اخبار و گزارشات کارگری ۱، ۲ و ۳ آذر ماه ۱۳۹۸

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بگیر،ببند،بکش    گور خود کنی بدست خود

  • ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکیفی معیشتی وشغلی با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش
  • ادامه اعتراضات جمعی از کارگران حق طلب حمل‌ونقل خلیج فارس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل شرکت در شهر ستان اسلامشهرزدند.
  • تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نسبت به وضع معیشتی وقطعی اینترنت
  • کانون نویسندگان ایران:به سرکوب مردم معترض پایان دهید!
  • ادامه اذیت وآزار کارگران حق طلب کارخانه آذرآب با تحمیل قرار داد های کاری یک ماهه
  • پلمپ منزل مسکونی فعال کارگری غالب حسینی
  • بازداشت ارشاد خونزر دانشجوی دانشگاه آزاد مریوان در تجمعات اعتراضی
  • بازداشت ابراهیم گرانپایه دانشجوی معماری دانشگاه تهران
  • بازداشت ابولفضل نژادفتح، فعال صنفی و دانشجوی رشته انسانشناسی دانشگاه تهران
  • اطلاعیه کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشوردرباره دانشجویان بازداشتی بدنبال اعتراضات هفته آخر آبان ماه
  • جان باختن یک کارگر در حادثه آتش سوزی فروشگاه لاستیک خیابان ستارخان تهران
  • جان باختن کارگر تعمیرکارآسانسور در اصفهان بدنبال سقوط
    *ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکیفی معیشتی وشغلی با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی در سطح شهر شوش
    صبح روز یکشنبه 3آذر،بیش از 500 کارگر کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت در ادامه اعتراضاتشان به بلاتکیفی معیشتی وشغلی برای باری دیگر دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند.
    کارگران بدلیل عدم پاسخگویی نمایندگان دولت در شهرستان شوش دست به راهپیمایی در خیابان های اصلی این شهر زدند.
    *ادامه اعتراضات جمعی از کارگران حق طلب حمل‌ونقل خلیج فارس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل شرکت در شهر ستان اسلامشهرزدند.
    روز شنبه 2آذر، جمعی از کارگران حق طلب حمل‌ونقل خلیج فارس (کارگرانی که بدنبال ایستادگیشان دربرابر خواست کارفرمامقابل مبنی به تبدیل وضعیتشان از دائمی به پیمانی ازکار اخراج شدند) در ادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل شرکت
    بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ3آذر،با صدور آرای بازگشت به کار برای 45 نفر از کارگر اخراج شده شرکت حمل و نقل خلیج فارس، کارفرمای این واحد حمل ونقل جاده‌ای از اجرای احکام صادر شده خودداری می‌کند.
    برخی کارگران این شرکت با اعلام این خبر افزودند: به صورت مشخص شمار کارگران تعدیل شده شرکت حمل ونقل خلیج فارس حدود 100نفر است که پس از مخالفت با وضعیت استخدامی خود از حالت قرارداد مستقیم به پیمانکاری با دست‌کم 10سال سابقه کار، در روز 31مرداد ماه با میانگین 10 سال سابقه کار تعدیل شدند.
    به گفته کارگران؛ از قرار معلوم 45نفر از همکاران تعدیلی حدود سه ماه پیش پس از دریافت خبر تعدیل خود شکایتی را در اداره کار شهرستان اسلامشهر مطرح و خواستار بازگشت به کار و دریافت مطالبات مزدی خود می‌شوند اما مابقی کارگران به جز 30کارگر که خودخواسته محل کار خود را ترک کرده‌اند با قبول شرایط کارفرما برای ادامه همکاری مجددا در شرکت مشغول به کار شده‌اند گرچه آنها نیز وضعیت مشخصی ندارند.
    برپایه این گزارش، مرجع رسیدگی‌کننده به این شکایت در اداره کار شهرستان اسلامشهر (هیات حل اختلاف) با این استدلال که «ماهیت کار کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس دائمی است» تعدیل آنها را به دلیل تغییر وضعیت قرارداد کار از حالت مستقیم به پیمانکاری نپذیرفته و برای آنها رای بازگشت به کار صادر کرده است.
    کارگران با بیان اینکه این 45 نفر با وجود اینکه احکام بازگشت به کارشان صادر شده است اما مدیریت شرکت حمل ونقل خلیج فارس از به‌کارگیری دوباره آنها خودداری می‌‌کند، افزودند: طبق احکام صادره کارفرما مکلف است همه معوقات حقوقی و بیمه‌ای کارگران را نیز پرداخت کند.
    در همین رابطه یکی از کارگران گفت: دیروز شنبه (2آذر ماه) نامه‌های بازگشت به کارمان را به شرکت بردیم اما با مخالفت کارفرما برای ورود به محل کارمان روبرو شدیم در نتیجه کارگران مقابل شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند.
    او افزود: بعد از اجتماع کارگران با ورود مسئولان شهرستانی، کارفرما مدعی شد طی این مدت نیروی کار جدید جایگزین نیروی کار قبلی کرده که در ابتدا باید در مورد آنها چاره‌اندیشی کند. به همین دلیل تا روز سه‌شنبه هفته جاری فرصت خواست در این مورد تصمیم‌گیری کند. در نتیجه اجتماع اعتراضی چندین ساعته کارگران موقتا خاتمه یافت.
    *تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نسبت به وضع معیشتی وقطعی اینترنت
    روز یکشنبه 3آذر،جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به وضعیت معیشتی مردم و قطعی اینترنت دست به تجمع در این واحد آموزش عالی زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان با برافراشتن دست نوشته هایی اعتراضشان را نسبت به وضعیت معیشتی مردم ، قطعی اینترنت،پولی سازی دانشگاه وایجاد جو اختناق در آن وبازداشت دانشجویان و…. نشان دادند.

این تجمع در حاشیه‌ی یک تریبون آزاد غیر رسمی برگزار شد.
*کانون نویسندگان ایران:به سرکوب مردم معترض پایان دهید!
برآمدن دوره‌ای اعتراض‌های گسترده در ایران گواه حل نشدن مسایل و مصایب مزمنی است که گریبان جامعه را در چنگ گرفته است. هر بار که صاحبان قدرت با استفاده از قوه‌ی قهریه اعتراض‌ها را پس زده‌اند، زمانی دیگر، با توان، سرعت و خشم بیشتر سر برآورده است؛ چنان‌که دور تازه‌ی اعتراض مردم که از ۲۴ آبان آغاز شده، به سرعت گسترش یافت و دامنه‌اش در کمتر از ۲۴ ساعت به ده‌ها شهر کوچک و بزرگ رسید.
با اعلام ضربتی افزایش چند برابری قیمت بنزین، مردم به جان آمده از فقر و تبعیض و سرکوب، همان‌ها که به اقرار دست‌اندرکاران دولت، توان تامین معاش خانواده را ندارند و نزدیک به ۸۰ درصدند، صدای اعتراض خود را بلند کردند؛ آنها که کوچکی سفره‌شان، جای دستبردی دیگر نداشت، رنج تلنبار شده در دل و جانشان را به خیابان بردند مگر گوش شنوایی بیابند؛ اما این بار نیز با ضرب و جرح و بازداشت و گلوله پاسخ گرفتند.
هما‌‌ن‌طور که در چهار دهه گذشته هرگاه کارگران، معلمان، زنان، دانشجویان و نویسندگان و فعالان مدنی و سیاسی مستقل برای بیان مطالبات خود، حتی مطالبات جزیی صنفی، ناگزیر دست به اعتراض زدند یا تشکلی ایجاد کردند، با انگ‌هایی چون «اخلالگر»، «وابسته به بیگانه»، «مخل امنیت ملی» و با یورش ماموران امنیتی و انتظامی و زندان مواجه شدند.
هم‌اکنون پرونده‌های امنیتی که برای فعالان عرصه‌های گوناگون ساخته شده، از شمار خارج است. نتیجه‌ی این واکنش‌ها خفه کردن صدای مردم بوده است. تحمیل سکوت در شرایطی که هر دم بر رنج مردم افزوده می‌شود، فوران خشم و برخاستن فریاد اعتراض را به دنبال دارد و این همان اتفاقی است که اکنون در حال روی دادن است.
اعتراض به هر اجحاف و ستم، بخشی از آزادی بیان و حق مردم است؛ مقابله با آن با دستبند و باتوم و گلوله، گرچه روال معمول حاکمیت در چند دهه‌ی اخیر بوده است، این‌بار شدتی بیشتر یافته طوری که فقط در پنج روز نخست صدها کشته و هزاران زخمی و بازداشتی بر جا گذاشته است.
قطع سراسری اینترنت و محروم کردن مردم ایران و جهان از دسترسی به اخبار رویدادها، شگردی دیگر برای سرکوب اعتراض‌ها دور از چشم جهانیان و شکلی دیگر از سانسور است. طرفه آنکه در همین وضع، مقامات پشت تریبون‌ها از حق قانونی مردم برای اعتراض داد سخن می‌دهند! با تبدیل کردن خیابان‌های شهرها به میدان جنگ و با استفاده از خشونت و بگیر و ببند و قطع اینترنت شاید بتوان آتش مطالبات مردم را زیر خاکستر برد، اما قطعا نمی‌توان آن را خاموش کرد.
کانون نویسندگان ایران مقابله‌ی خشونت‌بار با آزادی بیان مردم را محکوم می‌کند و خواهان رهایی همه‌ی بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر است و هشدار می‌دهد: حاکمان به جای تحقیر، تهدید و سرکوب معترضانی که جز فریاد سلاحی ندارند، به حق آزادی بیان آنها تمکین کنند، نیروهای امنیتی و انتظامی را با آلات و ادوات سرکوبگریشان از خیابان‌ها جمع کنند و به مردم فرصت اعتراض و بیان خواسته‌هایشان را بدهند.
کانون نویسندگان ایران
۲۹ آبان ۱۳۹۸
*ادامه اذیت وآزار کارگران حق طلب کارخانه آذرآب با تحمیل قرار داد های کاری یک ماهه
مدیریت شرکت آذرآب برای آذیت وآزار کارگران حق طلب، دوره قرارداد کاری کارگرانی را که بدنبال اعتراضات نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بازداشت شده بودند را به یک ماهه کاهش داده است.
براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 3آذر،وعده داده شده قرار داد این کارگران پس از طی یک دوره قرارداد یک ماهه به روال قبل از امضای قرارداد یک ماهه بازگردد.
قابل یادآوری است که ،کارگران کارخانه آذرآب با توجه به سابقه کاری کارگران و مسائل انضباطی؟!با قراردادهای سه ماهه، شش ماهه و یک ساله مشغول بکار هستند.
*پلمپ منزل مسکونی فعال کارگری غالب حسینی
چند روزپیش ماموران وزارت اطلاعات سنندج به منزل غالب حسینی ازفعالین کارگری سنندج حمله ور شدند وبا اعمال فشار درب منزل این فعال کارگری را پلمب کردندودر ادامه ماموران این فعال کارگری را به همراه خانواده اش مجبور میکنند که از شهر سنندج تا اطلاع ثانوی دور باشد .
خاطرنشان می شود که غالب حسینی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل هایی کارگری میباشد .
*بازداشت ارشاد خونزر دانشجوی دانشگاه آزاد مریوان در تجمعات اعتراضی
روز شنبه 25آبان، ارشاد خونزر دانشجوی دانشگاه آزاد مریوان در میدان جهاد شهر مریوان بهمراه چند نفر دیگر توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شدند.
*بازداشت ابراهیم گرانپایه دانشجوی معماری دانشگاه تهران
روز دوشنبه 27آبان،ابراهیم گرانپایه دانشجوی معماری دانشگاه تهران در محل تحصیلش بازداشت شد.
براساس گزارش کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این دانشجوی معترض به زندان فشافویه منتقل شده است.
*بازداشت ابولفضل نژادفتح، فعال صنفی و دانشجوی رشته انسانشناسی دانشگاه تهران
روزپنج شنبه 30آبان، ابولفضل نژادفتح، فعال صنفی و دانشجوی رشته انسانشناسی دانشگاه تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گشته است.
بنابه گزارش کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، سینا ربیعی وفاطمه سمسار نیزبه همراه ابولفضل نژادفتح بازداشت وروزجمعه اول آذرآزادشدند.
*اطلاعیه کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشوردرباره دانشجویان بازداشتی بدنبال اعتراضات هفته آخر آبان ماه
خبرها از دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی حاکی از دستگیری حداقل‌ ۴۸ تن از دانشجویان این دو دانشگاه است که ۱۶ تن از این تعداد تاکنون آزاد شده اند.
در این میان به سبب عدم تایید رسمی هویت دانشجویان بازداشت شده، اسامی اکثر آنان نامعلوم است اما اسامیِ مشخص و تایید شده به مرور توسط کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور منتشر و تکمیل می گردد.
همچنین به سبب محدودیت ارتباطات به شکل گسترده و اختلال در ارتباط بسیاری از فعالین دانشجویی و صنفی کشور، از سایر دانشگاه های سطح کشور خبر موثقی در دست نیست.
لذا چنانچه اطلاعی از دستگیری و جزئیاتی راجع به بازداشت شدگان دانشگاه خود دارید، جهت پیگیری به آیدی ارتباطی senfi_uni_ir_admin@ کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیام ارسال کنید.
اسامی تعدادی از دانشجویان بازداشتی که بدست کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور رسیده و بازداشتشان مورد تایید قرار گرفته به شرح زیر است:
۱. سها مرتضایی_ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
۲.امیر فرصتی_ هنرهای زیبا دانشگاه تهران
۳. نرگس باقری_ دانشگاه هنر تهران
۴. ابراهیم گرانپایه_ هنرهای زیبا دانشگاه تهران
۵.علیرضا صفوی_ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکاه تهران
۶. حسن خلیفه ای_ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
۷. کامیار ذوقی_ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
۸. مهران قندی_ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
۹. علی فاضل زاده_ فیزیک دانشگاه تهران
۱۰. سعید احمد زاده_ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
۱۱. صائب هاشم پور_ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
۱۲. سعید محبی_ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
۱۳. عرفان رافعی_ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
۱۴. ابولفضل نژاد فتح_ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
۱۵. یاشار دارالشفا_ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
١۶. ملیکا قراگؤزلو_ دانشگاه علامه طباطبائی
١٧. علی نانوائی_ دانشگاه علامه طباطبائی
*جان باختن یک کارگر در حادثه آتش سوزی فروشگاه لاستیک خیابان ستارخان تهران
بامداد روز یکشنبه 3آذر،یک کارگر در حادثه آتش سوزی فروشگاه لاستیک خیابان ستارخان تهران جانش را ازدست داد.
*جان باختن کارگر تعمیرکارآسانسور در اصفهان بدنبال سقوط
عصر روز یکشنبه 3آذر،یک کارگر تعمیرکارآسانسور40ساله حین کاردر مجتمع مسکونی کشوری، گلستان اصفهان بدنبال سقوط و گیرکردن بین اتاقک و دیوار جانش را ازدست داد.
بنابه گزارش رسانه ای شده،سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: گیرکردن تعمیرکار آسانسور بین اتاقک و دیوار باعث مرگ وی شد؛ این کارگر روی سقف آسانسور در حال انجام تعمیرات در مجتمع مسکونی کشوری، گلستان بوده که با هم سقوط کردند واین مرد که حدوداً 40 ساله در این حادثه فوت کرد.
akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.