روز جهانی حقوق زن، گفتمانی ناتمام –۶–

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

زنان نه تنها در آفرینش انسان نقش بزرگی دارند، بلکه در درازای تاریخ جهان افزون بر رنج ها و دردهای خود بار رنج ها و دردهای فرزندان و همسران خود را نیز بر دوش داشته اند. تاریخ جهان گواه ستم های فراوانی است که بر زنان رفته است.
اگر چه حقوق زنان از هنگام نخستین اعلامیه‌های حقوق بشر ( در پایان سده هجدهم ) تا به امروز بسیار دگرگون شده است اما سده ی بیستم و سده ی بیست و یکم گواه دگرگونی های بزرگ برای حقوق اساسی زنان بوده است.
در بسیاری از جوامع «پرسش» مشخص حقوق و کرامت و یا بزرگواری زن در رویکرد فلسفی و سیاسی، اهمیت زن را از ابزار جامعه اشرافی به هدف جامعه دموکراتیک و انسانی رسانیده است.
دست آورد آن اینست که امروز جنبش زنان، سنن و قوانین بدوی استثمارگرانه و برخاسته از مقدسات و دین و باور‌های خشک اندیشانه را به چالش جدی کشیده و اهمیت حقوق مدنی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی زن را در بیشتر کشورهای جهان فرادست کرده است.
به درستی می بینیم که حقوق زنان همچون یکی از بنیاد ها و پایه های لائیسیته می تواند دگرگونی های ژرف اجتماعی را همراه داشته و باعث تحرک و نرمش در رفتار سخت و نا متحرک گردد. برای پیشبرد حقوق انسانی زنان باید کوشید در این چالش تردید و ترس‌ را از مغز مردمان مذهبی کشورمان زدود.
در تجسس در زمینه جنبش زنان در جامعه ایران نشان می دهد که در ایران بلا زده ی ما بیش از چهل و دو سال است که زنان از حقوق انسانی اولیه ی خود هم بی بهره هستند. جمهوری اسلامی از همان آغاز حکومت خود با به حاشیه راندن و محروم کردن زنان در همه ی گستره های اجتماعی و سیاسی نیمی از مردمان ایران را زدود و نادیده انگاشت.
اما با ایستادگی و سرسختی دلیرانه زنان ایران روبرو شد. کمپین یک میلیون امضا و قربانیانی که زنان در این راه دادند به جهانیان نشان داد که زنان ایران ستم های مردسالارانه را حتی با نام و به زور دین هم بر نمی تابند و با آن به مبارزه ای جانانه و بی امان می پردازند.
مردان آزادیخواه و انسان دوست ایرانی نیز باید نشان دهند که از ستم های مردسالارانه و جنسیتی به زنان پرهیز کنند و در این راه به کمک زنان ستمدیده ی ایران بشتابند.
همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران با آرزوی رهایی زنان ایران از بند اسارت قوانین و سنت های ۱۴۰۰ سال پیش، فرارسیدن روز حقوق زن را به زنان ایران شادباش می گوید.
ما تلاش های زنان در راه آزادی و حقوق انسانی شان را ارج می نهیم و آزادی زنان و همه ی زندانیان سیاسی را خواستاریم.

ما از همه ی جهانیان می خواهیم برای رهایی همه ی زنان و همه ی زندانیان سیاسی در ایران از هیچ تلاشی کوتاهی نکنند.
ما زنان و مردان همسازی ملی جمهوری‌خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران، کوشش می کنیم با به چالش کشیدن فقر، استبداد و حاکمیت دینی تمامی مرزهای فضای عمومی و خصوصی که آزادی و برابری و بزرگواری زنان را تنگ، سخت و ناهنجار می کند از میان برداریم.
همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران
نهاد راهبردی
۸ مارس ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ خورشیدی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.