اخباروگزارشات کارگری14بهمن1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری14بهمن1393

– بازداشت فعال کارگری،زانیار دباغیان از اعضای کمیته هماهنگی

– پیشنهاد اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل: اخراج ۴۰ کارگرمعترض کارخانه ذوب آهن اردبیل

– کارگران نورد و لوله صفا با آتش زدن لاستیک در مقابل شرکت به اعتراض خود ادامه میدهند

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی  آنومالی شمالی به همراه خانواده هایشان درفرمانداری

– پایان مشروط اعتصاب یک هفته‌ای کارگران تکاب نیرو

– بیکاری36کارگرباچندین ماه حقوق معوقه درپی تعطیلی ریخته گری استیل گداز سیناهمدان

– بی حقوقی مطلق کارگران در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی

– سقوط بالابر از طبقه هشتم، 4 کارگررا به کام مرگ فرستاد

– جان باختن کارگر جوان بر اثر سقوط از طبقه سوم

– تظاهرات صد‌ها کارگر عراقی به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق‌

– کارگران فولاد آلمان اعتصاب کردند

بازداشت فعال کارگری،زانیار دباغیان از اعضای کمیته هماهنگی

بنا به گزارش رسیده ،زانیاردباغیان فعال کارگری و از اعضای  کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری روز یکشنبه مورخ  12/11/93 در ساعت 11 صبح به قصد رفتن به محل کار از منزل خارج  و تا روز دوشنبه از وی خبری در دست نبوده و همچنین گوشی تلفن همراه ایشان نیز خاموش بوده که در پی نگرانیهای خانواده و مراجعه به ارگانهای امنیتی سرانجام روز دوشنبه اداره اطلاعات سنندج  بازداشت این فعال کارگری را توسط این نهاد امنیتی تایید نموده و از دلیل باز داشت و وضعیت وی تا به الان اطلاعی در دست نمی باشد

  کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ضمن محکوم نمودن بازداشت فعال کارگری، زانیار دباغیان خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان و دیگر کارگران و فعالین کارگری دربند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

14/12/93

پیشنهاد اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل: اخراج ۴۰ کارگرمعترض کارخانه ذوب آهن اردبیل

اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل برای رفع مشکل کارخانه ذوب آهن اردبیل ومقابله با تجمعات کارگران دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان اخراج 40کارگرمعترض را پیشنهاد داد.

اعتراض کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به دلیل عدم پرداخت هشت ماه دستمزد نشان داد که همچنان وعده ها و مانورهای تبلیغاتی هیچ نماینده و مسئولی در استان گره گشای مشکل این واحد تولیدی نشده است.

به گزارش14بهمن مهر، اعتراض و تجمع مجدد بیش از ۵۰ نفر از کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری اردبیل طی روز گذشته درد قصه یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی  آهن و فولاد را زنده کرد. دردی که نه مقام مسئولی حاضر به پاسخگویی آن است و نه در پیچ و تاب تحصن های هفتگی کارگران پاسخی مطلوب به خود می گیرد.

کارگران مقابل استانداری اردبیل می گویند هشت ماه و ۱۵ روز است حقوق نگرفته اند. اغلب خانواده ای دارند که چشم انتظار تامین نیازهای اولیه زندگی خود هستند. علاوه بر این عیدی سال قبل طلب کارگران از کارخانه است و از ابتدای امسال نیز که فقط ۱.۵ ماه از آن باقی مانده فقط حقوق دو ماه خود را دریافت کرده اند.

این قصه ۲۵۰ کارگر کارخانه ذوب آهن است که هیچکدام حقوق نمی گیرند و ماه ها است بدون دستمزد در یک واحد تولیدی که سه شیفت فعال است مشغول بکارند.

می گویند مسئولانی که حتی وقت یک ملاقات به ما نمی دهند بیایند یک ماه بدون حقوق زندگی کنند تا طعم نداری را بچشند.

با این وجود در استانداری اردبیل در تمامی مراجعات و تحصن ها به روی کارگران بسته بوده و هیچ مسئولی ضروری ندانسته پاسخگوی مطالبه این کارگران باشد.

با این اوصاف بازدیدهای مداوم از واحدهای تولیدی از سوی دستگاه های متولی و اخبار حمایتی اتاق بازرگانی اردبیل از واحدهای تولیدی در نگاه این کارگران حرکتی نمادین بیش نیست.

کارگران می گویند این بازدیدهای تبلیغاتی برای ما حقوق نمی شود و به جای تزریق ۱۰ میلیون یورو ۱۰ میلیارد تومان جور کنند که ما جواب زن و بچه خود را بدهیم.

پیشنهاد اداره کار و اخراج ۴۰ کارگر به دلیل اعتراض

در این میان پیشنهاد اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل برای رفع این مشکل قابل توجه است. بر اساس این پیشنهاد تعدادی کارگر نسبت به عدم پرداخت حقوق اعتراض می کنند. نزدیک ۴۰ نفر به دلیل این اعتراض از کار بیکار می شوند.

کارگران باقی مانده می گویند اگر از کارخانه خارج شویم ترک کار است و بیمه بیکاری و سایر تسهیلات شامل حال ما نمی شود. مگر چقدر درمی آوریم که حقمان را ندهند.

به گفته یکی از کارگران هر کارگر نزدیک ۲۰۰ میلیون ریال از کارخانه طلب دارد که سر جمع نزدیک ۵۰ میلیارد ریال لازم است تا تمام بدهی کارگران تسویه شود.

کارگران طی ماه های اخیر حتی هزینه ایاب ذهاب هم نمی گیرند. هر کس با خودرو خود یا دیگری سر کار حاضر می شود.

کارگران نورد و لوله صفا با آتش زدن لاستیک در مقابل شرکت به اعتراض خود ادامه میدهند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : صبح امروز چهارشنبه 14 بهمن 93 کارگران نورد و لوله صفا با تجمع و آتش زدن لاستیک در مقابل کارخانه تجمع کردند و خواهان محقق شدن وعده های کارفرما مبنی بر پرداخت دستمزدهای معوقه اشان شدند

در پی این اعتراض ،کارفرما تعهد کرده است تا 20 بهمن 25 درصد از یک ماه حقوق پرسنل را به حسابشان واریز نماید که با اعتراض شدید کارگران مواجه شد

کارگران در اعتراض اذعان نمودند که در طول این مدت روزانه قادر به تهیه  یک وعده غذا  بوده اند و به کارفرما گفتند که این مبلغی که قرار است به حسابشان واریز شود پول نان مصرفی خانواده هایشان هم نیست  و آنان خواهان پرداخت  کلیه  مبالغ معوقه اشان شدند

در ضمن اکنون  تعداد 100 کامیون که مواد اولیه به شرکت حمل نموده است با امتنا ی کارفرما در پرداخت حق حمل اشان در مقابل کارخانه تجمع نموده اند

کارگران میگویند معلوم نیست چطور هیچ مسئولی به مشکلات این کارخانه رسیدگی نمیکند و کارفرما با داشتن چندین کارخانه بزرگ و توان مالی بالا چطور منطقه ایی را به شورش و بلوا کشانده است

طبق اخباری رسیده به  اتحادیه آزاد کارگران ، کارگران نورد و لوله صفا در پی توافق صورت گرفته قرار بود روز 11 بهمن ماه یکماه از دستمزد معوقه کارگران لوله صفا به حساب شان واریز شود اما از آنجا که کارفرما به توافق صورت گرفته عمل نکرد این کارگران ظهر امروز بطور یکپارچه ای دست از کار کشیدند و اعلام کردند در صورت تداوم خلف وعده کارفرما همچون دور اعتراضات پیشین خود توام با آتش زدن لاستیک دست به تجمع در مقابل کارخانه خواهند زد. همچنین کارفرما به وعده خود مبنی بر واریز 20 ماه حق بیمه کارگران عمل نکرده است.

اخبار تکمیلی ارسال میشود

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 14 بهمن ماه 1393

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی  آنومالی شمالی به همراه خانواده هایشان درفرمانداری

امروز کارگران اخراجی  آنومالی شمالی به همراه خانواده هایشان  دست به تجمع درفرمانداری بافق زدند.

به گزارش بافق پویا صبح امروز مورخ ۱۳ بهمن ماه کارگران اخراجی  آنومالی شمالی به همراه خانواده هایشان دست به تجمع اعتراضی درفرمانداری  بافق زدند وخواستار حل مشکل بیکاریشان شدند.

 در خلال این تجمع وحضورفرماندار،تماس تلفنی بایکی از سهام داران شرکت شهداب برای حل مشکل کارگران گرفته شد و جلسه ای برای روز پنج شنبه با حضور طرفین  تعیین شد. 

پایان مشروط اعتصاب یک هفته‌ای کارگران تکاب نیرو

صبح امروز اعتصاب کارگران تکاب نیرو پس از یک هفته توقف کار بصورت مشروط خاتمه یافت.

به گزارش14بهمن ایلنا بنقل ازکارگران در انبار مرکزی شرکت برق تهران (تکاب نیرو) ،۶۰ کارگر تکاب نیرو که در اقدامی هماهنگ در این اعتصاب شرکت کرده بودند روز گذشته تصمیم به پایان اعتصاب گرفته‌اند.

براساس تصمیم کارگران تکاب نیرو، همزمان با خاتمه اعتصاب و بازگشت به کار کارگران این واحد خدماتی، پنج نفر از آن‌ها به عنوان نماینده برای مذاکره با مدیریت برق منطقه‌ای تهران تشکیل جلسه خواهند داد.

تکاب نیرو یکی از واحدهای زیر مجموعه شرکت منطقه‌ای برق تهران است که به گفته کارگران در واقع حکم انبار مرکزی این شرکت را دارد.

به گفته کارگران تکاب نیرو ،شرکت برق منطقه‌ای تهران بابت مزایای دو سال پادش کار و یک سال سختی کار به هر یک از آن‌ها در حدود سه میلیون تومان بدهکار است.

این کارگران از روز هفتم بهمن (سه‌شنبه هفته گذشته) تا روز سیزدهم بهمن (روز گذشته) در اقدامی اعتراضی از انجام فعالیت روزانه خود که به ثبت ورود و خروج موجودی انبارهای شرکت برق تهران مربوط می‌شود خوداری کردند اما برای جلوگیری از هرگونه بی‌نظمی درب‌های انبارهای این شرکت را بسته بودند.

بیکاری36کارگرباچندین ماه حقوق معوقه درپی تعطیلی ریخته گری استیل گداز سیناهمدان

ایلنا طی گزارشی بتاریخ14بهمن از بیکاری36کارگرباچندین ماه حقوق معوقه درپی تعطیلی ریخته گری استیل گداز سیناهمدان،خبرداد.

براساس این گزارش، شرکت استیل گداز سینا بهمن ماه سال جاری به بهانه کاهش تولید و بازاریابی این واحد تولیدی را تعطیل و 36 کارگر آن را در ایام پایانی سال با معضل بیکاری روبه رو کرده است.پرداخت حقوق کارگران این شرکت از ۶ ماه تا یکسال به تاخیر افتاده است.

شرکت استیل گداز سینا ،ریخته گری انواع فولادهای آلیاژی، سال ۸۷ در شهرک صنعتی بوعلی تاسیس و فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده و در حال حاضربا ۳۶ کارگر تعطیل شده است.

بی حقوقی مطلق کارگران در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی

کارگرانی که تحت مقررات قانون کار در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی کار می‌کنند از نبود هیات‌های تشخیص و حل اختلاف برای رسیدگی به اختلافات روابط کار خبر می‌دهند.

به گزارش14بهمن ایلنا،منابع خبری ادر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌گویند در حال حاضر به دلیل متفاوت بودن مقررات استخدامی این مناطق، به تمامی اختلافات احتمالی روابط کار از طریق شرایط ویژه حاکم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسیدگی می‌شود.

این کارگران با یادآوری اینکه در مقررات استخدامی نیروی انسانی شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ اثری از جنبه‌های حمایتی قانون کار وجود ندارد، می‌‌گویند مشکل‌شان این است که با این مقررات هیچگاه خواسته‌های قانونی آن‌ها محقق نمی‌شود و کارفرما می‌تواند حتی برخلاف نظر مرجع حل اختلاف آن‌ها را اخراج کند.

سقوط بالابر از طبقه هشتم، 4 کارگررا به کام مرگ فرستاد

سقوط بالابر از طبقه هشتم یک ساختمان در حال ساخت در بندر عباس “هرمزگان”، 4 کارگر را به کام مرگ فرستاد و یک کارگر را روانه بیمارستان کرد.

به گزارش14بهمن پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “عبدالحسین بسطامی” فرمانده انتظامی شهرستان بندر عباس در تشریح این خبر گفت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر وقوع حادثه منجر به فوت در شهرک آزادگان، بلافاصله ماموران انتظامی جهت بررسی موضوع به محل اعلامی اعزام شدند.

وی افزود: ماموران با حضور در محل مشاهده کردند یک دستگاه بالابر از طبقه هشتم یک ساختمان در حال ساخت که 5 کارگر داخل آن بودند سقوط کرده است.

این مسئول انتظامی تصریح کرد: در این حادثه دلخراش ، 4 نفر از کارگران به علت شدت صدمات وارده در دم فوت و یک نفر دیگر مجروح که جهت مداوا روانه بیمارستان شد.

جان باختن کارگر جوان بر اثر سقوط از طبقه سوم

عصر روز گذشته،کارگر جوشکار بر اثر سقوط از بالای اسکلت فلزی ساختمان در حال ساخت در منطقه یوسف آباد، خیابان آزادگان جان خود را از دست داد.

به گزارش14بهمن پایگاه خبری 125،صادق اسلام زاده رئیس ایستگاه 49 آتش نشانی تهران در این خصوص اظهار داشت: یک کارگر جوان برروی اسکلت فلزی ساختمان در حال احداث مشغول جوشکاری بود که ناگهان از طبقه سوم به پایین ساختمان و به داخل محل گودبرداری در طبقه منفی یک سقوط کرد.

وی افزود: آتش نشانان بلافاصله با بکارگیری بالابر موجود در محل و همچنین استفاده از تجهیزات ویژه به داخل محل گودبرداری رفته و کارگر جوشکار را با برانکارد مخصوص به سطح زمین انتقال دادند که پس از معاینه امدادگران اورژانس مرگ وی تائید شد.

تظاهرات صد‌ها کارگر عراقی به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق‌

صد‌ها کارگر کارخانه نساجی شهر «کوت» عراق در اعتراض به تاخیر پنج ماهه در پرداخت حقوق‌شان تظاهرات کردند.

به گزارش14بهمن ایلنا به نقل از سومریه نیوز، صد‌ها کارگر کارخانه نساجی کوت در استان «واسط» امروز-سه شنبه-در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان از پنج ماه پیش تا کنون دست به تظاهرات زدند.

کارگران نساجی کوت طی تظاهرات خود اقدام به بستن جاده‌های اصلی در استان واسط کردند.

این کارگران روز گذشته نیز به دلیل ادامه تاخیر در پرداخت حقوق‌شان تظاهرات کرده و تهدید کردند که در صورتی که دولت عراق خواسته آن‌ها را برآورده نکند، دست به تحصن زده و جاده‌های اصلی در واسط را می‌بندند.

کارگران فولاد آلمان اعتصاب کردند

شاغلان اتحادیه کارگری فولاد آلمان این بار در کارخانه خودروسازی “ب ام و” شهر لایپسیگ آلمان اعتصاب کردند.

به گزارش 14بهمن ماین نیوز،‌ مذاکرات مربوط به افزایش حقوق و دستمزد شاغلان اتحادیه کارگری فولاد آلمان کماکان به نتیجه‌ای نرسیده و این مساله موجب شده است تا برای سومین بار از زمان منقضی شدن مهلت مذاکرات در هفته گذشته، اعضای این اتحادیه بار دیگر اعتصاب کنند.

در اعتصاب امروز ، کارگران معترض به پایین بودن دستمزد خود از جمله در خودروسازی «ب ام و» آلمان در شهر لایپسیگ اعتصاب کردند.

براین اساس آنها یک افزایش پنج و نیم درصدی به حقوق ماهانه و نیز یک کاهش ساعت کار روزانه را بعنوان مطالبات اصلی خود مطرح کرده اند. با اینحال کارفرمایان تنها یک افزایش دو و نیم درصدی را پیشنهاد داده اند. قرار است بزودی نمایندگان دو طرف دوباره با هم مذاکره کنند.

چهاردهم بهمن ماه1393

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.