همبستگی برای ایران: شعار اعتراضات در عراق و لبنان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

همبستگی برای ایران، برنامه ای از امین بیات بخش بیست و دو: شعار اعتراضات در عراق و لبنان، ایران برو بیرون
تلویزیون اینترنتی رنگین کمان، بنیاد آزادی اندیشه و بیان آبان ماه ۱۳۹۸

شعار اعتراضات در عراق و لبنان، ایران برو بیرون

جنبش سراسری و قیام جوانان زن و مرد لبنانی ، عراقی با پشت  کردن به مرزهای  دینی  در صفوت  ملی گرائی و لائیک و مستقل  و متحد از همه ی اقشار مختلف جامعه  از چپ و راست، در مقابل دولت  فرقه ای لبنان و  وابسته عراق صف  آرائی کرده اند، و هیچ اعتمادی  دیگر به  دولتها،  یعنی رئیس جمهور ، نخست وزیر و مجلس لبنان و دولت عراق ، ندارند.، و متحدا قصد گذراز دولتها را دارند.

و علاوه بر مخالفت  با کلیت دولت رسمی لبنان و عراق عملا در مقابل حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان  که دست نشانده  جمهوری اسلامی ایران هست نیز قرار گرفته اند،به سخنان  او بی اعتنائی و رسما با او مخالفت میکنند ،و خواهان کوتاهی دست حزب الله از ترور و تروریسم است.

در دهه هشتاد مابین شیعه ها ،سنی ها، مسیحی های لبنان قرار دادی به امضاء رسید که بموجب آن  راه  حل مبتنی بر اصل تقسیم قدرت بر مبنای فرقه های  مذهبی ایجاد شد، که نخست وزیراز مسلمان سنی ،رئیس جمهوراز مسیحی و رئیس مجلس از شیعه انتخاب میشوند که به “توافق نامه طائف”، مشهور شد.

در حقیقت در لبنان در سال 1941 با اعلام استقلال جمهوری لبنان بر اساس تقسیمات سه گانه ی مزبور از زیر یوغ استعمار فرانسه بیرون آمدند  و در سال 1989 که به جنگ داخلی در لبنان پایان دادند  و توافق کردند که از آن ببعد کشور را بر مبنای” توافقنامه طائف” اداره کنند وآنرا جمهوری دوم نام نهادند. اما امروز جوانان  معترض لبنانی و عراقی که از خواسته های صنفی و معیشتی گذر کرده و به خواسته های سیاسی روی آورده اند و خواهان تغییرات بنیادی  در هر دو کشور میباشند و تمرد بصورت واقعی در همه ی زمینه ها  در حال پیشرفت است.  

پس از انقلاب 57 و روی کار آمدن جمهوری اسلامی برای صدور انقلاب  با سرمایه مالی و اسلحه با تقویت حسن نصرالله در لبنان و مقتدا صدر در عراق دولت دردولت تشکیل دادند و شیوه حکومت ایران که دو دولت رسمی یکی بر مبنای انتخابات برای انحراف افکار عمومی جهان و دیگری دولت انتصابی که  زیر پوشش ” ولایت فقیه” همه کاره هست را برای عراق و لبنان هم نسخه پیچیدند، که تا به امروز این سیاست با شکست روبرو شده است.

مردمان لبنان وعراق و بخصوص جوانان از زن و مرد از اسلام سیاسی رنج فراوان برده اند ، و بدنبال یک حکومت مدنی، مترقی، دمکرات و لائیک ، هستند.

عملکرد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در عراق و لبنان ، و تظاهرات میلیونی  مردم در اکثر شهرهای این دو کشور در هفته های گذشته، که علت و علل این اعتراضات بر محوریت های  بیکاری جوانان، فقر ، فساد دولتی و تبعیض استوار بود ، دولتهای هر دو کشور در تبعیت از سیاستهای تا کنونی دولت ایران نسبت به معترضین ، در خیابانها ، مردم را منتسب به دخالت های بیگانکان واز جمله اسرائیل، عربستان صعودی وآمریکا کردند،و اقدام به سرکوب  و کشتار مردم نمودند.

جمهوری اسلامی ایران درقبال این اعتراضات همانند تفسیرهایش نسبت به تظاهراتهای خیابانی مردم ایران در طی سالهای گذشته و امروز  که هر صدای آزادیخواهی را با شدید ترین وضع سرکوب و معترضین را به بیگانه نسبت  دادند، همین نظر را درمورد اعتراضات مردم عراق و لبنان با بوق و کرنا درتبلیغات خود مینوازند واز طرفی دیگر پاسداران را برای سرکوب  مردم عراق به کمک تروریستهای حشدالشعبی، میفرستند.

هر ساله جمهوری اسلامی ایران هزاران نفر ایرانی را در فصول معینی مانند ایام “اربعین” به  کربلا  و شهر های مذهبی عراق به بهانه زیارت گسیل میدهندو دامن به جو مذهبی میزند واتفاقن مردم عراق آگاهانه به اعتراضات خوددراین ایام دامن زدند و شعار علیه جمهوری اسلامی دادند و دخالتش در امور داخلی عراق و عکسهای خامنه ای را لگد مال و پرچم جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند.

مردم عراق پس از سالها بلاخره دریافتند که جمهوری اسلامی درکلیه امور داخلی عراق دخالت میکند،مردم ازاین دخالتها ناراضی و به آن معترضند، وهمین اعتراضات نسبت به عوامل جمهوری اسلامی درلبنان نیز  بیان میشود   در هر دو کشور مردم خواهان  کوتاه کردن دست نیروهای دخالتگر وسرکوبگر جمهوری اسلامی در پوشش سپاه قدس، میباشند.

بحث عمده مردم در عراق، لبنان و سوریه  برسردخالت های سیاسی ، مذهبی و بهم زدن نظم و برپا کردن آشوب   در این کشورها است.

دست نشانده گان  ایران با محوریت دریافت پول به دولتهای عراق و لبنان و حمایت از مقتدا صدردر عراق و حسن نصرالله در لبنان، همه نشان از حراج ثروت ایران  و دخالتهای، سپاه دارد، و این در حالیست  که جوانان ایران  از بیکاری و فقر در عذاب بسر میبرند.

در لبنان و عراق بطور گسترده” وحدت ملی ” علیه دولتهای دست نشانده ی  خود و دخالت  آشکار ایران، بوجود آمده است ، تنش و مقابله با دولتها  بطور محسوس افزایش  یافته، مردم  هر  دو کشور خواهان سقوط  دولتهای  دست نشانده و فاسد خود میباشند و مردم توجهی به  وعده ها ی انجام اصلاحات نمیکنند همچنانکه  “اصلاحات”  دروغین در ایران با شکست روبرو شد وعملا  درهر دو کشورادارات دولتی ، دانشگاهها ،مدارس بصورت تعطیل درآمده اند.

اولین جرقه ی تظاهرات در لبنان به مالیات بستن به تماس تلفنی  از طریق شبکه های رایگان اینترنیتی  بود  که موجب انصراف فوری دولت از این امر  گردید، اما  انصراف دولت نتوانست آتش خشم اعتراضات مردم را نسبت   به فساد فراگیر دولتی ونبود خدمات و گرانی ، فقرو تبعیض را، خاموش کندو اعتراضات تا رسیدن بخواسته خود   که همان گذر از سیستم های فاسد و وابسته است، ادامه خواهد یافت.

نظام سیاسی لبنان و موضع گیری سعد حریری و وعده های او بمردم که گفت صدای خشم  مردم را شنیده است ،  بیاد سال 57 افتادم که شاه ایران نیز در تلویزیون ظاهر شد و اظهار داشت که صدای انقلاب  و اعتراض مردم را شنیده است و از مردم فرصت خواست تاجبران کند اما دیدیم ک خیلی دیر به این نتیجه رسیده بود و همانند مردم عراق و لبنان مردم در خیابانها حضور، داشتند.

جمهوری اسلامی ایران به سختی از شرایط بحرانی حاکم بر لبنان و عراق به وحشت افتاده  و مزدوران تروریست  و آدم کش سپاه را برای قتل عام  تطاهر کننده گان به لبنان و عراق بسیج کرده ، و تا بحال مسبب قتل  بیشماری از جوانان  عراقی و لبنانی ، شده است، و مردم ایران باید به این مسئله توجه خواص داشته باشند که قبل  از وقوع حادثه آنرا علاج کنند یعنی اگر دیر یا زود که سوخت و سوز هم ندارد در ایران نیز جوانان سراسر کشور قیام علیه بیکاری ، فساد دولتی و… به پا خواهند خواست باید  بفکر این باشند که جلوی تک  تیر اندازان” حشدالشعبی” و پاسداران را قبلا بگیرند و راه چاره برای آن بیندیشند که  فردا دیر است.

نظامهای ضدارزشی و ضد دمکراتیک و وابسته درمنطقه جان ومال مردمان بلا زده را درشیشه کرده اند وعلیرغم تبعیض های آشکار به غارت ثروت مردم  و بدنبال استثمار بیشتر میباشند، مهره های دست نشانده امپریالیسم  در منطقه بدنبال کنترل کامل بازار فروش نفت و فروش تسلیحات  و تبدیل کردن منطقه به انبار تسلیحات نظامی هستند.

حضور بیش از حد و بلند مدت نیروهای آمریکا وشرکاء در منطقه به درخواست دولتهای دست نشانده اشان توسط آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین چین و روسیه  تنها بخاطر حفظ روز افزون،  تحت نام”منافع ملی”  دست اندازی به چاه های نفت  میباشند، چپاول  نفت سوریه، عراق توسط  ترامپ  بخود صورت رسمی داده  و میگوید” اجازه نمیدهم ایران و روسیه نفت سوریه را کنترل کنند”،همانطور که گفت صادرات نفت ایران را به صفر میرسانم و آنرا عملی هم کرد.

سرمایه داری جهانی برای برون رفت ازمعضلات داخلیشان و بحرانهای مالیشان  نیاز مبرم به کنترل منابع نفتی در منطقه دارند و باین منظور اقدام به ائتلاف آمریکا با کشور های منطقه از جمله اسرائیل, عربستان،و… مینماید، و چنین الغاء میکنند که حضور نظامی آمریکا برای نجات مردم منطقه و برقراری صلح و اجرای عدالت است، و این در حالیست  که مردم دریافته اند  که کاملا بر عکس و تنها  حضور نیروهای خارجی تسلط  بر منابع  ثروت مردم منطقه است.

جمهوری اسلامی ایران یکی از عاملین اصلی ایجاد فقر،بیکاری و سیه روزی  ،تبعیض عریان در عراق ، سوریه    و لبنان است و از مسببین اصلی رواج و گسترش فساد دولتی میباشد، و بهمین دلیل معترضین در عراق با  تجمع   در مقابل کنسولگری ایران در کربلا خواستار خروج نیرو های ایرانی از عراق، شدند.

 دولت لبنان وعراق هیج راه حل معقولی که آنها را ازاین بحران بیرون بیاورد را ندارند ،همچنانکه دولت جمهوری اسلامی ایران ندارد و برای جلو گیری ازبد تر شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی و درگیر شدن بیشتربه جنگ داخلی  باید استعفا بدهند و دولتها را بمردم واگذار کنند، و اولین عقب نشینی استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان بود.

Bayat.a@freenet.de

       27.10.2019https://www.facebook.com/amin.bayat9

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.