بیان‌نامه شماره یک پویش همبستگی ایرانبانان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

چند دهه تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران نتیجه‌ای جز افزایش دامنه تنش‌ها در منطقه نداشته است.
در شرایط خطیر کنونی ایران و جهان که بیشتر دولت‌ها و ملت‌ها از یک سو با بحران همه‌گیری کرونا درگیرند و از سوی دیگر با بحران اقتصادی ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند، جمعی از ایران‌گرایان و‌کنش‌گران مدنی ایرانی، وظیفه خود می‌دانیم با در نظر گرفتن شرایط دشواری که تحریم‌های ناموجه فعلی بر مردم ایران تحمیل کرده است، توجه ملت‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را به موارد زیر جلب نماییم:
۱- تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران طی چهار دهه اخیر که پس از وقوع انقلاب ۵۷، آغاز شد و در پیِ چالش بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدت بیشتری گرفت، نه تنها مانعی جدی در راه دستیابی ایران به برنامه‌های راهبردی خود در منطقه و تداوم برنامه دفاعی آن نبوده است بلکه با افزایش تنش و انسداد راه‌های دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات بین ایران و طرف‌های مذاکره، عزم ایران را برای سریع‌تر به سرانجام رساندن برنامه‌های راهبردی و دفاعی خود بیشتر کرده است که توسعه صنایع دفاع موشکی و هسته‌ای، تنها گوشه‌ای از آن  است.
۲- دولت آمریکا، در روزهای اخیر در حال بررسی راه‌های بازگشت به برجام با هدف احیای تحریم‌های سازمان ملل است. این اقدامات در حالی انجام می‌شود که عدم پایبندی دولت کنونی آمریکا به توافق‌های به عمل آمده در برجام توسط دولت قبلی در عمل راه را بر هرگونه توافق بعدی بسته است.
نتیجه چنین رفتاری دامنه‌دارتر شدن بی‌اعتمادی به مذاکرات بین‌المللی و در نتیجه تنش بیشتر، بی‌ثباتی، رشد گروه‌های تندرو، و افزایش تحرکات نظامی در منطقه است.
۳- در شرایط کنونی که همه دولت‌ها تمام توان خود را برای فرونشاندن بحران همه گیری کووید ۱۹ به کار گرفته اند، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران فشار مضاعفی را به نظام دارو و درمان ایران برای تامین ملزومات بهداشتی و درمانی وارد کرده است. از این رهگذر بیشترین صدمه به مردمی که در خطر ابتلا به ویروس قرار گرفته یا به آن مبتلا شده‌اند وارد می‌شود و همچنین دولت با محدودیت‌هایی برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از قرنطینه و‌ فاصله‌گذاری اجتماعی روبرست و روشن است که بیشترین فشار بر طبقات متوسط به پایین اجتماعی وارد خواهدشد.
۴- آمریکا و متحدانش، در حالی بر دامنه تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران افزوده‌اند که مدعی هستند این تحریم‌ها باعث تغییر رفتار نظام سیاسی حاکم بر ایران نسبت به مسائل حقوق بشر، و حمایت از گروه‌های سیاسی و نظامی زیر نفوذ ایران در دیگر کشورهای منطقه شده است.
با بررسی اجمالی آنچه در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی روی داد و نگاهی به تحولات منطقه در عراق، سوریه و یمن و شکست سیاست‌های آمریکا و متحدانش در مواجه با ایران، روشن است که این تحریم‌ها نتوانسته آنان را در دستیابی به توقعات خود موفق نماید.
  ۴- آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن با همراهی گروه‌های سیاسی اپوزوسیون ایرانی خارج از کشور در اندیشه بهره‌برداری سیاسی از فشار ناشی از تحریم‌ها به طبقات آسیب‌پذیر اجتماعی و تبدیل آن نارضایتی‌های اجتماعی و اقتصادی به خیزش‌های سیاسی هستند.
با این حال تجربه حمایت‌های منفعت‌طلبانه کشورهای دیگر از اعتراض‌های داخلی در ایران، نه تنها از سوی نظام سیاسی حاکم به تحرکات دخالت‌جویانه تعبیر شده است بلکه  اعتراضات به حق مردمی به نابسامانی‌های موجود را در حد تجمعات و تحرکاتی برای تخریب زیرساخت‌های کشور پایین آورد و دست نهادهای امنیتی را برای فرونشاندن اعتراضات مردمی باز گذاشت و در نهایت به بهای از دست رفتن جان با ارزش‌ترین جوانان کشور ختم شد.
۵- اکنون، نظر به آنچه به صورت اجمالی بیان شد، نه تنها تحریم‌های کنونی را موثر در بهبود شرایط سیاست داخلی و خارجی ایران نمی‌دانیم بلکه معتقدیم ادامه این روند راه را بر هر مذاکره مبتنی بر احترام متقابل و رسیدن به توافق همه‌جانبه می‌بندد و در نهایت به نا‌امن‌تر‌شدن منطقه و جهان می‌انجامد.
به نظر می‌رسد برای برون رفت از بن‌بست سیاسی فعلی، همه کشورهای ۵+۱ باید بدون پیش‌شرط با پذیرش بی‌قید و‌شرط همه مفاد برجام به میز مذاکره بازگردند و با احترام به توافقات حقوقی بین‌المللی قبلی، راه را برای توافقات همه جانبه بعدی باز کنند.
همچنین مجدانه نهادهای دولتی و‌ حاکمیتی کشور را به اعتدال در سیاست داخلی و‌ خارجی، مدارا با منتقدان و فعالان سیاسی،  به رسمیت شناختن حق اعتراضات مسالمت‌جویانه مردم، رسیدگی به مطالبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردم و احزاب با همه سلائق و گرایش‌ها فراخوانده و باور داریم توجه به مطالبات مردم، زمینه ساز همبستگی ملی وبهترین راه برای مواجهه اصولی با تحریم های ظالمانه و فرونشاندن تاثیرات آن است./.
@iran_banan_camp
 ایران‌بانانی که تاکنون بیان‌نامه شماره یک را امضا کرده‌اند:
۱- شاهین سپنتا
۲-اشکان رضوی
۳-جمال درودی
۴- فریبا درودی
۵-کیوان فروزنده
۶-وحید فرخنده
۷-تیرداد بنکدار
۸-مریم ذاکرفر
۹-علی عراقی
۱۰-مهرداد احسانی‌پور
۱۱-داود احمدلو
۱۲-علیرضا هادیان
۱۳- مازیار شکوری گیل‌چالان
۱۴- فریبا قاسمی
۱۵- محمد اسدی
۱۶- خشنود قهرمانی
۱۷-سارا نصیری
۱۸- فرزانه قاسمی (پاریس)
۱۹- بابک نوروزی
۲۰- جمشید فروهر
۲۱-زهرا مرادیان‌تابش
۲۲- اسماعیل ونک (آلمان)
۲۳-مزدک عبدی‌پور
۲۴-عماد صدری
۲۵- کمال ارس
۲۶- سارا زهیری
۲۷- ماندانا خرم
 نشانی کانال ایرا‌ن‌بانان:
@iran_banan_camp
 برای امضای بیان‌نامه‌ها به گروه ایران‌بانان بروید:
@PHiranbanan

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.