اخباروگزارشات کارگری23دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری23دی1393

– بهنام ابراهیم زاده زیر بار اتهامات دروغ وکذب محض به سر میبرد

– سریال دخالت مراجع قضایی دراعتراضات کارگری وایجادجورعب ووحشت!

– یکه تازی کارفرمای کارخانه سیمان سپاهان ومشاوران نظامیش باحمایت دادستان شهرستان مبارکه و رئیس نظامی اداره کار استان اصفهان!

– علیرغم تهدیدها و وعده های مختلف، اعتراض کارگران ایرانخودرو به دستمزد پایین هشتمین روز خود را پشت سر گذاشت+ تصویر یک ابلاغیه مبنی بر…

– کارگران نورد لوله صفا امروز علیرغم حضور در کارخانه حاضر به شروع کار نشدند

– شش هزار معلم با امضای طوماری اعتراضی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواهان تامین یک زندگی شرافتمندانه شدند

-220کارگرکارخانه آجرجیل19ماه بدون حقوق و بیمه

– تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند مقابل مجلس

– کارگر معدن «گله توت» همچنان در ICU بستری است/ کارفرما تیرآهن را مقصر می‌داند

– تشدید اعتراض معدنچیان لهستانی علیه دولت

بهنام ابراهیم زاده زیر بار اتهامات دروغ وکذب محض به سر میبرد

به کارگران ایران و اتحادیه های کارگری وسازمان های مدافع حقوق بشر

بهنام ابراهیم زاده یک کارگر زندانی است ، ابتدای محکومیتش به زندان ،برپایه اتهامات کذ ب بوده است ،اخیرا نیز اتهامات کذب و دروغ محض برایش صادر گردید .

وی دوره اول زندانش پایان یافته و6ماه نیز بیشتر از محکومیتش در زندان به سر برد ،ناگهان دادگاه دیگری برایش ترتیب داده شد و9سال و 4 ماه دیگرنیز محکوم به زندان شد.

اتهامات دادگاه اخیر وی ،عبارت بود از

یک – عضویت در سازمان مجاهدین و پل ارتباطی بین دیگر اعضاء

دو- تبلیغ وتشویق اذهان عمومی بر علیه نظام اسلامی از داخل زندان

اتهام اول عضویت در سازمان مجاهدین دروغ محض بوده و وی در این باره سال 89 نامه سر گشاده ای برای دادستان نوشته بود .

برای هر شخص عادی ، روشن وواضح است که فعال حقوق کودکان وفعال کارگری ، اساساهیچ ربطی به  خط سیاسی فکری مجاهدین ندارد .در دادگاهی که اجازه داشتن وکیل به وی ندادند و جلسه دادگاه وی بیش از چند دقیقه که قاضی تفهیم اتهام کند ، به طول نیانجامید ، از همه مهمتر قاضی دادگاه هیچ اسناد و شهودی مبنی بر مصداق عضویت وی در سازمان مجاهدین را ارائه نداده است .

همچنین تبلیغ علیه نظام را مبنی بر ارتباط گرفتن با دفتر ((احمد شهید )) را از مصادیق جرم وی اعلام نمودند .آیا قوه قضاییه وقاضی دادگاه وی کمترین تاملی براتهامات وی کرده است ؟!

وی یک فعال کارگری و مدافع حقوق کودکان است .اکنون نزدیک به 4 سال است که در زندان به سر میبرد .چرا ؟؟؟؟

قوه قضاییه با در بند کشیدن این فعال کارگری کدام منافع نظام  را دنبال میکند .مطالبات جنبش کارگری کدامیک از ستونها وارکان نظام را تهدید میکند . پی  گیری حقوق زندانی  نیز چه تهدیدی بر علیه نظام به شمارمیرود ؟

قوه قضاییه باید بداند هرشهروندی ، از حقوقی برخوردار است وانسانها برای زنده ماندن نیازهایی دارند . هر انسان جهت تامین ابتدایی ترین نیازش تلاش می کند .کارگران نیز برای بدست آوردن حداقل های معیشت خود و خانواده اش ، برای صاحبان سرمایه ، دولت یا اشخاص سرمایه دار ، کارمیکنند ،و ارزش اضافه تولید میکنند ودر قبالش دستمزد می گیرند ، اگر دستمزدش به موقع پرداخت نگردد مجبور است تلاشی دیگربرای گرفتن دستمزد عقب افتاده اش نماید.

این پروسه آشکار وروشن و واضح رابطه اجتماعی است . قوه قضاییه ودولت ودیگر ارکان نظام هرگز قادر نخواهند شد که کلیه شهروندان وبه ویژه کارگران را با زندانی کردن ، آنها را مجبور به کار بدون دستمزد نماید.

 قانون تنازع بقا تلاش برای زنده ماندن است ، نه شهروندان ونه کارگران را شامل استثناء نمیکند .

قوه قضاییه نیز با پر کردن زندانها یش هرگز قادر نخواهد شد کارگران ودیگر مزد بگیران را به بیگاری و ساکت ماندن وادار کند .

ما خواهان آزادی بی قید وشرط بهنام ابراهیم زاده هستیم                                      

کارگر زندانی ،زندانی سیاسی آزادباید گردد

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران   

 k .peygiri.tash @gmail.com

سریال دخالت مراجع قضایی دراعتراضات کارگری وایجادجورعب ووحشت!

کارگراخراجی معدن چشمه پودنه: بعد از شکایت کارفرما من و علی علیزاده دیگر کارگر معدن چشمه پودنه به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت بودیم.دردادسرابا اتهامات مختلفی مواجه شدیم، تا حدی که ما را ترساندند که اگر رضایت کارفرما را برای بازپس گیری شکایت جلب نکنیم امکان بازداشت مجددمان وجود دارد.

پس از اعتراض ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه در واکنش به تعویق ۴ ماه حقوق در هفته گذشته، در جریان این اعتصاب کارگری دو تن از کارگران به نام‌های علی علیزاده و مهدی محمدی با شکایت کارفرما اخراج شدند.

به گزارش23دی ایلنا،مهدی محمدی یکی از کارگران اخراجی این معدن که از ناراحتی ریه بر اثر کار در شرایط سخت معدن نیز رنج می‌برد، در این باره گفت: متاسفانه کارفرما با دادن نسبت‌های ناروا به ما دو نفر زمینهٔ اخراح ما از معدن را فراهم کرد.

وی گفت: بعد از شکایت کارفرما من و علی علیزاده دیگر کارگر معدن چشمه پودنه به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت بودیم و بعد از مراجعهٔ ایشان به دادسرای کوهبنان برای پیگیری شکایت، با اتهامات مختلفی مواجه شدیم، تا حدی که ما را ترساندند که اگر رضایت کارفرما را برای بازپس گیری شکایت جلب نکنیم امکان بازداشت مجددمان وجود دارد.

علی علیزاده دیگر کارگر اخراجی معدن چشمه پودنه ضمن تایید اتهاماتی که از سوی کارفرما به این کارگران نسبت داده شده گفت: دادستان به ما گفت اگر نتوانید رضایت کارفرما را جلب کنید ممکن است بازداشتتان ادامه پیدا کند.

اخذ تعهد از کارگران اخراجی

علیزاده گفت: با شنیدن این حرف‌ها، ما که دستمان به جایی بند نبود مجبور شدیم از کارفرما بخواهیم شکایتش را پس بگیرد، در پاسخ به درخواست ما برای بازپس گیری شکایت، کارفرما ضمن اخذ تعهد از ما خواست دیگر به شرکت برنگردیم.

این کارگر اخراجی همچنین به شرایط سخت زندگی خود اشاره کرد و گفت: من و آقای محمدی هر کدام ۲ و ۳ فرزند داریم. تامین هزینه‌های تحصیل فرزندان در حالت عادی هم سخت است چه برسد به اینکه بیکار هم باشیم.

مشکل اصلی این کارگران در حال حاضر پس از اخراج از شرکت این است که علاوه بر عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان از سوی شرکت به دلیل به حد نصاب رسیدن مدت بیمه گذاری بعد از برگشت به کار در شهریور ماه گذشته نمی‌توانند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

خطر اخراج در انتظار کارگرانی که نماینده ندارند

معدن چشمه پودنه پس از انفجار سال گذشته  که منجر به کشته شدن سه نفر از کارگران شد، به دستور دادستانی تعطیل شد و  همه ۲۷۰ کارگر آن به غیر از کارگران اخراجی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.

مهدی محمدی و علی علیزاده دو کارگری که به تازگی اخراج شده اند، هر یک نزدیک به ۸ سال سابقهٔ کار در معدن چشمه پودنه دارند و از سوی کارفرما به دلیل آنجه سازمان دادن به اعتصاب عنوان شده اخراج شده‌اند. به گفتهٔ کارگران اگر آن‌ها نماینده کارگری یا شورای کار داشتند می‌توانستند راحت‌تر پیگیر مطالباتشان باشند.

یکی ازکارگران این معدن فروردین ماه سال جاری به دلیل پیگیری مطالبات خود و همکارانش مجبور به ترک کار و استعفای اجباری شد و از آن پس رایزنی کارگران جهت تشکیل شورای کارگری و انتخاب نماینده کارگری بی نتیجه مانده است.

مهدی محمدی کارگر اخراجی چشمه پودنه با بیان اینکه ۲۷ کارگر پس از انفجار سال گذشته در معدن و در پی اعتراضات اخراج شده‌اند گفت: از سال ۹۲ تا کنون ۲۷ کارگر اخراج شده‌اند و پس از استعفای نماینده کارگران در ابتدای امسال دیگر نماینده کارگری نداشته‌ایم تا پیگیر مطالباتمان باشد.

وی در خصوص پیگیری وضعیت اخراجش از طریق اداره کار کوهبنان گفت: فکر نمی‌کنیم ترتیب اثری به حرف‌های ما داده شود، ضمن اینکه وضعیت اقتصادی به گونه‌ای نیست که بتوانیم مرتب از این اداره به آن اداره پیگیر کارمان باشیم چون هرکدام از این رفت و آمدهای بی‌نتیجه هزینه‌های زیادی برایمان به دنبال دارد.

یکه تازی کارفرمای کارخانه سیمان سپاهان ومشاوران نظامیش باحمایت دادستان شهرستان مبارکه و رئیس نظامی اداره کار استان اصفهان!

ماموران واحد انتظامات کارخانه سیمان سپاهان اصفهان صبح امروز (سه شنبه ۲۳ دی) از ورود یکی از کارگران حاضر در تجمع اعتراضی دیروز، به کارخانه جلوگیری کردند.

به گزارش23دی ایلنا،ماموران واحد انتظامات به این کارگرگفته‌‌اند با دستور مستقیم رئیس خود از ورود او به کارخانه جلوگیری می‌کنند.

بر اساس سخنان کارگران، رئیس واحد انتظامات در جریان تجمع دیروز کارگران سیمان سپاهان در محوطه کارخانه به این کارگرمعترض تذکر داده بود که همراه با همکارانش محوطه کارخانه را ترک کنند.

کارگران می‌گویند این اقدام کارفرما به قصد ترساندن سایر کارگران حاضر در تجمع دیروز و ممانعت از برگزاری تجمعات اعتراضی دیگر است.

این کارگرمعترض در شرکت پیمانکاری «پیشرو همت زاگرس» و بخش بارگیری کارخانه کار می‌کند و قرارداد کارش تا پایان بهمن ماه اعتبار دارد.

گفتنی است نزدیک به ۲۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان اصفهان دیروز (دوشنبه ۲۲ دی) در اعتراض به اخراج نماینده خود در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند.

کارگران سیمان سپاهان پیش از این در طومارهایی با حدود ۴۰۰ امضاء، خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان شده بودند.

درهمین رابطه:

محسن نیرومند، معاون روابط کار اداره کار استان اصفهان طی گفتگویی بتاریخ13دی با همین منبع گفت:

قرارداد نماینده کارگران یکساله بوده و در پایان آبان ماه به اتمام رسیده است و به دستور شفاهی دادستان شهرستان مبارکه اخراج شده است. من شخصا با دادستان صحبت کردم. او گفت عامل اصلی تمام تحرکات کارخانه و خسارت به کارفرما این کارگراست و تا زمانی که حکم دادگاه دربار او صادر نشود نباید به کار بازگردد. یعنی دادستان به مدیرعامل کارخانه دستور شفاهی داده است.

نیرومند درپاسخ به این سئوال که آیا دادستان چنین حقی دارد؟

گفت:نه چنین حقی ندارد ولی وقتی برای دادستان اثبات شود که امنیت در خطر است می‌تواند ورود کند. برای دادستان مبارکه به عنوان مدعی العموم مشخص شده است که آقای نادری عامل تحرکات است.

وی درپاسخ به سئوالی دیگر مبنی براینکه شائبه‌ای بین کارگران مطرح است که کارفرما در اداره کار استان اصفهان به واسطه بازنشسته‌های یک نهاد نظامی نفوذ دارد. این موضوع صحت دارد؟

گفت:من هم مثل شما این موضوع را شنیدم. به این دلیل که تعدادی از مشاوران کارفرمای سیمان سپاهان نظامی هستند و رئیس اداره کار استان هم نظامی است این شایعه به وجود آمده است. من اعتراف می‌کنم اینگونه نیست. مدیر اداره کار همیشه از حق دفاع می‌کند و حتی خود برای بازگشت به کار آقای نادری تلاش کرده است. این شایعه به گوش ما هم رسیده است اما من ردش می‌کنم.

علیرغم تهدیدها و وعده های مختلف، اعتراض کارگران ایرانخودرو به دستمزد پایین هشتمین روز خود را پشت سر گذاشت+ تصویر یک ابلاغیه مبنی بر…

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در هشتمین روز اعتراض متحدانه کارگران ایرانخودور به دستمزد پایین، امروز مدیریت کارخانه وعده رسیدگی و تحقق خواستهای کارگران را تا 15 بهمن داد و از آنان خواست به اعتراض خود پایان دهند. همچنین دیروز مدیریت کارخانه با نصب ابلاغیه ای در دستور قرار گرفتن پرداخت پاداش تولید به مبلغ 700 هزار تومان برای کارگران تولید، 600 هزار تومان  برای کارگران پشتیبانی، 500 هزار تومان برای کارگران ستادی و 400 هزار تومان برای کارگران خدمات را اعلام کرد. بنا بر اظهار کارگران ایرانخودرو پرداخت این پاداش از قبل در صورت رسیدن سقف تولید به 500 هزار خودرو پیش بینی شده بود اما علیرغم اینکه تولید به این سقف نرسیده است مدیریت شرکت تلاش دارد با پرداخت زود هنگام این پاداش از دامنه اعتراضات کارگری در این کارخانه بکاهد. همچنین مدیریت این شرکت در اقدامی در برخورد به تهدید کارگران و توهین به آنان از سوی عوامل زیر دست خودش که در روزهای گذشته خشم کارگران را برانگیخته بود اقدام به نصب نامه ای مبنی با برخورد با اینگونه افراد در قسمتهای مختلف کارخانه کرد. در این رابطه بویژه برخورد توهین آمیز دهقان مدیر “تری مری” خشم کارگران این قسمت را برانگیخته بود. طی روزهای گذشته نیز مدیریت ایرانخورو در ملاقاتی با برخی از نماینده های کارگران وعده افزایش بن نقدی، اجرای سریع و صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش اکورد به میزان 30 درصد را داده بود.

طرح این وعده ها در حالی از سوی مسئولین و مدیریت ایرانخودور صورت میگیرد که دیروز مدیر تولید قسمتهای مونتاژ کارخانه با حضور در میان کارگران اظهار کرده بود که اعتراض تان نتیجه ای نخواهد داشت و تلاش کرده بود با اینگونه تهدیدات کارگران را وادار به پایان اعتراض کند. همچنین رئیس قسمت مونتاژ یک نیز با حضور در میان کارگران به آنان گفته بود “بروید غذایتان را بخورید ما زورمان زیاد است” کارگران نیز متقابلا اظهار کرده بودند “زور ما زیادتر است و باید به خواستهای ما رسیدگی شود”.

طی خبر دیگری که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است حراست کارخانه علاوه بر احضار حدود 10نفر از کارگران در روزهای اول اعتراض، طی روزهای گذشته نیز از طریق تماس تلفنی با تعدادی از کارگران آنان را از ادامه اعتراض برحذر کرده و تلاش نموده است به کارگران چنین القا کند که چنانچه به اعتراض پایان ندهید اعتراضتان دارد سیاسی میشود. چنین تهدیدات واهی از سوی حراست و مسئولین این شرکت در حالی صورت میگیرد که کارگران ایرانخودور همچون کارگران سراسر ایران با دستمزد ماهیانه ناچیزی که میگیرند قادر به تامین معیشت خود نیستند و در اعتراض به این وضعیت مشقت بار دست به اعتراض زده اند. اصرار مدیریت ایرانخودرو مبنی بر عدم افزایش مزد پایه و پرداخت دستمزد زیر خط فقر به کارگران این شرکت سودآور در حالی صورت میگیرد که بسیاری از مدیران این شرکت ماهیانه میلیونها تومان حقوق میگیرند و سودهای میلیاردی این شرکت بدلیل انحصار تولید و فروش خودور در ایران سر به فلک میزند.

تصویر نامه مدیریت شرکت ایرانخودرو مبنی بر برخورد نسبت به کسانیکه کارگران را مورد تهدید و توهین قرار میدهند

اتحادیه ازاد کارگران ایران – 23 دی ماه 1393

کارگران نورد لوله صفا امروز علیرغم حضور در کارخانه حاضر به شروع کار نشدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: دیشب یکماه از 4 ماه دستمزد معوقه کارگران نورد لوله صفا به حساب آنان واریز شد اما کارگران امروز علیرغم حضور در کارخانه حاضر به شروع کار نشدند. کارگران معترض نورد لوله صفا شروع کار را منوط به تصفیه حساب تمامی  مبلغ بیمه هایشان با سازمان تامین اجتماعی کرده اند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران، کارگران نورد لوله صفا همچنین خواهان پرداخت یکماه دیگر از معوقاتشان تا پایان دی ماه  شده اند. بر اساس توافقی که مابین شورای تامین شهر ساوه و کارفرما صورت گرفته مقرر شده است تا پایان سال حقوق معوقه کارگران تا آخر آذر ماه بعلاوه عیدی و پاداش آنان پرداخت شود  و دستمزد دی و بهمن و اسفند سال آینده پرداخت شود. بر اساس این توافق یکماه دیگر از حقوق معوقه این کارگران 10 بهمن ماه پرداخت خواهد شد اما کارگران خواهان پرداخت این حقوق در پایان ماه جاری هستند.

کارگران نورد لوله صفا بدنبال تعطیلی کارخانه از سوی کارفرما که در دو مرحله بمدت یک هفته تا 5 دی ماه و مرحله دیگر تا شنبه هفته جاری صورت گرفت روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری در مقابل کارخانه و فرمانداری شهر ساوه دست به تجمع زدند و با بر افروختن آتش در مقابل کارخانه تلاش کردند  توجه عمومی را در شهر ساوه به اعتراض خود جلب کنند. بدنبال این اعتراضات بود که کارفرما با پرداخت حقوق معوقه این کارگران موافقت کرد و دیشب یکماه از دستمزد معوقه آنان را به حسابشان واریز کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 23 دی ماه 1393

شش هزار معلم با امضای طوماری اعتراضی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواهان تامین یک زندگی شرافتمندانه شدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: شش هزار معلم با امضای طوماری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر زندگی زیر خط فقر معلمان و درماندگی آنان از تامین نیازهای اولیه زندگی، خواهان رفع تبعیض و بر قراری عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت و تامین یک زندگی شرافتمندانه شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی معلمان کشور با ارائه طومار 15 متری و حضور در کمیسیون شوراها خواهان رفع مشکلات معیشتی و اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی معلمان شدند. همچنین خبر گزاری ایلنا نیز در گزارشی از این حرکت معلمان متن این  طومار اعتراضی را منتشر کرده است.

در بخشی از این طومار اعتراضی، معلمان کشور با اشاره به تعریف و تمجیدهای تبلیغاتی دولت و مسئولین از معلمان نوشته اند:  معلمان کشور از تمجید و تعریف جایگاه علم و معلم خسته‌اند و از برخوردهای سیاسی با شکل معیشتی ناراضی‌اند و از مجلس و دولت انتظار «عمل» دارند.

در ادامه این نامه آمده است: امروزه معلمان کشور در تامین نیازهای اولیه زندگی خود درمانده‌اند و عموما زیر خط فقر به سر می‌بند و این امر به منزلت آن‌ها آسیب زده است. این موضوع موجب کاهش انگیزه‌های شغلی معلمان شده و آینده روشنی را برای کشور ترسیم نمی‌نماید.

در پایان این طومار اعتراضی معلمان با تاکید بر رسیدگی به خواست بر حق شان نوشته اند: ما امضا کنندگان طومار موکدا از نمایندگان مجلس و دولتمردان جمهوری اسلامی می‌خواهیم به دور از هرگونه شعار، رفتار تبلیغی و سیاسی با عزمی قاطع و راسخ، خواسته برحق جامعه فرهنگیان کشور مبنی بر تامین حقوقی که نیازهای یک زندگی شرافتمندانه را پاسخگو باشد، محقق نمایند.

متن کامل طومار اعتراضی شش هزار معلم که در خبرگزاری ایلنا منتشر شده است به شرح زیر میباشد:

رییس محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای لاریجانی

سلام علیکم

همچنانکه که مستحضرید هرگونه برنامه ریزی برای پیشرفت و تعالی کشور در گرو برنامه ریزی اصولی در آموزش و پرورش و نگاه صحیح به مقوله تعلیم و تربیت می‌باشد و این امر در سایه توجه خاص به متولیان امر تعلیم و تربیت یعنی معلمان رقم خواهد خورد.

هدف قوانینی چون قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری ترقی و کارآمدی سیستم اداری کشور و رفع تبعیض و برقراری عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت بوده است. ولی تدوین و تصویب این قوانین به اذعان دولتمردان و نمایندگان محترم نتوانسته است هدف مورد نظر را محقق نماید.

به باور جامعهٔ فرهنگیان کشور علت امر عدم عزم جدی مسئولان به رفع تبعیض و برقراری عدالت است.

امروزه معلمان کشور در تامین نیازهای اولیه زندگی خود درمانده‌اند و عموما زیر خط فقر به سر می‌بند و این امر به منزلت آن‌ها آسیب زده است. این موضوع موجب کاهش انگیزه‌های شغلی معلمان شده و آینده روشنی را برای کشور ترسیم نمی‌نماید.

معلمان کشور از تمجید و تعریف جایگاه علم و معلم خسته‌اند و از برخوردهای سیاسی با شکل معیشتی ناراضی‌اند و از مجلس و دولت انتظار «عمل» دارند.

ما امضا کنندگان طومار موکدا از نمایندگان مجلس و دولتمردان جمهوری اسلامی می‌خواهیم به دور از هرگونه شعار، رفتار تبلیغی و سیاسی با عزمی قاطع و راسخ، خواسته برحق جامعه فرهنگیان کشور مبنی بر تامین حقوقی که نیازهای یک زندگی شرافتمندانه را پاسخگو باشد، محقق نمایند.

اتحادیه ازاد کارگران ایران – 23 دی ماه 1393

220کارگرکارخانه آجرجیل19ماه بدون حقوق و بیمه

ایلناطی گزارشی بتاریخ23دی،از بلاتکلیفی 220کارگرکارخانه آجرجیل پس از گذشت ۷ ماه از تعطیلی این واحد تولیدی خبر داد .

براساس این گزارش،با گذشت ۷ ماه از تعطیلی این کارخانه (از خرداد ماه ۹۳) در استان خوزستان هنوز وضعیت ۲۲۰ کارگر قراردادی این واحد تولیدی نامشخص است. این کارگران از خرداد ماه سال گذشته (۹۲) با آغاز مشکلات مالی کارخانه حقوق نگرفته‌اند. همزمان با تعویق حقوق کارگران بیمه آنان نیز به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

بعد از گذشت ۷ ماه از تعطیلی کارخانه هنوز مستمری بیمه بیکاری این کارگران برقرار نشده است.

کارگران کارخانه آجرجیل با۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کارخواهان احیاء کارخانه و بازگشت به کار هستندو برای حل مشکل خود به سازمان‌های مختلفی مراجعه کرده‌اند اما پیگیری‌های آن‌ها نتیجه‌ای نداشته است.

تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند مقابل مجلس

جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند در اعتراض به درخواست واریز مجدد وجوهی جهت واگذاری مسکن خود مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش23دی خبرگزاری مجلس،امروز (سه‌شنبه 23 دی ماه) جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند در اعتراض به درخواست واریز مجدد وجوهی جهت واگذاری مسکن خود مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع کنندگان در حالی که 4 سال پیش تمامی وجوه برای خرید مسکن مهر در پرند پرداخت شده است اما در حال حاضر درخواست پرداخت 17 میلیون تومان از صاحبان این مسکن‌ها شده در حالی که این با قانون مغایر است.

به گفته یکی از تجمع کنندگان در حالی که صاحبان مسکن مهر همزمان با خرید واحدها در پرند هزینه پکیج٬ کابیت و سایر امکانات این‌چنینی را پرداخت کرده‌اند اما در حال حاضر این امکانات به صاحبان تحویل داده نخواهد شد.

کارگر معدن «گله توت» همچنان در ICU بستری است/ کارفرما تیرآهن را مقصر می‌داند

مسلم رشیدی کارگر جوان معدن گله توت که روز پنجشنبه 18 دی ماه در پی حادثه ریزش معدن دچار مصدومیت جدی شد، همچنان در بخش آی سی یو بیمارستان باهنر کرمان بستری است و بهبودی در وضعیت سلامت او حاصل نشده است.

به گزارش 23دی ایلنا، پدر مسلم رشیدی که خود کارگر بازنشسته معدن گله توت بوده می‌گوید حدود ۶سال پیش این معدن دچار حادثه مشابه دیگری هم شده بود که طی آن حادثه یک کارگر جانش را از دست داده بود.

بر اساس این گزارش، وضعیت مسلم رشیدی کارگر ۲۲ ساله معدن گله توت همچنان نامعلوم است و تا ثابت شدن وضعیت جسمانی‌اش باید به وسیلهٔ دستگاه تنفس کند. به گفتهٔ کادر درمانی بخش آی سی یو بیمارستان باهنر کرمان، در حال حاضر امکان بازگشت سلامت وی تا رسیدن به شرایط ثابت قابل پیش‌بینی است.

در همین رابطه، یکی از بستگان مسلم رشیدی شرایط جسمانی این کارگر ۲۲ ساله را نامناسب توصیف کرد. او که از بیمارستان گفتگو می‌کرد در این باره توضیح داد: متاسفانه شدت جراحات وارده به مسلم زیاد بوده و باید منتظر باشیم و ببینیم چه می‌شود.

وی در تشریح وضعیت جسمانی این کارگر معدن گفت: بیشترین آسیب در نواحی شکم، لگن و پا‌ها و ریه است. به گفتهٔ وی این کارگران یک ساعت و نیم زیر آوار مدفون بوده‌اند تا گروه امداد به محل اعزام شود.

وی شرایط خانواده مسلم رشیدی را ناراحت کننده توصیف کرد و گفت: به دلیل شرایط خاصی که مسلم دارد خانواده وی در نگرانی کامل به سر می‌برند و منتظرند تا شاهد بهبودی وی در روزهای آینده باشند.

این کارگر جوان متاهل و دارای یک فرزند است و ۳ سال است که در بخش استخراج معدن گله توت مشغول به کار بوده است.

گفته می شود این کارگران در زمان حادثه در تونل معدن مشغول انجام اتصال آهن آلات بودند که به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در نصب این آهن آلات، با ریزش معدن مواجه شدند و چون این اتفاق در قسمت شیبدار تونل رخ داد نتوانستند به موقع فرار کنند و زیر آوار مدفون شدند. به گفتهٔ خانواده مسلم رشیدی، علیرغم اینکه به نظر می‌رسد عدم رعایت نکات ایمنی عامل حادثه بوده است، هنوز اقدامی از سوی مسولین معدن گله توت برای رسیدگی بیشتر به روند درمان این کارگر مصدوم صورت نگرفته است.

کارفرما: شاید ایراد از جنس آهن آلات بوده

در این رابطه، فتاحی مدیر معدن گله توت درباره روند درمان کارگر مصدوم این معدن گفت: بیمهٔ این کارگران کامل است و در صورت وقوع حادثه، هم بیمهٔ درمان و هم بیمهٔ از کارافتادگی و نقص عضو به آن‌ها تعلق می‌گیرد و از این جهت مشکلی متوجه روند درمان این کارگر نیست.

مدیریت معدن گله توت نوع آهن الات مورد استفاده در زمان کار توسط کارگران مصدوم را نامناسب توصیف کرد و گفت: هنوز گزارش بازرسی اداره کار به ما ارائه نشده است. هنوز مشخص نیست دقیقا علت حادثه چه بوده، اما ممکن است جنس آهن آلات مورد استفاده توسط کارگران نامرغوب بوده باشد که در زمان اتصال آن به محل مورد نظر چون در قسمت شیب دار تونل بوده باعث ریزش و در ‌‌نهایت منجر به بروز حادثه شده است.

وی در پاسخ به این که به هرحال باید جان کارگر در برابر این حوادث حفظ شود تا ما کمتر شاهد حوادث این چنینی باشیم گفت: تاکنون هم اینگونه بوده و جان کارگران حفظ شده، حوادثی که در چند ساله اخیر در معدن اتفاق افتاده نشان می‌دهد کمترین خسارت به نیروی انسانی وارد شده است. فتاحی گفت: در جاده‌های کشور هر روز تعداد زیادی کشته می‌شوند چرا هیچکس به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. کار در معدن، جنگ با طبیعت است و این مشکلات هم اتفاق می‌افتد.

تشدید اعتراض معدنچیان لهستانی علیه دولت

معدنچیان شرکت کومپانیا وگلووا که بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ اروپا است، بدنبال شکست مذاکراتشان اعلام کردند اعتراضات علیه طرح دولت برای سازماندهی این شرکت را تشدید خواهند کرد.

به گزارش23دی ماین نیوز، دولت لهستان هفته گذشته اعلام کرد چهار معدن از 14 معدن کومپانیا وگلووا در جنوب این کشور را تعطیل خواهد کرد که منجر به بیکاری حدود پنج هزار نفر خواهد شد.

اعتراضات در چهار معدنی که قرار است تعطیل شوند از هفته گذشته آغاز شد و کارکنان این معادن روز دوشنبه در جریان دیدار نخست وزیر لهستان از کاتویچ که قلب منطقه صنعتی جنوبی سیلسیا است به اعتراضشان ادامه دادند.

براساس گزارش رویترز، نماینده معدنچیان که خواهان باز نگه داشتن همه معادن هستند، اظهار کردند راهکارهایی که از سوی دولت ارایه شده اند هیچ امیدی برای چهار معدنی که قرار است در مدت 12 ماه آینده تعطیل شوند، به همراه ندارند.

بیست وسوم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.