اخباروگزارشات کارگری ۷ مهر ماه ۱۳۹۹

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

*ادامه اعتراضات آتش ‌نشان‌های اصفهان نسبت به سطح نازل حقوق،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری

روز دوشنبه 7 مهر همزمان با روز ایمنی و آتش نشانی در تقویم،جمعی از آتش نشان های شهرهای مختلف استان اصفهان در ادامه اعتراضتشان نسبت به سطح نازل حقوق،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل استانداری دراین کلانشهرزدند.

یکی از آتش نشانان حاضر درتجمع به خبرنگاران گفت: طبق ماده 6 قانون تامین اجتماعی، شغل آتش نشان‌ها مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور است که مزایای آن به آتش‌نشان‌های اصفهان تعلق نگرفته و درخواست ما آن است که این مزایا به ما تعلق گیرد.

وی گفت: درحالی که در همه شهرستان‌ها و حتی شهر‌های اطراف اصفهان از جمله دولت‌آباد، شاهین شهر و سایر شهر‌ها حقوق و مزایا و بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور به آتش‌نشان‌ها تعلق می‌گیرد، تنها شهردای اصفهان مزایایی همچون شب ‌کاری، جمعه کاری را مطابق با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را به آتش نشانان پرداخت نمی‌کند.

نماینده آتش‌نشانان معترض با بیان اینکه آتش نشانی اصفهان نزدیک به 20سال است که هیچ تبدیل وضعیتی نداشته،اضافه کرد: از سوی دیگر شهرداری اصفهان در اقدامی خلاف قانون سال‌هاست که با آتش‌نشان‌ها به صورت شرکتی و مستخدم موقت قرارداد امضا می‌کند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی آتش نشانان اصفهان نسبت به سطح نازل حقوق،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت برای دومین بار درفصل تابستان

روز دوشنبه 17 شهریور برای دومین بار درفصل تابستان سال جاری، برای اعتراض به سطح نازل حقوق ،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت مقابل ساختمان شورای شهر اصفهان جمع کردند.

قابل یاد آوری است که روزدوشنبه 23 تیرماه99 هم جمعی از آتش نشانان اصفهان درهمین رابطه دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی این کلانشهر زده بودند.

روزسه شنبه 24 تیرماه، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به خبرنگار رسانه ای گفته بود: برخی از پرسنل معتقد هستند که میزان حقوق آن ها با سختی شغلی که دارند متناسب نیست و از طرفی هم حدود 140 نفر از پرسنل ما با شرکت ها قرارداد دارند و تبدیل وضعیت نشده اند.

وی افزود:آتش نشانان حاضر درتجمع طی نشستی خواسته ها و مشکلات خود را منتقل کردند.

*تجمع  اعتراضی پرستاران و کادر درمانی بیمارستان روحانی بابل نسبت به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت بموقع مطالبات وشرایط سخت کاری

روز دوشنبه 7 مهر،جمعی از پرستاران و کادر درمانی بیمارستان روحانی بابل برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت بموقع مطالبات وشرایط سخت کاری دست به تجمع در محوطه این مرکز درمانی در استان مازندران زدند.

تجمع کنندگان خواهان ارتقای مزد و کارانه،رفع تاخیر در پرداخت معوقات مزدی و بهبود شرایط شغلی شدند.

یکی از پرستاران حاضر درتجمع با بیان اینکه بیشترین بار بیماری کرونا بر دوش کادر درمان و به خصوص جامعه پرستاری ا‌ست؛ از پایین بودن حقوق پرستاران انتقاد کرد و گفت: اگر در این شرایط، حتی دو برابر معمول هم به پرستاران دستمزد بدهند، بازهم کم و ناکافی‌ست. پرستاران جان خود را سر دست گرفته‌اند و برای تامین سلامت مردم تلاش می‌کنند.

*استانداری کرمانشاه روز دوشنبه 7 مهر شاهد 2 تجمع اعتراضی بود

1- تجمع اعتراضی کارگران جهاد نصر کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت 10 ماه حقوق

روز دوشنبه 7 مهر، کارگران جهاد نصر کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت 10 ماه حقوق با برپایی تجمع مقابل این استانداری اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 10 ماه حقوق بنمایش گذاشتند.

2- تجمع اعتراضی مدیران مهد کودک های کرمانشاه نسبت به عدم حمایت دولت در پی تعطیلی چند ماهه بدنبال گسترش شییوع بیماری کووید 19

روز دوشنبه 7 مهر،جمعی از مدیران مهد کودک های کرمانشاه برای اعتراض به عدم حمایت دولت در پی تعطیلی چند ماهه بدنبال گسترش شییوع بیماری کووید 19دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

*تجمع اعتراضی خانواده‌های کارگران شهید فولاد نسبت به عدم پرداخت کامل حقوق وعملکرد مسئولان ذوب آهن ،صندوق فولاد و بنیاد شهید مقابل وزارت کار

روز دوشنبه 7 مهر،جمعی از خانواده‌های کارگران شهید فولاد برای اعتراض به عدم پرداخت کامل حقوق وعملکرد مسئولان ذوب آهن ، صندوق فولاد و بنیاد شهید مقابل وزارت کارتجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،مهم‌ترین خواسته‌ی این خانواده‌ها، اجرای تبصره یک ماده 40 مصوبه سوم دی ماه سال 91 است؛ آنها می‌گویند: حدود 280نفر از خانواده‌های شهدای کارگران فولاد هستیم که سالهاست مطابق با مصوبه سوم دی ماه 91 مجلس حقوق دریافت نمی‌کنیم.

طبق اظهارات این خانواده‌های بازمانده شهدای کارگران فولاد، ماده 40 تاکید دارد حقوق بازنشستگی شهدای فولاد مطابق با آخرین حقوق تعیین و هر ساله متناسب با افزایش ضریب حقوق شاغلان دستگاه‌ها اضافه و به شکل تبصره یک عمل شود. در تبصره یک این ماده قانونی نیز آمده؛ حقوق بازنشستگی مشمولان حالت اشتغال (نظیر شهدا) مشابه کارکنان همتراز (بازنشسته در سال تصویب این قانون) تطبیق و اعمال گردد.

معترضان می‌گویند: چندین سال است برای اجرای تبصره یک ماده 40 مصوبه مجلس شورای اسلامی تلاش کرده‌ایم و نهایتا آنچه مفاد قانون است در حق ما اجرا نشده و فقط مبلغ اندکی از آنچه به عنوان معوقه نزد صندوق فولاد داشته‌ایم به هر خانواده داده شده است.

آنها در عین حال خواستار پرداخت بدهی‌های خود از صندوق فولاد هستند و می‌گویند: سالهاست بین صندوق فولاد و بنیاد شهید پاسکاری می‌شویم و حقوق دریافتی ما همانند یک فوتی ذوب آهن پرداخت می‌شود ضمن آنکه از امتیازاتی که یک خانواده حقوق‌بگیر از بنیاد شهید می‌گیرد نیز محروم هستیم.

این خانواده‌ها با انتقاد از وضعیت بد معیشتی خود، خواستار بهبود سطح زندگی خود هستند.

آنها انتظار دارند مسئولان وزارت کار برای بهبود معیشت خانواده بازنشستگان شهدای فولاد از صندوق فولاد و بنیاد شهید بخواهد مطالبات آنها را طبق قانون بپردازند.

*واگذاری نیروگاه رامین اهوازبه بخش خصوصی و ادامه کنش های دامنه دار کارگرانشان برای تامین امنیت شغلی ومعیشتی

کنش های کارگران نیروگاه رامین اهوازبرای تامین امنیت شغلی ومعیشتی بدلیل واگذار شدن 49 در صد  ازسهام  این نیروگاه به بخش خصوصی که از چندی پیش آغاز شده است کماکان ادامه دارد.

روز دوشنبه 7 مهر،یکی ازکارگران نیروگاه رامین اهواز به خبرنگار رسانه ای گفت: اگر سهام نیروگاه به فروش برسد نیروگاه موظف است مطالبات  و حق و حقوق نیروهای رسمی مانند 65 درصد افزایش حقوق، حق مناطق جنگ‌زده و حق مسکن را پرداخت کند، حق مسکن یک سال و نیم از حقوق 200 نفر از پرسنل  نیروگاه حذف شده بود که پس از  شکایت پرسنل از مدیریت نیروگاه به هر کدام از نیروها مبلغ 15 میلیون پرداخت شد.

وی افزود: کل نیروگاه به دست نیروهای پیمانکار می‌چرخد و تعداد نیروی‌های پیمانکار بیشتر از نیروهای رسمی است و قطعاً بعد از فروش سهام این نیروهای رسمی هستند که در نیروگاه می‌مانند اما اگر نیروها طبق دستور وزارت در سال 94  رسمی بشوند به طور حتم مدیریت جدید نمی‌تواند عذر نیروها را بخواهد.

این کارگر پیمانی با بیان اینکه طبق دستور وزارت نیرو در سال 94  نیروهای پیمانکار می‌توانستند بدون آزمون با سابقه 5 سال و چارت فنی به رسمی تبدیل شود، عنوان کرد: اکنون با گذشت چند سال از دستور وزارت قرار است 10 مهر امسال از 190 نفر نیروی بهره برداری، 110 نفر نیروی تعمیرات و 50 نفر نیروی اداری یعنی کسانی که دارای مدارک فوق دیپلم، کارشناسی، ارشد و دکتری دارند آزمون بگیرند.

وی افزود: به ما گفته‌اند در مرحله اول 162 نفر رسمی می‌شوند و بعد مدتی آزمون دیگری  برگزار می‌شود تا چند نفر دیگر را رسمی کنند و مابقی را در اردیبهشت 1400 نیز از طریق آزمون رسمی می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران نیروگاه رامین اهواز در توضیح شرایط پیش آمده،گفت: تعداد کل کارکنان پیمانکار نیروگاه رامین 952 نفر است که از این تعداد 350 نفرکارکنان پیمانکار دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند که با این شرایط می‌توان علاوه بر  رسمی کردن کل نیروهای پیمانکار داری مدرک تحصیلی  تعداد 106 نفر دیگر را نیز رسمی کرد.

وی گفت: در حال حاضر جای تعداد456 نفر در چارت سازمانی نیروگاه رامین خالی است که این تعداد را می‌توانند رسمی کنند.

این کارگر افزود: اما برخی مسئوولان نیروگاه ضمن بی‌توجهی به دستور وزارت  نیرو اکنون با انجام یکسری مکاتبات اداری با وزارت نیرو درصدد هستند در این شرایط کرونایی از طریق آزمون کتبی(سال 99) و مصاحبه اقدام به رسمی کردن افراد کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مسئوولان نیروگاه به دلیل مخالفت با برگزاری آزمون در هفته گذشته برکنار شد چرا که معتقد بود تمام پرسنل دارای شرایط رسمی شدن است.

در همین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه رامین اهواز نسبت به خصوصی سازی

ظهر روزجمعه 14 شهریور،جمعی از کارگران نیروگاه رامین اهواز واقع در کیلومتر 20 جاده مسجدسلیمان – شهر ویس برای بنمایش گذاشتن اعتراضان نسبت به واگذاری به بخش خصوصی دست به تجمع در مصلی نمازجمعه کلانشهر اهواز زدند.

*شرکت پیمانکاری فلق حقوق کارگران راه آهن قم را بالا می کشد

روز دوشنبه 7 مهر،یکی از کارگران راه آهن قم با انتشار نامه ای درشبکه های اجتماعی بقرارزیر از بالا کشیده شدن حقوشان از طرف شرکت پیمانکاری فلق خبرداد:

…..چرا….چرا…..منی که که اضافه کاری وایمیسم یعنی واقعا نگهم میدارم بعد موقع رد کردن، اضافه کاریو دست کاری میکنن؟ 30ساعت میکنن ده ساعت .بعدشم خطش میزنن. میگن ماه بعد. ماه بعدشم نمیدن چرا…………نمونش، من 110ساعت توپروژه بازسازی بلاگ ساقه به گارمانوری بودم بعد از دوسال ونیم فقط فقط 12ساعتشو دادن(120) بعد اقای سرپرست کارگاه فقط بابت یه سری 300هزار تومن میگیره بازنشسته بازنشسته  هست میگره ظلم نیست بهد که بهش میگم میگه بیخیاله پول شو یک عده میرن میجنگن برایه مملکتش توهم راه اونو ادامه بده ….

*کانون نویسندگان ایران:

سه نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران باید بی قید و شرط آزاد شوند

روز شنبه پنجم مهرماه ۱۳۹۹ رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و کیوان باژن عضو پیشین هیئت دبیران این کانون، برای اجرای احکام به زندان اوین منتقل شدند.

اتهام آن‌ها «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» است. مصادیق این اتهام‌ها انتشار نشریه‌ی داخلی کانون، مشارکت در تدوین کتاب تاریخچه‌ی کانون و صدور بیانیه‌ها و حضور در مراسم سالگرد محمدجعفر پوینده، محمد مختاری و احمد شاملو است.

بر اساس این اتهام‌های بی‌اساس، رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین هرکدام به شش سال و کیوان باژن به سه سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

در شرایطی که موج تازه‌ی کرونا در کشور روزانه صدها قربانی می‌گیرد و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها می‌تواند پی‌آمدهایی فاجعه‌بار داشته باشد، زندانی کردن این سه نویسنده و سایر متهمان عقیدتی و سیاسی معنایی جز این ندارد که مسئولان امنیتی و قضایی می‌خواهند معترضان و مخالفان را به قربانگاه بفرستند.

صدور و اجرای این حکم‌ها که به دلیل عضویت این سه نویسنده در کانون نویسندگان ایران و دفاع از آزادی اندیشه و بیان بوده است، نشان از افزایش فشار بر نویسندگان مستقل دارد. اکنون که کشور درگیر فقر، بیماری و فساد سازمان یافته است، حاکمیت به جای پاسخگویی به خواسته‌های برحق مردم، به سرکوب هرچه بیشتر آزادی بیان و بازداشت و شکنجه و اعدام معترضان روی آورده است.

کانون نویسندگان ایران اجرای حکم‌های صادرشده علیه سه تن از اعضای خود را اقدامی جنایتکارانه و خلاف موازین حقوق بشر می‌داند و آن را محکوم می‌کند.

کانون نویسندگان ایران که همواره شاهد بازداشت و آزار اعضایش بوده است و در جریان قتل‌های سیاسی دهه‌ی هفتاد چند تن از اعضای خود را از دست داده است، حاکمان جمهوری اسلامی، قوه‌ی قضائیه و وزارت اطلاعات را مسئول حفظ جان و سلامت اعضای دربند خود می‌داند.

کانون نویسندگان ایران از نویسندگان، تشکل‌های مستقل ایران و جهان، نهادهای مدافع حقوق بشر و مردم آزادی‌خواه ایران می‌خواهد به این حکم‌های ضد انسانی واکنش نشان دهند و صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند.

کانون نویسندگان ایران اعلام می‌کند اجرای حکم زندان سه نویسنده‌ی عضو کانون باید هرچه سریع‌تر متوقف و رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن باید بی قید و شرط آزاد شوند.

کانون نویسندگان ایران

ششم مهر ۱۳۹۹

*متن اعتراضی شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت نسبت به وضعیت خدمات رفاهی و عدم ارائه خدمات دانشجویی در این دانشگاه :

در دانشگاه (بخوانید دانشبنگاه) علم و صنعت چه خبر است؟

چندی پیش خبر رسید که طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، دانشگاه ها می توانند در مقطع تحصیلات تکمیلی پذیرای دانشجویان باشند. تصمیمی که با توجه به شیوع افسا‌ر گسیخته بیماری کرونا در کل کشور و همچنین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در سطوح مختلف جامعه، انتقادات گسترده ای را به همراه داشت.

پس از اعلام این مصوبه، دانشگاه علم و صنعت تصمیم به برگزاری کلاس های مقطع تحصیلات تکمیلی و ارائه خوابگاه به این دسته از دانشجویان گرفت.

اما نکته مهمی که توسط دانشگاه و بطور مشخص ریاست دانشگاه، دکتر ذاکری و معاون دانشجویی، دکتر قائمی نادیده گرفته شد، عدم ارائه غذا به دانشجویان بود. طبق مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه می تواند با ارائه سوبسید به دانشجویان (۸ الی ۱۰ هزار تومان بابت هر وعده) به آنها اجازه استفاده از سلف آزاد بدهد. سلف آزادی که قیمت ارزان ترین و بی کیفیت ترین غذای آن ۱۸ هزار تومان می باشد.

نکته تاسف بار آنجاست که اکثر این دانشجویان، دانشجویانی هستند که در سنوات مجاز تحصیلی و رفاهی قرار دارند و طبق قانون، قیمت غذای آنها «باید» طبق قیمت مصوب صندوق رفاه محاسبه گردد. حتی اگر این دانشجویان در سنوات مجاز رفاهی هم نبودند، اخذ چنین قیمت های گزافی به دور از انصاف و درک صحیح از جامعه بود.

در شرایطی که خط فقر در تهران حدود ۱۰ میلیون تومان تخمین زده شده و حجم و فشار دروس تحصیلات تکمیلی به حدی زیاد است که مانع کار کردن دانشجویان می شود، مشخص است که هدف دانشگاه علم و صنعت از این ماجرا چه بوده است: جبران کسری بودجه از جیب دانشجو. همانطور که در اقدامی عجیب در مقطع کارشناسی ظرفیت روزانه ها را کم کرده و به جای آن ظرفیت شبانه ها را زیاد کرده اند.

در این شرایط که معاون دانشجویی که می بایست حامی حقوق دانشجویان باشد، ساکت شده و برای حفظ سمت به بله قربان گوی هیئت رئیسه و رئیس دانشگاه تبدیل شده است باید اعلام کنیم که چنین شخصی توانایی حراست و حفاظت از حقوق دانشجویان را نداشته و باید هرچه سریعتر برکنار شود.

جناب اقای دکتر ذاکری

ریاست محترم دانشگاه

به شما هشدار می دهیم در صورت حفظ و ادامه چنین روندهایی که دانشگاه را به بنگاه اقتصادی تبدیل کرده است و همچنین ضایع کردن حقوق دانشجویان، در اولین فرصت پس از بازگشایی دانشگاه ها، بطور کاملا جدی و گسترده اعتراض خود را در صحن دانشگاه پیگیری خواهیم کرد.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*تجمع اعتراضی مرغداران و گوشت‌ داران نسبت به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش صادرات  ووضعیت بی سر وسامان بازار مرغ وتخم مرغ مقابل وزارت صنعت

روز دوشنبه 7 مهر،جمعی از مرغداران و گوشت‌ داران برای اعتراض به  افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش صادرات و جاذبه آن در شرایط افزایش نرخ ارزو وضعیت بی سر وسامان بازار مرغ وتخم مرغ مقابل وزارت صنعت اجتماع کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.