جبهه های ایدئولوژیکی مختلف در سوریه، و توسعه طلبی “عثمانیسم” در تجاوز به سوریه

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

همبستگی برای ایران، برنامه ای از امین بیات بخش بیست و یک: جبهه های ایدئولوژیکی مختلف در سوریه، و توسعه طلبی “عثمانیسم” در تجاوز به سوریه

تلویزیون اینترنتی رنگین کمان، بنیاد آزادی اندیشه و بیان مهر ماه ۱۳۹۸

در منطقه  خاور میانه  و بخصوص در سوریه گروهها  و جبهه های ایدئولوژیکی مختلف  و متضاد  در کنار  هم  یا  مقابل هم  قرار  گرفته اند.

 حضور  روسیه  در سوریه، حضور پاسداران  ایران  در سوریه  که به  لحاظ  ئیدئولوزیکی هیچگونه همخوانی  با دولت  لائیک اسد، ندارند.

هر از گاهی با اتفاقی بر مبنای منافع، جایگاه اینگونه گروها و جبهه ها بطور غیر قابل باوری تغییر جبهه  و جایگاه  میدهند و ما امروز شاهد تغییر جبهه کردها  در سوریه، هستیم.

کردهای سوریه تا دیروزدر کنارآمریکا و ارتش متجاور آمریکا قرار داشتند و اوامر آنها را اجرا میکردند، و همچنین  از پشتیبانی دولتهای فرانسه واکثر کشورهای اروپائی بر خوردار بودند  و امروز از سر ناچاری دست بدامان روسیه وخانواده منفور اسد در کنار ایران، میشوند ، روسیه درحقیقت توانست موجب این شود که ترکیه نتواند حمله هوائی  علیه ارتش سوریه انجام دهد، ترکیه پیش بینی نکرده بود که کردها بتوانند با رهبری سوریه  به  توافق برسند، کرد ها توانستند هوشمندانه ارتش سوریه و ایران را در واقع مستقیم  در مقابل ارتش ترکیه  قرار دهند  و خود را بیشتر از این از تیررس ارتش ترکیه مصون، نگهدارند.

جنگ علیه کردهای سوریه ، در حفیقت جلو گیری از بر نامه  تشکیل  دولت ” بزرگ کردستان”  میباشد، با شکست طرح باز سازی” خاور میانه بزرگ “توسط آمریکا ، نقشه آنها  تغییر کرده  و  قرار است  دولتهای دست نشانده  و ضعیفی در منطقه روی کار بیاورند که بسادگی بتوانند مطامع خود را بر آنها  تحمیل کرده  و ثروت مردم  منطقه  را بسود خود تصاحب کنند، و از این جمله  تغییر وابستگی ترکیه به روسیه و یا گیر کردن بین دو نیروی نظامی عمده جهانی.

در گذشته در راه اندازی بهار عربی  و تقویت اخوان المسلمین و داعش در مصر و عراق  و سپردن  قدرت به  آنها   و پشیمان شدن ترامپ از حضور نظامی در سوریه  پس از آزاد  کردن زندانیان داعشی  توسط ارتش متجاوز  ترکیه در سوریه  صورت گرفت، آیا  قرار است دو باره حکومت  شام بر پا  شود، شبیه ایران و اینبار با همدستی ایران  و روسیه یا  نه، میگویند که ترکیه حاکمیت و مشروعیت بین المللی را در برابر قدرتهای بزرگی چون آمریکا و روسیه زیر پا گذاشته با تجاوز به سوریه در حالیکه این تئوری راه گم کردن مردم  توسط سرمایه داریست و اردوغان پا از پا نمیتواند خطا کند  دیدیم که با یک تشر ترامپ بقول معروف ماست را کیسه کرد.

پشیمان شددن خجالتی سرمایه داری از سرنگونی حکومتهای صدام ، قذافی و… که  بنوعی طرفدار غرب  و لائیک همچون تونس،لیبی و سوریه ، یا اینکه بوسیله ناتوترکی واردوغان به سوریه بدستور آمریکا و ناتو تجاوز نظامی میکنند، و اگر فراموش نکرده باشیم همین ترکیه که عضو ناتو  در گذشته هم  بود امتناع  میورزید  از بکار گیری جنگ علیه حکومت سرهنگ قذافی و علیه سوریه هم در گذشته وارد جنگ نشد.

اما دولت فرانسه که در سالهای گذشته با پشتیبانی از کردها و سرکوب ناسیونالیستها ی عرب قصد بر پائی کردستان  بزرگ را داشتند و حتی فرانسویها از پشتیبانی اسرائیل در این ارتباط  با کردستان  بزرگ بر خوردار بودند  که عملا کردهای عراق در خدمت و کنترل  اسرائیل در آمده بودند .

در یک قرن گذشته  کردهای ترکیه  در ترکیه دامن به جنگ داخلی با پشتیبانی غرب  و آمریکا زدند که از پشتیبانی خانواده اسد نیز بر خوردار گشتند ودر شمال ترکیه اسکان داده شدند ، وعبدالله اوجلان توسط اسرائیل باز داشت و به ترکیه برده شد، در این مرحله بود که بالجبار مبارزه مسلحانه را تعطیل کردند.

در گذشته حزب کارگران کردستان با مواضع آنارشیستی ،درخدمت اهداف درازمدت امپریالیسم  در آمدند، و نیروئی در خدمت ناتو شدند، همه این بندبازیها و تغییر جبهه ها  تنها بخاطر اینکه  دل به وعده های  بر پائی دولتی بزرگ بنام ” کردستان بزرگ” به آنها داده بودند.

تاریخ متاسفانه چه سرنوشت اسفباری برای کردها رقم زده است، بلائیکه صدام حسین روی کردهای عراق آورد و در اوج جنایت آنها را بمباران شیمیائی کرد، در ایران بارها مورد هجوم  وحشیانه پاسداران اسلام قرار گرفتند، در ترکیه قتل عام شدند، و بالا خره  اسد به کردها پناه داده و “ملیت” سوری به آنها  داده شد ، در آن  زمان  کرد ها تمام عیار در خدمت حکومت دمشق قرار گرفتند  و اینجا  بود که توسط کشور های اروپائی بخصوص فرانسه مثلا  به کردها کمک کرده  و وعده  ایجاد دولت بزرگ به آنها می دادند .

بارزانی و طالبانی با پشتیبانی اسرائیل در 27 نوامبر 2017 اقدام به برگزاری رفراندوم  تحت نام “خود مختاری”  در کردستان عراق را سازماندهی کردند و قراربود پس ازاستقلال کرد های مقیم اسرائیل نیز به آنجا بیایند تا دولت کردستان را برسمیت بشناسند.

قابل ذکر است که اگر بفرض محال قرار است  “کردستان بزرگ”  ایجاد گردد و یک  دولت مسقل  باشد ، در اولین مرحله باید یک  “ملت”  بنام ملت کرد وجود داشته باشد و آنها حد اقل با هم متحد باشند ، در صورتیکه در  چهار کشوری که کردها در این کشور های خود زندگی میکنند هیچوقت و در هیچ زمانی اتحاد و همبستگی تحت نام ملت یکپارچه  کرد  و جود نداشته و حتی در بره های زمانی بروی هم اسلحه  کشیده اند، از همه اینها که بگذریم دارای استقلال نبوده اند و همیشه وابسته به نیروهای اروپائی ، امریکائی و اسرائیلی، بوده اند.

نتیجه همکاری کردهای سوریه با آمریکا اینکه ترامپ کتبا و رسما اعلام میکند کردها تروریستر از  داعش هستند “آنها فرشته نیستند مانند داعش هستند.” اینهم نتیجه اعتماد به آمریکا.   و اما

امروز موازنه  قدرت در سوریه البته  با اهداف مشخص برای  طرفین در سوریه تغییر کرده ، با  حضور نیروهای   سوریه بر مبنای توافق آدانا که در سال 1998 بین ترکیه و سوریه امضاء شده، همراه روسیه وایران در کوبانی در حقیقت توازن نیرو در برابر تجاوز ترکیه بوجود آمد اما خلع قدرت در سوریه  در کل توسط  روسیه  و ایران دارای آینده ای مبهم و پر مخاطره است،کرد ها بدانند که دل بستن به حمایت پاسداران ایران در کوبانی بازی با آتش است .

در یک نگاه  کلی میتوان به این نتیجه رسید که روسیه به رهبری پوتین از تضاد حاکم  بر دولت ترامپ  و همچنین تضاد اروپا  با آمریکا و دخالت سلطه گرانه ی اروپا  و آمریکا در منطقه خاور میانه  و بخصوص سوریه و عراق  بهره کافی میبرند، سمت  و سوی ژئوپولیتیک  قدرت  در کشور های عربی و بطور کلی در خاور میانه با عملکرد رامپ  به سود روسیه و چین در حال شکل گیری است. 

ریا کاری ترامپ برای استقرار نیروهای آمریکائی در منطقه برای همه گان باید آشکار شده باشد، از طرفی خروج نیروهایش را از سوریه با سوت و کرنا  اعلام میکند  و از جانب دیگر کاسبکارانه سه هزار پرسنل نظامی  با کلیه تجهزات نظامی برای مقابله  با ایران با شرط اینکه دولت پادشاهی عربستان صعودی کلیه مخارج آن را به پردازد، به عربستان میفرستد.

و از جانب دیگر آمریکا  بزرگترین سفارتخانه را درعراق  داشت با  پرسنل پنجهزار نفر  که اخیرا آنرا به  حد اقل رسانده است و بیش از هزاران سرباز که بالغ  بر بیست هزارنفر میشود، در حقیقت عراق در اشغال آمریکا  مانده است ، البته عراق درمقابل یک حیات خلوت برای ایران هم هست که  با حضور سپاه قدس  و به بهانه  زیارت هر ساله تعدادی بعنوان زیارت  به عراق رفت و آمد میکنند و در ضمن ایران سالانه بیش از 12 میلیارد مبادلات نفتی، گازی و غذائی و…  با عراق دارند، در ضمن با قاچاق موشک ودراختیار گذاشتن آنها در اختیار جریان تروریستی حشد الشعبی دامن به جنگ داخلی بصورت نیابتی میزنند.

طرح سرنگونی دولت عراق دردستور کار آمریکاست، اما سیستم دولتی طرفدار آمریکا درعراق  باید  دیکتاتوری محبوب و محجوب و یک سیستم نظامی قدرتنمد وابسته به آمریکا مانند مصر باشد، اگر یک  حکومت  نظامی در عراق بر سرکار بیاورند مرزهای ایران بسته خواهد شد و سپاه قدس را از عراق اخراج خواهند نمود ، این دولت فعلی عراق ازهمه جهات از چشم آمریکا ئیها افتاده است و باید تغییر کند.

شرایط حاکم بر کردها در چهار کشور مربوطه بطریقی است  که عوام ا لناس  با  یک صوت  آمریکا – اسرائیل  و فرانسه…میتوانند  در خیابانهای شهر های مختلف کردستان  ظاهر شوند و شعار کردستان  بزرگ  و جدائی طلبی  بدهند.

عقب نشینی آمریکا  و چراغ سبز آنها به ترکیه  و حمله ارتش متجاوز ترکیه به سوریه و شرق فرات  در واقع  با برنامه مقابله با روسیه ومهار ایران در سوریه نقش برآب شد و بنفع روسیه و ایران تکامل یافت و از همه مهمتر به باز گشت داعش پایان پذیرفت. 

اتحادیه اقتصادی  “اوراسیا” که یک سازمان  تجاری  در آسیای مرکزی میباشد ، اعضاء عمده آن چین و  روسیه  هستند، این دو کشور برای بلعیدن ثروت کشور هائی چون ایران ، ترکیه  و کشورهای حوزه دریای خزرو دستیابی به آبهای گرم خلیج فارس نقشه های شومی کشیده اند و قرار است  در این اتحادیه ایران  نیز عضو شود تا بتواند تحریم ها را دور زده و مبادلات تجاری و بانکی انجام  دهند، این قرار داد برای  مدت سه سال بین  این  کشور ها امضاء شده و قرار است تجارت با ارزهای ملی انجام گیرد و دلار آمریکا را از چرخه مبادلات خود خارج کنند.

و این در حالیست که 50 بمب اتمی ناتو یا آمریکا در ترکیه  موجود است و فرانسه 9 پایگاه نظامی غیر قانونی در شمال سوریه دارد، که ماموریت این پایگاهها  در حقیقت پشتیبانی از تجزیه سوریه، ایران عراق و ترکیه  و ایجاد دولت چدید باصطلاح وعده داده شده به کردها یعنی دولت “کردستان بزرگ” یا اسرائیل دوم  در منطقه میباشد.

بنظر من اردوغان به پشتیبانی  و برنامه ناتو و آمریکا مسئول  باز گشت داعش میباشند  و ازاول هم این بر نامه قبل از حمله ترکیه به سوریه در دستورکار اعضاء ناتو بوده است ، با بمباران آگاهانه زندانها ئی که تروریستهای داعش در آنها محبوس بودند و با فرارآنها از زندانها باز گشت حکومت اسلامی درمنطقه بیش از بیش قابل رویت  است و جوابگوی این جنایت  رجب طیب اردوغان و فرمانده اش آقای ترامپ میباشند.

18.10.2019

Bayat.a@freenet.de

https://www.facebook.com/amin.bayat9

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.