قطع گاز و استفاده از مازوت غیر استاندارد در کارخانه کیان تایر منجر به مرگ دو کارگر شد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

قطع گاز و استفاده از مازوت غیر استاندارد در کارخانه کیان تایر منجر به مرگ دو کارگر شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال قطع گاز کارخانه کیان تایر و جایگزینی آن با مازوت، دو کارگر یک شرکت پیمانکاری توزیع کننده سوخت به نامهای رضا جواد زاده و علی عباسی در نتیجه انفجاری که حین تخلیه مخزن مازوت رخ داد جان باختند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این حادثه حوالی ساعت ۲۱ دیشب در حالی رخ داد که این کارگران با نصب پمپ شناور در داخل مخزن ۱۱۰۰۰۰ لیتری مازوت در صدد تخلیه آن بودند اما با شروع بکار پمپ و آتش سوزی که رخ داد، انفجار شدیدی بوقوع پیوست و در نتیجه آن یکی از کارگران با سقوط از بالای مخزن و همکار دیگرش با فرو افتادن در داخل مخزن، در دم جان باختند و یکی دیگر از آنان نیز در نتیجه مصدومیت شدید ناشی از انفجار به بیمارستان منتقل شد.

بنا بر این گزارش، بدنبال قطع گاز کارخانه کیان تایر به دلیل کمبود گاز ناشی از کاهش دمای تهران در دو هفته پیش، مدیریت این کارخانه طبق روال معمول از سوخت مازوت برای راه اندازی بویلرهای کارخانه استفاده کرد اما سه شنبه هفته گذشته این بویلرها بدلیل غیر استاندارد بودن مازوت مورد استفاده خاموش شدند و بدنبال آن نمونه ای از این مازوت جهت آزمایش به شرکت ملی نفت ارجاع شد و پس از اثبات غیر استاندارد بودن آن، مقرر گردید مازوت مورد نظر تخیله و ارجاع داده شود. به همین دلیل حوالی ساعت ۲۱ دیشب چهار کارگر شرکت پیمانکاری توزیع کننده سوخت در محل حاضر شدند تا اقدام به تخلیه مازوت از داخل مخزن بنمایند اما اینکار فاجعه ای جبران ناپذیر را برای کارگران مامور تخلیه رقم زد و در آستانه سال نو خانواده های آنان را در غمی جانکاه فرو برد.

از پنجشنبه گذشته تا دیروز، این سومین سانحه ناشی از شرایط غیر ایمن کار در کارخانه های مختلف است که منجر به جان باختن ۴ کارگر و تبدیل محیطهای کار به قتلگاه روزمره کارگران شده است.

تردیدی نیست که تنزل هر روزه تامین ایمنی کارگران در محیطهای کار به عنوان عامل کشتار هر روزه آنان و نیز حوادثی مشابه آنچه که دیشب در کارخانه کیان تایر رخ داد حاصل آن مجموعه شرایط و اوضاع و احوالی است که اداره کنندگان جامعه بر مردم ایران تحمیل کرده اند و در نتیجه آن چنان شرایط منزجر کننده ای پیش آمده است که دومین کشور دارنده ذخایر گازی دنیا، قادر به تامین گاز مورد نیاز مردم در فصول سرد سال نیست و به همین علت در این فصول اقدام به قطع گاز کارخانه ها و مراکز تولیدی میکنند و در نتیجه آن فاجعه ای جبران ناپذیر و دردناک برای خانواده های کارگری رقم میخورد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با ابراز تاسف عمیق از جان باختن رضا جواد زاده و علی عباسی در کارخانه کیان تایر و تسلیت این حادثه دردناک به خانواده های آنان، مسئولیت کشتار روزمره کارگران ایران در کارخانه ها و مراکز تولیدی را مستقیما متوجه تمامی کسانی میداند که هم اکنون اداره جامعه و ایمنی کارگران در محیطهای کار را بر دوش دارند و به جای تامین یک زندگی شرافتمندانه و محیطی امن برای فعالیت آنان، هر روزه هزینه های سرسام آوری را صرف گسیل نیروهای انتظامی و امنیتی باتوم بدست برای سرکوب کارگرانی میکنند که ماههاست حقوقی دریافت نکرده اند. از نظر ما کارگران ایران چنین وضعیتی قابل دوام نیست و در نتیجه تداوم آن، دیری نخواهد پائید که میلیونها کارگر خشمگین خیابانها را از آن خود خواهند کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۲

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.