اخباروگزارشات کارگری9دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری9دی1393

– کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:آزادی ریبوار عبداللهی از زندان

– پیام تبریک به مناسبت  آزادی ریبوار عبداللهی

– احضار ۱۱ کارگر معدن طلای آق دره به دادگاه عمومی تکاب بدنبال شکایت کارفرما

– پیام به کارگران صنعت نفت

– جان و نان کارگران بازیچه دست سود جوی سرمایه داران!

– اخباری ازکارگران وکارخانه هفت تپه

– اعتصاب کارگران کارخانه های پارس خودرو و سایپاآذین

– سه روز اعتراض کارگری در «پارس خودرو» با تحریم غذای کارخانه

– بازگشت به کارمشروط ۴۰ کارگر اخراجی فولاد آذربایجان پس از 3روزتجمع اعتراضی!

– ادامه تجمعات کارگران کارخانه قند فسا دراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق ومزایایشان!

– اخراج750کارگرکارخانه شهیدقندی یزد پس ازخصوصی سازی- تهدید امنیت شغلی450کارگرشاغل!

– تأخیر سه ماهه در پرداخت حقوق ۲۹ کارگر سیمان کارون

– دردسرهای بانکی ۴۰ کارگر پارس متال به دلیل بدحسابی کارفرما

– سقوط مرگبار کارگر از ساختمان 13 طبقه در سرعین

– تجمع در مقابل سفارت ایران در کابل در اعتراض به نقض حقوق مهاجران افغانستانی درایران

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:آزادی ریبوار عبداللهی از زندان

طبق گزارش رسیده، امروز دوشنبه 8/10/93 ریبوار عبداللهی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری بعد از تحمل بیست روز بازداشت در بازداشتگاه اداره ی اطلاعات شهر سنندج با تودیع وثیقه ی پنجاه میلیون تومانی آزاد شد.

در این ارتباط تعداد کثیری از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج در یک فضای صمیمی، و با کف زدن های ممتد و خواندن سرود انترناسیونال (سرود همبستگی جهانی طبقه ی کارگر)، به استقبال وی رفتند.

کمیته هماهنگی ضمن شادباش به خانواده ی ریبوار عبداللهی و تمامی کارگران و فعالین کارگری و تمامی انسان هایی که دل در گرو رهایی طبقه ی کارگر از قید مناسبات موجود دارند، خواهان آزادی بی قید و شرط فردین میرکی، فرزاد مرادی نیا و سایر فعالین کارگری و زندانیان سیاسی دربند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

8/10/93

اطلاعیه شماره ۲۹ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

پیام تبریک به مناسبت  آزادی ریبوار عبداللهی

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که مطلع هستید در چند ماه گذشته بسیاری از  فعالین کارگری شهر سنندج  از طرف اداره اطلاعات این شهر احضار یا دستگیر و زندانی شدند که در این بین بیشترین فشار‌ها بر روی اعضای کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری بود و هم اکنون هم ۳ تن از فعالین کارگری عضو این تشکل در شهر سنندج در بازداشت اداره اطلاعات هستند ، ریبوار عبداللهی فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ هم یکی‌ از افراد دستگیر شده بود که روز ۱۹ آذر ماه به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و بازداشت شد که بعد از تحمل چندین روز بازداشت و شکنجه روز گذشته با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تبریک به خانواده عبداللهی  خواستار آزادی بدون قید و شرط دیگر فعالین کارگری دستگیر شده شهر سنندج و تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

نهم دی‌ ۱۳۹۳

احضار ۱۱ کارگر معدن طلای آق دره به دادگاه عمومی تکاب بدنبال شکایت کارفرما

صبح امروز یازده نفر از کارگران فصلی معدن طلای آق دره با شکایت کارفرما به دادگاه عمومی شهرستان تکاب احضار شدند.

به گزارش9دی ایلنا، روز شنبه (ششم دی ماه) تعدادی از کارگران معدن «طلای آق‌دره» در اعتراض به تصمیم کارفرما مبنی براخراج ۳۵۰ نفر از همکارانشان در داخل محوطه این معدن تجمع کردند. پس از اتفاقات روز شنبه که منجر به مصدومیت دست کم یکی از کارگران شد، صبح امروز (سه شنبه ۹ دی) دادگاه عمومی شهرستان تکاب با شکایت کارفرما یازده نفر از کارگران اخراجی این واحد معدنی را احضار کرد.

بنابهمین گزارش،آقایان «یوسف کاووسی»، «عباس آذر»، «محمد خسروی»، «منصور دخ»، «خلیل عظیمی»، «فاتح رحیمی»، «ایوب مولودی»، «رضا بهاری»، «رضا یوسفی»، «عابد رحمانی» و «عطاء‌اله صبوری» کارگرانی هستند که با شکایت کارفرما به دادگاه عمومی تکاب احضار شده‌اند.

یکی از این کارگران که نخواست نامش منتشر شود درباره علت احضار خود و همکارانش به دادگاه گفت: دلیل تشکیل پرونده قضایی برای کارگران، واکنش حدود ۳۵۰ نفر از کارگران این معدن به اخراجشان بوده است.

وی با بیان اینکه فصلی بودن کار کارگران معدن طلای آق دره امنیت شغلی و روانی آنان را بر هم زده است، گفت: در تجمع اعتراضی روز شنبه، یکی از همکاران که امروز نیز به جرم اغتشاش و برهم زدن امنیت از سوی دادگاه تکاب احضار شده است حوالی ساعت ۸ شب اقدام به خود کشی کرد که با عکس العمل به موقع سایر همکاران وی از مرگ حتمی نجات یافت. او هنوز در بیمارستان شهدای تکاب بستری است و وضع عمومی‌اش رو به بهبودی است اما چون خود قادر به حضور در دادسرا نیست، پدرش به نمایندگی از او حضور یافته است.

به گزارش همین منبع، یازده کارگر معدن طلای آق دره که صبح امروز (سه شنبه ۹دی ماه) از سوی دادگاه عمومی تکاب احضار شده بودند حوالی ساعت ۱۶ امروز با قید وثیقه آزاد شدند.

یکی از کارگران معدن طلای آق دره پس از خروج از دادسرای تکاب گفت: کارفرمای معدن طلای آق دره در حالی یازده نفر از کارگران را به اتهام ایجاد اغتشاش به دادگاه معرفی کرده است که تمامی ۳۵۰ کارگر فصلی این معدن به موضوع بیکاری خود معترض‌اند وتنها جرم این یازده کارگر پیگیری مطالبات خود بوده است.

پیام به کارگران صنعت نفت

رفقای کارگر صنعت نفت

طبقۀ کارگر مبارزۀ شما را در تاریخ جنبش کارگری از یاد نبرده و نخواهد بُرد. مبارزه کارگران صنعت نفت نمونه های درخشانی را به تاریخ جنبش کارگری ایران افزوده است. از نطفه های مبارزه برای به دست آوردن ابتدایی ترین مطالبات از دوران شروع اعتراضات کارگری در سال های نخست ۱٣۰۰، مانند مبارزه برای تأمین یخ و آب نوشیدنی ِ سرد در گرمای طاقت فرسای ۵۰ درجه ای جنوب، مبارزات وسیع اقتصادی و سیاسی در سال های ۱٣٢۰ تا ۱٣٣٢ به ضد امپریالیست های نفتی و دست نشاندگان داخلی آنها، تا سازماندهی ِ اعتصاب سیاسی و بستن شیرهای صدور نفت برای قطع منابع مالی رژیم شاه در انقلاب ۱٣۵٧.

از ترویج و تبلیغ آموزش های انقلابی – کارگری از سوی کارگران پیشروِ صنعت نفت و تشکیل هسته های مخفی برای پیشبرد مبارزات کارگری، تا ارتقای سطح مبارزه سیاسی – اقتصادی و ایجاد شوراها و تشکل های سندیکایی کارگران در آبادان، آغاجاری، مسجد سلیمان، گچساران، خارک و تهران.

رفقای ما در شرکت نفت تا کنون راه پرفراز و نشیبی را پیموده اند و همواره پیشتاز مبارزه برای دستیابی به مطالبات اقتصادی و سیاسی طبقۀ کارگر بوده اند و تأثیرگذارترین نقش را در جنبش کارگری و مبارزات دموکراتیک و انقلابی در انقلاب ۵٧ ایفا کرده اند.

ما کارگران می دانیم که از دیدگاه دولت های سرمایه داری هیچ جرمی مهم تر از این نیست که کارگران آگاه و با تجربه بپاخیزند و از حقوق خود و طبقۀ کارگر دفاع نمایند، ولی آیا برای ما کارگران راهی جز این هست؟ حکومت های سرمایه داری از بپاخاستن کارگران صنعت نفت همواره در هراس اند. شرکت نفت از صنایع پایه ای تأمین منابع مالی رژیم است و کارگران آن نیز دارای تجربه های مبارزاتی ارزنده اند. به همین دلیل سیاست سرکوب و مهار زدن بر اعتراضات کارگران سیاست دائمی حکومت سرمایه داران است. نمونه ای از این سیاست ضد کارگری را در سال ۵٩ بیاد داریم: خاموشی مشعل های پالایشگاه آبادان و منع فیدوس پالایشگاه (Feed us منظور به صدا درآوردن آژیر زمان استراحت و تغذیۀ کارگران است)، حکایت از منفعل و خانه نشین کردن بیش از ۱۵ هزار کارگری داشت که مردم به آنان «مبارز دلیر و سرسخت» می گفتند و پالایشگاهشان را «ستاد زحمتکشان» می خواندند. این ستاد را به پاس «نعمت جنگ» ضد مردمی ایران و عراق ویران کردند تا رهبری کارگران پیشرو را در امر مبارزۀ کارگری تضعیف کنند. این آغازی بود بر عقب راندن کارگران و بازپس گیری همۀ دست آوردهای آنها، که در مبارزه ای طولانی و با رشادت و جانفشانی به دست آورده بودند. روند بازپس گیری دستاوردهای کارگران از فردای انقلاب ۵٧ آغاز گردید. لغو استخدام رسمی، عدم واگذاری منازل کارگری به کارگران، قطع جیره های غیر نقدی (رشن)، تمرکز زدایی و متفرق کردن کارگران زیر عنوان مدیریت های مختلف و شرکت های پیمانکاری در مناطق نفت خیز و به طبع آن رواج قراردادهای موقت و پیمانی و قطع مزایای مربوط به آن. سیاست پایین نگه داشتن و فشرده کردن مزدها و قطع بسیاری از مزایای کارگران به ویژه کارگران صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، ملی حفاری و صنایع فولاد و …، سیاستی است که بازتاب آن در جامعه منجر به تشدید فقر کارگران کشور شده است. اما در روی دیگر سکۀ ستم بر کارگران، چه سیاستی پنهان است؟ آیا سیاست مداران و سرمایه داران حاکم نیز با حقوق ماهیانه ۶۰٩ هزار تومان مصوب دولت زندگی می کنند؟ آیا سفرۀ وزیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز محقر است؟ آیا آنان زیر خط فقر بسر می برند؟ آیا کودکان آنها از تحصیل محرومند و هزینۀ زندگی خود را با جمع آوری مواد بازیافتی تأمین می نمایند و کودکان کار و کارتن خواب نامیده می شوند؟  و در حسرت مدرسه و خوراک و پوشاک و درمان مناسب مجبور به فروش کلیۀ خود هستند؟ خیر هرگز چنین نیست. آنها در کاخ ها، پنت هاوس برج ها و ویلاهای مجلل خوش گذرانی می کنند، فرزندانشان در بهترین مدارس و دانشگاه ها تحصیل می کنند و با استفاده از رانت های ویژه، بورس تحصیل در دانشگاه های خارج کشور می گیرند.

سهم کارگران و زحمتکشان در جامعۀ سرمایه داری فقر و تهیدستی، بیکاری و محرومیت از ابتدایی ترین مواهب زندگی و سهم سرمایه داران و زمین داران و صاحبان قدرت، انباشت سرمایه، قدرت طلبی و زندگی اشرافی است.

رفقای کارگر صنعت نفت

دستان توانمند شما چرخ های صنعت نفت را به حرکت درمی آورد و به قیمت رنج و محرومیت شما دولت ایران در روز حدود یک میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی عرضه می کند. ارزش مالی حاصل از فروش نفت به طور میانگین تا دو سه سال پیش روزانه حدود سیصد میلیون دلار تخمین زده می شد و اکنون با وجود کاهش صادرات نفت و کاهش قیمت آن باز هم رقمی در حدود ۱۵۰ تا ٢۰۰ میلیون دلار در روز است. این حجم عظیم از منابع پولی راه گشای کدامیک از آلام و مشکلات توده های محروم جامعه بوده است؟ چه مبلغی از این دلارها به کم کردن آمار کودکان کار و خیابان اختصاص داده شده است؟ چقدر برای رفع ستم بر زنان و مردان کارتن خواب هزینه شده است؟ شما می دانید که فروش نفت به قیمت هر بشکه ۱۴۰ دلار و کسب درآمد نجومی ای معادل ٧۰۰ میلیارد دلار طی ۸ سال، دوران طلایی سردمداران حکومتی و شرکت غول پیکر قرارگاه خاتم الانبیاء و دیگر سرمایه داران برای دزدی و اختلاس دارایی های عمومی بوده است؛ دوره ای که مؤسسات مالی به سودهای سرشاری دست یافتند. شما این را هم می دانید که بزرگترین «دزدی ها و اختلاس های قرن» هم در همین دوران به وقوع پیوسته است. رقم های ٣ هزار میلیارد و ۱٢ هزار میلیارد و هزاران رقم ریز و درشت دیگر توسط چه کسانی جز وابستگان حکومتی اختلاس گردیده است؟ باز هم شما می دانید که دقیقاً در همین دوران (و در ادامه سنوات قبل) است که قانون ها، تبصره ها و آیین نامه های فراوانی مبنی بر یورش بردن بر کار و زندگی کارگران و زحمتکشان توسط مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت کار به تصویب رسید و در همین دوران یارانه ها بر کالاهای اساسی و حامل های انرژی قطع گردید و رسماً گرانی چند برابر به کارگران و زحمتکشان تحمیل گردید. در همین دوران (و پیش از آن) هزاران کارگر از کارشان اخراج شدند و به صف طویل بیکاران پیوستند و این روند همچنان ادامه دارد. شما می دانید که در همین دوران بود که سیاست خفه کردن هر صدای اعتراضی تشدید گردید، پرداخت مزد کارگران باز هم به تعویق افتاد و پاسخ اعتصاب کارگران برای احقاق حقوق خود با اخراج، زندان و شلاق داده شد. روند گران شدن کالاها، که به دروغ گفته اند با شیب ملایم افزایش می یابد، به شدت ادامه دارد. افزایش قیمت بنزین، افزایش بهای گاز خانگی، برق، تلفن و نان … نشان از کمرشکن بودن قیمت ها و گرانی روزافزون کالاها دارد.

رفقای کارگر صنعت نفت

دوران طلایی فروش نفت با قیمت بشکه ای ۱۴۰ دلار شاید برای مدتی طولانی بازنگردد. اکنون قیمت نفت به بشکه ای 55 دلار رسیده است. آیا می دانید که با پایین آمدن قیمت نفت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تاوان بحران سرمایه داری و مناقشات میان کشورهای سرمایه داری و تاوان سیاست های غلط دولت های حاکم بر کشور را طبق معمول باید کارگران و زحمتکشان بپردازند. کسانی که در شرایط پارو کردن دلارهای نفتی، زندگی کارگران را به روز سیاه نشاندند، در شرایط افت قیمت چه سرنوشتی برای کارگران رقم خواهند زد؟ آنچه مسجل است ادامه بحران اقتصادی کنونی، تشدید فشار اقتصادی و سیاسی بر کارگران و زحمتکشان را به دنبال خواهد داشت. چشم انداز ادامۀ بحران اقتصادی، تشدید بحران سیاسی و تشدید دعوای جناح های حکومت را برای حفظ موقعیت ناپایدارشان به دنبال خواهد داشت.  کارگران نباید ناظری بی طرف بر اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشند. طبقۀ کارگر باید مُهر خود را بر سیر رویدادها بکوبد. طبقۀ کارگر باید با سیاست مستقل و با سازمان های مستقل خود وارد عمل، به ویژه وارد میدان مبارزه سیاسی شود.

کارگران صنعت نفت از سابقۀ تاریخی طولانی و درخشانی در جنبش کارگری ایران برخوردارند. تجارب موفق آنها در گذشته، انتظار سایر کارگران در مراکز مختلف کارگری را برانگیخته است. با نیروی کارگران صنعت نفت است که تولید و صدور نفت از اهواز، ماهشهر، آغاجاری و تلمبه خانه های تقویت فشار نفت در «گوره»، «امام حسن» و اسکله های صدور نفت در خارک امکان پذیر می شود و به بهره برداری می رسد. بدون تردید اگر این کارگران اراده کنند قادر خواهند بود چرخۀ تولید نفت را متوقف سازند. همچنان که در گذشته نیز شاهد بوده ایم که دخالت گری کارگران شرکت نفت منجر به توقف تولید و قطع صدور نفت و از دست دادن یکی از منابع عظیم مالی دولت های سرمایه داری شده است. از حفاری اولین چاه نفت تا کنون، جنگ قدرت در دولت های سرمایه داری برای تسلط بر این اهرم مالی، با منازعات و توطئه های فراوانی به ضد توده های مردم همراه بوده است. کارگران باید سرمایه داران را از این اهرم مالی محروم سازند. زیرا هر چه طبقۀ سرمایه دار از قدرت مالی بیشتری برخوردار گردد، استبداد و دیکتاتوری نیز بیشتر حاکم می شود. دیکتاتوری طبقات بالای جامعه، حکومت های ضد دموکراسی و ضد آزادی هستند و فقر، محرومیت و ستم طبقاتی در جوامع مستبد چهرۀ عریان تری از خود نشان می دهد.

اولویت مبارزۀ کارگران صنعت نفت نیز باید سازماندهی تشکل طبقاتی کارگران و مبارزۀ جمعی برای دفاع از آزادی و رفع ستم از طبقۀ کارگر باشد. کارگران آگاه در شرکت نفت رسالت سازمان دهی و آموزش سیاسی و تشکیلاتی و آگاه ساختن همکاران خود را برای شناخت از موقعیت طبقاتی شان بر عهده دارند. ارتقای سطح آگاهی کارگران، قدرت سازمان یابی و مبارزۀ آنان را افزایش خواهد داد.

ما ایمان داریم که شما بر این امر فایق خواهید شد، همچنان که کارگران نیشکر هفت تپه و کارگران شرکت واحد این مبارزه را تجربه کردند و برای ایجاد تشکل طبقاتی و سندیکای خود دست به مبارزه زدند. شما نیز می توانید این امر مهم را به پیش ببرید، همچنان که کارگران پتروشیمی رازی و پتروشیمی تبریز و امیرکبیر توانستند در این راه مبارزه کنند، همچنان که کارگران فولاد قروه و کارگران معدن بافق برای جلوگیری از فروش کارخانه و خصوصی سازی معدن سنگ آهن دست به اعتصاب زدند و مبارزه کردند.

کارگران پتروشیمی های ماهشهر و بندر امام، کارگران پروژه های پارس جنوبی، کارگران تهران و تبریز و اصفهان و گیلان و اهواز و در یک کلام همۀ کارگران ایران در این مبارزه بی شک حامی شما خواهند بود، زیرا مبارزۀ شما کارگران صنعت نفت، مبارزۀ شما کارگران واحدهای بزرگ صنعتی و خدماتی، مبارزۀ شما پیشروان طبقۀ کارگر ایران، بی گمان طلایه دار مبارزۀ عظیم کل طبقۀ کارگر ایران برای دگرگونی بنیادی جامعۀ ایران خواهد بود.

جمعی از کارگران پتروشیمی های منطقه ویژه ماهشهر و بندر امام

کارگران پروژه های پارس جنوبی

فعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان

فعالان کارگری جنوب

بخشی از کارگران محور تهران

٩ دی ماه ۱٣٩٣

جان و نان کارگران بازیچه دست سود جوی سرمایه داران!

سه نفر از کارگران اخراج شده معدن طلای آق دره شهرستان تکاب ، شب گذشته (شنبه) در اعتراض به از دست دادن شغل شان، در محوطهٔ معدن دست به خودکشی زده اند.

اقدام به خودکشی کارگران بیکار شده معدن طلای آق دره در حالی است که صبح روز گذشته گروهی از کارگران این واحد معدنی در اعتراض به اخراج ۳۵۰ نفر از همکارانشان در محوطه این معدن تجمع کرده بودند؛ این تجمع تا ساعت هشت شب ادامه داشت و پس از آن کارگران مورد نظر که صبر و تحمل خود را از دست داده بودند اقدام به خودکشی کردند.

در روزهای اخیر ما شاهد اعتصاب 1000 کارگردر کارخانه واگن پارس اراک و حضور مامورین در این کارخانه هستیم و یا  وزارت کار صلاحیت نماینده کارگران نانوایی‌های سنندج را تایید نمی کند و همزمان به دلیل افزایش مطالبات معوقه اداره گاز ، اشتغال کارگران ۸ کارخانه آجرسازی متوقف می شود. کارگران را بیکار می کنند و وقتی کارگر جان به لب رسیده دست به حق قانونی خود به استناد اصل 27 قانون اساسی که اعتصاب را مجاز شمرده می زند ، بجای کارمندان وزارت کار با مامورین روبرو می شوند. این حرکت ضد کارگری و ضد منافع ملی به نفع چه کسی است ؟ وزارت کار و نماینده به اصطلاح کارگران در مجلس چه می کنند؟ آیا نباید به حضور مامورین در یک مجموعه صنعتی اعتراض کنند و یا اینکه خود نیز با این حرکت ضد کارگری موافقند ؟ آیا این مامورین برای حمایت از کارفرمایان و بر علیه کارگران وارد میدان شده اند؟

ما ضمن مخالفت با ورود مامورین به اختلافات کارگران و کارفرمایان این حرکت را ضد قانون اساسی و ضد منافع ملی کشور ارزیابی می کنیم.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک  1393/8/8

اخباری ازکارگران وکارخانه هفت تپه

از هفت تپه خبر می رسد :

خبر اول : از اول دیماه با مراجعه کارگران هفت تپه به تامین اجتماعی ، تامین اجتماعی از تمدید دفترچه بیمه کارگران هفت تپه خوداری می کند به دلیل اینکه مدتهاست کارخانه حق بیمه کارگران را به تامین اجتماعی نپرداخته است. این درحالی است که هر ماهه از حقوق کارگران مبلغ 7 درصدی بیمه تامین اجتماعی کسر می شود.

خبر دوم : همچنین مدتی است که دزدی از کارخانه هفت تپه شروع شده بصورتی بسیار آشکار . به این ترتیب که در 2 ماه گذشته فقط 2 کیلومتر کابل برق از این شرکت دزدیده شده و معلوم نیست حراست در کجا خوابش برده؟!؟! هیدروفلوم که نوعی شیلنگ آبیاری است و طوقه های مربوطه که کار اتصال این شیلنگ ها را انجام می دهد نیز در 130 هکتار دزدیده شده اند. که البته بخشی است که ما اطلاع داریم .

خبر سوم : در یچه های ورود و خروج آب که آهنی است با برنال که یک دستگاه جوش سیار است بریده شده و به سرقت رفته.

خبر چهارم : شایعه است که آقایان خنیفه ، محمدی ، مسولین حراست هفت تپه در ماجرای مشکل اخلاقی آقایان علی حمدانی ، رستگار ، محمدی ، از اعضای حراست کارخانه هفت تپه ، خیلی فوری اقدام کرده و موضوع را سرپوش گذاشته اند. اما نسبت به دزدی ها هیچ اقدامی نمی کنند. البته اینها در برخورد با فعالین سندیکایی و کارگری و کارگران معترض آن چنان قلدر منشانه ( ویا بقول خودشان مقتدارنه ) برخورد می کنند . حال چرا جلوی دزدی ها رانمی گیرند خدا می داند. البته جالب این است که همه این دزدی ها در یک شیفت خاص صورت می گیرد.

« طبق دستورات صندوق بین المللی پول باید مجتمع هایی چون هفت تپه تعطیل شوند و کارگرانش برای گدایی و دستفروشی راهی خیابان ها شوند. این دزدی ها که باید اموال مسرقه را با کامیون حمل کرد به دستور از ما بهتران است تا کارخانه را با وضعی روبرو کنند که قادر به ادامه حیات نباشد. هشیار باشیم و این نقشه خیانت کاران به منافع ملی و کارگران هفت تپه را افشا بکنیم.  » 

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

1393/10/09

اعتصاب کارگران کارخانه های پارس خودرو و سایپاآذین

کارگر فلزکار گزارش می دهد:

 دیروز در کارخانه پارس خودرو به مدت 2 ساعت اعتصاب شده است این اعتصاب به دلیل کاهش دریافتی این کارگران بوده است.  کارگران معترض با دست کشیدن از کار خواستار پاسخگویی مدیران شرکت به این کاهش دریافتی ها بوده اند.

همچنین در کارخانه سایپا آذین که کارخانه قطعه سازی و از کارخانه های زیر مجموعه کارخانه خودرو سازی سایپا ست دیروز در اعتصاب بسر بده است. اعتصاب دیروز به دلیل کاهش دریافتی کارگران صورت گرفته. کارگران می گویند با این دریافتی و موج گرانی قادر به گذران زندگی خود نیستند.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

1393/10/08

سه روز اعتراض کارگری در «پارس خودرو» با تحریم غذای کارخانه

منابع خبری در کارخانه پارس خودرو روز سه‌شنبه (۹ دی) گفته‌اند که تعداد قابل توجهی از کارگران از روز یکشنبه (هفتم دی ماه) تاکنون در اقدامی اعتراضی برای خوردن وعده‌های غذایی ناهار و شام در رستوران کارخانه حاضر نشده‌اند.

به گزارش9دی ایلنا،کارگران می‌گویند دلیل این اقدام اعتراضی، بی‌تفاوتی کارفرما به درخواست‌ بازبینی دستمزد‌ها بوده است و در حال حاضر کارگران سالن‌های «۳۵ دستگاه»، «P. K»، «ماکسیما»، «رنگ»، «L۹۰»، «پرس»، «G. T. X» از خوردن وعده‌های غذایی که توسط کارفرما تدارک دیده شده است خودداری می‌کنند.

کارگران شرکت کننده در این اقدام اعتراضی با تاکید براینکه حرکت‌ اعتراضی آن‌ها بر روند تولید روزانه کارخانه تاثیر منفی نداشته است افزوده‌اند که از زمان آغاز این اقدام اعتراضی برخی از مسئولان کارخانه از جمله معاون تولید و مدیران و روسای کارخانه با حضور در خطوط تولید از کارگران دعوت کرده‌اند تا برای صرف غذا در سالن غذا خوری حاضر شوند و بعضا آن‌ها را تا سالن غذا خوری همراهی می‌کنند اما در ‌‌نهایت کارگران پس از حضور در سالن غذا خوری و تحویل گرفتن سینی‌های غذا آنرا روری میز می‌گذارند و با ذکر صلوات به آرامی از آنجا خارج می‌شوند.

براساس گفته‌های منابع خبری، کارگران شرکت کننده در این اقدام اعتراضی برای نهار و شام خود و همکارنشان از منزل با خود غذا آورده و در ساعت غذاخوری به جای رفتن به سالن غذاخوری در‌‌ محل کار غذا‌شان را صرف می‌کنند.

طبق گفته معترضان سه سال پیش در نتیجه اجرای سیاست‌های تعدیلی مدیریت کارخانه، مزایای پاداش بهره‌وری کارگران پارس خودرو از حدود ۲۰۰ هزار تومان در ماه به حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان کاهش یافته است.

همچنین کارگران کارخانه پارس خودرو مدعی‌اند که باوجود اشتغال نزدیک به هفت هزار نفر در این واحد صنعتی، کارفرما حاضر به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نیست و در نتیجه دستمزد پایه اغلب کارگران باسابقه و تازه استخدام شده بصورت برابر و برمبنای حدقل مزد محاسبه و پرداخت می‌شود.

به گفته معترضان، اجرای سیاست‌های تعدیلی در مورد محاسبه و پرداخت دستمزدهای آن‌ها در حالی است که در همین مدت میزان تولید روزانه کارخانه از حدود ۶۰ دستگاه به حدود ۶۰۰ دستگاه افزایش یافته است.

معترضان در عین حال با اشاره به اینکه هم اکنون در این واحد صنعتی تنها یک نماینده کارگری مسئولیت پیگیری مطالبات آن‌ها را برعهده دارد افزودند: از نظر منطقی یک نفر قادر به پیگیری خواسته‌های هفت هزار نفر نیست بنابراین ما خواهان تشکیل نهاد صنفی کارگری هستیم.

بازگشت به کارمشروط ۴۰ کارگر اخراجی فولاد آذربایجان پس از 3روزتجمع اعتراضی!

بازگشت به کار ۴۰ کارگر اخراجی فولاد آذربایجان پس از تجمع سه روزه این کارگران مقابل کارخانه به جواب معاینات طب صنعتی و آزمایشات مربوطه منوط شد.

به گزارش9دی ایلنا،نزدیک به ۴۰ کارگر پیمانی فولاد آذربایجان در پایان آذر ماه، همزمان با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، در پی اتمام قرارداد کارشان اخراج شدند.

بر اساس این گزارش، کارگران اخراجی از اول این هفته مقابل درب اصلی کارخانه تجمع می‌کردند تا اینکه کارفرما عصر دیروز با وساطت نمایندگان مجلس با بازگشت به کار این کارگران به صورت مشروط موافقت کرد.

کارفرما انعقاد قرارداد جدید با کارگران اخراجی را به جواب معاینات طب سنتی و آزمایشات خون، ادرار، ریه، قلب، چشم، گوش و… منوط کرده است.

در همین رابطه، یکی از کارگران اخراجی که نخواست نامش فاش شود گفت: بسیاری از کارگران فولاد آذربایجان سال‌ها سابقه کار دارند. دستگاه‌های خط تولید این کارخانه سر و صدای وحشتناکی دارند و اگر کارگری برای چندین سال با این دستگاه‌ها کار کند شنوایی‌اش قطعا ضعیف می‌شود.

او افزود: بنابراین انجام این آزمایشات برای کارگرانی که سال هاست در کارخانه کار می‌کنند لزومی ندارد و برای مثال اگر کارگری شنوایی‌اش ضعیف شده باشد در این سال‌ها و بر اثر سر و صدای خط تولید ضعیف شده است.

این کارگر ناراضی همچنین گفت: کارگران فقط برای آنکه کار خود را از دست ندهند به انجام این آزمایشات تن داده‌اند.

گفتنی است ۲۴۱ کارگر رسمی و ۳۳۰ کارگر پیمانی در کارخانه فولاد آذربایجان مشغول به کارند و بر اساس مصوبه شورای تامین، کارفرمای خصوصی این واحد تولیدی حق ندارند کارگری را اخراج کند.

ادامه تجمعات کارگران کارخانه قند فسا دراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق ومزایایشان!

صبح روز9دی،جمعی از کارگران فصلی کارخانه قند فسا در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای چند ماه گذشته خود، مقابل دفتر امام جمعه تجمع کردند.

به گزارش9دی سلام فسا، صبح روز9دی جمعی از کارگران فصلی کارخانه قند فسا در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای چند ماه گذشته خود، مقابل دفتر امام جمعه و مصلی نماز جمعه فسا تجمع کردند.

درهمین رابطه:

تجمع جمعی از کارگران کارخانه قند فسا مقابل فرمانداری

صبح روز یکشنبه ۷ دی ماه، حدود ۵۰ نفر از کارگران فصل یکارخانه قند فسا در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای چند ماه گذشته خود، مقابل فرمانداری ویژه فسا تجمع کردند.

به گزارش8دی سلام فسا، تعدادی از کارگران کارخانه قند فسا صبح یکشنبه ۷ دی ماه با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری فسا خواهان پاسخگویی فرماندار و مسئولان به وضعیت نامطلوب حقوق و مزایا خود شدند.

معترضین با انتقاد از هیات مدیره جدید کارخانه قند فسا، از فرماندار و مسئولین ارشد شهرستان مطالبه حقوق پرداخت نشده خود را درخواست کردند. و از بی اعتنایی هیات مدیره غیر بومی کارخانه قند فسا انتقاد کردند.

به نقل از منابع آگاه رنجبر، معاون فرماندار ویژه فسا با نماینده کارگران کارخانه قند فسا دیدار کرد و با دعوت معترضین به گفتگو، وعده بررسی مشکلات کارگران را داد.

در این جلسه رنجبر معاون فرماندار، مدیر و مسئولین کارخانه و نماینده کارگران معترض حضور داشتند.

اخراج750کارگرکارخانه شهیدقندی یزد پس ازخصوصی سازی- تهدید امنیت شغلی450کارگرشاغل!

یک فعال کارگری در کارخانه شهید قندی یزد با نامناسب و بحرانی خواندن شرایط تولید این کارخانه مهم مخابراتی، این وضعیت را تهدیدی برای امنیت شغلی ۴۵۰ کارگری دانست که هم اکنون در این واحد تولیدی مشغول به کارند.

به گزارش9دی ایلنا،این منبع آگاه با بیان این مطلب که از زمان خصوصی سازی کارخانه شهید قندی، تعداد کارگران رفته رفته کاهش پیدا کرده است، گفت: از زمان خصوصی سازی شرکت به خصوص در چند سالهٔ اخیر روند تولید کاهش محسوسی داشته به نحوی که کارگران دائما خطر توقف تولید و بیکاری را حس می‌کنند و امنیت شغلی‌شان تهدید می‌شود.

وی گفت: در اثر خصوصی سازی این کارخانه طی ۱۰ سالهٔ اخیر، تعداد کارگران ۶۲/۵ درصد کاهش پیدا کرده و از ۱۲۰۰ نفر به ۴۵۰ نفر رسیده است.

وی ضمن اشاره به مشکلات مدیریتی این شرکت، بدون مدیرعامل بودن این کارخانه را یکی دیگر از عوامل کاهش روند تولید ذکر کرد و گفت: نزدیک به ۴۰ روز است که این شرکت مدیر عامل ندارد. عدم معرفی مدیرعامل پس از گذشت بیش از یک ماه از استعفای مدیرعامل سابق و نداشتن سه نفر از اعضای هیات مدیره باعث شده روند تولید به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر برسد. وی نتیجهٔ این روند را ایجاد استرس، بی‌انگیزگی و سردرگمی کارگران توصیف کرد.

این منبع آگاه در ارتباط با نحوه هزینه کرد کارخانه گفت: کارخانه با هزینه بسیار بالایی اداره می‌شود که در بازار رقابت ما را با مشکل مواجه کرده است.

او گفت: مشکل اینجاست که مسئولان هزینه تولید را فقط حقوق و مزایای پرسنل می‌بینند و انواع و اقسام هزینه‌های غیرضروری، ماموریت‌های غیرلازم در داخل و خارج کشور و هزینه‌های پنهان مانند ضایعات، انجام نشدن تولید، عدم برنامه ریزی و دوباره کاری را در نظر نمی‌گیرند.

وی در ادامه به وجود دفتر ستادی این شرکت در تهران اشاره کرد و در ارتباط با عدم توازن توزیع درآمد تولید میان عوامل تولید کننده، مدعی شد: هزینه پرسنلی کارخانه واقع در یزد با ۴۵۰ نفر کارگر تقریبا معادل دفتر تهران با ۵۰ نفر کارمند است، که این منصفانه نیست.

این منبع کارگری در پایان در ارتباط با بحث عدم وجود امنیت شغلی که بیش از ۴۵۰ کارگر کارخانه شهید قندی یزد را تهدید می‌کند گفت: کاهش کارگران این واحد تولیدی در ده سالهٔ اخیر نشان می‌دهد که نمی‌توان به آینده شغلی امیدوار بود. مشکلات بانکی و عدم اعتبار شرکت نزد بانک‌ها و عدم پرداخت مطالبات این شرکت توسط شرکت‌های بزرگ و مقتدر مانند مخابرات ایران از مشکلات عمده این شرکت است.

در شرایطی که منابع کارگری شرایط کارخانه شهید قندی را نامناسب توصیف می‌کنند، گویا وزارت صنعت و معدن نظر متفاوتی دارد چرا که این شرکت از سوی وزارتخانه به عنوان صادر کننده نمونهٔ ملی در سال ۹۳ انتخاب شده است. گفته می‌شود این شرکت به عنوان یک برند معتبر در صنایع مخابرات و اطلاع رسانی با صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالا در بین ۱۰ صادر کننده بر‌تر سال ۹۳ قرار گرفته است.

گفتنی است کارخانجات تولیدی شهید قندی در سال ۱۳۶۳، تحت پوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن در شهر یزد جهت تامین انواع کابلهای مخابراتی و توسعه ارتباطات و ایجاد تحول در شبکه عظیم مخابراتی درکشور تاسیس شد و در سال ۱۳۸۳ در راستای سیاسیت های اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد.

تأخیر سه ماهه در پرداخت حقوق ۲۹ کارگر سیمان کارون

منابع خبری در کارخانه «سیمان کارون» واقع در شهرستان مسجد سلیمان از بلاتکلیفی ۲۹ نفر از کارگران قرار دادی این واحد تولیدی بعد از بازگشت به کار خبر داد و گفت: این کارگران از مهر ماه سال جاری هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند.

منابع خبری در کارخانه سیمان کارون پیش از این اعلام کرده بودند که ابتدای شهریورماه سال جاری تعداد ۶۵ نفر از کارگران قراردادی شاغل در کارخانه سیمان کارون در شهر «گلگیر» شهرستان مسجد سلیمان به بهانه اتمام قرار داد کاری اخراج شدند که ۲۹ نفر از آنان با وساطت نهادهای دولتی مستقر در استان همچون استانداری، فرمانداری، اداره کار و اعضای شورای شهر «گلگیر» به کار بازگشتند.

به گزارش9دی ایلنا، این واحد تولید کننده سیمان بیش از ۷۰۰ کارگر رسمی و قراردادی دارد که کارگران رسمی ۴۰۰ نفر هستند. کارگران قرار داد ی هم با سوابق یک تا ۱۵ سال زیر مجموعه یک شرکت پیمانکاری تامین کننده نیروی انسانی کار می‌کنند.

یکی از ۲۹ کارگر سابقا اخراجی سیمان کارون در تشریح مطالبات خود و همکارانش گفت: ما از اول مهر ماه سال جاری فعالیت مجدد خود را با وساطت مسئولان به ویژه استانداری آغاز کردیم اما در طول سه ماه گذشته کارفرما هیچ حقوقی به ما پرداخت نکرده است. او در ادامه اظهار داشت: علاوه بر آن بیمه ما نیز به صورت ناقص به تامین اجتماعی پرداخت شده است.

به گفته این کارگر، کارگران سه ماه است که بدون قرار داد به صورت مجانی برای کارخانه سیمان کارون کار می‌کنند و کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی کافی از پرداخت حقوق آنان طفره می‌رود. این در حالیست که سایر کارگران رسمی و قرار دادی این کارخانه تقریبا به موقع حقوقشان را دریافت می کنند.

او در خاتمه اظهار داشت: همچنین کارفرما اجازه اضافه کاری، جمعه کاری و کار کردن در سایر روزهای تعطیل رسمی را به این ۲۹ کارگر نمی‌دهد.

دردسرهای بانکی ۴۰ کارگر پارس متال به دلیل بدحسابی کارفرما

در نتیجه بدحسابی کارفرمای کارخانه پارس متال تاکنون از طرف بانک مهر اقتصاد برای ۴۰ نفر از کارگران این واحد صنعتی اجراییه صادر شده است.

به گزارش9دی ایلنا،در روزهای اخیر بانک مهر اقتصاد چک‌هایی را که بابت ضمانت پرداخت وام در اختیار داشته را به دلیل پرداخت نشدن اقساط از جانب کارفرما به مرحله اجرا گذاشته است.

این کارگران در تشریح دلیل دریافت وام بانکی از بانک مهر اقتصاد مدعی شدند در سال ۹۱ که تعداد ۳۰۰ کارگر در این واحد صنعتی کار می‌کردند، مدیریت وقت کارخانه در مقام کارفرما، کارگران را مجبور کرد تا بابت مطالبات مزدی خود مبالغی را از بانک مهر اقتصاد وام بگیرند.

بر اساس سخنان کارگران؛ در آن زمان همه کسانی که به عنوان کارگر در کارخانه پارس متال مشغول کار بودند نزدیک به ۵ ماه دستمزد طلبکار بودند که از ترس تمدید نشدن قراردادهای کاری خود ناچار شدند با اعطای چک‌های ضمانت ۱۶ و ۳۲ میلیون تومانی وام‌هایی به مبالغ ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان دریافت کنند.

به گفته کارگران این واحد صنعتی در آن تاریخ این وام ۱۰ میلیون تومانی بابت مطالبات مزدی معوقه و بخشی از دستمزدهای جاری پرداخت شده بود و در مقابل قرار بر این بود که کارفرما مسئولیت بازپرداخت و تسویه حساب با بانک مهر اقتصاد را برعهده بگیرد.

این کارگران می‌گویند از آنزمان تاکنون مدیریت کارخانه چندبار تغییر کرده است و مدیران بعدی به دلایل نامعلوم از تسویه حساب به موقع با بانک خودداری کرده‌اند.

کارگران پارس متال می‌گویند تا پیش از این، بد حسابی کارفرما تنها به صدور اخطاریه از سوی بانک مهر اقتصاد منجر می‌شد اما در روزهای اخیر که فعالیت این واحد تولیدی کمرنگ‌تر از گذشته شده است بانک مهر اقتصاد برای وصول مطالبات خود رویه قبلی را تغییر داده و چک‌های ضمانت تعدادی از کارگران را به مرحله اجرا گذاشته است.

به گفته کارگران، بانک مهر اقتصاد به آنان گفته است ارزش اقساط این وام‌ها به ترتیب ۳۲۰ و ۶۴۱ هزار تومان است و تاکنون کارفرمای پارس متال معادل ۳ تا ۱۰ قسط از وام پرداخت شده به هر کارگر را بازپرداخت نکرده است.

کارگران پارس متال در تشریح وضعیت کنونی این کارخانه می‌گویند مدیریت این واحد صنعتی که از چند سال پیش زیر نظر «قرارگاه خاتم الاوصیا» بوده تاکنون چندبار تغییر کرده است، برخی مدیران توجه چندانی به تولید نداشته اما در مقابل مدیریت فعلی توانسته است در ظرف مدت چند ماه سقف تولید را تا دو برابر افزایش دهد و بازدهی روزانه کارخانه را تا حدود ۸۰ تن در روز برساند.

کارگران می‌گویند: با وجود آنکه در حال حاضر روند تولید در این واحد صنعتی بهبود یافته است اما معلوم نیست که چرا اداره کنندگان کارخانه در پرداخت مطالبات مزدی جاری، تامین به موقع مواد اولیه و بازپرداخت تسهیلات بانکی که بابت دستمزد به کارگران داده شده است تعلل می‌کنند.

کارگران مدعی‌اند باوجود آنکه در ماه‌های گذشته تولید روزانه افزایش یافته است اما در حال حاضر دریافتی مزدی آن‌ها شامل دستمزد پایه بوده و مزایای مربوط به اضافه کاری به آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

سقوط مرگبار کارگر از ساختمان 13 طبقه در سرعین

یک کارگر 31ساله درشهر سیاحتی سرعین در حین کار در ساختمان نیمه کاره 13 طبقه بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

به گزارش 9دی ایرنا ، ماموران نیروی انتظامی و گروه امداد ونجات بلافاصله پس از گزارش حادثه به محل اعزام شدند اما با جسد غرق به خون این کارگر جوان روبرو و آن را تحویل اورژانس این شهرستان دادند.

شهرستان سرعین در 27 کیلومتری اردبیل واقع است. این شهر به دلیل داشتن آب های متعدد معدنی قطب گردشگری استان بوده و شاهد ساخت و ساز دهها پروژه ساختمانی می باشد.

تجمع در مقابل سفارت ایران در کابل در اعتراض به نقض حقوق مهاجران افغانستانی درایران

امرزو9دی تعدادی از فعالان جامعه مدنی افغانستان در مقابل سفارت ایران در کابل در اعتراض به آنچه که نقض حقوق مهاجران افغانستانی خواندند اقدام به برگزاری تجمع کردند.

 به گزارش9دی تسنیم، تعدادی از فعالان جامعه مدنی افغانستان امروز در اعتراض به آنچه که نقض حقوق مهاجران افغانستانی عنوان کردند، در مقابل سفارت ایران در کابل اقدام به برگزاری تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی در حمایت از حقوق مهاجرین، از حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد خواستند تا سیاست مشخصی را در قبال مهاجرین افغان اتخاذ کنند.

معترضان پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که در آن آمده بود: «مهاجرت جرم نیست».

«عباس فراسو» از برگزارکنندگان این تجمع، هدف از برگزاری این راهپیمایی را حمایت از حقوق مهاجران افغان در ایران بیان کرد.

نهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.