اختلاس به شیوه مافیایی در جمهوری اسلامی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

petronet_petroshimi_4747قرارداد عظیم ۲۱ میلیارد دلاری
آقای حبیب جدیدی – مدیرعامل سابق شرکت صدرا
آقای حسین شریف‌آبادی عسگری – رئیس هیات مدیره شرکت نوآوران مس تهران
۱. پایگاه اطلاع رسانی دولت، سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ گزارش داد: با حضور رئیس جمهور در عسلویه، قرارداد طرح توسعه ۶ فاز پارس جنوبی (فازهای ۱۳ و ۱۴، فاز ۱۹ و فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴) با ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز و سرمایه‌گذاری حدود ۲۱ میلیارد دلار، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های ایرانی امضا شد.

. همین پایگاه خبری رسمی ، شنبه ۲۹ خرداد جزئیات قراردادهای جدید وضعیت پارس جنوبی را به نقل از علی وکیلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس منتشر نمود: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس سرمایه‌گذاری هشت فاز یاد شده را حدود ۲۱ میلیارد دلار برآورد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری هر یک از چهار قرارداد امضا شده، حدود پنج میلیارد دلار است. وی افزود: فاز ۱۳ به مشارکت شرکت “پترو پایدار ایرانیان”، گروه مپنا و شرکت صدرا واگذار شد؛ به گفته وکیلی طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ را نیز کنسرسیوم “پتروسینا آریا” و شرکت صدرا اجرا می‌کنند. به گفته وی، بر اساس مصوبه مجلس، امسال سه میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی و سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی منتشر و عرضه می‌شود؛ بر این اساس هشت فازی که قرارداد آنها به تازگی امضا شده است نیز متناسب با اولویت‌ها، نیازها و پیشرفت عملیات اجرایی از منابع حاصل از فروش این اوراق بهره‌مند می‌شوند.

۳. با مراجعه به سوابق دو شرکت حاضر در این قرارداد عظیم ۲۱ میلیارد دلاری، نکات جالبی به دست می آید:

۳.۱. شرکت “پترو پایدار ایرانیان – سهامی خاص” که در کنسرسیوم پنج میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۳ حضور دارد، دقیقا در همان روز امضای قرارداد (یعنی ۲۵/۰۳/۱۳۸۹) با سرمایه اولیه یک میلیون ریال تاسیس شده، تحت شماره ۳۷۷۸۰۰ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۲۷۱۶۴۰ در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است. طبق آگهی تاسیس این شرکت که در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۸۹ (یعنی ۱۸ روز پس از امضای قرارداد!) به شماره ۸۹۸۶/ث۸۹/۳۲ در روزنامه رسمی منتشر شده است، اولین مدیران شرکت آقایان عرفان لاجوردی به سمت رئیس هیئت‌مدیره، آقای صحیب‌ بیگلر به سمت نائب رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل و آقای هادی اشرفی‌یکتا به سمت عضو هیئت‌مدیره می باشند. آقایان حسین یعقوب‌زاده و داریوش جلالی نیز به عنوان بازرس اصلی و علی البدل انتخاب شده اند. تنها ده روز پس از انتشار آگهی تاسیس، در تاریخ ۲۲ تیرماه، هیات مدیره تشکیل جلسه می دهد و ظاهرا پس از اطمینان از حضور در کنسرسیوم مذکور، آقای حبیب جدیدی – مدیرعامل سابق شرکت صدرا که در این طرح مشارکت دارد – به سمت مدیرعاملی این شرکت نوپا منصوب می شود؛ آگهی تغییرات این شرکت در تاریخ ۱۱/۰۵/۱۳۸۹ به شماره ۱۳۶۵۳/ت۸۹/۳۲ در روزنامه رسمی منتشر شده است.

۳.۲. شرکت “شرکت نفت و گاز پترو سینا آریا – سهامی خاص” نیز که در کنسرسیوم پنج میلیارد دلاری توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ حضور دارد، یک روز قبل از امضای قرارداد (یعنی ۲۴/۰۳/۱۳۸۹) با سرمایه اولیه یک میلیون ریال تاسیس شده، تحت شماره ۳۷۷۶۶۰ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۲۷۱۰۴۶ در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است. طبق آگهی تاسیس این شرکت که در تاریخ ۷ تیرماه ۱۳۸۹ (یعنی ۱۳ روز پس از امضای قرارداد!) به شماره ۸۷۱۶/ث۸۹/۳۲ در روزنامه رسمی منتشر شده است، اولین مدیران شرکت آقایان عرفان لاجوردی به سمت رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل، آقای صحیب‌ بیگلر به سمت نائب رئیس هیئت‌مدیره و آقای حسین یعقوب‌زاده به سمت عضو هیئت‌مدیره می باشند. آقایان هادی اشرفی‌یکتا و داریوش جلالی نیز به عنوان بازرس اصلی و علی البدل انتخاب شده اند. تنها ۱۷ روز پس از انتشار آگهی تاسیس، در تاریخ ۲۴ تیرماه، هیات مدیره تشکیل جلسه می دهد و بازهم ظاهرا پس از اطمینان از حضور در کنسرسیوم مذکور، آقای حسین شریف‌آبادی عسگری – رئیس هیات مدیره شرکت نوآوران مس تهران که یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه است – به سمت مدیرعاملی این شرکت نوپا منصوب می شود؛ آگهی تغییرات این شرکت در تاریخ ۱۹/۰۵/۱۳۸۹ به شماره ۱۴۸۳۸/ت۸۹/۳۲ در روزنامه رسمی منتشر شده است.

۴. سوال اساسی و جدی از مدیران محترم وزارت نفت و ریاست محترم جمهوری – که این قرارداد در حضور ایشان به امضا رسیده – این است که چگونه، چرا و با کدام مجوز قانونی، دو شرکت یک میلیون ریالی با مدیران و سهامداران کاملا یکسان در روز تولد خود، در طرحهای چند میلیارد دلاری مشارکت داده می شوند و از منابع حاصل از سه میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی و سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی بهره مند می شوند؟

۵. سوال دیگر اینکه آیا نهادهای نظارتی همچون مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور از چنین اتفاقی مطلعند؟ چه پاسخی برای دهها و شاید صدها شرکت باسابقه دارند که از مشارکت در چنین طرحهای عظیمی محرومند؟
 
(به شماره های ثبت دو شرکت توجه کنید)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.