پیروزی حزب کمونیست اتریش در انتخابات گراتس

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

روز یک شنبه 26 سپتامبر 2021 شهر گراتس که دومین شهر بزرگ کشور اتریش است شاهد زلزله ای بزرگ بلحاظ سیاسی بود. خبر این بود که این حزب در انتخابات این شهر با رقمی بالا پیروز شده است. این پیروزی با این ابعاد برای هیچیک از تحلیلگران سیاسی اتریش قابل پبش بینی نبود. حتی رهبران حزب کمونیست از جمله الکه کار شهردار آتی گراتس نیز انتظار چنین پایانی بر انتخابات این شهر را نداشتند. بدین ترتیب و با این نتیجه فوق العاده نماینده این حزب الکه کار که مدتی طولانی در شورای شهر فعالیت کرده است,میتواند بعنوان شهردار برای چهار سال آینده زمام امور را در دست بگیرد.

شهردار پیشین این شهر از حزب دست راستی خلق پیش از این نزدیک به دو دهه شهردار این شهر بود و نتایج حاصله او را بشدت خشمگین کرد. بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات او از سمت خود استعفا داده و بر افروخته بود. وی بطور علنی و تهدیدوار اعلام کرده است که از هر گونه کمک و حمایتی برای مردم این شهر سرباز خواهد زد. این حزب در رقابت های قبل از انتخابات اعلام کرده بود که با سبزها و سویال دمکراتهای این شهر جهت تحقق یافتن اهداف انتخاباتی خود ائتلاف خواهد کرد.

بی شک این واقعه انعکاس بسیاری بویژه در اروپا خواهد داشت و واکنش های بسیاری را بر می انگیزد. از هم اکنون احزاب دست راستی تبلیغات منفی  خود را آغاز کرده اند. آنها می گویند که قرار است لنینگراد از این شهر ساخته شود و بمزاح این شهر را لنینگراتس می نامند. این انفجار سیاسی که خمیر مایه آن نارضایتی عمومی از سیاستهای تاکنونی حزب خلق در این شهر بود با شعارهای مردمی کمونیستها مبنی بر بهسازی اوضاع برپایه ایجاد شغل و تامین و نوسازی مسکن و اختصاص بخشی از حقوق نمایندگان سیاسی و پارلمانی به محل درآمدها و امکانات اجتماعی و ایجاد موانع متعدد و پیشگیری از سودجویی کلان سرمایه داران … به سرانجام رسید.

اینهمه نشاندهنده آن است که تامین عدالت اجتماعی در سایه آزادی از خواستها و مطالبات قطعی توده هاست. و مناسبات حاکم سرمایه داری در این کشور علیرغم بالا بودن سطح معیشت نه نسبت بسیاری از نقاط دیگر اروپا اما نتوانسته است پاسخگوی نیازهای عمومی بویژه در حوزه های شغلی و مسکن باشد. بی شک اوج گیری کمونیستها پس از دهه ها که از قدرت دور بوده اند, در این شهر بزرگ حاصل این ناتوانی سیستم سرمایه داری بوده است.

از سوی دیگر این تجربه میتواند در تاریخ مبارزات چپ در سراسر جهان و بویژه در اتحادیه اروپا بسیار آموزنده باشد. رویدادی است که راه مبارزه در این کشورها را بوضوح متکی به واقعیتها و رئالیستی خواهد کرد. آیا جزیره ای کمونیستی در قلب مناسبات جهانی کاپیتالیستی امری عادی و روزمره است؟ آیا این حزب بر اساس تعلقات نظری خود میتواند به سیستم بانکی این شهر مهار بزند؟ آیا بحران بیکاری و مسکن مردم این شهر با وجود سایه بدخواهان کمونیستها حل شدنی است؟ یا اینکه حزب کمونیست اتریش دستخوش تغییراتی متناسب با شرایط نوین خواهد شد. آینده میتواند پاسخگوی این سوالات باشد.

آنچه مسلم است این واقعه در قلب مناسبات کاپیتالیستی اتحادیه اروپا روی داده است و انتظار میرود تا این مناسبات بیشترین امواج ضد تبلیغاتی را علیه این حزب در اتریش و بویژه در دومین شهر بزرگ آن گراتس براه بیاندازند. کمونیستها در این شهر قطعا راهی پر از سنگلاخ در پیش خواهند داشت و تنها با حفظ نزدیکی شان به مردم این شهر و بویژه کارگران و زحمتکشان آن میتوانند بخشا براه خطیر خود که در نوع خود اول است ادامه دهند.

وظیفه همه آزادیخواهان و کمونیست هاست که با احترام به دمکراسی که این حزب را بقدرت رسانده است از این انتخاب دمکراتیک حزب کمونیست در این شهر دفاع نمایند و در برابر تبلیغات مخرب کاپیتالیست های شوکه شده قرار بگیرند.

برقرار باد!

بهروز سورن

28.9.2021

sooren001@yahoo.de

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.