نگاهی به مراسم نکوداشت محمد اقتداری در واشنگتن

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

هرآنچه از ایشان دیده و شنیده و خوانده ام جملگی با ارزش و ناب و در تائید سخنان سخنرانان گرامی بوده است. این اقدام را قدر میگزارم و به همه دستمریزاد می گویم. فرهنگ قاسمی

مائوئیستی که به گفته دوستانش تغییر کرد و به آنها نیز تغییر کردن را یاد داد
نخستین کتابفروشی منطقه واشنگتن را پیش از انقلاب تاسیس کرد
در تشکیل جبهه ملی ایران در خارج از کشور نقش کلیدی داشت

به گزارش پایگاه خبری امروز نما – مراسم نکوداشت محمد اقتداری (فعال سیاسی و اجتماعی)، در شهر وینا در ایالت ویرجینیا، در نزدیکی واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا برگزار شد.

در این مراسم که سوی کانون دوستداران فرهنگ ایران سازماندهی شده بود، به ترتیب: تقی مختار، زهره خیام، فرشید مقیمی، مرتضی انواری، فریده اقتداری، نادر مجد، اسماعیل میر مظفری، حبیب توکلی،امیر اصغری و حسین سرفراز، از کارنامه سیاسی و اجتماعی محمد اقتداری،هم چنین از خصوصیات او ، پیشینه خانوادگی اش و همچنین تاثیر اش بر خود و جامعه گفتند.اداره این جلسه بر عهده صمصام کشفی (شاعر) بود.

برخی از سخنرانان مانند زهره خیام، فرشید مقیمی و امیر اصغری؛ محمد اقتداری را پیش از انقلاب، از طریق فعالیت علیه نظام سلطنتی و محمد رضا شاه پهلوی در کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی می شناختند.

زهره خیام از «نقش آرام و روحیه ورزشکاری» محمد اقتداری در جنبش دانشجویی پیش از انقلاب، در خارج از کشور گفت. روحیه ای که به گفته او، در جذب نیروی تازه برای «کنفدراسیون» نقش کلیدی داشت. زهره خیام هم چنین از تجربه فعالیت های حقوق بشری خود در کنار محمد اقتداری پس از انقلاب، زیر چتر«کمیته دفاع از امیر انتظام » و « کمیته دفاع از فرج سرکوهی» گفت.

فرشید مقیمی از دیگر فعالین جنبش دانشجویی پیش از انقلاب در منطقه واشنگتن، ضمن ذکر خاطراتی از دوران «کنفدراسیون» و جلسات دوشنبه شب ها، به کتابفروشی آسیا، نخستین کتابفروشی منطقه واشنگتن پرداخت، که محمد اقتداری پیش از انقلاب، آن را در دل یکی از مراکز اصلی واشنگتن دی سی تاسیس کرده بود. مقیمی هم چنین، پیام شماری از اعضای «کنفدراسیون» از جمله پرویز شوکت را به مناسبت نکوداشت محمد اقتداری خواند. فرشید مقیمی به این نکته نیز اشاره کرد، که کمی بعد انقلاب، اقتداری به او گفته،«تحلیل های ما با واقعیت جامعه تطبیق ندارد.»

امیر اصغری، از پیشینه آشنایی و همکاری با محمد اقتداری در«کنفدراسیون» گفت، و خاطراتی را در این راستا بیان کرد.

اسماعیل میر مظفری (فعال فرهنگی)،که او نیز اقتداری را، از پیش از انقلاب می شناسد، با ذکر خاطره ای از آغاز آشنایی با او، از طریق خرید کتاب مائو از کتابفروشی اقتداری، از زحمات اساسی او برای کانون دوستداران فرهنگ ایران، کانونی که ۳۷ سال از تاریخ فعالیت آن در منطقه واشنگتن دی سی می گذرد،گفت.
اسماعیل میر مظفری هم چنین، بر نقش محمد اقتداری در تشکیل جبهه ملی ایران در خارج از کشور تاکید کرد و گفت، اقتداری در کار تشکیلاتی، توان آن را دارد، که خواسته های اکثریت را پاسخ دهد.

مرتضی انواری (فعال سیاسی و رسانه ای)، که پس از اتقلاب با اقتداری آشنا شده است، با بیان این که کلیه ارتباطات خود در منطقه واشنگتن، به سبب آشنایی اش با اقتداری به دست آورده است، بر این موضوع تاکید کرد، که در دورانی که بحث خودی و نا خودی در جامعه پررنگ بود، اقتداری تغییر کرد و به ما تغییر کردن را یاد داد.

حسین سرفراز (روزنامه نگار شهیر و حرفه ای)، که در دهه ۷۰ خورشیدی/ ۹۰ میلادی در منطقه واشنگتن، یکی از معتبرترین رسانه های خارج از کشور را، در تاریخچه ۴۰ سال غربت، با نام «ایران خبر» انتشار داده است، و خود هم استانی محمد اقتداری است، از پیشینه خانوادگی، و خدمات جد او به استان فارس گفت.

تقی مختار (روزنامه نگار، بازیگر و کارگردان سینما)، ّضمن گله گذاری از این که چرا از او خواسته اند سخنران نخست باشد، و این که وقتی که برای سخنرانان تعیین کردند کم است، بر «انسانیت» اقتداری و روحیه او که «کمک به دیگران» است، تاکید کرد.مختار تفاوت اقتداری را با دیگر فعالان سیاسی در توجه او به مسائل فرهنگی، هنری و تاریخی دانست. تقی مختار همچنین از کمک اقتداری در ابتدای انتشار هفته نامه خود در منطقه واشنگتن گفت، و افزود، که خرسند است که در شهری در «دوران پختگی» خود زندگی کرده است،که محمد اقتداری یکی از «کاراکترهاش» بوده است.

فریده اقتداری (همسر)، و حبیب توکلی (همکار) محمد اقتداری نیز، از او و تاثیرش بر زندگی خود گفتند.

در انتهای این مراسم،از سوی کانون دوستداران فرهنگ ایران، لوح یادبودی به وسیله یونس پارسا بناب، که سابقه آشنایی ۵۵ ساله با اقتداری، از دوران فعالیت در کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی دارد، تقدیم محمد اقتداری شد.

برای شناخت بیش تر محمد اقتداری، گفتگوی امروز نما را با او ببینید:

https://youtu.be/odC3JPn7qU0

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.