بیانیه (۹) صنایع نفت ایران در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ در ایران ملی شد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

همه‌ی ملت های جهان به قهرمان های خود می بالند و آن‌ها را نمادهای نسل های آینده می‌سازند. مهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو برای هندیان، تاراس بولبا برای روس‌ها، نلسون ماندلا برای مردمان آفریقای‌جنوبی، احمد‌ بن‌بلا برای ملت الجزایر، پاتریس لومومبا برای ملت کنگو و … دکتر محمد مصدق هم برای ما ایرانیان که قهرمان استقلال، آزادی و ملی کردن صنعت نفت ایران است.
ویلیام ناکس دارسی انگلیسی در سال ۱۹۰۱ در زمان مظفرالدین شاه قرارداد اکتشاف نفت را بست و در سال ۱۹۰۸ در مسجد سلیمان به نفت دسترسی پیدا کرد. دولت استعماری و غارتگر انگلیس از سال ۱۲۸۷ خورشیدی ( ۱۹۰۸میلادی) که دسترسی به منابع نفت ایران پیدا کرد، تا ۲۹ اسفند سال ۱۳۲۹ خورشیدی به غارت نفت ایران ادامه داد و میلیاردها پوند از ثروت ملت ایران را به غارت برد. انگلیس ها بخش بزرگی از رفاه و آسایش خود را به قیمت گرسنگی، بدبختی ملت ایران از غارت کشور ما بدست آوردند. در امور کشورداری ما مداخله کردند.
دکتر مصدق با ملی کردن صنایع نفت به غارت انگلیسی‌ها‌ در ایران پایان داد و ایران را از زیر یوغ استعمار و وابستگی به انگلیس رهایی بخشید و آن ها را با خواری و سرشکستگی و از طریق قانونی از ایران ییرون‌راند.
در سال ۱۹۵۲ در دادگاه بین المللی لاهه نیز قاضی انگلیسی؛ سر آرنولد مک نایر دادخواهی بریتانیا را وارد ندانست و دکتر مصدق از آن دادگاه نیز پیروز بیرون آمد.
پس از این شکست و آبروریزی جهانی، دولت انگلیس کوشید با کمک نوکرانش در ایران دست به خرابکاری و توطئه بزند.
در نهم اسفند ۱۳۳۱ کوشیدند تا به جان دکتر مصدق آسیب برسانند و او را بکشند که آن هم با شکست روبرو شد. جنایت دیگر ماجرای قتل سرتیپ محمود افشارطوس رئیس شهربانی دولت دکتر مصدق بود.
سرانجام چون انگلستان به تنهایی نتوانست دکتر مصدق را نه در درون ایران و نه در بیرون شکست دهد دست به دامن آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا شد.

انگلیس و آمریکا به کمک خائنینی مانند آخوند سید ابوالقاسم کاشانی و سید محمد بهبهانی و افسران بیگانه پرست ارتش شاه مانند زاهدی و چاقوکش هایی مانند شعبان بی مخ و برادران رشیدیان با دلارهای آمریکایی کودتای ۲۸ مرداد را علیه حکومت ملی ایران مهندسی کردند و با کشتار آزادیخواهان به سرانجام رسانیدند.
شاه و اربابش، دکتر مصدق قهرمان ملی ایرانیان را در دادگاهی ارتشی و غیرقانونی به سه سال زندان محکوم و او را تا پایان زندگی‌ در خانه‌اش زندانی کردند.
دکتر مصدق در آن بی دادگاه گفت: « …آری تنها گناه من و گناه بسیاربزرگ من این است که صنعت نفت ایران را ملی کرده‌ام و بساط استعمار و اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی عظیم‌ترین امپراتوری‌های جهان را از این مملکت برچیده‌ام و پنجه‌درپنجه مخوف‌ترین سازمان‌های استعماری و جاسوسی و بین‌المللی درافکنده‌ام و … » سخنان او همچنان در تاریخ میهن ما شنیده خواهد شد ایرانیان آزادیخواه، دموکرات و استقلال طلب راه او را تا برقراری آزادی، دموکراسی، استقلال و عدالت اجتماعی خواهند رفت.
همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران نام و یاد دکتر مصدق و همه ی فرزندان پاکباخته و فداکار ایران را گرامی می دارد و روز تاریخی ۲۹ اسفند را به همه‌ی هم میهنان گرامی شادباش می گوید.
۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۹ خورشیدی برابر با ۱۹ ماه مارس ۲۰۲۱ میلادی / ۹
همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران
نهاد راهبردی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.