cigarette 02

حدود ۱۰ درصد زنان ایرانی در شهرها معتادند

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

cigarette 02
cigarette 02مشاور زنان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران روز شنبه با ارائه آماری خبر داد که نزدیک به ۱۰ درصد زنان در شهرهای کشور معتادند. زهرا بنیانیان روز شنبه، پنجم بهمن، به خبرگزاری مهر گفت که بیشترین زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال هستند و بیشتر گرایش آنها به استفاده از مواد مخدری «مانند تریاک، شیشه، الکل و کراک افغانی» است.

 مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده همچنین از زندانی بودن هفت هزار و ۳۷۷ زن زندانی در کشور خبر داد و گفت که ۶۰ درصد آنها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کرده‌اند و بیشتر آنها خود از این مواد مخدر استفاده می‌کردند.

به گفته خانم بنیانیان، «تنها ۱۲ درصد زنان به جرم سرقت و ۱۰ درصد زنان به دلایل منکراتی راهی زندان می‌شوند و ۶۰ درصد آنها در نتیجه جرائم مرتبط با مواد مخدر به زندان می‌روند».

او همچنین از میزان بیشتر اعتیاد زنان در شهرها به نسبت روستاها خبر داد و گفت: «در طرح شیوع‌شناسی سال ۹۰ تعداد زنان معتاد شهرها ۹.۷ درصد و روستاها ۵.۴۱ درصد بوده است. البته باید گفت که هر اندازه شهرها کوچک می‌شوند اعتیاد زنان نیز به همان میزان پنهان می‌شود.»

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین افزود که «بیش از ۵۰ درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف مواد مخدر [خود را] بین ۱۵ تا ۱۹ سال یعنی در میان دختران دبیرستانی و دیپلمه عنوان کرده‌اند.»

اعلان و انتشار عمومی آمار رسمی مربوط به آسیب‌های اجتماعی در ایران به‌ویژه در حوزه زنان کمتر صورت می‌گیرد. رسانه‌های داخل ایران نیز برای تهیه گزارش درباره این آسیب‌ها معمولا با محدودیت‌های زیادی مواجه‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، روز یک‌شنبه، ۲۴ آذر، آمار معتادان در ایران را حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام کرده بود.

او با اشاره به این که شش میلیون ایرانی به طور مستقیم با مسئله اعتیاد درگیرند همچنین از «دو برابر» شدن تعداد زنان معتاد «در مدت بسیار کوتاهی» خبر داده بود.

سیگار، فعالیت‌های نامشروع و تبلیغات ماهواره‌ای

در آماری که مشاور آقای رحمانی فضلی در امور زنان و خانواده ارائه داده، اگرچه تاکید شده که «قلیان از مصادیق اعتیاد نیست»، اما آمده است که در نظرسنجی که از افراد معتاد انجام شده ۸۳.۶۸ درصد از زنان گفته‌اند که قبل از اعتیاد به مواد مخدر، سیگار یا قلیان کشیده‌اند.

خانم بنیانیان توضیح داد در آمارهای به دست آمده، سه درصد از زنان معتاد بی‌سواد مطلق، ۱۵ درصد سواد ابتدایی، ۱۵ درصد راهنمایی، ۴۱ درصد دیپلمه، ۹ درصد فوق دیپلم و ۱۰ درصد مدرک کارشناسی دارند.

به گفته این مقام، این آمار نشان‌دهنده آن است که «اعتیاد دیگر تنها به سراغ افراد بی‌سواد و ناآگاه نمی‌رود بلکه تمام آحاد جامعه به ویژه افراد تحصیل‌کرده را تهدید می‌کند».

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، عواقب اعتیاد زنان را «به مراتب بیشتر» از اعتیاد مردان دانسته و گفت: «زن معتاد مجبور است با ابزار مختلف پول و یا مواد مخدر خود را تهیه کند و گاه در این میان دست به فعالیت‌های نامشروع می‌زند که این خود خطری برای جامعه است. چرا که افزایش روابط نامشروع منجر به افزایش بیماری‌های مقاربتی هم برای زن و هم برای مرد می‌شود.»

زهرا بنیانیان در پایان گفت که «بسیاری از افراد مرفه جامعه صرفا برای لذت کنجکاوی به سمت اعتیاد می‌روند» و افزود: «بسیاری از زنان تحت تاثیر تبلیغات ماهواره‌ای برای لاغری و یا جوانی پوست‌شان از داروهای اعتیادآور استفاده کرده و بسیاری از آنها با این روش معتاد می‌شوند.»

منبع : رادیو فردا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.