اخبار و گزارشات کارگری (۲۵ خرداد ۱۳۹6)

اخبار و گزارش های کارگری ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخبار و گزارشات کارگری (۲۵ خرداد ۱۳۹6)

– برگزاری مجمع کارگران ‌پروژه‌ای اولاد حاج علی در تنگ گندمکار در‌ حمایت از تداوم اعتصاب

– بیانیه شماره 7 شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

۴ مطالبه فوری پاسخ ما به پیمانکاران

اعتصاب ادامه دارد

– کارکنان رسمی صنعت نفت ایران: منتظر حضورمان در میدان باشید

– آغاز دور جدید اعتصاب کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

– ادامه تجمع اعتراضی کارگران بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم تمدید قراردادهای کاریشان

– ادامه اعتراضات کارگران خدماتی و اجراییات مناطق هشت‌گانه شهرداری اهواز نسبت به عدم تبدیل وضعیت با اعتصاب برپایی تجمع مقابل استانداری خوزستان و شهرداری

– کنش های دامنه دار آتش نشانان زاهدان نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات،عدم همسان سازی حقوق،اجرای سلیقه ای طرح طبقه بندی مشاغل،شرایط سخت کاری ومشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آورنشدن وعدم پاسخگویی مسئولان

– اعتراض کارگران شهرداری فاروج نسبت به عدم پردخت حقوق خردادماه

– اعتصاب دوباره کارگران شرکتی بیمارستان باشت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات،شرایط کارو وعده های توخالی مسئولان

– افزایش قیمت نان، چاره کار بهبود وضعیت کارگران خباز نیست/ تبعات گرانی نان گریبان اقشار ضعیف و کارگری را می‌گیرد

– پیگیری‌ها و اعتراض کارنامه سبزها به کجا رسید؟/ آموزش و پرورش با وجود کسری 200 هزار نفری نیرو از استخدام سر باز می‌زند

– اخراج ناگهانی روزنامه‌نگاران اعتماد

– لغو موقت مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان از رشته های غیر مرتبط

– تجمع مالباختگان کریپتولند برای دریافت سرمایه خود

– جان باختن یک کارگرحین کار در روستای علیای مرودشت براثر غرق شدن دراستخر کشاورزی

*برگزاری مجمع کارگران ‌پروژه‌ای اولاد حاج علی در تنگ گندمکار در‌ حمایت از تداوم اعتصاب

روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه جمعی از کارگران پروژه‌ای که هم اکنون در اعتصاب هستند در اعلام همبستگی با مجمع دیگر همکاران اعتصابی خود در هفشجان و ایذه، در محل تنگ گندمکار اجتماعی برگزار کرده و بر تداوم اعتصاب تا تحقق خواسته هایشان تأکید کردند.

برگزاری این مجامع کارگری که در راستای تأکید بر تداوم اعتصاب و ایستادگی تا تحقق مطالبات برگزار میگردد یکی از درخشان ترین نقاط قوت اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت است.

زنده باد همبستگی کارگران اعتصابی پروژه‌های نفتی

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰

*بیانیه شماره 7 شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

۴ مطالبه فوری پاسخ ما به پیمانکاران

اعتصاب ادامه دارد

دوستان! همه میدانیم که مراکز نفتی گسترده و پراکنده است. هر کدام از این مراکز در دست پیمانکاران متعددی است. و بدلیل محرومیت از یک تشکل سراسری تعیین نمایندگان سراسری و قراردادهای سراسری در حال حاضر امری مشکل است. باید پله پله زمینه های آنرا بسازیم. در این وسط پیمانکاران سعی میکنند از پراکنده بودن ما استفاده کنند و بخشی را با پیشنهادات بهینه به کار بگیرند و بعد ذره ذره باقی ما را با همان وضعیت قبلی وادار به کار کنند. ما هم باید با هوشیاری اعلام کنیم که درست است که شرکت های ما پراکنده است. اما خواستهای ما مشترک است. همانطور که توانسته ایم متحدانه دهها هزار نفره اعتصاب کنیم میتوانیم خواستهایمان را بگیریم. ما دست شما را خوانده ایم همین دستمزدهای دوبرابری که پیشنهاد داده اید، را دستاورد اعتصاب خود دانسته و آنرا مبنا قرار میدهیم و به کمتر از آنها رضایت نخواهیم داد.

در برخی شرکتها پیمانکاران برای اینکه کار پروژه های ناتمام خود را به جایی برسانند و جلوی وارد شدن خسارت بیشتر به شرکتهایشان را بگیرند، ناگزیر از پیشنهاد دستمزدهای دو برابری و قبول خواست بیست روز کار و ده روز مرخصی شده اند. برخی از کارگران با این توافقات و با تحمیل کتبی و رسمی کردن آن به پیمانکاران حاضر شده اند که به سر کار بازگردند. از نظر شورای سازماندهی همانطور که قبلا اعلام کرده است این درجه از عقب نشینی پیمانکاران نتیجه اعتصاب قدرتمند کارگران اعتصابی نفت است و ما اعلام میکنیم که همین توافقات حداقلی باید مبنایی باشد برای همه کارگران اعتصابی در سطح سراسری نفت و در هیچ کجا به کمتر از این توافقات نباید رضایت داد . بویژه بنا بر خبرهایی که بدستمان میرسد تماس با دیگر همکاران اعتصابی نیز از سوی پیمانکاران بیشتر شده است. اولین نکته اینست که نباید بگذاریم که بصورت پراکنده و بدون برنامه این توافقات صورت گیرد. از همین رو ما لیست 4 خواست فوری که در صورت تحمیل آن به پیمانکاران اولین گام موفقیت در اعتصاب ما خواهد بود و از نظر ما رسمیت خواهد داشت را به ترتیب زیر اعلام میکنیم:

۱- افزایش دو برابری دستمزدها در همه سطوح مزدی به گونه ای که حداقل دستمزد هیچ کارگری کمتر از 12 میلیون تومان نباشد. بنابراین همانطور که برخی از همکاران ما با ییشنهاد افزایش دو برابری دستمزدهای خود به کار بازگشتند، باید همه کارگران اعتصابی دستمزد دوبرابری را مطالبه کنند. بعلاوه در خیلی جاها همکاران ما بخشی از مزد ماههای قبل خود را طلب دارند و باید دستمزدهای معوقه آنان نیز فورا پرداخت شود.

۲- باید خواست بیست روز کار و ده روز مرخصی از همان روز اول اجرایی شود.

۳- باید وضع کمپ ها بهبود جدی یابد، غذاخوری های مناسب و در شان کارگران ایجاد شود و محیط های کار ایمن شوند. از همین رو پیمانکاران باید بطور مشخص اعلام کنند که چه اقداماتی در این رابطه انجام میدهند

۴- باید توافقات بصورت کتبی و رسمی صورت گیرد و دولت موظف به پیگیری اجرای آن توسط پیمانکاران گردد.

بر اساس این چهار بند میشود در هر کجا که امکان دارد مثل مجمعی که کارگران در هفشجان بر پا کردند، تشکیل داد و با تصمیم جمعی آنها را به عنوان پیش شرطهای بازگشت به کار اعلام کرد و اگر پیمانکاران خواستار مذاکره شدند در جمع خود نمایندگانی تعیین کرد و وارد مذاکره شد. همچنین در هر کجای دیگر نیز که پیمانکاران تماس میگیرند و فشار می آورند که کارگران سر کار بازگردند باید این خواستها را به عنوان شرط بازگشت به کار مقابلشان قرار داد.

ادامه اعتصاب ابزار قدرت ماست که هر جا که برای بازگشت به کار فشار می آورند از موضع قدرت این مطالبات را در مقابلشان قرار دهیم.

بعلاوه در طول اعتصابی که داشته ایم شماری از همکاران ما لغو قرار داد و اخراج شده اند. باید در هر کجا که این اخراج ها صورت گرفته است همچون همکارانمان در پتروشیمی آبادان علیه اخراجها تجمع کردند و پیمانکاران را وادار به بازگرداندن همکاران اخراجی به کار نمود. بازگشت به کار همکاران اخراجی باید مورد تاکید همه بخشها باشد.

همینطور در جاهایی ما کارگران دستمزد معوقه داریم. در جاهایی کارفرمایان دستمزد پرداخت نشده ما را به گرو گرفته اند تا اعتصاب ما را ضعیف کنند و ما را به بهانه تسویه حساب وادار به بازگشت به کار کنند، در آنجاها نیز باید تجمع کرد و خواهان دستمزدهای پرداخت نشده گردید. همانطور که در جاهایی همکاران ما این کار را دارند انجام میدهند.

درخواست شورای سازماندهی از همکاران اینست که هر کجا که توافقاتی با پیمانکاران صورت گرفت کپی آنرا برای ما بفرستید که بتوانیم در جریان اتفاقات و عقب نشینی های پیمانکاران در سطح سراسری باشیم. روشن است که کپی قراردادهای شما جهت انتشار نیست و نزد ما محفوط خواهد بود.

بنابراین اعلام میکنیم، ما کارگران نفت امروز متشکل و متحد هستیم و حلقه اتحاد ما خواستهای سراسری ماست. همانطور که اعلام کرده ایم ما خواستار برچیده شدن پیمانکاران هستیم و تحقق همین خواستهای اولیه خود را یک قدم مهم در تضعیف پیمانکاران و برچیده شدن آنها میدانیم. ما با هرگونه امنیتی کردن مراکز نفتی مقابله خواهیم کرد و از همین رو اجازه نمیدهیم که شوراهای اسلامی در مراکز نفتی سر بلند کنند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران همه همکاران پروژه ای پیمانی را فرا میخواند که فعالانه عضوی از این شورا باشند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

22 تیر 140

*کارکنان رسمی صنعت نفت ایران: منتظر حضورمان در میدان باشید

اطلاعیه شماره26 کارکنان رسمی صنعت نفت ایران

اولتیماتوم آخر خطاب به ذهن های آشفته:

خواسته‌های کارکنان رسمی صنعت نفت، عین قانون، در راستای قانون، در چارچوب قانون و مطابق با نص صریح قانون است؛

قانونی که ۸سال تمام توسط زنگنه قانون گریز گروگان گرفته شد ، اجرا نشد و هرچه هیاهو کردیم صدای فریادمان بگوش ناشنوای مسئولین منجمله نمایندگان خواب آلود مجلس نرسید، همانانی که به ناگاه خروس وجدانشان بانگ سر داده و خرزوخان باطنشان را به حضور فراخوانده است.

اصل یکصد و سی هشتم قانون اساسی:

تصویب نامه ها و آئین نامه های دولت و مصوبات کمیسیون های مذکور طبق این اصل, ضمن ابلاغ برای اجرا، به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می رسد تا در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیات وزیران بفرستد.

دولت موظف است که تصویب‌نامه ها و آیین‌نامه های خود را جهت تطبیق عدم مغایرت با قوانین عادی به سمع ونظر رئیس مجلس شورای اسلامی برساند و همچنین طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی مصوبات‏ دولت‏ نباید مخالف‏ قوانین‏ و مقررات‏ عمومی‏ کشور باشد و به‏ منظور بررسی‏ و اعلام‏ عدم‏ مغایرت‏ آنها با قوانین‏ مزبور باید ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رئیس ‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.

باتوجه به اظهارات کمیسیون انرژی در تاریخ ۶تیرماه که قصد اخذ مجوز از ریاست مجلس جهت اصلاح مصوبه قانون افزیشات حقوق کارکنان نفت در سال ۱۴۰۰ را داشتند، بنظر میرسد که نامه های آقایان دلواپس بیشتر بازی و شانتاژ رسانه ای باشد؛

از سوی دگر مبحث اجرای جز ۱بند الف تبصره ۱۲ هیچ ارتباطی به عملیاتی و ستادی بودن کارکنان نفت ندارد و مربوط به تبصره ۷ این قانون(موضوع سقف حقوق مزایا) می باشد.

دلیل این سنگ اندازی ها، جز دشمنی با کارکنان نفت که حساسیت و سختی شغلشان را با خون بهای خود پرداخت کرده اند، چه چیز دیگری میتواند باشد؟

ای کاش خون همکاران ما، روی زرد شما را که از پلیدی ذهن آشفته تان بر می آید کمی سرخ می‌کرد.

علیهذا با توجه به قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت(ماده ۱۰) کارکنان رسمی صنعت نفت بالاخص نیروهای عملیاتی، طبق قانون متقن و رسمی کشور از شمول مجموعه قوانین خدمات کشوری خارج بوده و به اتکای دلیل قانونی اولویت قانون اخص بر اعم و همچنین تاخر و تقدم قانون، مشمول متوهمات آن نازک نیِ از آخر اولِ نماینده نما نه می شود و نه خواهد شد؛

شما اگر قانون مدار بودید و ادعای اشراف به راهکارهای قانونی حقوق کارکنان نفت دارید، همان زمان تصویب بودجه چرا ورود نکردید و انشاء ننوشتید؟

کلام آخر به همه(منظور از همه:بالا تا پایین مملکت، وزارتی، امنیتی، نظارتی، تماشاچی، بوقچی و… به هرآنکس دخیل است یا خود را دخیل می داند، و به هرآنکس که دخیل است اما خود را دخیل نمی داند): حقوق تیرماه کارکنان نفت، آخرین فرصت جبران ۸سال جفا نسبت بدان هاست، اگر حق خود را گرفتیم که فبها، اما اگر به هر دلیلی، هرجایی، هرکسی یا هر ناکسی باعث شود کارکنان نفت از حقوق و مزایای خود محروم شوند(حتی بمقدار اندک) منتظر حضورمان در میدان باشید.

والسلام

پایگاه اطلاع رسانی مطالبات کارکنان رسمی صنعت نفت ایران

سه شنبه ۲۲ تیر۱۴۰۰

*آغاز دور جدید اعتصاب کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روزسه شنبه 22 تیر، کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دور جدید اعتصابشان را برای دستیابی به خواسته های زیر آغازکردند:

1- خروج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین

2-پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

3- تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران

4- بازگشت به کار همکاران اخراجی

 

*ادامه تجمع اعتراضی کارگران بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم تمدید قراردادهای کاریشان

روزسه شنبه 22 تیر، کارگران بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بابرپایی به تجمع اعتراضیشان نسبت به عدم تمدید قراردادهای کارشان دراین مجتمع ادامه دادند.

 

قابل یادآوری است که حدود 160کارگر بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بدلیل تمدید نشدن قرادادهای کاریشان از کاربیکارشدند.

*ادامه اعتراضات کارگران خدماتی و اجراییات مناطق هشت‌گانه شهرداری اهواز نسبت به عدم تبدیل وضعیت با اعتصاب برپایی تجمع مقابل استانداری خوزستان و شهرداری

روز سه شنبه 22 تیر، کارگران خدماتی و اجراییات مناطق هشت‌گانه شهرداری اهوازدرادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت ضمن اعتصاب دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان وساختمان شهرداری این کلانشهر زدند.

 

برپایه گزارش رسانه ای شده، کارگران خدمات شهرداری اهواز (به‌خصوص رُفت و روب و حمل زباله) از کار دست کشیده‌اند و طی یکی2 روز اخیر زباله‌ها از سطح شهر جمع‌آوری نشده و خیابان‌ها از کیسه‌های زباله پر شده است.

امروز سه‌شنبه 22 تیرماه کارگران خدماتی و اجراییات مناطق هشت‌گانه شهرداری اهواز با تجمع مقابل ساختمان شهرداری و سپس استانداری خوزستان اعتراض خود را نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان پیمانی و قراردادی نشان داده و خواستار تبدیل وضعیت خود شدند.

این کارگران که به‌صورت پیمانکاری مشغول به کار هستند نسبت به بخشنامه وزارت کشور مبنی‌بر آزمون استخدامی و تبدیل وضعیت کارکنان لیسانس و فوق‌دیپلم روز جمعه اعتراض دارند. این کارگران که سابقه برخی از آن‌ها از 15 سال نیز می‌گذرد خواستار تبدیل وضعیت خود از پیمانکاری به قراردادی هستند.

آن‌ها می‌افزایند: سال‌هاست که در قالب نیروی پیمانی برای شهرداری کار می‌کنیم، برخی از نیروها سابقه بالایی دارند ولی به دلیل پایین بودن سطح تحصیلات اجازه شرکت در این آزمون را ندارند. ما خواستار اجرای این بخشنامه برای تمامی کارگران و تبدیل وضعیت خود بعد از سال‌ها سابقه کار هستیم.

یکی از کارگران می‌گوید: تعداد این کارگران به بیش از 400 الی 500 نفر می‌رسد. متأسفانه حقوق کارگران پیمانی با کارکنانی که مستقیم زیر نظر شهرداری کار می‌کنند تفاوت زیادی داشته و حتی به 2 برابر نیز می‌رسد.

او ادامه می‌دهد: همچنین کارگران پیمانی فاقد بیمه تکمیلی هستند و برای درمان باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند. ما با این حقوق و این میزان تورم از پس مخارج زندگی خود برنمی‌آییم.

*کنش های دامنه دار آتش نشانان زاهدان نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات،عدم همسان سازی حقوق،اجرای سلیقه ای طرح طبقه بندی مشاغل،شرایط سخت کاری ومشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آورنشدن وعدم پاسخگویی مسئولان

روزسه شنبه 22 تیر، آتش نشانان زاهدان از کنش های دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات عدم همسان سازی حقوق،اجرای سلیقه ای طرح طبقه بندی مشاغل،شرایط سخت کاری ومشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آورنشدن وعدم پاسخگویی مسئولان خبردادند.

آتش‌نشانان معترض زاهدان به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود 200 آتش‌نشان با سوابق بالای 15 سال در مجموعه شهرداری زاهدان مشغول کارند که هنوز موفق به دریافت مطالبات قدیمی سالهای 94 تا 96 خود نشده‌اند.

این آتش‌نشانان با بیان اینکه در راس مطالبات‌شان، تامین معیشت آتش‌نشانان به‌طور شایسته و قانونی قرار دارد، در ادامه گفتند: مراجعه به مسئولان استانی، شهرستانی و مدیران شهری تا امروز بدون نتیجه مانده و به ما پاسخگو نبوده‌اند.

آتش‌نشانان زاهدانی گفتند: باتوجه به سختی‌های کار و زحماتی که در همه عملیات‌ها متحمل می‌شویم، حقوق ما به خوبی ادا نمی‌شود. مسئولان بویژه مجموعه شهرداری زاهدان باید بیش از این به خواسته‌ها و مطالبات آتش‌نشانان توجه کنند و قوانین بر زمین مانده ازجمله قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و یکسان‌سازی حقوق را به درستی و کامل اجرا نمایند.

این آتش‌نشانان در عین حال از افزایش ساعات شیفت کاری و تنزل مزایای شغلی خود خبر داده و گفتند: عدم پرداخت حداقل اضافه‌کار ماهانه باتوجه به سخت و زیان‌آور بودن شغل ما، آتش‌نشانی را در شرایط بد معیشتی قرار داده است. طبق ماده 52 قانون کار آتش‌نشانان نباید از شش ساعت در روز و 36 ساعت در هفته کار کنند با این حال با نوبت‌کاری‌های24ساعت کار و 48 ساعت استراحت، میزان کارکرد ما در ماه به 240ساعت می‌رسد.

آن‌ها با اشاره به اینکه آتش‌نشانان بارها در معرض حوادث ناشی از کار قرار می‌گیرند، اظهار کردند: بالاترین رکن در حوزه مدیریت آتش‌نشانی، صیانت از منابع انسانی است. داشتن تجهیزات به‌روز آتش‌نشانی اهمیت دارد اما عدم توجه به منابع انسانی و شرایط زیست آتش‌نشانانی که امنیت جانی ندارند، مضرتر است.

به گفته آن‌ها بخش دیگری از مطالبات آتش‌نشانان زاهدانی مربوط به اجرای ناصحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد عملیاتی است. آن‌ها گفتند: طرحی که هم اکنون در حال اجراست به صورت سلیقه‌ای و غیرکارشناسی است و یکسان‌سازی حقوق تا به حال در آتش‌نشانی اعمال نشده است و این مسئله باعث شده افزایش دستمزد کارکنانی که سالهاست در این واحد عملیاتی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آن‌ها نباشد.

به گفته این کارکنان؛ بخش دیگری از ناراحتی ما برخوردار نبودن متصدیان مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی غیرمشمول قانون کار چه رسمی و پیمانی در 9 گروه شغلی طبق نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و استفاده از مزایای مربوط به آن است.

آتش‌نشانان زاهدانی در خاتمه گفتند: هرچند برای بیان مشکلات‌مان بارها به مسئولان رجوع کرده‌ایم اما هنوز کاری انجام نشده است. شهرداری و شورای شهر گوش شنوایی برای مشکلات ما ندارند بنابراین امیدواریم مسئولان شهری و سازمان آتش‌نشانی اجرای قانون را دنبال کنند.

*اعتراض کارگران شهرداری فاروج نسبت به عدم پردخت حقوق خردادماه

روز سه شنبه 22 تیر، کارگران شهرداری شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی نسبت به عدم پردخت حقوق خردادماه اعتراض کردند.

*اعتصاب دوباره کارگران شرکتی بیمارستان باشت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات،شرایط کارو وعده های توخالی مسئولان

روز سه شنبه 22 تیر دوباره، کارگران شرکتی بیمارستان باشت برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات،شرایط کارو وعده های توخالی مسئولان دست به اعتصاب زدند.

 

به گزارش یک منبع خبری محلی،بیش از 30 نفر از پرسنل و نیروهای شرکتی پرستاری و خدمات بیمارستان شهرستان باشت 5 ماه است که حقوق و مزایا دریافت نکرده اند وبرای بار دوم اعتصاب کردند.

یکی از این کارکنان اعتصابی گفت: 5 ماه هست که دریافتی حقوق نداریم، حق کرونا را نیز نداده اند. خیلی از ما زن و فرزند داریم و وقتی حقوق پرداخت نشود به مشکل برمی خوریم.

وی به زیاد بودن شیفت های کاری اشاره کرده و افزود: برخی از پرسنل در 4 پیک اخیر بیمار شدند و تمام وقت هم در بیمارستان حضور داشته اند، در شرایط سخت کرونایی کار کرده اند ولی خبری از حقوق نیست.

وی گفت: ما و همکاران تمام مراتب اداری را برای مطالبه معوقات خود طی کرده ایم ولی کسی پاسخگو نبوده و حتی یکی از مسئولان امروز تهدید کردند و گفتند حق نداشتید تحصن کنید.

وی افزود: ما 5 ماه است که ریال به ریال از خانواده قرض می‌گیریم و کسی هم پاسخگوی ما نیست!

*افزایش قیمت نان، چاره کار بهبود وضعیت کارگران خباز نیست/ تبعات گرانی نان گریبان اقشار ضعیف و کارگری را می‌گیرد

عبدالله بلواسی با انتقاد از اظهارات اخیر رئیس اتحادیه نانوایان سنتی برای لزوم افزایش قیمت نان گفت: اگرچه با افزایش قیمت نان دستمزد کارگران خباز افزایش خواهد یافت ولی گران شدن نان راه چاره نیست. وقتی که قیمت نان گران می‌شود بازهم قشر کارگر نسبت به اقشار دیگر بیشتر آسیب خواهند دید.

روزسه شنبه 22 تیر،این فعال کارگران خباز مریوان و ، درباره تجمع کارگران خباز در شهرهای قزوین و مشهد به خبرنگار رسانه ای گفت: مشکلات و مصائب این گروه سبب شده تا آن‌ها در اعتراض به دستمزد ناچیز و سخت بودن تامین معیشت اعتراض کنند. دستمزد کارگران خباز تنها با گران شدن نان افزایش می‌یابد ولی شاغلان این گروه خواهان گران شدن نان نیستند. بر اساس اصل 27 قانون اساسی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. این کارگران تنها در یک مطالبه تنها دست به تجمع زده‌اند.

عبدالله بلواسی با تاکید بر اینکه دیدگاه برخی مسئولان نسبت به اعتراضات صنفی، سیاسی است، توضیح داد: اگر کارگران دست به اعتراض بزنند، برچسب‌های سیاسی به آن‌ها می‌چسبانند که موضوعی غیرمنصفانه است. در حقیقت، عملکرد نادرست مسئولان موجب شکل‌گیری بی‌عدالتی‌ها و شکاف طبقاتی شده است. من معتقدم، عملکرد اشتباه و تنگناهای اقتصادی باعث می‌شود تا مزدبگیران نسبت به وضعیت زندگی خود انتقاداتی وارد کنند. مسئولان به جای اینکه با کارگران برخورد کنند باید پاسخگوی وضع موجود باشند.

به گفته وی، کارگران خباز از مظلوم‌ترین اقشار کارگری هستند زیرا از ساده‌ترین مفاد قانون کار مثل ماده 41 محروم هستند. درحالیکه این ماده قانونی تاکید می‌کند دستمزد کارگران باید بر اساس نرخ تورم و سبد معاش خانوار باشد، مزد کارگران خباز برای چند سال ثابت می‌ماند. دریافتی این گروه شغلی ثابت است اما هزینه‌های زندگی با روند عجیبی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مشکلات بیمه‌ای کارگران تصریح کرد: سهم کارگران از پرداخت حق بیمه سال به سال افزایش می‌یابد درحالیکه دریافتی آن‌ها تغییر نکرده است. تمام این موارد مصداق بی‌عدالتی است.

با افزایش قیمت نان مخالف هستیم

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اخیرا (بیستم تیرماه) درباره افزایش قیمت نان اعلام کرد: طی 10 سال اخیر تنها سه بار در سال‌های 91 ،93 و 98 قیمت نان تغییر داشته، درحالی که هزینه تولید و تورم به ویژه در 2 سال اخیر رشد بسیاری داشته است. در سال99، آنالیز قیمت تولید نان را بر اساس هزینه تمام شده تولید و تورم سالیانه آماده و آن را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دادیم. بر اساس آنالیز تهیه شده قیمت نان در سال گذشته باید 70 تا 75 درصد افزایش می‌یافت، اما تصمیمی در این ارتباط گرفته نشد و وعده تصمیم درباره آن را در ماه‌ها بعد دادند.

به گفته بیژن نوروز مقدم آبکنار؛ تعلل در افزایش قیمت نان در حالی است که در سال 1400 هزینه کارگر، بیمه، مالیات، حمل و نقل و… برای نانوایان رشد صعودی داشته است و ادامه تولید برای بسیاری از آن‌ها دیگر مقرون به صرفه نیست. حال آنکه بلواسی افزایش قیمت نان را درست نمی‌داند. او با اشاره به افزایش قیمت نان تصریح کرد: حقیقت این است، وقتی از آنالیز قیمت نان سخن می‌گویند، قیمت نان به‌طور سرسام‌آوری گران خواهد شد. اگرچه با افزایش قیمت نان دستمزد کارگران خباز افزایش خواهد یافت ولی گران شدن نان راه چاره نیست. وقتی که قیمت نان گران می‌شود بازهم قشر کارگر نسبت به اقشار دیگر بیشتر آسیب خواهند دید.

این فعال کارگری بیان داشت: در سال جاری، قیمت نان در کردستان گران شد و به موجب آن، نرخ دیگر اجناس نیز بالا رفت. هیچ شکی نیست که هزینه‌های جاری کارفرما مثل آب، برق و گاز و تامین اجتماعی افزایش یافته است. افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها را نمی‌توان انکار کرد ولی افزایش قیمت نان و پرداخت هزینه‌ها از سوی مردم راه چاره نیست. دولت می‌تواند با پرداخت یارانه به نانوایی‌ها کمک کند و قیمت نان را ثابت نگه دارد.

*پیگیری‌ها و اعتراض کارنامه سبزها به کجا رسید؟/ آموزش و پرورش با وجود کسری 200 هزار نفری نیرو از استخدام سر باز می‌زند

محمدحبیبی گفت: کارنامه سبزها حدود 8تا9 روز در مدت اخیر به صورت شبانه روزی تحصن داشتند. نهایتاً به آن‌ها گفته شد که از طریق کانون وکلا شکایت و پیگیری کنند. تاکنون از سوی وزارت آموزش و پرورش هیچ دیداری با این افراد صورت نگرفته است. فقط جلسه‌ای با کانون وکلا داشتند تا از طریق شکایت در دیوان عدالت اداری مسئله را پیگیری کنند.

چندی است تعدادی از شرکت کنندگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش تحت عنوان «کارنامه سبزها» با برگزاری تحصن مقابل این وزارتخانه، خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامی خود شده‌اند. البته اعتراضات معلمان برای جذب در آموزش و پرورش در روزهای آتی با قول پیگیری به حالت تعلیق درآمده و کارنامه‌ سبزها قرار است با شکایت در دیوان عدالت اداری پیگیری‌های خود را به صورت همزمان ادامه دهند. آنان می‌گویند آموزش و پرورش دچار کمبود نیرو است و توان استخدامشان را دارد. از این رو درباره مشکلات کارنامه سبزها از محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

روزسه شنبه 22 تیر،محمدحبیبی با اشاره به وضعیت کنونی استخدام کارنامه سبزها در آموزش و پرورش به خبرنگاررسانه ای گفت: کارنامه‌سبز‌ها بر اساس آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال 99 برگزار شد، حدنصاب نمره لازم را برای استخدام در آموزش و پرورش به دست آوردند، اما در مناطقی که برای استخدام شرکت کردند، تعداد افراد شرکت کننده زیاد بوده و به دلایل مختلف این افراد به نمره لازم آن منطقه نرسیده‌اند. به عنوان نمونه در استان همدان، 100نفر اول پذیفته شده‌اند و 50 نفر بعدی با اینکه نمره لازم برای استخدام را کسب کرده‌اند، اما در آن منطقه قبول نشده‌اند.

او ادامه داد: البته استان‌های دیگری هم هستند که شرکت کنندگان در آن استان حدنصاب لازم را برای استخدام را کسب نکرده‌اند و بنابراین ظرفیت‌های لازم در این مناطق خالی است. آن‌ها اعتقاد دارند براساس ماده 24 تبصره (1)از آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش افرادی که حدنصاب آزمون استخدامی را کسب می‌کنند تا دو سال نمره اعتبار نمره آن‌ها باقی می‌ماند و آموزش پرورش می‌تواند در صورت نیاز به نیروی آموزشی این افراد را استخدام کند.

200هزار نفر کسری نیروی آموزشی در آموزش و پرورش

او در درباره استدلال کارنامه سبز‌ها در باب چرایی امکان استخدامشان از سوی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش الان نیروی آموزشی برای استخدم نیاز دارد. این استدلال منطقی است چراکه آموزش و پرورش در حال حاضر نزدیک به 200هزار نفر کسری نیروی آموزشی در آموزش و پرورش دارد. دلیل آن هم خروجی بسیار گسترده‌ای است که به صورت نیروی بازنشسته از آموزش و پرورش کشور خارج می‌شود. نیرو‌هایی که در دهه 60 وارد آموزش و پرورش می‌شوند، به صورت جمعی در حال بازنشستگی هستند.

او ادامه داد: آموزش و پرورش با کسری نیرو مواجه است که تللاش می‌کند این کسری را از طریق نیرو‌های حق‌التدریس یا به کار گیری دوباره بازنشستگان در قالب حق‌التدریس یا نیروی خرید خدمات آن را جبران کند. سیاست آقای نوبخت و دولت حسن روحانی این بوده که آموزش و پرورش را کوچک کنند و میزان نیرو‌های استخدامی در آموزش و پرورش را کاهش دهند. نتیجه این شد که با کسری نیرو مواجه هستیم کارنامه سبز‌ها نیز نمره لازم برای استخدام را به دست آورده‌اند.

این فعال صنفی معلمان درباره علت و زمان اعتراض معلمان گفت: کارنامه سبزها حدود 8 تا 9 روز در مدت اخیر به صورت شبانه روزی تحصن داشتند. نهایتاً به آن‌ها گفته شد که از طریق کانون وکلا شکایت و پیگیری کنند. تاکنون از سوی وزارت آمزش و پرورش هیچ دیداری با این افراد صورت نگرفته است. فقط جلسه‌ای با کانون وکلا داشتند تا از طریق شکایت در دیوان عدالت اداری مسئله را پیگیری کنند. کارنامه سبز‌ها از پایان تحصن به مدت 20 روز به مسئولان مهلت دادند تا این مسئله پیگیری و حل شود.

وی افزود: از زمانی که آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه شدند، تلاش کرد تا کنترل این وزارتخانه را در دست بگیرد و آقای بطحایی هم که پیش از وزارت آموزش و پرورش در سازمان برنامه و بودجه حضور داشت. بعد از وزارت آقای بطحایی که آقای حاجی میرزایی وزیر شد، معاون بودجه ایشان آقای الهیار ترکمن، از سازمان برنامه و بودجه آمده بودند.

کاهش استخدام رسمی در سال‌های اخیر

حبیبی خاطرنشان کرد: آن‌ها سیاستی را در پیش گرفتن که بر اساس آن قرار بر این شد که به ازای هر پنج نفر معلمی که از آموزش و پرورش بازنشسته می‌شود، فقط یک نفر به استخدام رسمی در بیاید. آن‌ها ظرفیت استخدامی آموزش و پرورش را به 20 درصد کاهش دادند. از سویی طبق برنامه ششم توسعه نیز قانونی اضافه شده که دولت موظف شده سالانه به میزان 10 درصد موارد آموزشی یا خدمات آموزشی را به صورت برون سپاری در اختیار مردم قرار دهد.

وی افزود: این سیاست موجب می‌شود که از نیرو‌های رسمی کاسته شود و بر نیرو‌های خرید خدماتی و حق التدریسی افزوده شود تا بتوانند از طریق این استخدام‌ها کسری نیروی آموزش و پرورش را جبران کنند.

این فعال صنفی معلمان در پایان تصریح کرد: دولت می‌داند که کسری نیرو در آموزش و پرورش وجود و این کسری نیرو به ویژه در مناطق مرکزی استان‌ها و به خصوص در تهران با کسری نیرو مواجه هستیم و همین امر موجب می‌شد تا کلاس‌های پرجمعیت و بالای 40 نفر تشکیل شود. من فکر می‌کنم اگر دوران کرونا تمام شود و ما وارد بحث کلاس‌های حصضوری شویم. این بحران خیلی روشن خود را نشان خواهد داد. با توجه به اینکه هر ساله نیرو‌های زیادی از آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند و نیروی جدیدی نیز متناسب با آن وارد آموزش و پرورش نمی‌شود، بعد از کرونا با بحران جدی‌تری مواجه خواهیم شد.

*اخراج ناگهانی روزنامه‌نگاران اعتماد

طی روزهای گذشته، ۳ تن از روزنامه‌نگاران اعتماد بدون اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی اخراج شدند. همچنین یکی از روزنامه‌نگاران در اعتراض به اخراج همکارانش در این روزنامه استعفا داد.

این درحالی است که سال گذشته نیز اعتماد آنلاین با اخراج خبرنگارانش، تحت عنوان تعدیل دست به اقدامی مشابه زده بود.

طبق گفته خبرنگاران، شیوه برخورد با آنها با بی‌احترامی همراه بوده است.

منبع:کانال روزنامه نگاران مستقل ایران

*لغو موقت مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان از رشته های غیر مرتبط

طی روزهای گذشته، خبر یکباره ی مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجو از رشته های غیر مرتبط، دانشجویان سراسر کشور را شوکه کرد و پویش ها و کمپین های متعددی در مخالفات با این مصوبه شکل گرفت. بلافاصله نامه ها و بیانیه های متعددی از طیف ها و گروه های دانشجویی مختلف در اعتراض به این مصوبه شکل گرفت که نشان از اشتراک نظر دانشجویان درباره ی این موضوع بود.

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم با ارسال نامه ای به معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد: “تصمیم گیری درباره تغییر در رشته های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی های بیشتر موکول شد.”

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجوین کشور

*تجمع مالباختگان کریپتولند برای دریافت سرمایه خود

روز دوشنبه 21 تیر،جمعی ازمالباختگان کریپتولند برای دریافت سرمایه خود تجمع کردند.

 

*جان باختن یک کارگرحین کار در روستای علیای مرودشت براثر غرق شدن دراستخر کشاورزی

یک کارگرحین کار در روستای علیای مرودشت در یک حوضچه پلیمری کشاورزی غرق ودچار خفگی شد وجان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.