قطعنامه مجمع عمومی انجمن قلم ایران در تبعید و هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران (در تبعید)

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

نشستِ همگانی کانون نویسندگان ایران و انجمن قلم ایران (در تبعید) بنا بر قرار از پیش تعیین شده، در روزهای 19 و 20 ژوئن 2021 در شبکهٔ زوم برگزار شد.

در این نشست ها، دو تن از هموندان کانون، خانم هایده ترابی و آقای سعید یوسف، به عملکرد هیئت دبیران برگزیدهٔ هر دو نهاد و نیز به بندِ سه  اساسنامهٔ انجمن قلم انتقاد داشتند که با طرح آن در مجمع، از حاضران خواهان اظهارنظر و رای گیری شدند.

این موردها عباربودند از: 

1. اعتراض به انتخاب یکی از اعضاء به عنوان جانشین عضو متوفی هیئت دبیران انجمن قلم و مغایرت این گزینش با اساسنامه.

2. اعتراض به عدم انتشار نامهٔ شماری از اعضاء در تارنمای انجمن قلم و کانون نویسندگان ایران (در تبعید).

3. اعتراض به دیرکردِ برگزاری نشست همگانیِ هر دو نهاد.

4. اعتراض به بند 3 اساسنامه انجمن قلم. 

بیشترِ شرکت کنندگان در هر دو نشست، هرکدام طی یازده ساعت گفتگوی فشرده و سازنده و با اختصاص وقت برابر برای همه، این انتقادها را (جز در مورد بند سه اساسنامه انجمن قلم که بعدا طی گفتگو تغییر یافت) وارد ندانستند و عملکرد هیئت دبیرانِ هر دو نهاد را در چهارچوب اساسنامه و منشور تایید و هر دو مجمع، به اتفاق آراء (از جمله آرای خانم ترابی و آقای سعید یوسف) گزارش های دو هیئت دبیران را تصویب کردند. فایل صوتی و تصویری این تائیدیه ها در بایگانی هر دو مجمع عمومی موجود است و در صورت لزوم به آگاهی همگان خواهد رسید.

در جریان گزینش هیئت دبیران جدید کانون نیز، خانم ترابی، به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کرد، ولی با وجود تلاش های وی و آقای سعید یوسف و تنی چند از هموندان، موفق به کسب رأی لازم برای حضور در هیئت دبیران جدیدِ کانون نشد.

پس از اینکه این دو هموند در موردهای اعتراضیِ یاد شده، در اقلیت قرارگرفتند و از سوی جمع تایید نشدند، متأسفانه با نگارشِ نامه هائی با ادبیاتی مغرضانه، غیرمنطقی، سراپا توهین، تحریف، تهمت و تمسخر نسبت به این دو نهاد و هموندان آن، استعفای خود را اعلام و در صفحات اینترنتی منتشر کردند.

ما شرکت کنندگان در نشست همگانی انجمن قلم در تبعید و هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران (در تبعید) اعلام می کنیم:

هر دو نهاد کانون نویسندگان ایران (در تبعید) و انجمن قلم ایران (در تبعید) در دورۀ اخیر، چون دوره های گذشته، در اصل عملکرد دفاع از حق بی قید و شرط آزادی اندیشه، بیان، قلم و مقابله با سرکوب، بیداد، سانسور، شکنجه و اعدام کوشا بوده اند، و اینگونه نفرت پراکنی ها و اتهامات و برخوردهای دانسته و نادانسته مخرب را، در خدمت دشمنان آزادی اندیشه و بیان و قلم به شمار می آورند. 

شایسته است که مدعیان، به بازنگری در اندیشه وعملکرد خود بپردازند. 

متاسفانه برخوردهایی از این دست به کانون نویسندگان در ایران نیز صورت گرفته و همچنان صورت میگیرد. 

آنچه مایهٔ نگرانی و تأسفِ هموندان این دو نهاد شده، این واقعیت دردناک است که تلاش برای تخریب و ستیزه جویی با این دو نهادِ پشتیبانِ آزادی اندیشه و بیان، این بار نه از سوی دشمنان سوگند خوردهٔ آزادی، بلکه از جانب کسانی دنبال می شود که مدعی آزادی و برابری هستند.

از این رو، مجمع عمومی انجمن قلم ایران (در تبعید) و هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران (در تبعید)، این گونه رفتار موهِن و مخرب را به شدت محکوم می کنند و برآن اند که از این پس به ناسزاگویی ها، پرونده سازی ها و جعل واقعیت از سوی اشخاص غیرمسئول، پاسخ ندهند و داوری را به مردمی واگذارند که روبروی حکومتی انسان گریز و ضدآزادی، از پای ننشسته و مقاوم ایستاده اند. 

ما همچنین، با اعلام تاسفِ بسیار از اینگونه برخوردهای تخریبی، همه دوستداران حقیقت و آزادی را به همراهی و همآوایی هرچه بیشتر در افشای دستگاهِ حاکم سرکوب و سانسور در ایران فرا می خوانیم!

نشست همگانی انجمن قلم ایران در تبعید

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید

۱۱ ژوئیه ۲۰۲۱

پی نوشت: 

مجمع عمومی انجمن قلم، با تصویب حق ویژه برای خانم هایده ترابی که هموندِ انجمن قلم ایران (در تبعید) نبود و بنا بر اساسنامه، حق شرکت در نشست همگانی را نداشت، به ایشان فرصت طرح شکایت و نقد کارکرد هیئت دبیران را داد تا فضای بحث و نقد سالم و دمکراتیک در نشست گسترش یابد. اما نادیده گرفته شدن این امر، و نگاشتن نامه های به شدت توهین آمیز از سوی او و آقای سعید یوسف، حیرت شرکت کنندگان در مجمع عمومی دو نهاد را واقعاً برانگیخت. 

***

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.