ازموسسین ومدافعین اموزش وپرورش انقلابی بود،به تدریج به سن بازنشستگی می رسند وازسیستم اموزشی خارج می شوند.به جای آنها امروز نسلی که به متولدین دهه شصت معروف شده اند بخش بزرگی از بدنه آموزش وپرورش را تشکیل می دهند.بچه هایی از نیمه دوم دهه 50 تا نیمه اول دهه شصت که با تراکم بالای جمعیتی مرحله به مرحله ،موجهایی پی درپی درساختار اجتماعی ایران ایجاد کرده است.وحالا این نسل بخش بزرگی از اموزش وپرورش را دراختیار دارد.نسلی با هویت خاص وارزشهایی متفاوت.نسلی که انقلاب را درک نکرده،روزهای جنگ را درکودکی گذرانده وبا ارزشهای اجتماعی وسیاسی رسمی /حکومتی زاویه ای مشخص دارد.

حضور این نسل دربدنه جنبش معلمان فرصتی است طلایی برای خلق تحولاتی نوین.این نسل که درحال پشت سرگذاشتن سی سالگی است با اولین تجربه سیاسی خود در خرداد 76 ومیدان داری تحولات 88 ،حالا به تدریج به مرز پختگی می رسد.تحرکات اخیر وشکل گیری اعتراضات معلمان در طول چندماه گذشته با میدان داری این نسل وبه کمک شبکه های مجازی که درتسخیر آنهاست شکل گرفت.و اعتراضات دهم اسفند ماه تجربه جدید وارزشمندی برای انها بود که برای تداوم، نیازمند تثبیت نهادی است.این موج گسترده اعتراضات باید درقالب نهادهایی فراگیر شکلی متشکل به خود بگیرد.وبه نظر می رسد ،کانون صنفی معلمان ،تنها نهاد قابل اعتماد وفراگیری  است که درحال حاضر می توان به متشکل کردن معلمان در قالب آن اندیشید.

اگرچه کانون صنفی با ساختار کنونی دارای مشکلات عدیده ای است ،با این همه تصمیم شجاعانه  رهبری آن در برگزاری تجمع دهم اسفندماه،با وجود فشارهای بیرونی و مشکلات درونی ،قابل ستایش و تقدیر است.کانون با این تصمیم نشان داد که نهادی معلم محور است ودر پیگیری مطالبات معلمان آمادگی اتخاذ تصمیم های بزرگ در شرایط دشوار رادارد.

درحالیکه فشار بدنه معلمان درنتیجه افزایش مشکلات معیشتی برای اتخاذ تصمیمات اعتراضی هر روز بیشتر می شود،بسیاری از تشکلهای حزبی /سیاسی که فقط به نام ،مدعی دفاع از حقوق معلمان هستند بی توجه به خواستها ونیازهای بدنه معلمان ،به ارائه راهکارهای انتزاعی ولابی گریهای سیاسی مشغولند.و با مخالف خوانی های مکرر چه از طریق بیانیه رسمی وچه از طریق صفحات مجازی تمام تلاش خود را به خرج دادند تا  اعتراضات مسالمت  امیز ومدنی معلمان در دوماه اخیر را به انحراف بکشانند.تا جاییکه اعتراضات دهم اسفند را نوعی “حرکات خیابانی” معرفی کردند.

در این میان فقط کانون صنفی معلمان بود که در تصمیمی اگاهانه به ندای جمعی معلمان پاسخ مثبت داد و پرچمداری اعتراضات مدنی معلمان را عهده دارشد. با این حال این اقدام شجاعانه ،مسئولیت کانون را برای تعیین نقشه راه و خط مشی اینده جنبش معلمان سنگین تر می کند.چرا که انتظارات همچنان پابرجاست و امروز امید معلمان برای براورده سازی خواستهای به حقشان از طریق عمل جمعی وهمبستگی صنفی بیشتر شده است.

در چنین شرایطی کانون صنفی نیاز به بازسازی درونی وتغییر در شکل ساختارها ونحوه اداره مجموعه دارد.شکل جزیره ای کنونی که هرکدام از استانها به صورت جداگانه تصمیم گیری می کنند، پاسخگوی خیل عظیمی از معلمان جوان مشتاق فعالیت های صنفی ،نیست.بازسازی شکلی مجموعه برای تبدیل شدن به یک اتحادیه پویا وسراسری وتزریق نیروهای جوان به مرکزیت تصمیم گیریها ،می تواند ضامن موفقیت هرچه بیشتر کانون صنفی معلمان در اینده باشد.

کشته وزخمی شدن 13کارگر بر اثر ریزش تونل خط 2 قطار شهری مشهد

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کشته‌ شدن 2 کارگر و زخمی شدن 11 نفر دیگر در حادثه ریزش تونل خط 2 قطار شهری مشهد خبر داد.

به گزارش16اسفند فارس،رضا وفایی‌نژاد امروز با بیان اینکه ریزش خط 2 قطار شهری جان دو کارگر را گرفت، افزو‌د: ساعت 16 امروز در تقاطع طبرسی شمالی به گاز، بر اثر ریزش خط 2 قطار شهری مشهد، 11 نفر مجروح شدند و 2 کارگر فوت کردند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هنگامی که کارگران مشغول بتن‌ریزی در حین انجام عملیات خط 2 قطار شهری بودند، ریزش آوار و داربست‌ها سبب شد تا 13 کارگر در این حادثه گرفتار شوند.

وی افزود: در نهایت با کمک آتش‌نشانی، علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط 11 نفر از کارگران به بیمارستان هاشمی‌نژاد و کامیاب مشهد منتقل و به صورت سرپایی مداوم شدند.

به گفته وی هم اکنون حال این 11 کارگر مساعد گزارش شده است.

حادثه در تونل کبیرکوه استان ایلام جان یک کارگر را گرفت

وقوع حادثه در تونل کبیرکوه در استان ایلام به مرگ یکی از کارگران منجر شد.

به گزارش16اسفندایرنا،مدیرکل راه وشهرسازی ایلام شامگاه شنبه با بیان این مطلب اظهارکرد: یکی از کارگران بخش آتش کار احداث تونل بزرگ کبیرکوه عصر امروز بر اثر سقوط سنگ ازسقف تونل جان خود را از دست می دهد.

عبدالله بهادری افزود : سقوط سنگ ازسقف تونل پس از خرج گذاری در چاله های مورد نظر برای انفجار روی داده و به محض اینکه کارگر در حال خروج از تونل بوده است به قطعه سنگی برخورد وجان خود را از دست می دهد.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.