کارگران درگیر با مواد شیمیایی در خطر ابتلا به سرطان ‌

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

کارگران درگیر با مواد شیمیایی در خطر ابتلا به سرطان ‌

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: درصد ابتلای به سرطان در فرد عادی ۳ درصد،در فرد قرار گرفته در محیط کار ۱۲ درصد و در کارگران درگیر با مواد شیمیایی این احتمال به ۸۰ درصد خواهد رسید.

به گزارش۹اردیبهشت ایسنا، دکتر «راضی ناصری‌فر» در همایش روز جهانی بهداشت حرفه‌ای در پالایشگاه گاز ایلام اظهار کرد: زندگی امروزه به دلیل وسعت صنعت، تکنولوژی و فناوری پیشرفته در حال پیچیدگی است که به واسطه این توسعه استفاده از مواد شیمیایی مختلف نیز افزایش یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در خصوص عوامل شیمیایی محیط کار گفت: رشد تکنولوژی و صنعت باعث به هم خوردن تعادل طبیعی محیط زیست می‌شود که مواجهه با این مواد شیمیایی، گیاهی و حیوانی در حال تولید، انواع بیماری‌ها بخصوص سرطان را بوجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: ۸۵ هزار نوع ماده شیمیایی در صنایع بکار برده می‌شود که ۵۰۰ تا هزار ماده شیمیایی نوظهور دیگر باید به این ارقام اضافه کرد، اما از آنجا که این مواد قابل حذف کردن نیستند و عدم آگاهی از عوارض آنها شکل‌دهنده بیماری‌ها‌ست، بنابراین در مواجهه با این عامل توسعه باید آگاهانه برخورد کرد و علاوه بر مراقبت خود به همکاران و اطرافیان آگاهی لازم داده شود.

ناصری‌فر، ۸.۳ درصد کل موارد مرگ و میر در برخورد با مواد شیمیایی صورت گرفته است تصریح کرد: ۴ تا ۲۰ درصد سرطان‌ها شغلی هستند که قسمت اعظم آن قابل پیشگیری بوده هر چند درصد بالایی از سرطان‌ها مثل ریه و مثانه در برخورد با مواد شیمیایی محیط کار به وجود می‌آیند.

وی افزود: ابتلای کارگران به سرطان از شدت بیشتری برخوردار است مثلاً اگر درصد ابتلای به سرطان در فرد عادی ۳ درصد باشد در فرد قرار گرفته در محیط کار ۱۲ درصد و کارگران درگیر با مواد شیمیایی ابتلای به سرطان به ۸۰ درصد خواهد رسید، پس وضعیت ایمنی کسانی که در شرایط کاری این‌چنینی هستند، باید در اولویت برنامه‌های سلامت باشد.

ناصری‌فر، سرطان خونی را شایع‌ترین نوع ابتلای افراد درگیر با مواد شیمیایی بیان کرد و گفت: بخش اندکی از قوانین کار در برخورد با عوامل بیماری‌زا اجرا می‌شود، البته یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان در صورت تعامل با مواد شیمیایی رعایت حقوق اجتماعی است.

وی همچنین اقدامات کنترلی بر مواد زیان‌آور را دو شیوه‌ی کنترل فردی و محیطی ذکر کرد و افزود: طراحی و جانمایی امکانات، حذف یا کاهش آلاینده‌ها، جداسازی مواد، استفاده از تهویه یا روش رطوبتی و برچسب‌گذاری عوامل کنترل محیطی هستند که در صورت همراهی و حرکت با کنترل عوامل فردی از جمله روش انجام کار صحیح، استفاده از وسایل ایمنی، کاهش زمان کار و بهداشت فردی می‌توان درصد خطرات ناشی از برخورد با مواد شیمیایی را کاهش داد.

ناصری‌فر در پایان گفت: سلامت و بهداشت یک بحث سرمایه‌گذاری است، اگر صنعت به بهداشت به عنوان سرمایه‌گذار توجه کند و عوامل بهداشت بتوانند در راستای تحقق سلامت طرح‌ها را را انجام دهد، حاصل این تعامل علمی و عملی موجب توسعه کشور خواهد شد که باید توسط مشاوران بهداشتی در جهت افزایش تولید کشور در جهت تحقق شعار سال صورت گیرد.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.