بیانیه (۱۸) بحران خاورمیانه از منظر حقوق بین الملل

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران

خلاقیت جامعه ملل [یا اتحاد ملت ها] تا زمانی درست بشمار می آید که آن را به صورت برابرنهادیِ جَدَلی در مقابل جامعه‌ی[دول] تعبیر کرد. جامعه‌ی ملل متحد در قرن هجدهم از درون بستری با ادعای «اتحاد ملت ها» سربرآورد. اما با رنگ باختن معنا و دلالت سیاسی، این معنای جدلی از میان رفت. برای بسیاری مردمان، آرمانِ نوعی سازماندهیِ جهانگیر مفهومی جز تصور «ناکجاآبادی» و خیالِ سیاست زدایی تام و تمام ندارد.  

بدین ترتیب انتظار می رفت که همواره بدون قوه تمیز و فرق‌گذاری، که همه دولت های سیاره خاکی با حداکثر سرعت به صورت اعضای آن سازمان یا تشکل جهانی درآیند و آن تشکل جهانی و فراگیر باشد. گمان میرود که فراگیری به هر شکلی لزوما باید با سیاست زداییِ تام همراه باشد. از دیگر فراز مسئولیت بین المللی دولت‌ها، ناشی از اِعمال قانون گذاری، اعمال سازمان های اجرایی، اعمال سازمان های قضایی ونسبت به اَعمال ارتکابی چون جنگ افروزیِ دولتهای جنگ افروز می باشد. بنابراین یک اصل مسلم در حقوق بین الملل مطرح می‌باشد و آن تحت نام «مسئولیت دولتها» و به عنوان تابع/تابعان حقوق بین الملل است. 

شورای امنیت سازمان ملل (United Nations Security Council) یکی از ارکان سازمان ملل متحد است، که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین المللی را بر عهده دارد. بر مبنای اصل نخست منشور سازمان ملل، حیطه قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم های بین‌المللی و اعطای اجازه استفاده از نیروهای نظامی علیه کشورهای متخاصم است.  

به ویژه دیوان کیفری بین المللی که از مهمترین سازمان‌های قضایی بین‌المللی بوده و مانند اسلاف خود یعنی محاکم توکیو، نورنبرگ و دادگاه های ویژه کیفری به جرایم ژنوسید، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی که در محاکم ملی قادر و یا مایل به رسیدگی آنها نیستند به حیطه وضعیت جنگیِ دو کشور اسرائیل و فلسطین ورود پیدا کرده و رسیدگی نماید. 

طولانی ترین ماده حاوی جرایم داخل در صلاحیت دیوان کیفری بین المللی، ماده (8) و با عنوان «جنایات جنگی» است. بدون تردید جنایات جنگی قدیمی ترین گروه از چهار دسته جرایم بین‌المللی است. 

در حقیقت از آغاز ظهور حقوق کیفری به عنوان جرائم داخلی مورد مجازات قرار می گرفته است. 

در حقوق بین الملل مبنای این چهار دسته جرائم، نظامنامه های ضمیمه به کنوانسیون چهارم 1907 لاهه است. جنایات جنگی عبارت از موارد نقض قوانین و عرف جنگ است. این موارد نه به طور حصری، بل، از جمله عبارتند از «قتل، بدرفتاری یا تبعید جمعیت غیرنظامی از یادر سرزمین های اشغالی برای انجام کار اجباری یا برای هر مقصود دیگری». 

پایان سخن 

نظر به آنچه در بالا گفته شد؛  همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایرانبر این باور است که با توجه به جایگاه حقوقی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مقام قانونگذاری می تواند بر اساس وظایف محوله در این منشور اقدامات فوری حقوقی از جمله اعلام آتش بس بین دو کشور متخاصم برای پیشگیری از کشتار و تلفات بیشتر و محافظت از:   

۱نیروهای غیر نظامی به ویژه زنان و کودکان، که اسرائیل باید «مسئولیت بیشتری» را برای تلاش‌ها جهت توقف قربانیان غیرنظامی برعهده گیرد،

۲اعزام نیروهای پاسدار صلح را به مناطق جنگی اعزام دارد.

۳اخلاق و قوانین جنگ را رعایت کند. 

۴اعطای اجازه استفاده از نیروهای نظامی علیه کشورهای متخاصم را به استناد اصل نخست منشور یاد شده یعنی استقرار امنیت و صلح بین المللی را به انجام رساند. 

۵این حملات غیرقابل‌قبول هستند و جامعه جهانی باید تمامی تلاش خود برای توقف درگیری‌ها در نوار غزه را انجام دهد. 

۶جامعه بین‌الملل باید سیگنال‌های ضروری را به طرف‌های درگیر داده و نشان دهد که حضور  این وضعیت منوط به توانایی آن‌ها برای رسیدن به توافق است. همچنین برای کمک به دو طرف و برای رسیدن به درک مشترک و خاموش کردن آتش درگیری‌ها اقدامات فوری انجام می‌دهد. 

۷اسرائیل باید «بار بیشتری» را برای تلاش‌ها جهت محافظت از جان غیرنظامیان و توقف قربانیان غیر نظامی برعهده گیرد. 

۸فراتر از این موارد، اسرائیل مسئول توضیحات بیشتری نسبت به هدف گیری خبرنگاران و امدادرسانان و در معرض خطر قرار دادن آنها است. به ویژه  موظف به ارائه دلائل مستند در خصوص حمله به برج الجلاء که محل استقرار دفاتر مطبوعاتی در غزه بود، می باشد. 

 ۹تا زمانی که تعادل و توافق نسبی از سطح بالا به پایین و بطور معکوس صورت نپذیرد بحران در خاورمیانه گسترش یافته و هر آینه ممکن است این وضعیت ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و زمینه‌های بی ثباتی را ادامه دار می نماید.. البته وضعیت کنونی این دو کشور افزون بر تاریخ قراردادهای منعقده میان فلسطین و اسرائیل، سابقه بر مجوز دولت ترامپ مبنی بر اعلام اورشلیم به عنوان  «پایتخت اسرائیل» دارد. 

۱۰اگرچه فراموش نکنیم که حکومت اسلامی در ایران هیزم بیار آتش جنگ در فلسطین و اسرائیل، حضور غیرمستقیم [جنگ نیابتی] در جنگ سوریه، انجام عملیات تروریستی در لبنان، یمن و به مخاطره افکندن وضعیت در عربستان سعودی است. 

۱۱نظام اسلامی می خواست بداند در صورت جنگ مستقیم تر وغیرنیابتی با اسرائیل و آزمودن توانایی این کشور در مورد حمله به «گنبد آهنین» چه میزان است؟ 

۱۲رژیم اسلامی مایل است از این بحران برای فشارآوردن به غرب در چارچوب مذاکرات برجام در وین دائر بر دریافت امتیاز بیشتری استفاده نماید.  

 

نیره انصاری، حقوقدان، متخصص حقوق بین الملل و کوشنده حقوق بشر و رئیس کمیسیون حقوقی همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران 

17،5،2021

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.